Connect with us

CSR HELLAS

5 προσωπικότητες μιλούν για την διοίκηση της Βιωσιμότητας

Η επιστημονική γνώση αιχμής σε θέματα επιχειρηματικής διοίκησης της υπευθυνότητας και της βιωσιμότητας, σε συνδυασμό με καλές πρακτικές ελληνικών επιχειρήσεων, όπως αυτές που θα παρουσιαστούν σε λίγες ημέρες στο Summer School του CSR Hellas, αναβαθμίζουν το ρόλο των business schools αλλά και του ανθρώπινου δυναμικού στην προσπάθεια μετάβασης της οικονομίας στο μοντέλο της βιώσιμης ανάπτυξης, όπως αποτυπώνεται στις δηλώσεις εξειδικευμένων ακαδημαϊκών που φιλοξενεί το csrindex.gr.

της Σοφίας Εμμανουήλ (semmanouil@gmail.com)

Η εκπαίδευση και η αναβάθμιση δεξιοτήτων με γνώμονα την εταιρική υπευθυνότητα και τη βιώσιμη ανάπτυξη αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον σε μια συγκυρία που η Ελλάδα επιχειρεί να αξιοποιήσει το ανθρώπινο δυναμικό της ως “ισχυρό χαρτί” στην προσπάθεια επανατοποθέτησης στον διεθνή επενδυτικό χάρτη.

Στο πλαίσιο αυτό το csrindex.gr φιλοξενεί τις απόψεις κορυφαίων ακαδημαϊκών, που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία του δικτύου CSR Hellas, η οποία προάγει, μεταξύ άλλων, την αξία της συνεργασίας. Εξάλλου, είναι η πρώτη φορά που υλοποιείται εκπαιδευτικό πρόγραμμα επαγγελματικής κατάρτισης σε συνεργασία ενός δημόσιου (Πανεπιστήμιο Κρήτης) και ενός ιδιωτικού εκπαιδευτικού φορέα (The American College of Greece) στη χώρα μας ενώ πρόκειται για ένα από τα πρώτα θερινά σχολεία που υλοποιούνται για το συγκεκριμένο θέμα πανευρωπαϊκά.

Η ζήτηση

Ο Aλέξανδρος Κωστόπουλος, Στέλεχος του CSR Hellas και μέλος του Δ.Σ. του CSR Europe

Ο Aλέξανδρος Κωστόπουλος, Στέλεχος του CSR Hellas και μέλος του Δ.Σ. του CSR Europe, σημειώνει στο csrindex ότι μέχρι στιγμής οι συμμετέχοντες οι οποίοι θα λάβουν και το πιστοποιητικό επαγγελματικής κατάρτισης με 10 μονάδες ECTS, ξεπερνούν τους 30, ενώ σε ανταπόκριση σχετικών αιτημάτων μελών αλλά και ενδιαφερομένων από την αγορά, αποφασίσθηκε να δοθεί η δυνατότητα παρακολούθησης μίας ή περισσοτέρων μεμονωμένων ημερών. Η προσφορά αφορά 10-15 θέσεις ανά ημέρα που θα δοθούν με απόλυτη σειρά προτεραιότητας της δήλωσης, μέχρι και τις 16 Σεπτεμβρίου 2019.

“Η στρατηγική προσέγγιση πίσω από την πρωτοβουλία εστιάζει στην ανάπτυξη του επιπέδου ωριμότητας των στελεχών, αλλά και των νέων που έχουν επιλέξει να ασχοληθούν με συναφή θέματα. Επίσης, στην ανάδειξη της αξίας της συνεργασίας μεταξύ επιχειρήσεων, μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, μεταξύ επιχειρηματικής και ακαδημαϊκής κοινότητας, μεταξύ επαγγελματιών και νέων. Η συνεργασία, αντικείμενο και του SDG 17 αποτελεί για το CSR Hellas θεμελιώδη αξία, την οποία εφαρμόζει στην πράξη σε όλες του τις πρωτοβουλίες και προσεγγίσεις”, προσθέτει ο κ. Κωστόπουλος.

O ρόλος των business schools

O Δρ Π. Βλάχος, Αναπληρωτής Καθηγητής Μαρκετινγκ, Alba Graduate Business School, The American College of Greece, μιλώντας για την συνεισφορά των business schools, εξηγεί ότι προετοιμάζουν στελέχη τα οποία θα αναγνωρίζουν ότι κάθε τους απόφαση, τακτικής ή/και στρατηγικής φύσεως, φέρει “ηθικό φορτίο”. Κάτι τέτοιο δεν είναι εύκολο, αφού τα στελέχη δεν εστιάζουν σε θέματα ηθικής, σημειώνει ο κ. Βλάχος για να προσθέσει:

Ο Δρ Π. Βλάχος, Αναπληρωτής Καθηγητής Μαρκετινγκ, Alba Graduate Business School, The American College of Greece

