Connect with us

Έρευνες / Μελέτες

Έρευνα του Κέντρου Αειφορίας (CSE) για την εκτίμηση δαπανών για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη στην Ελλάδα (2014)

center of sustainability of excellence.jpg

Η πρώτη έρευνα για το κόστος της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης στην Ελλάδα πραγματοποιήθηκε από το Κέντρο Αειφορίας (CSE) το καλοκαίρι του 2014 με την υποστήριξη του Ινστιτούτου Εταιρικής Ευθύνης (CRI) με στόχο την αποτύπωση της κατάστασης στην Ελλάδα και την σύγκριση με καλές πρακτικές άλλων χωρών. Στην έρευνα συμμετείχαν πολυεθνικές, μεγάλες Ελληνικές, μικρομεσαίες και οικογενειακές εταιρίες, που έχουν εκδώσει απολογισμό Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης ή Βιωσιμότητας σύμφωνα με τα πρότυπα του Global Reporting Initiative (GRI).

Σκοπός της έρευνας ήταν η διερεύνηση:

➤ Του μεγέθους της δαπάνης των Ελληνικών εταιριών για ενέργειες Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης.
➤Του ποσοστού επί των καθαρών κερδών που δαπανάται για ενέργειες Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης.
➤Των τάσεων κατά τα τελευταία δυο χρόνια, αλλά και για το επόμενο έτος στις δαπάνες για ενέργειες Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης.
➤Των σημαντικότερων εμποδίων για την ενσωμάτωσης πρακτικών Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης στις Ελληνικές εταιρίες.
➤Των αναγκών για ύπαρξη ανεξάρτητης μεθοδολογίας ποσοτικής μέτρησης των οφελών από ενέργειες Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης

Αφορμή για την έρευνα ήταν οι παγκόσμιες εξελίξεις στο νομοθετικό πλαίσιο που αφορά την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, και συγκεκριμένα η νέα Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για υποχρεωτική έκδοση απολογισμού Εταιρικής υπευθυνότητας από 370 εταιρείες στην Ελλάδα αλλά και καινοτόμες νομοθεσίες άλλων χωρών εκτός ΕΕ όπως της Ινδίας που επιβάλει στην πλειοψηφία των εταιριών την δαπάνη συγκεκριμένου ποσοστού των καθαρών κερδών τους (2%) για ενέργειες Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης.

Μεθοδολογία έρευνας

Η έρευνα διεξήχθη μέσω ενός ανώνυμου, ερωτηματολογίου με σημείο αναφοράς 42 ελληνικές εταιρίες που εξέδωσαν απολογισμούς ΕΚΕ τη περίοδο 2012-2014, με βάση τα πρότυπα G3, G3.1 και G4 του GRI.

Το ερωτηματολόγιο αποτελούνταν από έξι ερωτήσεις που αφορούσαν το κόστος των ενεργειών ΕΚΕ της κάθε εταιρίας και τα μεγαλύτερα εμπόδια κατά την ενσωμάτωση των πρακτικών στην κάθε εταιρία. Τα στοιχεία προέρχονται κατά επίσημη δήλωση των ιδίων των εταιριών ενώ πρέπει να σημειωθεί πως οι απαντήσεις εξασφαλίζουν την αντιπροσωπευτικότητα του δείγματος ποσοτικά και ποιοτικά αναφορικά με τους κλάδους δραστηριοποίησης και του μεγέθους των εταιριών.

Συμπεράσματα – Μελλοντική χρήση της έρευνας

Το κόστος των ενεργειών ΕΚΕ, και η αβεβαιότητα που σχετίζεται με τον τρόπο μέτρησης της απόδοσης αυτών των ενεργειών είναι από τους πιο σημαντικούς παράγοντες που χρίζουν ιδιαίτερης προσοχής και έρευνας. Παρατηρείται μια αντίθεση: ενώ το οικονομικό κόστος αυτών των ενεργειών αναγνωρίζεται από τους σημαντικότερους ανασταλτικούς παράγοντες στην υλοποίηση ενεργειών ΕΚΕ, παρατηρείται μια έλλειψη έρευνας και γνώσεων γύρω από το κόστος και την απόδοση. Η ανάλυση των αποτελεσμάτων της έρευνας οδηγεί σε σημαντικά συμπεράσματα για την παρούσα κατάσταση αναφορικά με την ΕΚΕ, το κόστος και τα εμπόδια, στην Ελλάδα.

