Ίδρυμα Fondation VINCI Autoroutes: 13ο Βαρόμετρο υπεύθυνης οδήγησης

Date:

Share post:

Tο ίδρυμα Fondation VINCI Autoroutes δημοσιοποιεί τα αποτελέσματα του 13ου Βαρομέτρου για την υπεύθυνη οδήγηση. Η μεγάλη ετήσια έρευνα, που διενεργήθηκε από το Ινστιτούτο Ipsos σε 12.400 άτομα από 11 ευρωπαϊκές χώρες, καταγράφει αντιπροσωπευτικές συμπεριφορές των Ευρωπαίων στο τιμόνι. Παράλληλα, επιτρέπει να παρακολουθήσουμε την εξέλιξη της επικίνδυνης οδήγησης και τις ορθές πρακτικές για να συμβάλλουμε κυρίως στον καλύτερο προσανατολισμό των μηνυμάτων πρόληψης. 

Τα αποτελέσματα δείχνουν στους νέους κάτω των 35 ετών ιδιαίτερα στους άνδρες, υπερεκπροσώπηση επικίνδυνης συμπεριφοράς που συνδέεται με τη χρήση κινητού (23% παρακολουθεί ταινίες ή βίντεο ενώ οδηγεί), την κατανάλωση αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών και την οδήγηση σε κατάσταση υπνηλίας.
Ένα άλλο, επίσης, ανησυχητικό φαινόμενο: σχεδόν 1 στους 3 οδηγούς ηλικίας 16 έως 24 ετών δεν φοράει ζώνη ασφαλείας, παρόλο που αυτός ο κανόνας είναι απαραίτητος για την απόκτηση άδειας οδήγησης. 

Ένα άλλο αξιοσημείωτο στοιχείο αυτού του βαρομέτρου είναι η γενικευμένη χρήση των τηλεφώνων με το σύστημα Bluetooth: ενώ περισσότεροι από 1 στους 2 οδηγούς (56%) τηλεφωνούν με αυτόν τον τρόπο ενώ οδηγούν, το 71% από αυτούς δεν θεωρεί αυτήν την πρακτική επικίνδυνη και το 18% έχει ήδη, ή παραλίγο να έχει, ατύχημα εξαιτίας της χρήσης του.

Η έκδοση του 2023 δείχνει επίσης μια αυξανόμενη χαλάρωση των οδηγών σχετικά με την τήρηση του Κώδικα οδικής κυκλοφορίας και τον σεβασμό των άλλων χρηστών. Οι συνέπειες αυτής της χαλάρωσης είναι πολύ αισθητές καθώς το 84% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι έχει ήδη φοβηθεί την επιθετική συμπεριφορά άλλων οδηγών – ένα πολύ υψηλό ποσοστό που δεν έχει μειωθεί από το 2019.

Οι τηλεφωνικές συνομιλίες και η χρήση smartphone κατά την οδήγηση είναι σχεδόν καθολικές

  • Το 76% των Ευρωπαίων οδηγών χρησιμοποιεί το smartphone ή προγραμματίζει το GPS ενώ οδηγεί. To αντίστοιχο ποσοστό των Ελλήνων είναι 84%
  • Το 66% τηλεφωνεί ενώ οδηγεί (με 76% για τους Έλληνες), εκ των οποίων το 42% τακτικά (44% για τους Έλληνες), δηλαδή +5 μονάδες σε σχέση με το 2018
    • Αφορά όλες τις ηλικιακές ομάδες: Το 77% κάτω των 35 ετών (78% για τους Έλληνες) και το 55% άνω των 55 ετών (70% για τους Έλληνες) τηλεφωνεί ενώ οδηγεί.
    • Η χρήση του κινητού στο αυτοκίνητο έχει σε μεγάλο βαθμό ιδιωτικό χαρακτήρα: αφορά το 82% των οδηγών γενικά (79% των Ελλήνων), και το 69 % των στελεχών (63% στην Ελλάδα).
    • Η χρήση του Bluetooth είναι γενικευμένη και η επικινδυνότητά της υποτιμάται: Το 56% (58%) των οδηγών τηλεφωνεί με το σύστημα Bluetooth. Ανάμεσα σε αυτούς, το 71% (70% για τους Έλληνες) δεν θεωρεί επικίνδυνη αυτήν την πρακτική, ενώ το 18% (20% για τους Έλληνες) έχει ήδη, ή παραλίγο να έχει, ατύχημα εξαιτίας της χρήσης του τηλεφώνου.
    • Το 22% των οδηγών που εργάζονται συμμετέχει σε τηλεφωνικές επαγγελματικές συσκέψεις (22% για τους Έλληνες) κατά την οδήγηση. Ανάμεσα σε αυτούς, το 40% δεν θεωρεί επικίνδυνη αυτήν την πρακτική (33% το αντίστοιχο ποσοστό των Ελλήνων), ενώ το 44% (34% των Ελλήνων) έχει ήδη, ή παραλίγο να έχει, ατύχημα εξαιτίας της χρήσης του τηλεφώνου στο τιμόνι.