“Πιέζονται να φέρουν πωλήσεις και κέρδη και ο εύκολος τρόπος είναι με αποφάσεις αμφίβολης ηθικής, στην καλύτερη περίπτωση. Επίσης οι περισσότεροι στόχοι βιώσιμης ανάπτυξης (τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα) έρχονται σε σύγκρουση με στόχους πωλήσεων και κερδοφορίας. Πρόσφατη έρευνα στην οποία συμμετέχω βρίσκει ότι η εταιρική κοινωνική και περιβαλλοντολογική επίδοση (δείγμα: χιλιάδες επιχειρήσεις που μελετήθηκαν για μια δεκαετία) φέρνει πωλήσεις, αρκεί να κάνεις πολλά και να λες λιγότερα. Συνολικά, αυτό το οποίο προσπαθούμε να κάνουμε μέσω της εκπαίδευσης είναι ουσιαστικά να “βάλουμε φρένο” στον εξελικτικά έμφυτο εγωϊσμό του ατόμου και την ανάγκη για αποτελέσματα “τώρα” και όχι στο μέλλον. Ιστορικά τα business schools εδίδασκαν ότι πάνω απ’ όλα (παρεξηγώντας τα γραπτά του Adam Smith) είναι το κέρδος του μετόχου. Ασφαλώς και είναι σπουδαίο, και ασφαλώς θα πρέπει να δίνεται προτεραιότητα στο κέρδος του μετόχου (shareholder primacy) αλλά γιατί αυτό πρέπει να επιδιώκεται στα κέρδη τριμήνου (βραχυπρόθεσμη οπτική); Η έρευνα δείχνει ότι οι στόχοι βιώσιμης ανάπτυξης δεν επιτυγχάνονται γιατί οι άνθρωποι (ως στελέχη, καταναλωτές, γονείς κτλ.) έχουμε ως έμφυτη, εξελικτική ανάγκη το να δίνουμε προτεραιότητα στον εαυτό μας και τον άμεσο περίγυρο μας (kinship), σε αποτελέσματα που μπορούμε απτά/χειροπιαστά να επιτύχουμε, και όλα αυτά στο «σήμερα» – άμεσα. Η βιώσιμη ανάπτυξη, από την άλλη αφορά σε όλους, έμμεσα στο εαυτό, και τα αποτελέσματα της δεν είναι άμεσα ορατά και απτά. Μολαταύτα, είμαι (σχετικά) αισιόδοξος”.

Oι δυσκολίες και η κατανόησή τους

Ο Δρ Ιωάννης Ιωάννου, Αναπληρωτής Καθηγητής London Business School, απαντώντας σε ερώτημα σχετικά με τα εμπόδια στην υιοθέτηση στρατηγικών βιώσιμης ανάπτυξης από τις επιχειρήσεις, σημειώνει ότι η ενσωμάτωση των κοινωνικών και/ή περιβαλλοντικών ζητημάτων στη στρατηγική δημιουργεί δύσκολες αντιπαραθέσεις. Aναφέρει ως παράδειγμα το πιθανά χαμηλότερο κόστος παραγωγής ενός “καφέ” προϊόντος και αντίστοιχα το υψηλότερο κόστος πραγωγής για ένα “πράσινο” προϊόν (δηλ. ενός προϊόντος που πληροί χαμηλά και υψηλά περιβαλλοντικά πρότυπα αντίστοιχα). Ωστόσο, με βάση τον ορισμό της αειφορίας για τη διαχείριση της τριπλής γραμμής (triple bottom line (TBL), ήτοι το τριπλό αποτέλεσμα στη διαχείριση οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών επιδόσεων) κανένα από αυτά τα προϊόντα δεν είναι πραγματικά βιώσιμο. Ο κ. Ιωάννου εξηγεί ότι:

Ο Δρ Ιωάννης Ιωάννου, Αναπληρωτής Καθηγητής London Business School

“Mακροπρόθεσμα η εταιρεία που παράγει το “καφέ” και φθηνό προϊόν δεν είναι βιώσιμη από περιβαλλοντική άποψη, αλλά και η εταιρεία που παράγει το “πράσινο” προϊόν δεν είναι βιώσιμη από οικονομική άποψη, επειδή μπορεί να μην είναι σε θέση να πουλήσει το προϊόν της στους καταναλωτές υπετιμημένο. Η κατανόηση και η αντιμετώπιση τέτοιων συμβιβασμών μεταξύ διαφόρων εταιρικών φορέων βρίσκεται στο επίκεντρο της οικοδόμησης μιας βιώσιμης επιχείρησης”. 