➤Αναφορικά με τα εμπόδια για την καλύτερη ενσωμάτωση της ΕΚΕ στις Ελληνικές εταιρίες, παρατηρείται πως το μεγαλύτερο εμπόδιο είναι η έλλειψη γνώσεων γύρω από την ποσοτική μέτρηση της απόδοσης. Σημειώνετε ότι υπάρχουν Διεθνείς μεθοδολογίες, όπως το SROI (Social Return on Investment), που το Κέντρο Αειφορίας έχει φέρει στην Ελλάδα, που επιτρέπουν στις εταιρίες να υπολογίζουν ανά ενέργεια, την κοινωνική απόδοση των ενεργειών ΕΚΕ τους σε Ευρώ αλλά και άλλοι μέθοδοι μέτρησης των ωφελειών προγραμμάτων ΕΚΕ.

➤ Η έρευνα επίσης έδειξε ότι παρά τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες που επικρατούν στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, ένα μεγάλο ποσοστό εταιριών κατανοεί την σημασία της ΕΚΕ για την ίδια την ανάπτυξη της επιχείρησης αλλά και για όλους τους συμμετόχους της, και υποστηρίζει την ΕΚΕ διατηρώντας ή ακόμα και αυξάνοντας τις δαπάνες για την ΕΚΕ.

➤Υπάρχει μια επιτακτική ανάγκη αναβάθμισης της στρατηγικής (και τον απολογισμών κατ’ επέκταση) των Ελληνικών εταιριών έτσι ώστε να συμβαδίζουν με τα διεθνή πρότυπα. Η αναβάθμιση αυτή μπορεί να επιτευχθεί με την αποτύπωση στις εκθέσεις ΕΚΕ της αναλυτικής στρατηγικής τους για την ΕΚΕ, και με τη δέσμευση τους σε συγκεκριμένους στόχους. Σε αυτή την κατεύθυνση θα συμβάλει η αύξηση του ποσοστού των εταιριών που ζητούν εξωτερική διασφάλιση (μόλις στο 45% όπως προ-κύπτει από σχετική έρευνα του Κέντρου Αειφορίας) χρησιμοποιώντας διεθνώς αναγνωρισμένα πρότυπα διασφάλιση (π.χ. ΑΑ1000AS). Αξίζει να σημειωθεί πως η τάση της εξωτερικής διασφάλισης γίνεται όλο και πιο επιτακτική, κυρίως από επενδυτές και πελάτες. Η νέα νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για υποχρεωτικούς απολογισμούς από εταιρίες που πληρούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις, που αφορά περίπου 370 περίπου εταιρίες στην Ελλάδα, θεωρούμε πως θα συμβάλει σημαντικά στην αύξηση των εταιριών που θα προβούν σε ενέργειες ΕΚΕ, αλλά και στα χρήματα που δαπανούνται για αυτές από τις εταιρίες.

➤Επίσης, θεωρούμε ότι η χρήση των εσόδων (τζίρου) αντί των καθαρών κερδών ως σημείο αναφοράς για τις μετρήσεις και συγκρίσεις είναι μια σωστότερη προσέγγιση καθώς η ΕΚΕ είναι, ή τουλάχιστον πρέπει να λογίζεται, ως μια επένδυση όπως όλες οι άλλες μιας εταιρίας.

➤Η συνολική δαπάνη των εταιρειών που στόχευσε η έρευνα εκτιμάται βάση των ποιοτικών αποτελεσμάτων και αναγωγής ότι ανέρχεται ετησίως σε 55 (±20%) εκατομμύρια ευρώ κατά εκτίμηση και για τις 42 εταιρείες. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί σε ένα μέσο ποσοστό επί του κύκλου εργασιών αυτών των εταιριών της τάξεως του 0.085% (±20%)*. Σημειώνεται ότι οι εταιρείες που στην Ελλάδα υλοποιούν ενέργειες ή προγράμματα ΕΚΕ είναι πολύ παραπάνω από τις εταιρείες της έρευνας και άρα το ποσό που πραγματικά δαπανάτε εκτιμάται ότι θα είναι και αρκετά μεγαλύτερο.

