Connect with us

13# Δράση για το κλίμα

Χ.Αντωνίου (Daikin): Η βιομηχανία κλιματισμού επενδύει σε μείωση εκπομπών CO2

Η βιομηχανία κλιματισμού βρίσκεται μπροστά σε προκλήσεις, καθώς καλείται μεταξύ άλλων να μειώσει τις εκπομπές CO2 κατά 79% ως το 2030, όπως προβλέπει η νομοθεσία F-Gas και να αντικαταστήσει χημικά στα ψυκτικά μέσα που επιδρούν στο φαινόμενο του θερμοκηπίου. Ως εκ τούτου απαιτούνται επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες αλλά και ενημέρωση του καταναλωτικού κοινού, θέματα για τα οποία απαντά στα ερωτήματα του csrindex η Χριστίνα Αντωνίου, Διευθύνουσα Σύμβουλος της Daikin Hellas.

Συνέντευξη στη Σοφία Εμμανουήλ (semmanouil@gmail.com)

H αυξημένη χρήση κλιματιστικού, που μπορεί να φθάνει στο 40% της καταναλισκόμενης ενέργειας ενός κτιρίου – σε συνδυασμό με τα ψυκτικά μέσα που περιέχουν HFC, τα οποία  σε βάθος 30ετίας εκτιμάται ότι μπορεί να επιδράσουν στο φαινόμενο του θερμοκηπίου, κατά 9%~19% – επιβαρύνει το πρόβλημα της υπερθέρμανσης του πλανήτη και εγείρει προκλήσεις για τη βιομηχανία ενώ ταυτόχρονα αναδεικνύει την ανάγκη ενημέρωσης των καταναλωτών και προώθησης κινήτρων για την υιοθέτηση βέλτιστων πρακτικών.

Τα παραπάνω αποτέλεσαν το πλαίσιο της συζήτησής μας με την Χριστίνα Αντωνίου, επικεφαλής του ελληνικού βραχίονα της Daikin, το ευρωπαϊκό ερευνητικό κέντρο της οποίας επένδυσε 13 εκατ. ευρώ.

EΡ: Η κλιματική αλλαγή, κυρίως το καλοκαίρι με τις αυξημένες θερμοκρασίες, οδηγεί σε αυξημένη χρήση κλιματισμού και άρα επιβάρυνση του προβλήματος υπερθέρμανσης του πλανήτη και υποβάθμισης της ποιότητας της ατμόσφαιρας. Ποιοι είναι πραγματικά οι κίνδυνοι που αναδύονται;

ΑΠ: Η κλιματική αλλαγή είναι μία πραγματικότητα που αποδεικνύεται πλέον σε καθημερινή βάση, όπως και η αναγκαιότητα χρήσης των κλιματιστικών μηχανημάτων ανεξαρτήτου εποχής.

Οι προτάσεις της Daikin στην βελτίωση των περιβαλλοντικών προβλημάτων είναι δύο:

1ον Η χρήση του νέου ψυκτικού μέσου R32 με GWP=675. Η συνολική επίδραση του νέου αυτού ψυκτικού μέσου είναι ιδιαιτέρως μειωμένη σε σχέση με το R410a που χρησιμοποιείται τα τελευταία χρόνια, ενώ μπορεί να ανακυκλωθεί πολύ πιο εύκολα.

2ον Η χρήση της αντλίας θερμότητας για θέρμανση, ως ανανεώσιμη πηγή ενέργειας, καθώς εκμεταλλεύεται τη θερμότητα του περιβάλλοντος και διαθέτει τους υψηλότερους βαθμούς απόδοσης από όλες τις λύσεις θέρμανσης.

ΕΡ: Οι καταναλωτές είναι ενημερωμένοι και απολαμβάνουν κίνητρα για ορθές πρακτικές χρήσης του κλιματισμού (σε συνδυασμό ίσως και με άλλες ενέργειες ενεργειακής αναβάθμισης των κτιρίων);

ΑΠ: Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει πολύ μεγάλες προσπάθειες από το κράτος αλλά και τον κλάδο μας ώστε να ενημερωθούν οι καταναλωτές για τις βέλτιστες διαθέσιμες λύσεις, όπως για παράδειγμα το πρόγραμμα «Αλλάζω κλιματιστικό», το 2009, το οποίο προήγαγε την αντικατάσταση των παλαιών κλιματιστικών με νέας τεχνολογίας inverter και το «Εξοικονομώ κατ’ οίκο» ενεργό από το 2013 μέχρι σήμερα, το οποίο προωθεί την χρήση της αντλίας θερμότητας ως λύση θέρμανσης.