Διαβάστε επίσης: «Πράσινοι» επενδυτές οι ασφαλιστικές εταιρείες

Η διαμοιραζόμενη αξία

Επειδή, σύμφωνα με τον Δρ Κωνσταντίνο Μανασάκη, Οικονομολόγο, Επίκουρο Καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, η βιώσιμη ανάπτυξη και η υπεύθυνη επιχειρηματικότητα είναι σχετικά νέες έννοιες και πρακτικές στην Ελλάδα, και με δεδομένο ότι η ελληνική οικονομία και η επιχειρηματικότητα, προσπαθούν να ξεπεράσουν τις επιπτώσεις της δεκαετούς οικονομικής ύφεσης, αυτό που απαιτείται είναι κατ` αρχήν η ευαισθητοποίηση ως προς την αξία της υπευθυνότητας και της βιωσιμότητας για την οικονομία, το περιβάλλον και την κοινωνία. Όπως εξηγεί ο κ. Μανασάκης:

Ο Δρ Κωνσταντίνος Μανασάκης, Οικονομολόγος, Επίκουρος Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Κρήτης

“Η διάγνωση της εν λόγω διαμοιραζόμενης αξίας και οι δράσεις για την εκμετάλλευσή της είναι ακριβώς οι προϋποθέσεις που πρόκειται να κινητοποιήσουν την επιχειρηματική και την εκπαιδευτική κοινότητα. Μετά την αναγνώριση της διαμοιραζόμενης αξίας που μπορεί να παραχθεί μέσω της συνεργασίας, η δεύτερη πρόκληση είναι ακριβώς η επίτευξη της ίδιας της συνεργασίας. Η κουλτούρα συνεργασίας εδράζεται στα σχετικά οφέλη:

  • Ενίσχυση της σχέσης της επιχείρησης με την κοινωνία και το περιβάλλον.
  • Μείωση κινδύνων, μιας και η συνεργασία μπορεί να είναι ένα «ραντάρ έγκαιρης προειδοποίησης» για υφιστάμενα ή αναδυόμενα προβλήματα.
  • Ανάδειξη επιχειρηματικών ευκαιριών και για νέα προϊόντα και αγορές”.

Μονόδρομος

Η ενσωμάτωση στη στρατηγική των επιχειρήσεων περιβαλλοντικών και κοινωνικών κινδύνων, στο ίδιο επίπεδο με τους οικονομικούς, είναι μονόδρομος σύμφωνα με τον Δρ. Αλέξανδρο Αντωναρά, Αναπληρωτή Καθηγητή Πανεπιστημίου Λευκωσίας, Προέδρου CSR Cyprus. Άλλωστε, όπως επισημαίνει, κάθε κοινωνικός και περιβαλλοντικός κίνδυνος μπορεί να έχει σημαντικές οικονομικές επιπτώσεις και επομένως να μετατραπεί σε οικονομικό κίνδυνο. Ο κ. Αντωναράς προσθέτει ότι:

Ο Δρ. Αλέξανδρος Αντωναράς, Αναπληρωτής Καθηγητής Πανεπιστημίου Λευκωσίας, Πρόεδρος CSR Cyprus.

“Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι η έννοια της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια και πλέον θεωρείται από πολλούς ως αναπόσπαστο μέρος της ευρύτερης στρατηγικής της επιχείρησης. Δεν είναι τυχαίο ότι πλέον δεν μιλάμε για Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη αλλά για Εταιρική Βιωσιμότητα και Υπευθυνότητα. Η διαφοροποίηση των ενδιαφερόμενων μερών και οι πιέσεις που ασκούν στις επιχειρήσεις τις αναγκάζουν πλέον να συμπεριλάβουν στην ατζέντα της στρατηγική τους και μη-χρηματοοικονομικού ενδιαφέροντος θέματα. Άλλωστε αυτή ήταν η πρόθεση και της πρόσφατης Ευρωπαϊκής Οδηγίας σχετικά με την υποχρέωση δημοσιοποίησης μη-χρηματοοικονομικών πληροφοριών για μερίδα επιχειρήσεων αλλά και το ιδιαίτερο ενδιαφέρον των επενδυτικών funds για τα θέματα βιωσιμότητας… Στις μεγάλες επιχειρήσεις οι έννοιες αυτές είναι περισσότερο κατανοητές και τα επίπεδα ωριμότητας διαφέρουν ανά χώρα και οικονομικό κλάδο…”.

Περισσότερα
Διαφημίσεις
Σχολιάστε

Σχολιάστε το άρθρο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

11# Βιώσιμες πόλεις & Κοινότητες

AccountAbility: 7 τάσεις αλλάζουν το επιχειρηματικό «σύμπαν»

Oι επιχειρηματικοί ηγέτες αναγνωρίζουν τη στενή σχέση μεταξύ ανταγωνιστικότητας και βιωσιμότητας στην οικονομική απόδοση δημιουργώντας τάσεις που επηρεάζουν το παγκόσμιο επιχειρηματικό οικοσύστημα, με ολοένα περισσότερες εταιρείες να ακολουθούν αυτές τις αναδυόμενες τάσεις.

Της Σοφίας Εμμανουήλ

semmanouil@gmail.com

Οι αναδυόμενες αυτές τάσεις έχουν ως επίκεντρο την κυκλική οικονομία, τη δέσμευση για πρωτοβουλίες γύρω από την Κλιματική Αλλαγή και τις επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες που υποστηρίζουν τη βιώσιμη ανάπτυξη.