➤Οι κλάδοι με τις περισσότερες εταιρίες που εκδίδουν απολογισμούς βιωσιμότητας ή ΕΚΕ, στην Ελλάδα, είναι ο χρηματοπιστωτικός (μαζί με τις ασφάλειες, ο ενεργειακός, και ο Βιομηχανικός. Ακολουθούν ο τηλεπικοινωνιακός και τα τρόφιμα/ποτά. Αυτή η εικόνα επαληθεύεται και από άλλες έρευνες, και επίσης συναντάται και σε παγκόσμιο επίπεδο, όπως προκύπτει και από αντίστοιχες έρευνες.

➤Συγκρίνοντας τα αποτελέσματα της έρευνας με τον πίνακα 1 θεωρούμε ότι οι εταιρίες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και έχουν μεγάλο κύκλο εργασιών πρέπει να παραδειγματιστούν από τις μεγαλύτερες εταιρίες παγκοσμίως και ως προς τη δαπάνη για ενέργειες ΕΚΕ, αλλά και ως προς το πώς μπορεί η ΕΚΕ να γίνεται με τρόπο αποδοτικό και ωφέλιμο και για την εταιρία και για την κοινωνία. Ειδικά, πολλές από τις εταιρίες με κύκλο εργασιών 1 – 5 δισεκατομμύρια ευρώ ξοδεύουν μόλις 200 – 500 χιλιάδες ευρώ για ενέργειες ΕΚΕ, ποσό που θεωρούμε ότι μπορεί να αυξηθεί με την αντιμετώπιση των εμποδίων που αναγνωρίζονται στην έρευνα.

➤ Η θέσπιση ενός νομοθετικού πλαισίου που να επιβάλλει συγκεκριμένες δαπάνες για ενέργειες ΕΚΕ χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή μιας και υπάρχουν πιθανά αρνητικά αποτελέσματα. Κάνοντας την ΕΚΕ υποχρεωτική, οι εταιρίες μπορεί να την αντιμετωπίσουν σαν μια διαδικαστική δραστηριότητα για να είναι καλυμμένες νομικά, αντί να ψάχνουν καινοτομήσουν και να παράξουν κέρδος από ωφέλιμες, για την κοινωνία και το περιβάλλον, ενέργειες. Τα αποτελέσματα της έρευνας αποτελούν ένα εργαλείο αποτύπωσης της παρούσας κατάστασης σχετικά με τις δαπάνες των Ελληνικών εταιριών, όλων των μεγεθών, για ενέργειες ΕΚΕ, καθώς και για τα σημαντικότερα εμπόδια υλοποίησης της ΕΚΕ. Αποτελεί μια σημαντική βάση σύγκρισης της παρούσας κατάστασης με τις παγκόσμιες εξελίξεις αλλά και το μέλλον της ΕΚΕ στην Ελλάδα. Τέλος, υπογραμμίζει με κατηγορηματικό τρόπο την ανάγκη μετάδοσης και εκπαίδευσης των εταιριών πάνω στις υπάρχουσες ανεξάρτητες μεθοδολογίες ποσοτικής μέτρησης της απόδοσης της ΕΚΕ ώστε να υπάρχουν καλύτερα αποτελέσματα στις εταιρείες και αντίστοιχα μεγαλύτερη θετική επίδραση στην κοινωνία το περιβάλλον και τους εργαζόμενους συμβάλλοντας σε ένα καλύτερο αύριο για την χώρα μας.

* Μπορείτε να διαβάσετε εδώ αναλυτικά την έρευνα του Κέντρου Αειφορίας (CSE) για την εκτίμηση δαπανών για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη στην Ελλάδα (2014).

Περισσότερα
Διαφημίσεις
Σχολιάστε

Σχολιάστε το άρθρο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Δράσεις

Αυξάνεται το κονδύλι της ΕΚΕ

Οι 4 στις 10 εταιρείες δαπανούν από 200.000 ευρώ μέχρι 5 εκατ. ευρώ το χρόνο για προγράμματα ΕΚΕ, σύμφωνα με έρευνα της ICAP Group, που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της ετήσιας εκδοτικής της πρωτοβουλίας “Leading Employers in Greece”.

Της Σοφίας Εμμανουήλ (semmanouil@csrindex.gr)

Οι εταιρείες στη χώρα μας – κυρίως οι μεγάλου μεγέθους και λιγότερο οι μικρομεσαίες – αντιλαμβάνονται πλέον ότι ο αντίκτυπος των δραστηριοτήτων τους στην κοινωνία και στο περβάλλον σχετίζεται άμεσα με την απόδοσή τους και αναλαμβάνουν πιο συντονισμένες δράσεις για να αυξήσουν τη θετική επιρροή τους.