ΕΡ: Υπάρχουν μελέτες που να δείχνουν τον αντίκτυπο της βιομηχανίας κλιματισμού και να προβλέπουν με σχετική αξιοπιστία τις διαστάσεις των προβλημάτων στο μέλλον; 

ΑΠ: Το βασικό θέμα που προβληματίζει την παγκόσμια κοινότητα είναι η αύξηση των εκπομπών του CO2 μέσα από την κατανάλωση της ενέργειας και πως αυτή επιδρά στο φαινόμενο του θερμοκηπίου και κατ’ επέκταση στην κλιματική αλλαγή.

Οι περιβαλλοντικές μελέτες μετρούν τις επιδράσεις όλων των αγορών, όπως για παράδειγμα αυτές από την κατασκευή και λειτουργία των κτιρίων, η οποία ανέρχεται σχεδόν στο 1/3 επί του συνόλου της παγκόσμιας ενεργειακής κατανάλωσης. Ο κλιματισμός εκεί σίγουρα παίζει ένα σημαντικό ρόλο αφού μπορεί να επηρεάσει μέχρι και το 40% της καταναλισκόμενης ενέργειας ενός κτιρίου.

Επίσης ο κλάδος επηρεάζεται από τις επιπτώσεις των διάφορων χημικών, όπως είναι τα ψυκτικά μέσα που περιέχουν HFC, τα οποία  σε βάθος 30ετίας εκτιμάται ότι μπορεί να επιδράσουν στο φαινόμενο του θερμοκηπίου, κατά 9%~19%, κυρίως βέβαια από τις αναπτυσσόμενες χώρες (Κίνα, Ινδία, ΗΠΑ…).

Φυσικά η αγορά είναι δυναμική με έντονη δραστηριότητα επηρεασμένη από σκληρές νομοθεσίες, που καθιστά την πρόβλεψη του μέλλοντος πρακτικά αδύνατη.

ΕΡ: Πώς διαχειρίζεται η βιομηχανία αυτή την τάση; Ποια είναι τα πρότυπα που έχει υιοθετήσει;

ΑΠ: Όπως μπορεί να αντιληφθεί κανείς η βιομηχανία του κλιματισμού είναι στο επίκεντρο πολλών μεταρρυθμίσεων, καθώς καλείται διαρκώς σε αναβάθμιση των προϊόντων τόσο ενεργειακά όσο και με χρήση πιο οικολογικών ψυκτικών μέσων.

Ειδικότερα η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αντιληφθεί την σημαντικότητα του περιορισμού των εκπομπών του CO2 και έχει θεσμοθετήσει πολύ σκληρούς νόμους. Όπως για παράδειγμα την νομοθεσία F-Gas σύμφωνα με την οποία καλείται ο κλάδος σε μείωση των ρύπων σε CO2 κατά 79% το 2030.

Γι’ αυτό το λόγο η Daikin ήταν η πρώτη εταιρεία κλιματισμού που μίλησε για το ψυκτικό μέσο R32. Μάλιστα προκειμένου να εδραιωθεί το R32 όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, απελευθέρωσε εκατοντάδες πατέντες σε όλη την αγορά.

ΕΡ: Τι επενδύσεις γίνονται στον τομέα του R&D; Τι ύψους είναι και σε ποιους τομείς αφορούν;

ΑΠ: Στην Daikin διαθέτουμε 3 ερευνητικά κέντρα σε 3 ηπείρους, Ιαπωνία, Ευρώπη και Αμερική, ενώ ετοιμάζεται και ένα αντίστοιχο στην Κίνα. Σε αυτά τα ερευνητικά κέντρα εργαζόμαστε συστηματικά στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών που θα βελτιώνουν τις συνθήκες λειτουργίας των προϊόντων με τις λιγότερες επιπτώσεις για το περιβάλλον, ώστε να μπορούμε να μιλάμε για το ιδανικό κλίμα σε όλες τις διαστάσεις του.