Η παγκόσμια κοινότητα αναγνωρίζει τη βιωσιμότητα ως επιχειρηματική επιταγή μακροπρόθεσμου ορίζοντα, σημειώνει και ο οργανισμός AccountAbility που έχει εκδώσει τα πρότυπα ΑΑ 1000 και εντοπίζει επτά προκλήσεις για τις επιχειρήσεις το 2019.

  1. Συνεργασία στη δράση για το κλίμα
  2. Συνεισφορά στην επίτευξη των Παγκόσμιων Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης (Sustainable Development Goals – SDGs)
  3. Mέτρηση του αντίκτυπου των πρωτοβουλιών αειφορίας
  4. Αξιοποίηση της τεχνολογίας για διαφάνεια, αποτελεσματικότητα και μείωση των κινδύνων στην αλυσίδα εφοδιασμού
  5. Μετάβαση στην κυκλική οικονομία
  6. Αξιοποίηση της ταχείας αστικοποίησης με την ανάπτυξη βιώσιμων πόλεων
  7. Επένδυση στην αυτοματοποίηση ως μέσο για τη βιωσιμότητα

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά το κλίμα, οι επιχειρήσεις καλούνται να ενισχύσουν τις δράσεις τους δεσμευόμενες με συγκεκριμένους στόχους. Πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι η κλιματική αλλαγή θα βλάψει τις οικονομίες των χωρών, ανεξαρτήτως αν είναι αναδυόμενες ή αναπτυγμένες, με τις ΗΠΑ να ενδέχεται να χάσουν το 10% του ΑΕΠ τους, αν δεν κάνουν σημαντικές αλλαγές στην πολιτική τους. Ενδεικτικά, η 24η Διεθνής Διάσκεψη του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή (COP24) τον Δεκέμβριο του 2018 αναγνώρισε τον ιδιωτικό τομέα όχι ως ένοχο για τις κλιματικές αλλαγές αλλά ως απαραίτητο εταίρο, που μπορεί να δημιουργήσει κέρδη από την ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων και την ανάληψη πρωτοβουλιών. Στο ίδιο πλαίσιο αναπτύχθηκε το πρότυπο TCFD για τη δημοσιοποίηση χρηματοοικονομικών πληροφοριών σχετικών με το κλίμα ενώ δυναμική αποκτά και η πρωτοβουλία Science Based Targets, μια συνεργασία μεταξύ του CDP, του Οικουμενικού Συμφώνου των Ηνωμένων Εθνών, του Παγκόσμιου Ινστιτούτου Πόρων, του Παγκόσμιου Ταμείου για την Άγρια Ζωή και του We Mean Business Coalition, που θέτει στόχους με βάση την επιστήμη στην επιχειρηματική πρακτική με ορίζοντα το 2020.

Αναφορικά με την επίτευξη των SDGs οι αυξανόμενες προσδοκίες των καταναλωτών, η πίεση από τις κυβερνήσεις για ανάληψη πρωτοβουλιών και τα επενδυτικά συμφέροντα οδηγούν τις εταιρείες να κάνουν ουσιαστική μετατόπιση της στρατηγικής τους στην αειφόρο ανάπτυξη. Οι SDGs αναμένεται να δημιουργήσουν ευκαιρίες σε μια αγορά 12 τρις. δολ. σε τέσσερις βασικές βιομηχανίες, τρόφιμα και γεωργία, πόλεις, ενέργεια και υλικά και υγεία και ευεξία. Είναι δε ενδεικτικό ότι σε σύμπραξη με το CSR Europe τo Ελληνικό Δίκτυο για την ΕΚΕ (CSR Hellas) ανέλαβε μια σημαντική πρωτοβουλία με στόχο να γίνει πιο αποτελεσματική η προσπάθεια για την επίτευξη των SDGs σε ευρωπαϊκό επίπεδο, μέσω του συντονισμού των δράσεων κυβερνήσεων, επιχειρηματικού κόσμου και κοινωνίας των πολιτών. Το CSR Hellas, εθνικός εταίρος του CSR Europe στην Ελλάδα, κάλεσε τους CEOs όλων των μελών του να ενώσουν τη φωνή και τις δυνάμεις τους με άλλες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις και επιχειρηματικούς φορείς, στέλνοντας ένα δυναμικό ελληνικό «παρών» στην Πρόσκληση για μία Νέα Ευρωπαϊκή Συμφωνία προς ένα Βιώσιμο Μέλλον σε όλη την Οικουμένη, μέσω της συνυπογραφής του CEOs Call to Action & Collaboration. Με την Πρόσκληση αυτή, οι ηγέτες των επιχειρήσεων/φορέων καθιστούν σαφές πως είναι έτοιμοι να ενδυναμώσουν τον διάλογο και να ενισχύσουν την αλληλεπίδραση και τη συνεργασία τους με την κοινωνία.