Η αύξηση των κονδυλίων για δράσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης (ΕΚΕ) δείχνει αυτήν ακριβώς την τάση. Ειδικότερα, μελέτη της ICAP Group έδειξε ότι η μεγάλη πλειοψηφία των εταιρειών (62%) δαπανά έως 200.000 ευρώ ετησίως σε προγράμματα και δράσεις ΕΚΕ. Το 1/4 σχεδόν (24%) των επιχειρήσεων δαπανά από 200.000 ευρώ έως 1 εκατ. ευρώ ενώ το 14% των επιχειρήσεων δαπανά από 1 εκατ. ευρώ έως και 5 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα, τα κονδύλια που αφορούν το Ανθρώπινο Δυναμικό καταλαμβάνουν την πρώτη θέση στον συνολικό προϋπολογισμό των εταιρειών για δράσεις ΕΚΕ, με μερίδιο 39% το 2018. Θα πρέπει να τονιστεί ότι η κατηγορία του Ανθρώπινου Δυναμικού καταλαμβάνει διαχρονικά το μεγαλύτερο μερίδιο, με τα ποσοστά της να κυμαίνονται άνω του 30% από το πρώτο έτος εκπόνησης της έρευνας (2011), ενώ τα τελευταία έτη το ποσοστό της κινείται ανοδικά (2016: 34%, 2017: 37%). Εντούτοις, από την έρευνα προκύπτει ότι οι επιχειρήσεις δίνουν μεγάλη βαρύτητα και στην προσφορά στο κοινωνικό σύνολο καθώς δράσεις που αφορούν την Κοινωνία καταλαμβάνουν μερίδιο 26%, ενώ ακολουθούν το Περιβάλλον με 21% και η Αγορά με 14%.

Ανθρώπινο Δυναμικό

Ειδικότερα, το 89% των επιχειρήσεων του δείγματος δήλωσε ότι παρέχει ίσες ευκαιρίες προς όλους τους εργαζομένους (ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου, εθνικότητας κ.α.) σε βαθμό «πολύ» ή «πάρα πολύ». Επιπλέον, το 84% των επιχειρήσεων προσφέρει δυνατότητες εκπαίδευσης ή βελτίωσης των δεξιοτήτων του προσωπικού. Και οι δυο αυτές δράσεις αποτελούν προτεραιότητα για τις εταιρείες, καθώς συγκεντρώνουν ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά που διαχρονικά κινούνται υψηλότερα του 80%. Ακολουθεί η παροχή πρόσθετης ιατροφαρμακευτικής κάλυψης στο προσωπικό, όπου παραπάνω από τις μισές εταιρείες του δείγματος (55%) λένε ότι εφαρμόζουν τη συγκεκριμένη δράση στο μέγιστο βαθμό («πάρα πολύ»).

Κοινωνία

Η μεγάλη πλειοψηφία των εταιρειών του δείγματος (73%) δήλωσε ότι πραγματοποιεί δωρεές και χορηγίες σε χρήμα ή/και είδος σε «πολύ» ή «πάρα πολύ» σημαντικό βαθμό. Το συγκεκριμένο ποσοστό είναι υψηλότερο σε σχέση με πέρυσι κατά 6 ποσοστιαίες μονάδες, γεγονός που καταδεικνύει ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις αρχίζουν να αυξάνουν τις δράσεις τους στον συγκεκριμένο τομέα. Σε αρκετά σημαντικό βαθμό φαίνεται να υποστηρίζονται τόσο οι δράσεις σε συνεργασία με τις τοπικές κοινότητες (66%), όσο και οι καλλιτεχνικές, αθλητικές ή πολιτιστικές εκδηλώσεις (53%)

Περιβάλλον

Οι εταιρείες εμφανίζονται ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένες ως προς το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Το 75% των εταιρειών του δείγματος εφαρμόζουν εσωτερικά προγράμματα ανακύκλωσης σε μεγάλο βαθμό («πολύ» ή «πάρα πολύ»). Ακολουθεί η εφαρμογή προγραμμάτων εξοικονόμησης ενέργειας και διαχείρισης αποβλήτων (74%) και η ένταξη στην επιχείρηση συστημάτων περιβαλλοντικής διαχείρισης σύμφωνα με εθνικά/διεθνή πρότυπα (π.χ. ISO 14001, EMAS κ.α.) με ποσοστό 58%.