Μόνον το Ευρωπαϊκό ερευνητικό μας κέντρο είναι μία επένδυση 13 εκατ. ευρώ και απασχολεί πάνω από 200 μηχανικούς, οι οποίοι εργάζονται στην τελειοποίηση του νέου VRV με R32.

ΕΡ: Δεδομένων των προκλήσεων που αναδύονται στο σύγχρονο περιβάλλον δίνεται η αίσθηση ότι τα νομικά πρότυπα δεν αρκούν για να πείσουν ότι μια εταιρεία λειτουργεί υπεύθυνα. Πώς τοποθετείστε σε αυτό τον προβληματισμό;

ΑΠ: Τα νομικά πρότυπα δημιουργούν το πλαίσιο εργασίας και ανάπτυξης των εταιρειών. Από εκεί και πέρα η εταιρική ηθική και οι αξίες που πρεσβεύουν οι εταιρίες χαρακτηρίζουν την ευθύνη τους απέναντι στους πελάτες τους.

Στην Daikin πιστεύουμε σε τρείς βασικές αξίες:

  • Στις αρμονικές διαπροσωπικές σχέσεις, για να διασφαλίσουμε ένα ευχάριστο επαγγελματικό περιβάλλον,
  • Στην απόλυτη αξιοπιστία, για να εργαζόμαστε από κοινού σε μία βάση εμπιστοσύνης και ειλικρίνειας,
  • Στην επιχειρηματική διοίκηση, για να μπορέσουν από κοινού εταιρία και εργαζόμενοι να δουλέψουν σε μικρές ή μεγάλες αλλαγές,

Τις οποίες εφαρμόζουμε σε κάθε ευκαιρία.

ΕΡ: Τι μερίδα των εταιρειών στη βιομηχανία του κλιματισμού αναπτύσσει δράση και πέρα από τα κανονιστικά/ρυθμιστικά/νομικά πλαίσια, κατά τη γνώμη σας;

ΑΠ: Πιστεύω ότι ο κλάδος του κλιματισμού έχει πολλά περιθώρια προς βελτίωση της εξωστρέφειας και ανάπτυξης περισσότερων δράσεων με επίκεντρο την κοινωνία και τον άνθρωπο.

Σκοπός αυτής της ιστοσελίδας είναι να αναδείξει τις δράσεις των εταιρειών που έχουν επενδύσει στην Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη. Να παρουσιάζει τις δράσεις τους, τις απόψεις τους αλλά και τις κυβερνητικές και Ευρωπαϊκές οδηγίες που κατά καιρούς προστίθενται. Η βιώσιμη ανάπτυξη τόσο της κοινωνίας όσο και του ιδιωτικού επιχειρείν είναι υπόθεση όλων μας. Από τα εκπαιδευτικά ιδρύματα μέχρι τις διοικήσεις των επιχειρήσεων και από τα αρμόδια υπουργεία μέχρι τα διοικητικά συμβούλια των τοπικών κοινοτήτων.

Περισσότερα
Διαφημίσεις
Σχολιάστε

Σχολιάστε το άρθρο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

13# Δράση για το κλίμα

Uni-pharma: Βραβείο Πράσινης Ανάπτυξης από το ΕΒΕΑ

Με τον καλύτερο τρόπο ξεκίνησε η νέα χρονιά 2020 για την Uni-pharma, βιομηχανία του Ομίλου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Τσέτη, καθώς στα Επιχειρηματικά Βραβεία του ΕΒΕΑ διακρίθηκε με το βραβείο «Περιβάλλον και Πράσινη Ανάπτυξη».

Η εκδήλωση των Επιχειρηματικών Βραβείων του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών, πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 14 Ιανουαρίου 2020, στο Μέγαρο Μουσικής, υπό την αιγίδα του Προέδρου της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλου. 

Για 19η χρονιά, ο θεσμός των βραβείων του ΕΒΕΑ, μέσα από 12 διαφορετικές διακρίσεις, τίμησε την ιδέα και τις αξίες της επιχειρηματικότητας, επιβραβεύοντας το όραμα, τη δημιουργικότητα, την καινοτομία, την εξωστρέφεια και τη διορατικότητα. 