Η εντατικοποίηση των πρωτοβουλιών για την επίτευξη των SDGs έχουν φέρει στο προσκήνιο την ανάγκη για μέτρηση των αποτελεσμάτων, για διαχείριση και παρακολούθηση των επιδόσεων. Οι αρχές ΑΑ 1000 είναι ένα πρακτικό πρότυπο προς αυτή την κατεύθυνση, όπως αναφέρει ο οργανισμός AccountAbility στην έκθεσή του. Το ίδιο ισχύει για το Social Capital Protocol του Παγκόσμιου Επιχειρηματικού Συμβουλίου για την Αειφόρο Ανάπτυξη
Ανάπτυξη (WBCSD) και άλλα πρότυπα.

Οι πιέσεις από τους καταναλωτές, τις ομάδες ακτιβιστών και τις ρυθμιστικές αρχές οδηγούν τις εταιρείες να αυξάνουν τη διαφάνεια στις αλυσίδες εφοδιασμού τους με στόχο την καλύτερη λογοδοσία σε θέματα περιβαλλοντικά, κοινωνικά και διακυβέρνησης (ESG). Η ανάπτυξη τεχνολογιών όπως Big Data, Block Chain, Internet of Things, τεχνητή νοημοσύνη κ.ο.κ., μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της επιβάρυνσης των εταιρειών, στον μετριασμό των κινδύνων και στην επίτευξη της διαφάνειας που απαιτεί η αγορά.

Η αυξανόμενη συνειδητοποίηση των κοινωνικών και περιβαλλοντικών επιπτώσεων που προκύπτουν οδηγούν τις κυβερνήσεις, τους καταναλωτές και τους οργανισμούς να επανεξετάσουν το σημερινό «γραμμικό» οικονομικό σύστημα και να στραφούν προς μια «κυκλική» οικονομία, με την κατανάλωση να ακολουθεί το μοντέλο της επαναχρησιμοποιήσιμης των υλικών. Ο ιδιωτικός τομέας ήδη πρωτοπορεί σε καινοτόμες λύσεις κυκλικής οικονομίας ενώ οι κυβερνήσεις σε διεθνές επίπεδο προωθούν σημαντικές πολιτικές και οικονομικές επενδύσεις για να διευκολύνουν αυτό το κίνημα.

Η αστικοποίηση

Ας σημειωθεί ότι εταιρείες όπως η Nestlé και η Mars αντιμετωπίζουν αναταράξεις της εφοδιαστικής αλυσίδας τους, καθώς οι αγρότες μικρής κλίμακας μεταναστεύουν στις πόλεις. Οι εταιρείες logistics όπως η UPS και η FedEx ανησυχούν για την αύξηση του όγκου και της πολυπλοκότητας των δραστηριοτήτων τους λόγω της συμφόρησης που δημιουργείται και της ανεπάρκειας υποδομών. Αυτά τα παραδείγματα καταδεικνύουν τις συνεχείς αλλαγές που καλούνται να αντιμετωπίσουν όλες οι επιχειρήσεις στον κόσμο και υπογραμμίζουν την ανάγκη επαναξιολόγησης και ανασχεδιασμού των δραστηριοτήτων τους για να επιβιώσουν, πόσο μάλλον να ευημερήσουν σε αυτό το ταχέως μεταβαλλόμενο περιβάλλον.

Ενδεικτικές είναι και οι εξελίξεις στον τομέα των μεταφορών – τόσο των αγαθών όσο και των ανθρώπων – όπου η αυτοματοποίηση προοιωνίζεται κοινωνικοοικονομικά οφέλη. Ο κλάδος είναι ηγέτης του σύγχρονου πολιτισμού αλλά η ανάπτυξή του έχει συνδεθεί με δαπανηρές επιπτώσεις στο περιβάλλον και στην κοινωνία. Για παράδειγμα, οι πρόωροι θάνατοι που σχετίζονται με την ατμοσφαιρική ρύπανση υπολογίζονται σε 3,7 εκατ. (ΠΟΥ, 2012) ενώ οι μεταφορές θεωρούνται υπεύθυνες για το 15% περίπου των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και πιο συγκεκριμένα, πάνω από το 20% των συνολικών εκπομπών CO₂ από καύση καυσίμων παγκοσμίως. Λύσεις σε αυτά τα θέματα έρχεται να δώσει η τεχνολογία. Η καινοτομία, η ηλεκτροκίνηση, η κοινή χρήση οχημάτων και η αυτοματοποίηση φέρνουν επανάσταση στον τομέα των μεταφορών συμβάλλοντας στην άμβλυνση ζητημάτων βιωσιμότητας όπως η κλιματική αλλαγή και εξασφαλίζοντας υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας.

Περισσότερα

4# Ποιοτική Εκπαίδευση

Η επιχειρηματική αξία από τη βιώσιμη ανάπτυξη και την ΕΚΕ – Συνέντευξη του Κ. Μανασάκη

Ο Κωστής Μανασάκης, Οικονομολόγος (MBA, PhD), Επίκουρος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης, μιλά στο csrindex για τη βιώσιμη ανάπτυξη και την εταιρική υπευθυνότητα, ως συγκοινωνούντα δοχεία και αναδεικνύει την αναδυόμενη τάση όπου οι επιχειρήσεις ολοένα και περισσότερο στρέφονται σε υπεύθυνες επενδύσεις αναζητώντας όχι μόνο ένα καλύτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα αλλά και χρηματοοικονομικές αποδόσεις.

