Connect with us

CSR HELLAS

5 προσωπικότητες μιλούν για την διοίκηση της Βιωσιμότητας

Η επιστημονική γνώση αιχμής σε θέματα επιχειρηματικής διοίκησης της υπευθυνότητας και της βιωσιμότητας, σε συνδυασμό με καλές πρακτικές ελληνικών επιχειρήσεων, όπως αυτές που θα παρουσιαστούν σε λίγες ημέρες στο Summer School του CSR Hellas, αναβαθμίζουν το ρόλο των business schools αλλά και του ανθρώπινου δυναμικού στην προσπάθεια μετάβασης της οικονομίας στο μοντέλο της βιώσιμης ανάπτυξης, όπως αποτυπώνεται στις δηλώσεις εξειδικευμένων ακαδημαϊκών που φιλοξενεί το csrindex.gr.

της Σοφίας Εμμανουήλ (semmanouil@gmail.com)

Η εκπαίδευση και η αναβάθμιση δεξιοτήτων με γνώμονα την εταιρική υπευθυνότητα και τη βιώσιμη ανάπτυξη αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον σε μια συγκυρία που η Ελλάδα επιχειρεί να αξιοποιήσει το ανθρώπινο δυναμικό της ως “ισχυρό χαρτί” στην προσπάθεια επανατοποθέτησης στον διεθνή επενδυτικό χάρτη.

Στο πλαίσιο αυτό το csrindex.gr φιλοξενεί τις απόψεις κορυφαίων ακαδημαϊκών, που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία του δικτύου CSR Hellas, η οποία προάγει, μεταξύ άλλων, την αξία της συνεργασίας. Εξάλλου, είναι η πρώτη φορά που υλοποιείται εκπαιδευτικό πρόγραμμα επαγγελματικής κατάρτισης σε συνεργασία ενός δημόσιου (Πανεπιστήμιο Κρήτης) και ενός ιδιωτικού εκπαιδευτικού φορέα (The American College of Greece) στη χώρα μας ενώ πρόκειται για ένα από τα πρώτα θερινά σχολεία που υλοποιούνται για το συγκεκριμένο θέμα πανευρωπαϊκά.

Η ζήτηση

Ο Aλέξανδρος Κωστόπουλος, Στέλεχος του CSR Hellas και μέλος του Δ.Σ. του CSR Europe

Ο Aλέξανδρος Κωστόπουλος, Στέλεχος του CSR Hellas και μέλος του Δ.Σ. του CSR Europe, σημειώνει στο csrindex ότι μέχρι στιγμής οι συμμετέχοντες οι οποίοι θα λάβουν και το πιστοποιητικό επαγγελματικής κατάρτισης με 10 μονάδες ECTS, ξεπερνούν τους 30, ενώ σε ανταπόκριση σχετικών αιτημάτων μελών αλλά και ενδιαφερομένων από την αγορά, αποφασίσθηκε να δοθεί η δυνατότητα παρακολούθησης μίας ή περισσοτέρων μεμονωμένων ημερών. Η προσφορά αφορά 10-15 θέσεις ανά ημέρα που θα δοθούν με απόλυτη σειρά προτεραιότητας της δήλωσης, μέχρι και τις 16 Σεπτεμβρίου 2019.

“Η στρατηγική προσέγγιση πίσω από την πρωτοβουλία εστιάζει στην ανάπτυξη του επιπέδου ωριμότητας των στελεχών, αλλά και των νέων που έχουν επιλέξει να ασχοληθούν με συναφή θέματα. Επίσης, στην ανάδειξη της αξίας της συνεργασίας μεταξύ επιχειρήσεων, μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, μεταξύ επιχειρηματικής και ακαδημαϊκής κοινότητας, μεταξύ επαγγελματιών και νέων. Η συνεργασία, αντικείμενο και του SDG 17 αποτελεί για το CSR Hellas θεμελιώδη αξία, την οποία εφαρμόζει στην πράξη σε όλες του τις πρωτοβουλίες και προσεγγίσεις”, προσθέτει ο κ. Κωστόπουλος.