Η αξιοσημείωτη αυτή διάκριση, καταδεικνύει με τον πιο σαφή τρόπο, την έμφαση και ευαισθητοποίηση εδώ και χρόνια της διοίκησης της Uni-pharma και συνολικά του Ομίλου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Τσέτη, σε θέματα περιβάλλοντος, κλιματικής αλλαγής και βιώσιμης ανάπτυξης.

Την διάκριση εκ μέρους της διοίκησης του ΟΦΕΤ, παρέλαβε το μέλος του ΔΣ της Uni-pharma και Business Development Manager Σπύρος Κίντζιος. 

Όπως ανέφερε στην τοποθέτησή του ο κ. Κίντζιος, «πρόκειται για μία πολύ σημαντική διάκριση, επειδή δεν επιστεγάζει μόνο τις πρωτοβουλίες του Ομίλου και άκοπες προσπάθειες στον τομέα της Περιβαλλοντικής Διαχείρισης, αλλά και τη συνολική κουλτούρα και στάση του ΟΦΕΤ ως προς τη Βιωσιμότητα».

Και συνέχισε: «Εμείς στον ΟΦΕΤ, θεωρούμε ότι η αειφόρος ανάπτυξη προϋποθέτει να λαμβάνουμε όχι μόνο γενναίες αποφάσεις ως προς την υποδομή και την εφοδιαστική αλυσίδα, αλλά και τις στρατηγικές επιχειρηματικές επιλογές μας, την οργάνωση των διαδικασιών και την προάσπιση των ανθρώπινων σχέσεων. Έτσι, υπ’ αυτό το πρίσμα, συνεχίζουμε δυναμικά και στη νέα 10ετία με περισσότερες επενδύσεις σε Έρευνα και Ανάπτυξη (R&D), αυτοματοποίηση και ψηφιακό μετασχηματισμό προκειμένου να συνεχίσουμε να κρατάμε στην Ελλάδα τους λαμπρούς μας επιστήμονες και ταυτόχρονα να αυξάνουμε τη θεραπευτική αξία που παραδίδουμε στους ασθενείς με τα προϊόντα μας».

Περισσότερα

13# Δράση για το κλίμα

Μηχανισμό συνοριακής προσαρμογής άνθρακα προτείνει το ΕΚ

Tο ΕΚ επιθυμεί να συμπεριληφθούν στον επικείμενο «Ευρωπαϊκό Νόμο για το Κλίμα» πιο φιλόδοξοι στόχοι για τη μείωση των εκπομπών στην ΕΕ μέχρι το 2030 (στο 55% έως το 2030 σε σύγκριση με το 1990, αντί «τουλάχιστον στο 50% με 55%» όπως προτείνει η Επιτροπή).

Η ΕΕ πρέπει να υιοθετήσει αυτούς τους στόχους πολύ πριν από τη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για την αλλαγή του κλίματος το Νοέμβριο, λένε οι ευρωβουλευτές. Επιθυμούν επίσης έναν ενδιάμεσο στόχο για το 2040 ώστε να εξασφαλίσουν ότι η ΕΕ βρίσκεται σε καλό δρόμο για την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050.

Προκειμένου να αποφευχθεί η διαρροή άνθρακα λόγω των διαφορετικών περιβαλλοντικών φιλοδοξιών σε παγκόσμιο επίπεδο, το Κοινοβούλιο ζητά έναν μηχανισμό συνοριακής προσαρμογής άνθρακα με βάση τους κανόνες του ΠΟΕ.

Οι ευρωβουλευτές τονίζουν ότι θα τροποποιήσουν τις όποιες νομοθετικές προτάσεις υποβληθούν στην κατεύθυνση της ευθυγράμμισης με τους στόχους της Πράσινης Συμφωνίας. Προσθέτουν δε ότι, μέχρι τον Ιούνιο του 2021, χρειάζονται πιο φιλόδοξοι στόχοι για την ενεργειακή απόδοση και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, για τις οποίες θα συμπεριλαμβάνονται δεσμευτικοί στόχοι για κάθε κράτος-μέλος της ΕΕ, καθώς και αναθεώρηση άλλων νομικών πλαισίων της ΕΕ στον τομέα του κλίματος και της ενέργειας.