Αγορά

Οι δράσεις ΕΚΕ που αφορούν την αγορά φαίνεται να υιοθετούνται σε ικανοποιητικό βαθμό από τις επιχειρήσεις του δείγματος. Ωστόσο, παρατηρούνται αρκετές διαφοροποιήσεις σε σχέση με τις έρευνες των προηγούμενων ετών. Η εφαρμογή συστήματος διαχείρισης-διασφάλισης ποιότητας των προϊόντων (π.χ. ISO 9000 κλπ.) ακολουθείται σε ιδιαίτερα μεγάλο βαθμό («πολύ» και «πάρα πολύ») από το 85% των εταιρειών, αν και το εν λόγω ποσοστό εμφανίζεται μειωμένο κατά 9 μονάδες σε σχέση με το 2016 που είχε ανέλθει στο 94%. Προγράμματα ΕΚΕ που αναφέρονται στους καταναλωτές (π.χ. διαδικασίες μέτρησης και διαχείρισης παραπόνων κλπ.) εφαρμόζει σε «πολύ» ή «πάρα πολύ» μεγάλο βαθμό το 67% των εταιρειών. Αντιθέτως, η χρήση κριτηρίων ΕΚΕ στην επιλογή προμηθευτών ή συνεργατών εξακολουθεί να εφαρμόζεται σε περιορισμένη σχετικά κλίμακα, αφού το 55% των επιχειρήσεων δήλωσε ότι εφαρμόζει τη συγκεκριμένη δράση από «καθόλου» έως «μέτρια».

Τα οφέλη

Εννέα στις δέκα επιχειρήσεις αξιολόγησαν με το μεγαλύτερο βαθμό σημαντικότητας («πάρα πολύ» και «πολύ») την ενίσχυση και προστασία της εταιρικής εικόνας (φήμη, brands κλπ.) ως το κυριότερο όφελος που έχουν από τις πρακτικές της ΕΚΕ. Ακολούθησαν με ποσοστό 86% τόσο η συνεισφορά στο κοινωνικό σύνολο όσο και η προσέλκυση και διατήρηση υψηλού επιπέδου ανθρώπινου δυναμικού, γεγονός το οποίο δείχνει ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις φαίνεται να αντιλαμβάνονται τη σημασία της ΕΚΕ για την κοινωνία και για τους εργαζομένους τους.

Βαθμός εφαρμογής

Οι μεγάλες εταιρείες της εγχώριας οικονομίας αναγνωρίζουν τη σημαντικότητα της ΕΚΕ και φαίνεται ότι την κατατάσσουν αρκετά ψηλά στις επιχειρηματικές τους δράσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ΕΚΕ θεωρείται «πολύ» ή «πάρα πολύ» σημαντική στο 89% των επιχειρήσεων του δείγματος ποσοστό αυξημένο κατά 5% σε σχέση την περσινή έρευνα. Την ίδια στιγμή, ωστόσο, οι μεγάλες εταιρείες θεωρούν ότι η ΕΚΕ δεν έχει αναπτυχθεί ακόμη σε ικανοποιητικό βαθμό από το σύνολο των ελληνικών επιχειρήσεων.

Ανασταλτικοί Παράγοντες

Ως οι κυριότεροι παράγοντες που δρουν ανασταλτικά στην υλοποίηση πρακτικών ΕΚΕ αναδείχθηκαν η τρέχουσα οικονομική συγκυρία και το οικονομικό κόστος, οι οποίοι κατέλαβαν τις πρώτες θέσεις στην αξιολόγηση των εταιρειών του δείγματος, με 22% και 20% αντίστοιχα, όπως άλλωστε και στην περσινή έρευνα. Ακολουθεί η έλλειψη κινήτρων με 18% και η ελλιπής ενημέρωση των πολιτών για την έννοια της ΕΚΕ με 15%.

