Ο IGB έργο – πρόκληση για την ενεργειακή επάρκεια και ασφάλεια της Ευρώπης

Date:

Share post:

Έργο με κορυφαία σημασία, στη δεδομένη διεθνή και γεωπολιτική συγκυρία, αποτελεί ο IGB, ο Διασυνδετήριος Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδας Βουλγαρίας, που καθιστά την Ελλάδα ενεργειακή “πύλη” εισόδου για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Ο IGB, που εκπονήθηκε και υλοποιήθηκε από τον όμιλο ΑΒΑΞ αποτέλεσε προτζεκτ που ενισχύει την ενεργειακή επάρκεια και ασφάλεια για όλες τις διασυνδεδεμένες χώρες. Ειδικότερα με τον Διαδριατικό Αγωγό (TAP) μέσω του Νότιου Διαδρόμου επιτρέπει τη μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν προς την Ιταλία και την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Είναι ο τελευταίος αγωγός του Κάθετου Διαδρόμου, ενός συστήματος αγωγών που διασυνδέει την Ρουμανία, την Ουγγαρία και την Βουλγαρία με την Ελλάδα, ενώ αναμένεται να συνδεθεί με τον πλωτό τερματικό σταθμό επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) της Αλεξανδρούπολης, μόλις ολοκληρωθεί .

Ο IGB σε αριθμούς

Η εμπορική λειτουργία του IGB, που θα διαδραματίσει κομβικό ρόλο στην ενεργειακή απεξάρτηση της Ευρώπης από τη Ρωσία, ξεκίνησε στις αρχές του προηγούμενου μήνα. Ο Ελληνο-Βουλγαρικού Διασυνδετήριου Αγωγού εκτείνεται σε 182 χλμ.,εκ των οποίων περίπου 31 χλμ. βρίσκονται εντός της ελληνικής επικράτειας.

Το έργο επίσης περιλαμβάνει υποστηρικτικές εγκαταστάσεις όπως το κέντρο λειτουργίας, οι μετρητικοί σταθμοί, τα βανοστάσια κ.α. Ο αγωγός έχει διάμετρο 32 ιντσών και πάχος που κυμαίνεται από 11 έως και 20 χιλιοστά, ενώ όσον αφορά στην ετήσια δυναμικότητά του, αυτή είναι 3 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου με δυνατότητα αντίστροφης ροής (reverse flow) και μπορεί με την κατασκευή σταθμού συμπίεσης να αυξηθεί σε 5 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως.

Αεροφωτογραφία του μετρητικού σταθμού Κομοτηνής

Στην Κομοτηνή ο αγωγός συνδέεται με το σύστημα του ΔΕΣΦΑ και τον Διαδριατικό Αγωγό (TAP) που επίσης κατασκεύασε η ΑΒΑΞ, ενώ στην κατάληξή του στην πόλη Στάρα Ζαγόρα της Βουλγαρίας, συνδέεται με το σύστημα του Bulgartransgaz, του διαχειριστή φυσικού αερίου της Βουλγαρίας.

450 εργαζόμενοι στο Project

Για την κατασκευή του έργου απασχολήθηκαν περίπου 450 εργαζόμενοι για περισσότερες από 4.000.000 ώρες εργασίας κατά τη διάρκεια των οποίων εγκαταστάθηκε σύστημα SCADA & τηλεπικοινωνιών, ανεξάρτητο κέντρο παρακολούθησης & διανομής πληροφοριών στο Χάσκοβο για την εξυπηρέτηση των σκοπών SCADA και αποθήκευσης υλικών, εκπαιδεύτηκε το σύνολο του τεχνικού προσωπικού του πελάτη για τη λειτουργία του νέου συστήματος και πραγματοποιήθηκε αεριοδότηση/ενεργοποίηση του συστήματος πριν την εμπορική του λειτουργία με προσωπικό και τεχνικά μέσα αποκλειστικά της ΑΒΑΞ.