Tο σχετικό ψήφισμα υιοθετήθηκε με 482 ψήφους υπέρ, 136 κατά και 95 αποχές.

«Το Κοινοβούλιο υποστήριξε με συντριπτική πλειοψηφία την πρόταση της Επιτροπής για την Πράσινη Συμφωνία και χαιρετίζει την συνοχή μεταξύ των διαφόρων πολιτικών της Ένωσης και των στόχων της Πράσινης Συμφωνίας. Η αγροτική, η εμπορική και η οικονομική πολιτική της ΕΕ και άλλοι τομείς πρέπει τώρα να εξεταστούν και να αναλυθούν στο πλαίσιο της Πράσινης Συμφωνίας.», είπε ο Pascal Canfin (RE, Γαλλία), Πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος του ΕΚ..

Περισσότερα

12# Υπεύθυνη Κατανάλωση & Παραγωγή

Βιώσιμη Μόδα: Οι δεσμεύσεις των πολυεθνικών και οι τάσεις στην Ελλάδα

H Bιομηχανία Μόδας διεθνώς και στην Ευρώπη ειδικότερα, δεσμεύθηκε ενόψει της νέας δεκαετίας για ανάληψη πρωτοβουλιών ως προς την ιχνιλασιμότητα στην αλυσίδα εφοδιασμού, την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, την αποδοτική χρήση πόρων, καθώς και ένα πιο δίκαιο και ασφαλές εργασιακό περιβάλλον ενώ πρωτοβουλίες αναλαμβάνονται και σε τοπικό επίπεδο, με ενδεικτική την απήχυση του κινήματος βιώσιμης μόδας, που έχει ισχυρή παρουσία και στην Ελλάδα. 

Της Σοφίας Εμμανουήλ (semmanouil@gmail.com)

Το 2019, οι γίγαντες της βιομηχανίας ένδυσης υπέγραψαν αρκετές συμφωνίες και πλέον συντονίζουν τις δυνάμεις τους για να θέσουν ανάχωμα στις παρενέργειες της κλιματικής αλλαγής, να συμβάλλουν στην αποκατάσταση της βιοποικιλότητας και στην προστασία των ωκεανών. 

Οι ηγέτες του κλάδου πρωταγωνιστούν στον νέο οδικό χάρτη, που θα καθορίσει τη βιώσιμη στρατηγική του για τα επόμενα χρόνια. Τον Αύγουστο του 2019, υπό την καθοδήγηση του προέδρου της Γαλλίας Emmanuel Macron και του François-Henri Pinault, προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του γαλλικού πολυεθνικού ομίλου Kering, περίπου τριάντα επιχειρηματίες υπέγραψαν το σύμφωνο για τη μόδα (Fashion Pact), που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο της συνόδου κορυφής της G7.

Υποστηριζόμενο από έναν από τους κύριους παίκτες της αγοράς, όπως είναι ο όμιλος Inditex, ο οποίος σημειωταίον κατέχει ηγετική θέση και στην ελληνική αγορά, το σύμφωνο υιοθετεί δεσμεύσεις σε 3 σημεία: να σταματήσει η κλιματική αλλαγή, να αποκατασταθεί η βιοποικιλότητα και να αναλυφθούν δράσεις για την βιωσιμότητα των ωκεανών, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Science-Based Targets (SBT) με επιστημονικά μετρήσιμους στόχους. Τομείς εργασίας και κατευθυντήριες γραμμές καθορίζονται σε καθέναν από αυτούς τους άξονες: από το στόχο να επιτευχθούν μηδενικές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου μέχρι το 2050 μέχρι την προστασία των οικοσυστημάτων ή την εξάλειψη των πλαστικών μιας χρήσης.

Τα μέτρα του Συμφώνου για τη μόδα εξειδικεύονται στον έλεγχο των προμηθευτών πρώτων υλών, στη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και στην κατάργηση από την αλυσίδα αξίας των πρώτων υλών οι οποίες είτε έχουν σχέση με τη χρήση τοξικών χημικών ουσιών είτε απαιτούν μεγάλη κατανάλωση ενέργειας και φυσικών πόρων.