Ο Νικήτας Κωνσταντέλλος, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ICAP σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας σημειώνει ότι η ΕΚΕ κερδίζει συνεχώς έδαφος τα τελευταία χρόνια, αλλά το ασταθές και γεμάτο προκλήσεις οικονομικό περιβάλλον αποτελεί τροχοπέδη για την περαιτέρω ανάπτυξη και εφαρμογή αυτών των δράσεων. O κ. Κωνσταντέλλος προσθέτει μεταξύ άλλων: “…Είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι σχεδόν 2 στις 3 επιχειρήσεις αύξησαν τα έξοδά τους για ενέργειες ΕΚΕ το 2017 σε σχέση με το προηγούμενο έτος… Συμπερασματικά, η ΕΚΕ δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζεται απλά ως ένα πρόσθετο κόστος από τις επιχειρήσεις, αλλά ως επένδυση με συγκεκριμένους στόχους, μετρήσιμα αποτελέσματα και οφέλη, που αφορούν τόσο στην ίδια την επιχείρηση όσο και στο κοινωνικό σύνολο. Ως εκ τούτου, κρίσιμα σημεία θεωρούνται η ευαισθητοποίηση της κοινωνίας και των καταναλωτών, η εκπαίδευση των στελεχών των επιχειρήσεων και η υιοθέτηση κατάλληλων πρωτοβουλιών και στρατηγικών από την πλευρά της πολιτείας που θα ενθαρρύνουν μεγαλύτερο ποσοστό επιχειρήσεων προς την κατεύθυνση της υιοθέτησης των βέλτιστων πρακτικών ΕΚΕ”.

Περισσότερα

Έρευνες / Μελέτες

ALCO: Κορυφαίος θεσμός ο εθελοντισμός για τους νέους – Οι προσδοκίες τους

Οι νέοι θεωρούν τον εθελοντισμό κορυφαίο θεσμό (78%) αλλά δεν συμμετέχουν στο βαθμό που θα περίμενε κανείς σε σχετικές δράσεις (73% δεν συμμετείχε σε δράσεις τον τελευταίο χρόνο), όπως δείχνει έρευνα της ALCO για λογαριασμό του Σώματος Ελλήνων Προσκόπων (ΣΕΠ), η οποία αποτυπώνει την αβεβαιότητα και την ανασφάλεια των νέων σε ένα περιβάλλον με οικονομικές δυσκολίες και υψηλή ανεργία.

Της Σοφίας Εμμανουήλ (semmanouil@csrindex.gr)

Οι νέοι άνθρωποι στην Ελλάδα σήμερα προσπαθούν να ξεπεράσουν την ανασφάλεια και την απογοήτευση από την οικονομική κατάσταση και την απειλή της ανεργίας, ώστε να κρατήσουν ζωντανή την ελπίδα και την αισιοδοξία τους, όπως δείχνει ο δείκτης προσδοκιών που ανέδειξε η ALCO στην έρευνα που διεξήγαγε για το ΣΕΠ.

Οι νέοι ρωτήθηκαν σχετικά με τις προσδοκίες τους και τον βαθμό απογοήτευσής τους για τα τεκτενόμενα στη χώρα και βαθμολογώντας με μια κλίμακα από το 0 ως το 100 έδωσαν 54% θετικές απαντήσεις οδηγώντας στο συμπέρασμα ότι οι προσδοκίες και τα θετικά συναισθήματα υπερισχύουν των αρνητικών (ειδικά στους νέους 15-16 και 17-20 ετών), όμως η ένταση της απογοήτευσης και των αρνητικών συναισθημάτων είναι πολύ μεγαλύτερη από την επιθυμητή, για νέους ανθρώπους, όπως σημειώνουν οι αναλυτές της Alco.

Όταν ρωτήθηκαν νέοι ηλικίας 17 έως 29 ετών για το πιο ισχυρό συναίσθημα που νοιώθουν για τη ζωή τους το 26% ανέφερε την ελπίδα, το 23% την αισιοδοξία αλλά ένα 25% την ανασφάλεια. Επιπλέον ένα 23% ανέφερε την απογοήτευση και την οργή.

Αναζητώντας τα πιο ισχυρά συναισθήματα ανά φύλο και ηλικιακή ομάδα, η έρευνα διαπιστώνει ότι στους άνδρες υπερισχύει η αισιοδοξία σε ποσοστό 28% και η ανασφάλεια σε ποσοστό 21% και στις γυναίκες η ελπίδα (33%) και η ανασφάλεια (29%). Στην ηλικιακή ομάδα 17 – 20 ετών υπερισχύει η ελπίδα (32%) και η ανασφάλεια (27%), στους νέους ηλικίας 21 – 24 ετών υπερισχύει η ελπίδα (33%) και η ανασφάλεια (19%) και στους μεγαλύτερους 25 – 29 ετών η ανασφάλεια (27%) και η αισιοδοξία (25%).