Σε ό,τι αφορά το τεχνικό αντικείμενο του έργου, θα πρέπει να τονιστεί ότι για το σύστημα SCADA και τις τηλεπικοινωνίες εγκαταστάθηκαν οπτικές ίνες συνολικού μήκους 360 χλμ., περίπου 100 χλμ. του αγωγού συγκολλήθηκαν με αυτόματες μηχανές συγκόλλησης, ενώ για τη διέλευσή του πραγματοποιήθηκαν δύο διατρήσεις οριζόντιας κατεύθυνσης στον ποταμό Μαρίτσα μήκους 500 μέτρων και στο Φράγμα Studen Kladenec μήκους 1.500 μέτρων μια διάτρηση που θεωρείται η 3η μεγαλύτερη στην Ευρώπη. Στο Φράγμα Studen Kladenec μάλιστα ο αγωγός έφτασε στο χαμηλότερό του σημείο περίπου 50 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, ενώ στην οροσειρά της Ροδόπης έφτασε στο υψηλότερο σημείο σε υψόμετρο 800 περίπου μέτρων.

Οι 5 μεγάλες προκλήσεις για την ολοκλήρωση του IGB

Στην υλοποίηση του το έργο συνάντησε πολλά εμπόδια και προκλήσεις, από τις δύσκολες καιρικές συνθήκες, την προστασία των εργαζομένων και την τήρηση των περιοριστικών μέτρων στην πανδημία, μέχρι και τα ζητήματα που προέκυπταν από τις διαφορές στην εθνική έννομη τάξη κάθε χώρας, τις τεχνικές απαιτήσεις και την ιδιομορφία του εδάφους.

Μηχανολογική διασύνδεση αγωγών σε κακές καιρικές συνθήκες. Οι ομάδες προετοιμάζουν σωλήνες, ώστε να συγκολληθούν.

Μηχανολογικές εργασίες και εργασίες επιθεώρησης σε ακραίες, αλλά συνήθεις για την περιοχή των συνόρων, καιρικές συνθήκες.

Ειδικότερα ζητήματα – προκλήσεις που αντιμετώπισε ήταν:

– Η πανδημία της Covid-19: Με δεδομένο ότι το έργο ήταν διασυνοριακό κατά το πρώτο lockdown, κάθε ένας από τους εργαζόμενους που έπρεπε να μετακινηθεί μεταξύ των δυο χωρών, έπρεπε να παραμείνει σε υποχρεωτική καραντίνα 15 ημερών τόσο κατά την είσοδο, όσο και την έξοδό του από την χώρα. Σημαντικά εν προκειμένω συνέβαλε η πολιτική του ομίλου της ΑΒΑΞ που εξασφάλισε τη διαμονή και διατροφή των εργαζομένων σε κάθε χώρα. Αντίστοιχα, και σε περιστατικά που οι εργαζόμενοι έβγαιναν θετικοί στον κορονοϊό, η ΑΒΑΞ αναλάμβανε πλήρως τις διαδικασίες περίθαλψης και επαναπατρισμού και προφανώς τις δαπάνες που τις συνόδευαν. Ταυτόχρονα οι εργασίες στο έργο έπρεπε να γίνουν αφενός χωρίς να μην δημιουργείται συγχρωτισμός και αφετέρου με εξοπλισμό ατομικής προστασίας, ο οποίος έπρεπε να συγκεντρώνεται καθημερινά και να απορρίπτεται βάσει συγκεκριμένου πρωτοκόλλου.

Μηχανολογικές εργασίες: Ζεύγος συγκολλητών σε δράση.

– Κατάρρευση της παγκόσμιας αλυσίδας logistics: Λόγω της πανδημίας σημειώθηκαν καθυστερήσεις στην παράδοση υλικών που έφταναν τους 6 μήνες. Οι ομάδες εργασίας κλήθηκαν να διαχειριστούν έλλειψη σημαντικών εξαρτημάτων και υλικών τα οποία εξαντλούνταν και δεν μπορούσαν να παραχθούν άμεσα.