Συνέντευξη στη Σοφία Εμμανουήλ  (semmanouil@gmail.com)

Ο κ. Μανασάκης εξηγεί στο csrindex ότι λόγω των σημαντικών αρνητικών επιπτώσεων που υφίσταται όλη η ανθρωπότητα από τη μη βιώσιμη ανάπτυξη, η τελευταία αποτελεί τρέχον θέμα συζήτησης υψηλής προτεραιότητας για τους πολίτες, τη δημόσια διοίκηση και τις επιχειρήσεις.

Σε αυτό το πλαίσιο, είναι δυναμικά αυξανόμενος ο αριθμός των επιχειρήσεων που ενεργούν ως υπεύθυνοι συμμέτοχοι (responsible stakeholders) του κοινωνικού και φυσικού περιβάλλοντος.

Ο Κωστής Μανασάκης, Οικονομολόγος (MBA, PhD), Επίκουρος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης

“Οι εν λόγω επιχειρήσεις αναπτύσσουν στρατηγική εταιρική υπευθυνότητα, έναντι της εταιρικής φιλανθρωπίας, και αξιοποιούν επιχειρηματικές ευκαιρίες, προσελκύοντας εργαζομένους, πελάτες και επενδυτές. Αποτελεί πλέον ασφαλές εύρημα ότι οι υπεύθυνες επιχειρήσεις επιτυγχάνουν υψηλότερες χρηματοοικονομικές αποδόσεις”, αναφέρει χαρακτηριστικά ο καθηγητής για να προσθέσει ότι παρατηρώντας σχετικές επιχειρηματικές πρακτικές και αναδεικνύοντας την επιχειρηματική αξία των 17 Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ) του Ο.Η.Ε. γίνεται σαφές ότι η βιώσιμη ανάπτυξη και η υπεύθυνη επιχειρηματικότητα είναι αλληλοσυμπληρούμενες: Η πορεία για την επίτευξη των ΣΒΑ αναδεικνύει τεράστιες νέες ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις. Παράλληλα, μόνο μέσω της αξιοποίησης των εν λόγω ευκαιριών μέσω της υπεύθυνης επιχειρηματικότητας μπορούν να επιτευχθούν πλήρως οι ΣΒΑ και να παραχθεί διαμοιραζόμενη αξία (shared value) με οφέλη στην οικονομική μεγέθυνση, στην προστασία του περιβάλλοντος και στην κοινωνική ισότητα.

Τα μεγέθη

Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Business and Sustainable Development Commission, οι εξήντα σημαντικότερες επιχειρηματικές ευκαιρίες που σχετίζονται με την επίτευξη των ΣΒΑ σε τέσσερις οικονομικούς κλάδους (αγροδιατροφή, ζωή στις πόλεις, ενέργεια, υγεία) δημιουργούν ετήσια έσοδα για τις επιχειρήσεις ύψους δώδεκα τρισεκατομμυρίων δολαρίων. Επιπλέον, έως το 2030, προβλέπεται να δημιουργήσουν τριακόσια ογδόντα εκατομμύρια θέσεις εργασίας.

Αναφερόμενος ειδικότερα στις ελληνικές επιχειρήσεις, ο κ. Μανασάκης επικαλείται στοιχεία που παρουσιάζονται στη «Μελέτη για τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του Ο.Η.Ε. στην Ελλάδα – Η επιχειρηματική οπτική» η οποία εκπονήθηκε για τον ΣΕΒ το 2017.

Ειδικότερα, υπενθυμίζει βασικά συμπεράσματα της μελέτης που δείχνουν ότι η σημαντικότητα των ΣΒΑ αναγνωρίζεται από την πλειοψηφία των επιχειρήσεων, ανεξαρτήτως μεγέθους. Ειδικότερα, το 92% του συνόλου των μεγάλων επιχειρήσεων, το 94% των μεσαίων και το 80% των μικρών θεωρούν από αρκετά έως εξαιρετικά σημαντική την ενσωμάτωση των ΣΒΑ στη στρατηγική και λειτουργία τους.

Ωστόσο, μόνο το 56% των μεγάλων επιχειρήσεων θα προχωρήσουν σε επόμενο στάδιο ενσωμάτωσης μέχρι το 2020, ενώ για τις μεσαίες και τις μικρές το ποσοστό αυτό μειώνεται στο 41% και 25% αντίστοιχα.

Το 68% των ανώτατων και ανώτερων στελεχών, ανεξαρτήτως μεγέθους επιχειρήσεων, έχουν υψηλό επίπεδο επίγνωσης των ΣΒΑ. Η κατάσταση διαφοροποιείται στα μεσαία στελέχη, όπου το αντίστοιχο επίπεδο επίγνωσης είναι 35%. Το γεγονός αυτό αναδεικνύει ένα κενό στη διάχυση της επίγνωσης των σχετικών θεμάτων εντός των επιχειρήσεων και μία ευκαιρία περαιτέρω εμπλοκής των μεσαίων στελεχών, μέσω ενημέρωσης και εκπαίδευσης.