Οι επικεφαλής των επιχειρήσεων μόδας που υπέγραψαν το σύμφωνο αναγνώρισαν ότι ο κλάδος είναι υπεύθυνος για τουλάχιστον 20% των αποβλήτων λυμάτων και για το 10% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) στην ατμόσφαιρα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Οικονομικής Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη. Με στόχο τη μείωση αυτού του αντίκτυπου, ο κλάδος πρότεινε και άλλα μέτρα, όπως η εξάλειψη των πλαστικών μιας χρήσης, η κατανάλωση 100% ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έως το 2030 και η επίτευξη μηδενικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα έως το 2050.

Η πλειοψηφία των γιγάντων του τομέα ένδυσης έχουν υπογράψει αυτό το νέο σύμφωνο για τους εξής βασικούς λόγους: να αποτρέψουν άλλους κοινωνικούς παράγοντες να σύρουν τον κλάδο στη θέση του κατηγορούμενου για τις επιπτώσεις της δραστηριότητάς του στο περιβάλλον και να ηγηθούν των νέων κανόνων ώστε οι νόμοι που κυοφορούνται από την πλευρά των κυβερνήσεων να περιλαμβάνουν πιο ήπιους περιορισμούς σχετικά με τις παραδοσιακές βιομηχανικές και εμπορικές πρακτικές.

Κι άλλες πρωτοβουλίες

Εκτός από το σύμφωνο για τη μόδα, οι ηγέτες της βιομηχανίας έχουν υπογράψει δύο ακόμη συμφωνίες κατά τη διάρκεια του 2019, με σκοπό να συνεχίσουν να λαμβάνουν μέτρα όσον αφορά τη βιωσιμότητα και το περιβάλλον. Η πρώτη ήταν η New Plastics Economy, που προωθήθηκε από το Ίδρυμα Ellen MacArthur σε συνεργασία με μεγάλο αριθμό εταιρειών, Τοπική Αυτοδιοίκηση, πολιτικούς, ακαδημαϊκούς, φοιτητές και ΜΚΟ. Υπογράφηκε από εταιρείες όπως η Burberry, η L’Oréal, η Stella McCartney, η H&M και η Inditex. Στόχος είναι η προώθηση της χρήσης επαναχρησιμοποιούμενου ή ανακυκλώσιμου πλαστικού.

Η άλλη πρωτοβουλία για τη βιώσιμη ανάπτυξη που δρομολογήθηκε το 2019 είναι η δεύτερη έκδοση του CEO Agenda, η οποία προωθήθηκε από την πλατφόρμα Global Fashion Agenda. Το έγγραφο, που παρουσιάστηκε στο Νταβός κατά τη σύνοδο κορυφής του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ, εγκρίθηκε από μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους όπως οι Asos, Bestseller, H&M ή Li & Fung.

Μεταξύ των προτεραιοτήτων άμεσης εφαρμογής που περιλαμβάνει το έγγραφο για τη βιομηχανία της μόδας είναι η ιχνιλασιμότητα στην αλυσίδα εφοδιασμού, η καταπολέμηση της αλλαγής του κλίματος, η αποτελεσματική χρήση του νερού, της ενέργειας και των χημικών ουσιών, καθώς και ένα περισσότερο δίκαιο και ασφαλές εργασιακό περιβάλλον.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η βιομηχανία της μόδας ήταν παρούσα το 2019 και στην διάσκεψη του ΟΗΕ για το Κλίμα (COP25) που πραγματοποιήθηκε στη Μαδρίτη, η οποία έληξε χωρίς να ικανοποιήσει τις προσδοκίες για αποφασιστική δράση στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Στελέχη της βιομηχανίας πάντως διενήργησαν επαφές στο περιθώριο της συνόδου στο πλαίσιο του οδικού χάρτη που έχει σχεδιαστεί με γνώμωνα τις δράσεις για το Κλίμα (Fashion Industry Charter for Climate Action – Ficca). Οι στόχοι της Ficca περιλαμβάνουν μηδενικές καθαρές εκπομπές άνθρακα μέχρι το 2050, με ενδιάμεσο στόχο τη μείωση των εκπομπών κατά 30% μέχρι το 2030. Η συμφωνία σφραγίστηκε σε συνέχεια της προηγούμενης Διάσκεψης Κορυφής για το Κλίμα που πραγματοποιήθηκε στο Katowice της Πολωνίας και συμμετέχουν εταιρείες όπως Inditex, Kering, Adidas, Burberry, H&M, Gap, Levi Strauss, Target, μεταξύ άλλων.