O ρόλος των business schools

O Δρ Π. Βλάχος, Αναπληρωτής Καθηγητής Μαρκετινγκ, Alba Graduate Business School, The American College of Greece, μιλώντας για την συνεισφορά των business schools, εξηγεί ότι προετοιμάζουν στελέχη τα οποία θα αναγνωρίζουν ότι κάθε τους απόφαση, τακτικής ή/και στρατηγικής φύσεως, φέρει “ηθικό φορτίο”. Κάτι τέτοιο δεν είναι εύκολο, αφού τα στελέχη δεν εστιάζουν σε θέματα ηθικής, σημειώνει ο κ. Βλάχος για να προσθέσει:

Ο Δρ Π. Βλάχος, Αναπληρωτής Καθηγητής Μαρκετινγκ, Alba Graduate Business School, The American College of Greece

“Πιέζονται να φέρουν πωλήσεις και κέρδη και ο εύκολος τρόπος είναι με αποφάσεις αμφίβολης ηθικής, στην καλύτερη περίπτωση. Επίσης οι περισσότεροι στόχοι βιώσιμης ανάπτυξης (τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα) έρχονται σε σύγκρουση με στόχους πωλήσεων και κερδοφορίας. Πρόσφατη έρευνα στην οποία συμμετέχω βρίσκει ότι η εταιρική κοινωνική και περιβαλλοντολογική επίδοση (δείγμα: χιλιάδες επιχειρήσεις που μελετήθηκαν για μια δεκαετία) φέρνει πωλήσεις, αρκεί να κάνεις πολλά και να λες λιγότερα. Συνολικά, αυτό το οποίο προσπαθούμε να κάνουμε μέσω της εκπαίδευσης είναι ουσιαστικά να “βάλουμε φρένο” στον εξελικτικά έμφυτο εγωϊσμό του ατόμου και την ανάγκη για αποτελέσματα “τώρα” και όχι στο μέλλον. Ιστορικά τα business schools εδίδασκαν ότι πάνω απ’ όλα (παρεξηγώντας τα γραπτά του Adam Smith) είναι το κέρδος του μετόχου. Ασφαλώς και είναι σπουδαίο, και ασφαλώς θα πρέπει να δίνεται προτεραιότητα στο κέρδος του μετόχου (shareholder primacy) αλλά γιατί αυτό πρέπει να επιδιώκεται στα κέρδη τριμήνου (βραχυπρόθεσμη οπτική); Η έρευνα δείχνει ότι οι στόχοι βιώσιμης ανάπτυξης δεν επιτυγχάνονται γιατί οι άνθρωποι (ως στελέχη, καταναλωτές, γονείς κτλ.) έχουμε ως έμφυτη, εξελικτική ανάγκη το να δίνουμε προτεραιότητα στον εαυτό μας και τον άμεσο περίγυρο μας (kinship), σε αποτελέσματα που μπορούμε απτά/χειροπιαστά να επιτύχουμε, και όλα αυτά στο «σήμερα» – άμεσα. Η βιώσιμη ανάπτυξη, από την άλλη αφορά σε όλους, έμμεσα στο εαυτό, και τα αποτελέσματα της δεν είναι άμεσα ορατά και απτά. Μολαταύτα, είμαι (σχετικά) αισιόδοξος”.

Oι δυσκολίες και η κατανόησή τους

Ο Δρ Ιωάννης Ιωάννου, Αναπληρωτής Καθηγητής London Business School, απαντώντας σε ερώτημα σχετικά με τα εμπόδια στην υιοθέτηση στρατηγικών βιώσιμης ανάπτυξης από τις επιχειρήσεις, σημειώνει ότι η ενσωμάτωση των κοινωνικών και/ή περιβαλλοντικών ζητημάτων στη στρατηγική δημιουργεί δύσκολες αντιπαραθέσεις. Aναφέρει ως παράδειγμα το πιθανά χαμηλότερο κόστος παραγωγής ενός “καφέ” προϊόντος και αντίστοιχα το υψηλότερο κόστος πραγωγής για ένα “πράσινο” προϊόν (δηλ. ενός προϊόντος που πληροί χαμηλά και υψηλά περιβαλλοντικά πρότυπα αντίστοιχα). Ωστόσο, με βάση τον ορισμό της αειφορίας για τη διαχείριση της τριπλής γραμμής (triple bottom line (TBL), ήτοι το τριπλό αποτέλεσμα στη διαχείριση οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών επιδόσεων) κανένα από αυτά τα προϊόντα δεν είναι πραγματικά βιώσιμο. Ο κ. Ιωάννου εξηγεί ότι:

Ο Δρ Ιωάννης Ιωάννου, Αναπληρωτής Καθηγητής London Business School

“Mακροπρόθεσμα η εταιρεία που παράγει το “καφέ” και φθηνό προϊόν δεν είναι βιώσιμη από περιβαλλοντική άποψη, αλλά και η εταιρεία που παράγει το “πράσινο” προϊόν δεν είναι βιώσιμη από οικονομική άποψη, επειδή μπορεί να μην είναι σε θέση να πουλήσει το προϊόν της στους καταναλωτές υπετιμημένο. Η κατανόηση και η αντιμετώπιση τέτοιων συμβιβασμών μεταξύ διαφόρων εταιρικών φορέων βρίσκεται στο επίκεντρο της οικοδόμησης μιας βιώσιμης επιχείρησης”. 

Διαβάστε επίσης: «Πράσινοι» επενδυτές οι ασφαλιστικές εταιρείες

Η διαμοιραζόμενη αξία

Επειδή, σύμφωνα με τον Δρ Κωνσταντίνο Μανασάκη, Οικονομολόγο, Επίκουρο Καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, η βιώσιμη ανάπτυξη και η υπεύθυνη επιχειρηματικότητα είναι σχετικά νέες έννοιες και πρακτικές στην Ελλάδα, και με δεδομένο ότι η ελληνική οικονομία και η επιχειρηματικότητα, προσπαθούν να ξεπεράσουν τις επιπτώσεις της δεκαετούς οικονομικής ύφεσης, αυτό που απαιτείται είναι κατ` αρχήν η ευαισθητοποίηση ως προς την αξία της υπευθυνότητας και της βιωσιμότητας για την οικονομία, το περιβάλλον και την κοινωνία. Όπως εξηγεί ο κ. Μανασάκης:

Ο Δρ Κωνσταντίνος Μανασάκης, Οικονομολόγος, Επίκουρος Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Κρήτης

“Η διάγνωση της εν λόγω διαμοιραζόμενης αξίας και οι δράσεις για την εκμετάλλευσή της είναι ακριβώς οι προϋποθέσεις που πρόκειται να κινητοποιήσουν την επιχειρηματική και την εκπαιδευτική κοινότητα. Μετά την αναγνώριση της διαμοιραζόμενης αξίας που μπορεί να παραχθεί μέσω της συνεργασίας, η δεύτερη πρόκληση είναι ακριβώς η επίτευξη της ίδιας της συνεργασίας. Η κουλτούρα συνεργασίας εδράζεται στα σχετικά οφέλη:

  • Ενίσχυση της σχέσης της επιχείρησης με την κοινωνία και το περιβάλλον.
  • Μείωση κινδύνων, μιας και η συνεργασία μπορεί να είναι ένα «ραντάρ έγκαιρης προειδοποίησης» για υφιστάμενα ή αναδυόμενα προβλήματα.
  • Ανάδειξη επιχειρηματικών ευκαιριών και για νέα προϊόντα και αγορές”.

Μονόδρομος

Η ενσωμάτωση στη στρατηγική των επιχειρήσεων περιβαλλοντικών και κοινωνικών κινδύνων, στο ίδιο επίπεδο με τους οικονομικούς, είναι μονόδρομος σύμφωνα με τον Δρ. Αλέξανδρο Αντωναρά, Αναπληρωτή Καθηγητή Πανεπιστημίου Λευκωσίας, Προέδρου CSR Cyprus. Άλλωστε, όπως επισημαίνει, κάθε κοινωνικός και περιβαλλοντικός κίνδυνος μπορεί να έχει σημαντικές οικονομικές επιπτώσεις και επομένως να μετατραπεί σε οικονομικό κίνδυνο. Ο κ. Αντωναράς προσθέτει ότι:

Ο Δρ. Αλέξανδρος Αντωναράς, Αναπληρωτής Καθηγητής Πανεπιστημίου Λευκωσίας, Πρόεδρος CSR Cyprus.

“Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι η έννοια της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια και πλέον θεωρείται από πολλούς ως αναπόσπαστο μέρος της ευρύτερης στρατηγικής της επιχείρησης. Δεν είναι τυχαίο ότι πλέον δεν μιλάμε για Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη αλλά για Εταιρική Βιωσιμότητα και Υπευθυνότητα. Η διαφοροποίηση των ενδιαφερόμενων μερών και οι πιέσεις που ασκούν στις επιχειρήσεις τις αναγκάζουν πλέον να συμπεριλάβουν στην ατζέντα της στρατηγική τους και μη-χρηματοοικονομικού ενδιαφέροντος θέματα. Άλλωστε αυτή ήταν η πρόθεση και της πρόσφατης Ευρωπαϊκής Οδηγίας σχετικά με την υποχρέωση δημοσιοποίησης μη-χρηματοοικονομικών πληροφοριών για μερίδα επιχειρήσεων αλλά και το ιδιαίτερο ενδιαφέρον των επενδυτικών funds για τα θέματα βιωσιμότητας… Στις μεγάλες επιχειρήσεις οι έννοιες αυτές είναι περισσότερο κατανοητές και τα επίπεδα ωριμότητας διαφέρουν ανά χώρα και οικονομικό κλάδο…”.

Περισσότερα
Διαφημίσεις
Σχολιάστε

Σχολιάστε το άρθρο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

4# Ποιοτική Εκπαίδευση

Oι νικητές του 4ου Διαγωνισμού «Νίκος Αναλυτής» στις Βρυξέλλες

Μια σημαντική εκπαιδευτική εμπειρία σε 6 Ελληνίδες φοιτήτριες προσέφερε το Ελληνικό Δίκτυο για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη (CSR Hellas) ως έπαθλο για τη διάκρισή τους στον 4ο Φοιτητικό Διαγωνισμό για την ΕΚΕ «Νίκος Αναλυτής».

Ο διαγωνισμός, που αποτελεί μια πρωτοβουλία του CSR Hellas, διοργανώθηκε φέτος για 4η συνεχόμενη χρονιά με την υποστήριξη της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Γραφείου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα.

Όπως προβλεπόταν από τους Όρους του διαγωνισμού, οι νικητές κατά τη διάρκεια του τριήμερου ταξιδιού τους στις Βρυξέλλες (17-19 Νοεμβρίου 2019) συμμετείχαν σε εκπαιδευτικές επισκέψεις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπου είχαν τη δυνατότητα να ενημερωθούν για επίκαιρα θέματα της ευρωπαϊκής ατζέντας και ειδικότερα επί των εξελίξεων για την Πράσινη Οικονομία καθώς και να θέσουν τις δικές τους απορίες και ερωτήματα.

Με το ταξίδι αυτό ολοκληρώθηκε ο 4ος Φοιτητικός Διαγωνισμός για την ΕΚΕ, ο οποίος πραγματοποιήθηκε με την χορηγική υποστήριξη των εταιρειών-μελών του CSR Hellas AEGEAN και CHIPITA.

Στο επόμενο διάστημα θα προκηρυχθεί ο 5ος Φοιτητικός Διαγωνισμός για την ΕΚΕ «Νίκος Αναλυτής».

Περισσότερα

CSR HELLAS

Κυκλοφόρησε το Λεύκωμα ΕΚΕ 2019: Βιώσιμη Ανάπτυξη «Think Outside the Box»

Το ζήτημα της καινοτομίας στην Εταιρική Κοινωνική Υπευθυνότητα και τη Βιώσιμη Ανάπτυξη πραγματεύεται το ετήσιο λεύκωμα του ενημερωτικού & ειδησεογραφικού site www.csrindex.gr “Λεύκωμα ΕΚΕ 2019 «THINK OUTSIDE THE BOX» που κυκλοφορεί δωρεάν από τη Morax Media S.A.

Τριάντα επιχειρήσεις που σκέφτονται “outside the box” στο πεδίο της βιώσιμης ανάπτυξης μιλούν για τη στρατηγική τους στόχευση και τη δράση τους στην ΕΚΕ και ανοίγουν νέους δρόμους για την υπεύθυνη δράση των οργανισμών.