Οι προτάσεις

Τα παραπάνω ευρήματα καθιστούν αναγκαία μια σειρά προτάσεων προς τους φορείς επιχειρηματικότητας προκειμένου να υπάρξει ευαισθητοποίηση και παροχή υποστηρικτικών υπηρεσιών για την διάγνωση και αξιοποίηση των επιχειρηματικών ευκαιριών που αναδεικνύουν οι ΣΒΑ. Αναφερόμενος σε ενδεικτικές προτάσεις, ο κ. Μανασάκη, αναφέρει μεταξύ άλλων την ευαισθητοποίηση και ενημέρωση σε ιδιοκτήτες/μετόχους, στελέχη επιχειρήσεων για θέματα στρατηγικής και λειτουργικής ενσωμάτωσης ΣΒΑ, την ενδυνάμωση ικανοτήτων διοίκησης και ηγεσίας για θέματα ενσωμάτωσης ΣΒΑ, την διοργάνωση σεμιναρίων κατάρτισης στελεχών και συμβούλων επιχειρήσεων για την υποβοήθηση της ενσωμάτωσης ΣΒΑ και την ανάπτυξη πλατφορμών επικοινωνίας μεταξύ όλων των ενδιαφερόμενων μερών ενός κλάδου για την ευαισθητοποίηση σχετικά με τα αμοιβαία επωφελή αποτελέσματα της ενσωμάτωσης ΣΒΑ από τις επιχειρήσεις του κλάδου.

Σύμφωνα με τον κ. Μανασάκη, ιδιαίτερη σημασία έχει η συνεργασία μεταξύ των επιχειρήσεων ενός κλάδου για την αξιοποίηση συγκεκριμένων ΣΒΑ με βάση τα χαρακτηριστικά του κλάδου και των επιχειρήσεών του ενώ καθοριστικός παράγοντας είναι ο ορισμός ενός κλαδικού οράματος έναντι συγκεκριμένων ΣΒΑ και η οργάνωση των απαραίτητων συνεργασιών.

Εστιάζοντας στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθήνας, προτείνεται η σύσταση χρηματιστηριακού δείκτη, στη λογική του Dow Jones Sustainability Index κλπ., για επιχειρήσεις οι οποίες δημοσιεύουν απολογισμούς περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιδόσεων.

Παρά το ότι το ζήτημα της βιώσιμης ανάπτυξης ενσωματώνεται ταχύτατα στις επιχειρηματικές πρακτικές, πρόσφατες μελέτες συμπεραίνουν ότι τα θέματα βιώσιμης ανάπτυξης και εταιρικής υπευθυνότητας δεν βρίσκονται στον πυρήνα των μαθημάτων διοίκησης επιχειρήσεων.

Αναφορικά με την περίπτωση της Ελλάδας, αναδεικνύεται η ευθύνη και της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης για την ενσωμάτωση θεμάτων βιώσιμης ανάπτυξης και εταιρικής υπευθυνότητας σε προγράμματα προπτυχιακών σπουδών καθώς και η ίδρυση προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών, σε συνεργασία με σχετικούς φορείς.

Στο summer school του CSR Hellas

Σημειώνεται ότι ο Κωστής Μανασάκης, Οικονομολόγος (MBA, PhD), Επίκουρος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης, συμμετέχει στο Θερινό Σχολείο με θέμα την Εταιρική Υπευθυνότητα και τη Βιώσιμη Ανάπτυξη που διοργανώνει σε λίγο καιρό το CSR Hellas σε συνεργασία με κορυφαία ακαδημαϊκά ιδρύματα, μεταξύ των οποίων και το Πανεπιστήμιο της Κρήτης.

Ειδικότερα, το πρόγραμμα, διάρκειας 6 ημερών, που θα υλοποιηθεί από 23 έως 28 Σεπτεμβρίου 2019, είναι αποτέλεσμα συνεργασίας του CSR Hellas με το Πανεπιστήμιο Κρήτης και το The American College of Greece, σε μία πρωτοπόρο συνεργασία δημόσιου-ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) στο εκπαιδευτικό επίπεδο και στόχος του είναι η ανάδειξη των προκλήσεων που συνδέονται με τη μετάβαση σε ένα υπεύθυνο επιχειρηματικό μοντέλο, το ξεπέρασμα των δυσκολιών και ο εντοπισμός των κρίσιμων μοχλών που θα διευκολύνουν τη μετάβαση.