Αλκοόλ, ναρκωτικές ουσίες, φάρμακα: συμπεριφορές που είναι λιγότερο μεμονωμένες από όσο φαίνεται αλλά που αφορούν ιδιαίτερα τους νέους άνδρες

  • Το 7% των Ευρωπαίων οδηγών (9% των Ελλήνων) – μάλιστα το 17% των ανδρών κάτω των 35 ετών (11% των Ελλήνων) – παραδέχεται ότι οδηγεί σε κατάσταση μέθης.
  • Το 11% των οδηγών δηλώνει ότι έχει ήδη, ή παραλίγο να έχει, ατύχημα εξαιτίας της υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ (15% των Ελλήνων). Ποσοστό που φτάνει το 25% των ανδρών κάτω των 35 ετών (21% για τους Έλληνες).
  • Το 10% (7% των Ελλήνων) – και 20% (με 14% των Ελλήνων) των ανδρών κάτω των 35 ετών – οδηγεί έχοντας καταναλώσει φάρμακα που μπορούν να μειώσουν την προσοχή του.
  • Το 5% (με 4% των Ελλήνων) – και 17% (6% των Ελλήνων) των ανδρών κάτω των 35 ετών – οδηγεί έχοντας καπνίσει κάνναβη ή έχοντας καταναλώσει ναρκωτικές ουσίες.

Υπνηλία: συνειδητοποίηση του κινδύνου που εντοπίζεται κυρίως στον αυτοκινητόδρομο και μέτρα πρόληψης που δεν έχουν ακόμη υιοθετηθεί επαρκώς

  • Το 7% (4% των Ελλήνων) των Ευρωπαίων οδηγών αναγνωρίζει την υπνηλία ως μία από τις κύριες αιτίες θανατηφόρων ατυχημάτων στους δρόμους γενικότερα και το 20% (11% στην περίπτωση των Ελλήνων) στον αυτοκινητόδρομο.
  • Το 26% (ίδιο ποσοστό για τους Έλληνες) έχει την εντύπωση ότι έχει αποκοιμηθεί για ελάχιστα δευτερόλεπτα στο τιμόνι.
  • Περισσότεροι από 1 στους 6 οδηγούς (15% στην Ευρώπη, 20% στην Ελλάδα) έχει ήδη, ή παραλίγο να έχει, ατύχημα εξαιτίας της υπνηλίας.
  • 3 ώρες και 12 λεπτά (3 ώρες και 24 λεπτά) είναι ο μέσος χρόνος οδήγησης πριν το διάλειμμα κατά τη διάρκεια μίας μεγάλης διαδρομής, δηλαδή μία διάρκεια οδήγησης πολύ παραπάνω από τις συνιστώμενες 2 ώρες.

Επιθετική συμπεριφορά κατά την οδήγηση: οι ίδιοι οι οδηγοί θύματα της απείθειάς τους 

  • Το 52 % αναγνωρίζει ότι εξυβρίζει τους άλλους οδηγούς (63% το αντίστοιχο ποσοστό των Ελλήνων).
  • Το 50% κορνάρει άσκοπα στους οδηγούς που τους εκνευρίζει (60% των Ελλήνων).
  • Το 22% κατεβαίνει από το αυτοκίνητο για να διαπληκτιστεί με άλλο οδηγό (24% το αντίστοιχο ποσοστό των Ελλήνων).
  • Το 84% των Ευρωπαίων οδηγών έχουν φοβηθεί την επιθετική συμπεριφορά άλλων οδηγών (86% στην Ελλάδα). Ένα πολύ υψηλό ποσοστό που δεν έχει μειωθεί από το 2019.

Μη τήρηση του Κώδικα οδικής κυκλοφορίας: παραβάσεις υπό την κάλυψη της αμέλειας

  • Το 22% των Ευρωπαίων οδηγών δηλώνει ότι κάποιες φορές δεν δένει τη ζώνη ασφαλείας (44%).
  • Το 30% κάτω των 35 ετών (41% για τους Έλληνες) και μάλιστα το 32% των νέων από 16 έως 24 ετών (37% για τους Έλληνες).
  • Πάνω από 8 οδηγοί στους 10 (84% στην Ελλάδα) ξεπερνάει κατά λίγα χιλιόμετρα/ώρα το όριο ταχύτητας (79 %).
  • Το 18% έχει ήδη, ή παραλίγο να έχει, ατύχημα εξαιτίας της υπερβολικής ή ακατάλληλης ταχύτητας (22% των Ελλήνων).

Related articles

Μασούτης: Δράσεις για τον καθαρισμό του Θερμαϊκού Κόλπου

Μέσα σε διάστημα ενός μήνα συλλέχθηκαν περισσότερα από 30 τόνους απόβλητα, ποσότητα ίση με 96 m3.

EY Ελλάδος: Στο 2nd Wellbeingr Forum για την ψυχική υγεία των εργαζόμενων

Η ΕΥ Ελλάδος μέσα από τις περιοδικές εσωτερικές έρευνες ικανοποίησης εργαζόμενων, Employee Pulse Surveys και Wellbeing Surveys, αλλά και με τις τριμηνιαίες συναντήσεις EY Circles και τον θεσμό των EY Champions, δίνει τη δυνατότητα στους ανθρώπους της να εκφραστούν.

ΣΕΒ – Alba: Ένταξη των τεχνών στην εκπαίδευση στελεχών

Συζήτηση με την Carol Becker, Καθηγήτρια και Επίτιμη Πρύτανη της Σχολής Τεχνών του Πανεπιστημίου Κολούμπια.

ELVIAL: Δωρεά συστημάτων αλουμινίου στον “Αρκτούρο”

Η ELVIAL στο πλαίσιο της αδιάλειπτης προσπάθειάς της να φροντίζει τον άνθρωπο και το περιβάλλον, συμμετείχε με ιδιαίτερη...
Skip to content