Στην ύλη του Λευκώματος θα διαβάσετε:

  • Τη λίστα με τις 30 εταιρείες που καινοτομούν στη Βιώσιμη Ανάπτυξη από τους κλάδους μεταξύ άλλων της ενέργειας, των τηλεπικοινωνιών, της λιανικής τροφίμων, του χρηματοπιστωτικού τομέα, των κατασκευών & του τουρισμού  (top 30 Think Outside the Box)
  • Το χαιρετισμό/ τοποθέτηση του Χ. Δήμα, Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, αρμόδιου για έρευνα και Τεχνολογία «Η έρευνα ως επένδυση στο μέλλον»
  • Το χαιρετισμό/ τοποθέτηση του Κ. Αραβώση, Γενικού Γραμματέα Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων του Υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Βιώσιμη Ανάπτυξη Think Circular»
  • Το χαιρετισμό/ τοποθέτηση της Μ. Αλεξίου, Προέδρου CSR Hellas, Επικεφαλής του ελληνικού βραχίονα UN Global Compact, μέλους του ΔΣ του CSR Europe και διεθύντριας ΕΚΕ του Ομίλου ΤΙΤΑΝ «Αλλαγή στο σύστημα και όχι στο κλίμα ζητούν τα παιδιά»
  • Ρεπορτάζ για την «Υπεύθυνη Κοινωνικά και Περιβαλλοντικά Επιχειρηματική Δράση»
  • Ρεπορτάζ για την προσπάθεια Βιώσιμης Ανάπτυξης στην Τοπική Αυτοδιοίκηση
  • Τοποθετήσεις εκπροσώπων Ενώσεων & Συνδέσμων επιχειρήσεων με σκοπό τη χαρτογράφηση των κλάδων παρουσιάζοντας παράλληλα τις θέσεις τους
  • Ρεπορτάζ & συνέντευξη στον Πρόεδρο του Συνδέσμου Βιομηχανιών Πλαστικών Ελλάδος (ΣΒΠΕ) κ. Βασίλη Γούναρη, με αφορμή τα μέτρα και τους περιορισμούς στη χρήση πλαστικών

 

Τη δημοσιογραφική επιμέλεια και τα ρεπορτάζ του Λευκώματος επιμελήθηκε η δημοσιογράφος Σοφία Εμμανουήλ. Αν σας ενδιαφέρει να αποκτήσετε το Λεύκωμα επικοινωνήστε με την Κασιάννα Μπόκια, kass@moraxmedia.gr.

Περισσότερα

11# Βιώσιμες πόλεις & Κοινότητες

AccountAbility: 7 τάσεις αλλάζουν το επιχειρηματικό «σύμπαν»

Oι επιχειρηματικοί ηγέτες αναγνωρίζουν τη στενή σχέση μεταξύ ανταγωνιστικότητας και βιωσιμότητας στην οικονομική απόδοση δημιουργώντας τάσεις που επηρεάζουν το παγκόσμιο επιχειρηματικό οικοσύστημα, με ολοένα περισσότερες εταιρείες να ακολουθούν αυτές τις αναδυόμενες τάσεις.

Της Σοφίας Εμμανουήλ

semmanouil@gmail.com

Οι αναδυόμενες αυτές τάσεις έχουν ως επίκεντρο την κυκλική οικονομία, τη δέσμευση για πρωτοβουλίες γύρω από την Κλιματική Αλλαγή και τις επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες που υποστηρίζουν τη βιώσιμη ανάπτυξη.

Η παγκόσμια κοινότητα αναγνωρίζει τη βιωσιμότητα ως επιχειρηματική επιταγή μακροπρόθεσμου ορίζοντα, σημειώνει και ο οργανισμός AccountAbility που έχει εκδώσει τα πρότυπα ΑΑ 1000 και εντοπίζει επτά προκλήσεις για τις επιχειρήσεις το 2019.

  1. Συνεργασία στη δράση για το κλίμα
  2. Συνεισφορά στην επίτευξη των Παγκόσμιων Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης (Sustainable Development Goals – SDGs)
  3. Mέτρηση του αντίκτυπου των πρωτοβουλιών αειφορίας
  4. Αξιοποίηση της τεχνολογίας για διαφάνεια, αποτελεσματικότητα και μείωση των κινδύνων στην αλυσίδα εφοδιασμού
  5. Μετάβαση στην κυκλική οικονομία
  6. Αξιοποίηση της ταχείας αστικοποίησης με την ανάπτυξη βιώσιμων πόλεων
  7. Επένδυση στην αυτοματοποίηση ως μέσο για τη βιωσιμότητα