Περισσότερα

10# Λιγότερες Ανισότητες

Eργαστήρια για επιχειρήσεις στο πλαίσιο του CEASE

Το CSR HELLAS, στο πλαίσιο συμμετοχής του στο Ευρωπαϊκό διακρατικό πρόγραμμα CEASE για την καταπολέμηση της βίας βάσει φύλου, υλοποίησε με μεγάλη επιτυχία 5 εκπαιδευτικά εργαστήρια με θέμα «Ενδοοικογενειακή βία και εργασιακό περιβάλλον» στις επιχειρήσεις-μέλη του, που έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους και την υποστήριξή τους στο πρόγραμμα.

Οι συγκεκριμένες εταιρείες είναι ΑΒ Βασιλόπουλος, ΔΕΗ, ΔΕΗ Ανανεώσιμες, Ελληνικά Πετρέλαια, Όμιλος Υγεία, OTE, Παπαστράτος, Τιτάν, TÜV Austria Hellas, Τράπεζα Πειραιώς και Vodafone. Στελέχη αυτών των εταιρειών, που είναι αρμόδια ή έρχονται σε επαφή με το προσωπικό, εκπαιδεύτηκαν στην έννοια της ενδοοικογενειακής βίας, στις επιπτώσεις που έχει στην εργασιακή ζωή των θυμάτων, στην αναγνώριση των προειδοποιητικών σημαδιών της βίας, στην υποστήριξη και διαχείριση εργαζόμενων-θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας και στην κατανόηση του ρόλου τους για την καταπολέμηση του φαινομένου.

Το περιεχόμενο των εκπαιδεύσεων έχει μια ολιστική προσέγγιση στοχεύοντας μέσω βιωματικών και διαδραστικών μεθόδων μάθησης: στην κατανόηση του θέματος, στην παροχή πρακτικών εργαλείων/τρόπων υποστήριξης και ενδυνάμωσης εργαζομένων-θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας εντός του πλαισίου εργασίας τους, με παράλληλη πληροφόρηση για θέματα όπως: οι προεκτάσεις της ενδοοικογενειακής βίας στα παιδιά, οι μηχανισμοί υποστήριξης στην Ελλάδα και η νομική διαδικασία που ακολουθείται. Συνολικά εκπαιδεύτηκαν περίπου 100 στελέχη στο διάστημα Ιούνιος – Ιούλιος 2019, με σκοπό να καλυφθεί το κενό που υπάρχει αναφορικά με την εκπαίδευση στελεχών επιχειρήσεων στο συγκεκριμένο αντικείμενο.

Συνεργάτης στις εκπαιδεύσεις ήταν ο Δήμος Αθηναίων με τον Ξενώνα Φιλοξενίας Κακοποιημένων Γυναικών – Θυμάτων Βίας & των παιδιών τους και το Τμήμα Πολιτικών Ισότητας και Αντιμετώπισης Διακρίσεων της Δ/νσης Κοινωνικής Αλληλεγγύης ενώ συνοδοιπόροι ήταν το ΚΕΘΙ με το Συμβουλευτικό Κέντρο Αθήνας και οι ΜΚΟ Διοτίμα και Ελίζα. Η έμφυλη βία, στην οποία εντάσσεται η ενδοοικογενειακή, είναι μια από τις αιτίες που οδηγούν στην ανισότητα μεταξύ γυναικών και ανδρών. Δράσεις όπως αυτή της εκπαίδευσης στελεχών επιχειρήσεων με στόχο την υποστήριξη γυναικών που υφίστανται βία (καθώς σχεδόν το 90% των θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας είναι γυναίκες), είναι ζωτικής σημασίας ώστε όλοι, από τη θέση που βρισκόμαστε, να συνεισφέρουμε προκειμένου να σπάσει ο κύκλος της βίας και μακροπρόθεσμα να αλλάξουν τα κοινωνικά πρότυπα που δημιουργούν διακρίσεις. Πρόκειται για ζήτημα που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε με βάση τον Στόχο #5 “Ισότητα μεταξύ των φύλων” στα πλαίσια των προκλήσεων που τίθενται από τους Παγκόσμιους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης. Δεδομένου ότι στην Ευρώπη 1 στις 3 γυναίκες έχει υποστεί σωματική ή/και σεξουαλική ή/και ψυχολογική βία και με το 87% των γυναικών να απασχολούνται στον ιδιωτικό τομέα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που συγχρηματοδοτεί το πρόγραμμα CEASE, έχει αναγνωρίσει τη σημασία της εμπλοκής των επιχειρήσεων στην αντιμετώπιση του φαινομένου, ενισχύοντας τις προσπάθειες εκπαίδευσης, συνεργασίας, πληροφόρησης και ανάληψης δράσης για την αντιμετώπισή του, που είναι μια από τις προτεραιότητες της. Τέλος, το CSR HELLAS προτίθεται να επεκτείνει την υλοποίηση αυτών των εκπαιδεύσεων σε όσο το δυνατόν περισσότερες επιχειρήσεις, ενώ αναμένεται το φθινόπωρο να ολοκληρωθεί η δημιουργία ενός σχετικού e-learning εκπαιδευτικού εργαλείου.

Περισσότερα

Ετικέτες

Εγγραφή στο Newsletter

ΔΗΜΟΦΙΛΗ