Οι τάσεις στην Ελλάδα

Πρωτοβουλίες για την στροφή στη βιώσιμη μόδα αναλαμβάνονται και στην Ελλάδα, με την εμφάνιση νέων brands προσανατολισμένων στην κυκλικότητα των προϊόντων αλλά και σειρά πρωτοβουλιών από εδραιωμένους παίκτες της αγοράς. Χαρακτηριστική είναι εξάλλου η επιρροή στην αγορά από το κίνημα fashion revolution. 

“Πολλοί νέοι επιχειρηματίες αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες προκειμένου να καταστήσουν βιώσιμη τη δρασατηριότητά τους στο χώρο της μόδας ελέγχοντας την προέλευση των πρώτων υλών και μεριμνώντας για τον κύκλο ζωής των προϊόντων τους”, αναφέρει στο csrindex η Δρ Φιόρη Ζαφειροπούλου, συντονίστρια του Fashion Revolution (το οποίο αυτό το διάστημα παίρνει νομική μορφή ΜΚΟ) και ιδρύτρια του κοινωνικού εργοστασίου μόδας Soffa Fashion Factory.

Ενδεικτικά αναφέρεται στις επιδόσεις του κοινωνικού εργοστασίου, το οποίο έχοντας αναπτύξει δράση μέσω κινητών μονάδων σε καταυλισμούς και άλλα σημεία με ευπαθείς πληθυσμούς έχει εγκατασταθεί στο Βοτανικό. Εκεί, μέσω του Ankaa project – υποδομών που δημιούργησαν δύο Λουξεμβουργιανές εθελόντριες, που βρέθηκαν στις δομές της Λέσβου – πρόσφυγες και άτομα από ευάλωτες ομάδες μπορούν να εκπαιδευτούν σε μια σειρά από τομείς, από την εκμάθηση γλωσσών και υπολογιστών μέχρι την ειδίκευση σε τέχνες όπως, κομμωτική, μαγειρική, ξυλουργική αλλά και κοπτική-ραπτική.

Το κέντρο ραπτικής είναι μια βιοτεχνία που προσφέρει εκπαίδευση σε πρόσφυγες και βαριά ευάλωτες ομάδες. Οι υποψήφιοι μαθαίνουν να χρησιμοποιούν υφάσματα από ανακυκλώσιμες πηγές ή φυτικά υλικά. Οι προμήθειες είναι 100% ελληνικής προέλευσης ενώ ελέγχεται κάθε στάδιο της παραγωγής ως προς τις αρχές της βιωσιμότητας. Όπως τονίζει η κ. Ζαφειρόπουλου ελέγχεται το χαρμάνι ώστε να είναι 100% ελληνικό και να εξασφαλίζεται σχεδόν μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. 

Προσθέτει ότι σήμερα αναπτύσσεται στη Θράκη βιοτεχνία κλωστοϋφαντουργίας που κατασκευάζει σύμικτο ύφασμα από ανακυκλώσιμο πλαστικό και αποτελεί προμηθευτή του κοινωνικού εργοστασίου. Το ίδιο ισχύει για άλλες πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται στη μονάδα η οποία πλέον έχει πελάτες απ’ όλο τον κόσμο. 

Μάλιστα έχει προτάσεις από μεγάλες πολυεθνικές όπως οι Asos και Under Armour. Ωστόσο για να ανταποκριθεί στις συγκεκριμένες παραγγελίες θα πρέπει να επενδύσει σε νέες μηχανές, για τις οποίες αναζητούνται χρηματοδοτικά κεφάλαια.

Περισσότερα

Ετικέτες

Εγγραφή στο Newsletter

ΔΗΜΟΦΙΛΗ