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά το κλίμα, οι επιχειρήσεις καλούνται να ενισχύσουν τις δράσεις τους δεσμευόμενες με συγκεκριμένους στόχους. Πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι η κλιματική αλλαγή θα βλάψει τις οικονομίες των χωρών, ανεξαρτήτως αν είναι αναδυόμενες ή αναπτυγμένες, με τις ΗΠΑ να ενδέχεται να χάσουν το 10% του ΑΕΠ τους, αν δεν κάνουν σημαντικές αλλαγές στην πολιτική τους. Ενδεικτικά, η 24η Διεθνής Διάσκεψη του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή (COP24) τον Δεκέμβριο του 2018 αναγνώρισε τον ιδιωτικό τομέα όχι ως ένοχο για τις κλιματικές αλλαγές αλλά ως απαραίτητο εταίρο, που μπορεί να δημιουργήσει κέρδη από την ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων και την ανάληψη πρωτοβουλιών. Στο ίδιο πλαίσιο αναπτύχθηκε το πρότυπο TCFD για τη δημοσιοποίηση χρηματοοικονομικών πληροφοριών σχετικών με το κλίμα ενώ δυναμική αποκτά και η πρωτοβουλία Science Based Targets, μια συνεργασία μεταξύ του CDP, του Οικουμενικού Συμφώνου των Ηνωμένων Εθνών, του Παγκόσμιου Ινστιτούτου Πόρων, του Παγκόσμιου Ταμείου για την Άγρια Ζωή και του We Mean Business Coalition, που θέτει στόχους με βάση την επιστήμη στην επιχειρηματική πρακτική με ορίζοντα το 2020.

Αναφορικά με την επίτευξη των SDGs οι αυξανόμενες προσδοκίες των καταναλωτών, η πίεση από τις κυβερνήσεις για ανάληψη πρωτοβουλιών και τα επενδυτικά συμφέροντα οδηγούν τις εταιρείες να κάνουν ουσιαστική μετατόπιση της στρατηγικής τους στην αειφόρο ανάπτυξη. Οι SDGs αναμένεται να δημιουργήσουν ευκαιρίες σε μια αγορά 12 τρις. δολ. σε τέσσερις βασικές βιομηχανίες, τρόφιμα και γεωργία, πόλεις, ενέργεια και υλικά και υγεία και ευεξία. Είναι δε ενδεικτικό ότι σε σύμπραξη με το CSR Europe τo Ελληνικό Δίκτυο για την ΕΚΕ (CSR Hellas) ανέλαβε μια σημαντική πρωτοβουλία με στόχο να γίνει πιο αποτελεσματική η προσπάθεια για την επίτευξη των SDGs σε ευρωπαϊκό επίπεδο, μέσω του συντονισμού των δράσεων κυβερνήσεων, επιχειρηματικού κόσμου και κοινωνίας των πολιτών. Το CSR Hellas, εθνικός εταίρος του CSR Europe στην Ελλάδα, κάλεσε τους CEOs όλων των μελών του να ενώσουν τη φωνή και τις δυνάμεις τους με άλλες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις και επιχειρηματικούς φορείς, στέλνοντας ένα δυναμικό ελληνικό «παρών» στην Πρόσκληση για μία Νέα Ευρωπαϊκή Συμφωνία προς ένα Βιώσιμο Μέλλον σε όλη την Οικουμένη, μέσω της συνυπογραφής του CEOs Call to Action & Collaboration. Με την Πρόσκληση αυτή, οι ηγέτες των επιχειρήσεων/φορέων καθιστούν σαφές πως είναι έτοιμοι να ενδυναμώσουν τον διάλογο και να ενισχύσουν την αλληλεπίδραση και τη συνεργασία τους με την κοινωνία.

Η εντατικοποίηση των πρωτοβουλιών για την επίτευξη των SDGs έχουν φέρει στο προσκήνιο την ανάγκη για μέτρηση των αποτελεσμάτων, για διαχείριση και παρακολούθηση των επιδόσεων. Οι αρχές ΑΑ 1000 είναι ένα πρακτικό πρότυπο προς αυτή την κατεύθυνση, όπως αναφέρει ο οργανισμός AccountAbility στην έκθεσή του. Το ίδιο ισχύει για το Social Capital Protocol του Παγκόσμιου Επιχειρηματικού Συμβουλίου για την Αειφόρο Ανάπτυξη
Ανάπτυξη (WBCSD) και άλλα πρότυπα.