– Διαφορετικά νομοθετικά περιβάλλοντα: επειδή ο αγωγός κατασκευάστηκε σε δύο διαφορετικές χώρες έπρεπε να ληφθούν υπόψη οι διαφορές στη νομοθεσία και στις υπηρεσίες αναφορικά με θέματα φορολογικά, ασφαλιστικά, αδειοδότησης, διαμονής, προσβασιμότητας, μετακινήσεων, μετάφρασης και επικοινωνίας κλπ. Επιπλέον, κατά την εκπόνηση της μελέτης και της φάση της κατασκευής έπρεπε να ληφθούν υπόψη τεχνικές απαιτήσεις από δύο διαφορετικές εθνικές νομοθεσίες (Ελλάδας & Βουλγαρίας) καθώς και από τέσσερις διαφορετικούς οικονομικούς φορείς (ΙCGB, BULGARTRANSGAZ, ΔΕΣΦΑ και ΤΑΡ).

-Τεχνικές προκλήσεις: Διαφορετικό ήταν το επίπεδο προμελέτης και τα κριτήρια μελέτης που δόθηκαν από τον IGB για κάθε την Ελλάδα και τη Βουλγαρία.

Ο IGB αποτελεί ένα project που έρχεται να αλλάξει τα δεδομένα στην ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης εν μέσω μίας γεωπολιτικής κρίσης που έχει πιέσει υπέρμετρα τις οικονομίες των κρατών. Ταυτόχρονα με το έργο αυτό η Ελλάδα αποτελεί πλέον κρίσιμο κρίκο και κόμβο εισόδου ενέργειας στην Ευρώπη.

Το στοίχημα της ολοκλήρωσης του έργου

Για την ΑΒΑΞ η ολοκλήρωσή του έργου με απόλυτη ασφάλεια και μέγιστη δυνατή ποιότητα ήταν
από την αρχή ένα μεγάλο στοίχημα που έγινε ακόμη μεγαλύτερο λόγω των συνθηκών ανωτέρας
βίας. Και το κέρδισε! Οι εργασίες εκτελέστηκαν σε απόλυτη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις της ποιότητας της σύμβασης, επετεύχθη Safety Milestone Achievement 1.000.000 ανθρωποωρών χωρίς χαμένο χρόνο λόγω
τραυματισμού γεγονός που εξασφάλισε βραβείο Ασφάλειας ενώ πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από 20.000 τμχ. συγκολλήσεων με παγκόσμιας κλάσης ποσοστό επισκευής μικρότερο του <5% γεγονός που εξασφάλισε και το βραβείο Ποιότητας.
Μια διάκριση που οφείλεται στην μακροχρόνια τεχνογνωσία και υψηλή κατάρτιση του Ομίλου
ΑΒΑΞ καθώς όχι τυχαία έχει βάλει την υπογραφή του στον TAP και τις υποδομές της Ρεβυθούσας
που αποτελούν τα επιπλέον εχέγγυα ενεργειακής αυτονομίας όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά για
ολόκληρη τη ΝΑ Ευρώπη.

Related articles

ΖΑΓΟΡΙ & Green Cola στηρίζουνστήριξαν ημερίδα του Α.Ο.Ωκεανός

Στο “International Swim Meet OKEANOS 2023’’ συμμετείχαν κολυμβητικά σωματεία, προπονητές και αθλητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό και μέλη της Κολυμβητικής Ομοσπονδίας.

Το «προΣfEEρουμε» στην Αλεξανδρούπολη με δωρεά καρδιογράφου και Rapid Tests

Το ταξίδι του «προΣfΕΕρουμε», που αποτελεί κοινό όραμα του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος (ΣΦΕΕ) και του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού (Ε.Ε.Σ.), ξεκίνησε στα τέλη του 2016.

Praktiker Hellas: Δράσεις προσφοράς σε Μονάδες Φροντίδας Ηλικιωμένων

Η Praktiker έχει ήδη συστήσει στο ευρύ κοινό το πρόγραμμα προσβασιμότητας και συμπερίληψης «Σπίτι Ανοιχτό» με το οποίο αναβαθμίζει τις υπηρεσίες και τις δομές της, φυσικές και ψηφιακές.

ΕΥ Ελλάδος: Έκθεση Βιώσιμης Ανάπτυξης για το 2022

Η Έκθεση έχει συνταχθεί σύμφωνα με τα GRI Standards 2021 και αποτυπώνει την επίδραση της λειτουργίας της εταιρείας στην Οικονομία, το Περιβάλλον και τους Ανθρώπους.