Ένας στους δύο (46%) θεωρεί την ανεργία ως το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι νέοι άνθρωποι στην Ελλάδα σήμερα ενώ σχεδόν δύο στους δέκα (16%) θεωρούν ότι η κακή οικονομική κατάσταση είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα. Το ξεπερασμένο εκπαιδευτικό σύστημα (13%), το γεγονός ότι δεν ακούγονται οι απόψεις τους (8%), η ανάγκη να μεταναστεύσουν για να βρουν δουλειά (6%) και η έλλειψη ελεύθερου χρόνου (5%) αναφέρθηκαν επίσης ως μείζονα προβλήματα των νέων.

Όταν οι νέοι ρωτήθηκαν για τη σημασία που έχουν γι` αυτούς συγκεκριμένες αξίες μίλησαν κυρίως για την αξιοπρέπεια (99%), τη φιλία (97%), την αλληλεγγύη (94%), την ισότητα (89%), την επιτυχία (84%) και την πατρίδα (81%) ενώ μικρότερη σημασία φαίνεται να δίνουν στο χρήμα, το οποίο θεωρήθηκε σημαντική αξία για το 51% του δείγματος.

Η εμπιστοσύνη τους στους θεσμούς πάντως είναι περιορισμένη αφού αν εξαιρέσουμε την οικογένεις (99%), τον εθελοντισμό (78%) οι υπόλοιποι θεσμοί δείχνουν να έχουν υποτιμηθεί στις συνειδήσεις τους. Είναι ενδεικτικό ότι οι θεσμοί με τις χαμηλότερες επιδόσεις είναι τα κόμματα (7%) και η Βουλή (9%). Ακόμη και η εκκλησία (40%), η δικαιοσύνη (46%) και η εθνική άμυνα (50%) εμφανίζουν μέτριες “επιδόσεις”.

Οι νέοι δείχνουν να ενδιαφέρονται περισσότερο για την προσωπική τους ζωή (85%), τους φίλους τους (85%), τις επεγγελματικές τους προοπτικές (81%) και τα δικαιώματά τους (81%). Οι σπουδές (65%) και η κατάσταση στη χώρα (64%) έπονται ενώ μικρή σημασία έχουν για τους νέους οι πολιτικές εξελίξεις (37%).

Το τελευταίο αποτυπώθηκε και στις απαντήσεις των νέων στο ερώτημα: τι θεωρείτε πιο σημαντικό, το δικαίωμα ψήφου στα 17 ή το δίπλωμα οδήγησης στα 17. Στις ηλικίες 15 – 16 το 57% απάντησε “δίπλωμα οδήγησης” έναντι 34% “δικαίωμα ψήφου” ενώ στην ομάδα 17 – 20 τα αντίστοιχα ποσοστά διαμορφώθηκαν σε 44% και 41%.

Διερευνώντας το θέμα της αξιοκρατίας οι ερευνητές έθεσαν στους νέους 17 – 29 ετών το ερώτημα εάν θα εκμεταλλεύονταν πιθανές πολιτικές γνωριμίες της οικογένειάς τους για να διαπιστώσουν ότι οι νέοι είναι διχασμένοι στο συγκεκριμένο θέμα. Πήραν θετική απάντηση από το 41% και αρνητική απάντηση από 41%, με ένα 18% να λέει δεν ξέρω/δεν απαντώ.

Όταν ρωτήθηκαν για το πώς θα χαρακτήριζαν κάποιον που πετά πέτρα σε μια βιτρίνα παραβάτη ή επαναστάτη, η πλειοψηφία (74%) είπε παραβάτη. Μόνο 13% μίλησε για επαναστάτη ενώ οι υπόλοιποι δεν απάντησαν.

Σχετικά με το μέλλον και σε ερώτημα για το πώς βλέπετε τον εαυτό σας σε 15 χρόνια σε σχέση με την επαγγελματική σας παρουσία, το 41% εμφανίστηκε αισιόδοξο και είπε ότι βλέπει τον εαυτό του στην Ελλάδα στο αντικείμενο που θέλει και το 17% στην Ελλάδα αλλά σε αντικείμενο που δεν θέλει. Το 21% βλέπει το μέλλον εκτός Ελλάδας είτε από επιλογή είτε από ανάγκη ενώ υπάρχει κι ένα 4% που προβλέπει ότι σε 15 χρόνια θα είναι άνεργο.