Οι πιέσεις από τους καταναλωτές, τις ομάδες ακτιβιστών και τις ρυθμιστικές αρχές οδηγούν τις εταιρείες να αυξάνουν τη διαφάνεια στις αλυσίδες εφοδιασμού τους με στόχο την καλύτερη λογοδοσία σε θέματα περιβαλλοντικά, κοινωνικά και διακυβέρνησης (ESG). Η ανάπτυξη τεχνολογιών όπως Big Data, Block Chain, Internet of Things, τεχνητή νοημοσύνη κ.ο.κ., μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της επιβάρυνσης των εταιρειών, στον μετριασμό των κινδύνων και στην επίτευξη της διαφάνειας που απαιτεί η αγορά.

Η αυξανόμενη συνειδητοποίηση των κοινωνικών και περιβαλλοντικών επιπτώσεων που προκύπτουν οδηγούν τις κυβερνήσεις, τους καταναλωτές και τους οργανισμούς να επανεξετάσουν το σημερινό «γραμμικό» οικονομικό σύστημα και να στραφούν προς μια «κυκλική» οικονομία, με την κατανάλωση να ακολουθεί το μοντέλο της επαναχρησιμοποιήσιμης των υλικών. Ο ιδιωτικός τομέας ήδη πρωτοπορεί σε καινοτόμες λύσεις κυκλικής οικονομίας ενώ οι κυβερνήσεις σε διεθνές επίπεδο προωθούν σημαντικές πολιτικές και οικονομικές επενδύσεις για να διευκολύνουν αυτό το κίνημα.

Η αστικοποίηση

Ας σημειωθεί ότι εταιρείες όπως η Nestlé και η Mars αντιμετωπίζουν αναταράξεις της εφοδιαστικής αλυσίδας τους, καθώς οι αγρότες μικρής κλίμακας μεταναστεύουν στις πόλεις. Οι εταιρείες logistics όπως η UPS και η FedEx ανησυχούν για την αύξηση του όγκου και της πολυπλοκότητας των δραστηριοτήτων τους λόγω της συμφόρησης που δημιουργείται και της ανεπάρκειας υποδομών. Αυτά τα παραδείγματα καταδεικνύουν τις συνεχείς αλλαγές που καλούνται να αντιμετωπίσουν όλες οι επιχειρήσεις στον κόσμο και υπογραμμίζουν την ανάγκη επαναξιολόγησης και ανασχεδιασμού των δραστηριοτήτων τους για να επιβιώσουν, πόσο μάλλον να ευημερήσουν σε αυτό το ταχέως μεταβαλλόμενο περιβάλλον.

Ενδεικτικές είναι και οι εξελίξεις στον τομέα των μεταφορών – τόσο των αγαθών όσο και των ανθρώπων – όπου η αυτοματοποίηση προοιωνίζεται κοινωνικοοικονομικά οφέλη. Ο κλάδος είναι ηγέτης του σύγχρονου πολιτισμού αλλά η ανάπτυξή του έχει συνδεθεί με δαπανηρές επιπτώσεις στο περιβάλλον και στην κοινωνία. Για παράδειγμα, οι πρόωροι θάνατοι που σχετίζονται με την ατμοσφαιρική ρύπανση υπολογίζονται σε 3,7 εκατ. (ΠΟΥ, 2012) ενώ οι μεταφορές θεωρούνται υπεύθυνες για το 15% περίπου των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και πιο συγκεκριμένα, πάνω από το 20% των συνολικών εκπομπών CO₂ από καύση καυσίμων παγκοσμίως. Λύσεις σε αυτά τα θέματα έρχεται να δώσει η τεχνολογία. Η καινοτομία, η ηλεκτροκίνηση, η κοινή χρήση οχημάτων και η αυτοματοποίηση φέρνουν επανάσταση στον τομέα των μεταφορών συμβάλλοντας στην άμβλυνση ζητημάτων βιωσιμότητας όπως η κλιματική αλλαγή και εξασφαλίζοντας υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας.

Περισσότερα

Ετικέτες

Εγγραφή στο Newsletter

ΔΗΜΟΦΙΛΗ