Ο Προσκοπισμός

Ειδικότερα για τη δράση των Πορσκόπων το 40% του δείγματος εξέφρασε θετική γνώμη κι επιπλέον 40% ουδέτερη στάση θεωρώντας ότι προσφέρει κατά βάση (77%) εμπειρίες, συμβάλλει στην προστασία του περιβάλλοντος (60%), διαπαιδαγωγεί σωστά (58%) και έχει σημαντική κοινωνική συνεισφορά (48%). Η δράση των προσκόπων χαρακτηρίζεται πολύ ή αρκετά χρήσιμη για την κοινωνία από το 44% του δείγματος ενώ το 62% θα πρότεινε σε κάποιον να ακολουθήσει το προσκοπικό κίνημα.

Σημειώνεται ότι η έρευνα παρουσιάστηκε σε ειδική εκδήλωση του ΣΕΠ την Πέμπτη 14 Ιουνίου 2018, από τον Πρόεδρο της ALCO Κώστα Παναγόπουλο.

Περισσότερα

Έρευνες / Μελέτες

500 άνθρωποι την εβδομάδα χάνουν τη ζωή τους στους δρόμους της Ευρώπης

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε στοιχεία που δείχνουν ότι οι θάνατοι στους δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σημείωσαν πτώση 2% τον περασμένο χρόνο ακολουθώντας  αντίστοιχη μείωση του 2016  και μια αύξηση 1% του 2015.

Σύμφωνα με την ανάλυση του ETSC ο στόχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής του να μειωθούν οι θάνατοι κατά 50% τη δεκαετία μέχρι το 2020 μοιάζει τώρα ανέφικτος να πραγματοποιηθεί. Η Ευρωπαϊκή Ένωση των 28 χωρών Μελών, συγκεντρωτικά μείωσε τον αριθμό των θανάτων κατά 20% την περίοδο 2010-2017 που υπολείπεται της μείωσης κατά 38% που χρειάζεται για να επιτευχθεί ο στόχος του 2020.

Σχολιάζοντας την δημοσιοποίηση των τελευταίων στοιχείων ο Antonio Avenoso, Εκτελεστικός Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών, είπε: «Για 4 κατά σειρά έτη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε πενιχρά αποτελέσματα για την Οδική Ασφάλεια. Και για 4 κατά σειρά έτη δεν έχουν ληφθεί νέα μέτρα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για να αντιμετωπίσουν τη μάστιγα των τροχαίων θανάτων και τραυματισμών. Είναι ώρα για δράση, το ETSC περιμένει ανυπόμονα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προχωρήσει, με ένα σύνολο νομοθετικών ρυθμίσεων για την Οδική Ασφάλεια που αναμένεται από καιρό. Κάνουμε επίκληση για ασφαλέστερα πρότυπα για τα οχήματα όπως η προσαρμογή σε Automated Emergency Braking (ΑEB) και Intelligent Speed Assistance (ISA), καλύτερες υποδομές κανόνων ασφάλειας και ένα στιβαρό πλαίσιο για ασφαλή εφαρμογή αυτοματοποιημένης οδήγησης εντός εβδομάδων κ όχι μηνών. Είναι επίσης η στιγμή να δούμε ένα νέο μακροπρόθεσμο πλαίσιο για την επόμενη δεκαετία με μια ξεκάθαρη στρατηγική για τη μείωση κατά το ήμισυ του αριθμού των ανθρώπων που χάνονται ή τραυματίζονται σοβαρά στους δρόμους μας, κάθε βδομάδα».

Οι χώρες Μέλη επίσης έχουν έναν κρίσιμο ρόλο να διαδραματίσουν, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, ειδικά με μέτρα, που μπορεί να εφαρμοστούν βραχυπροθέσμα, τέτοια όπως αυξημένα επίπεδα αστυνόμευσης. Η Εσθονία και η Σλοβενία είναι παραδείγματα χωρών Μελών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που έχουν δραματικά μειώσει τους θανάτους τα τελευταία χρόνια.

Περισσότερα

Ετικέτες

Εγγραφή στο Newsletter

ΔΗΜΟΦΙΛΗ