Connect with us

Απόψεις

Χ. Δήμας: Η έρευνα ως επένδυση στο μέλλον

Άρθρο του Χρίστου Δήμα, Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, αρμόδιου για την Έρευνα και την Τεχνολογία*

Η βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος αποτελεί κεντρική προτεραιότητα του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων. Η χώρα μας καταλαμβάνει την 72η θέση σε σύνολο 190 χωρών στην κατάταξη της Έκθεσης για την επιχειρηματική δραστηριότητα “Doing business 2019” της Παγκόσμιας Τράπεζας. Αντίστοιχα, στην Έκθεση για την ανταγωνιστικότητα “Global Competitiveness Report 2018” καταλαμβάνει την 57η θέση σε σύνολο 140 χωρών παρουσιάζοντας επιδείνωση κατά τέσσερις θέσεις σε σχέση με το 2017.

Με στόχο να ενισχυθεί το πλαίσιο μέσα στο οποίο δραστηριοποιούνται οι επιχειρήσεις, αλλά και να δοθεί ώθηση στις επενδύσεις, σχεδιάστηκε το αναπτυξιακό νομοσχέδιο, το οποίο περιλαμβάνει:

  • Την παροχή ισχυρών κινήτρων για συμμετοχή σε επιχειρηματικά πάρκα και στρατηγικές επενδύσεις
  • Την απλούστευση των διαδικασιών για την έναρξη μιας βιομηχανικής δραστηριότητας
  • Την απλοποίηση της διαδικασίας αδειοδοτήσεων

Η επισήμανση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ότι κάθε 1 ευρώ που επενδύεται σε Έρευνα αιχμής μέσα από τα προγράμματα Horizon μπορεί να επιστρέψει στην πραγματική οικονομία 11 ευρώ, αναδεικνύει την οικονομική σημασία που έχει η Έρευνα, η Τεχνολογία και η Καινοτομία για τις αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας μας. Η Ελλάδα καταλαμβάνει, αφενός την 20η θέση σε σύνολο 28 ευρωπαϊκών χωρών στον ευρωπαϊκό πίνακα κατάταξης “European Innovation Scoreboard 2019” και αφετέρου την 41η θέση σε σύνολο 129 χωρών στον παγκόσμιο δείκτη για την καινοτομία “Global Innovation Index 2019”.

Η μελέτη των στοιχείων δείχνει ότι ενώ υπάρχει αξιόλογο επιστημονικό δυναμικό, δεν υπάρχει ουσιαστική επίδραση στην οικονομία. Η μεταφορά γνώσης μεταξύ των ερευνητικών κέντρων και των επιχειρήσεων εμφανίζεται αναιμική, ενώ οι εξαγωγικές επιδόσεις της χώρας σε τεχνολογικά προηγμένα προϊόντα είναι ανησυχητικά χαμηλές.

Προς αυτή την κατεύθυνση – και δεδομένων των δημοσιονομικών περιορισμών – είναι εξαιρετικής σημασίας η προσέλκυση επενδύσεων από τον ιδιωτικό τομέα. Η ενεργοποίηση συνεργατικών σχημάτων σε θέση να αξιοποιούν την παραγόμενη γνώση, είναι απαραίτητη, προκειμένου να ενισχυθεί η έρευνα και τα δυναμικά, αλλά ευάλωτα, επιχειρηματικά εγχειρήματα (start-ups, spin-offs, κ.ά.). Ήδη, ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την ομιλία του στην 84η ΔΕΘ, αναφέρθηκε στη δημιουργία δύο Κέντρων Καινοτομίας, ένα στην Αθήνα και ένα στη Θεσσαλονίκη.

Επιπλέον, σχεδιάζεται η απαλλαγή των Ερευνητών από τη γραφειοκρατία που στερεί ευελιξία και δαπανά μεγάλο μέρος της ενέργειας και του χρόνου του ερευνητικού δυναμικού. Το τρίπτυχο Έρευνα – Τεχνολογία – Καινοτομία αποτελεί βασικό εργαλείο για τη αναπτυξιακή πορεία της χώρας μέσω της ενίσχυσης της εξωστρέφειας και της παραγωγής προϊόντων και υπηρεσιών υψηλής προστιθέμενης αξίας.

Έχουμε φιλόδοξη ατζέντα και επενδύουμε στο μέλλον. Θέτουμε ψηλά τον πήχη και στοχεύουμε να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για την ανάσχεση του φαινομένου του brain-drain και την επιστροφή των νέων μας από το εξωτερικό.

* από το Λεύκωμα 2019 Βιώσιμη Ανάπτυξη »  Think Outside the Box». 

Περισσότερα
Διαφημίσεις
Σχολιάστε

Σχολιάστε το άρθρο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

12# Υπεύθυνη Κατανάλωση & Παραγωγή

Β. Αδαμίδου (Lidl): Το ολιστικό μοντέλο υπευθυνότητας

Η Lidl Hellas, η εταιρεία που πρώτη απέσυρε οριστικά τις πλαστικές σακούλες µιας χρήσης 4 λεπτών από το δίκτυό της, στοχεύει σε 100% ανακυκλώσιμες συσκευασίες στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και υιοθετεί μοντέλο περιορισμού της σπατάλης τροφίμων από το στάδιο της παραγωγής, αντίθετα με τη φιλοσοφία του ανταγωνισμού, που ορίζει ως μέτρο καταπολέμησης της σπατάλης τη δωρεά των τροφίμων που περισσεύουν, όπως τονίζει στο csrindex η Βασιλική Αδαμίδου, Διευθύντρια Εταιρικής Επικοινωνίας και Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης Lidl Hellas.

Συνέντευξη στη Σοφία Εμμανουήλ (semmanouil@gmail.com)

Το ολιστικό μοντέλο υπευθυνότητας της Lidl Hellas, που ξεκινάει από τους παραγωγούς, περνάει μέσα από την εφοδιαστική αλυσίδα, τη μεταφορά και αποθήκευση για να καταλήξει στον τελικό καταναλωτή, περιγράφει στο csrindex η Βασιλική Αδαμίδου, Διευθύντρια Εταιρικής Επικοινωνίας και Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης Lidl Hellas, αναλύοντας τους στόχους που έχει θέσει η εταιρεία σε τομείς όπως τα προϊόντα, το περιβάλλον και η κοινωνία. 

ΕΡ: Τα τελευταία χρόνια η Lidl Ελλάς έχει εστιάσει περισσότερο στα θέματα βιώσιμης ανάπτυξης. Ποιοι είναι οι βασικοί πυλώνες της στρατηγικής του ομίλου με ορίζοντα τα επόμενα χρόνια;

ΑΠ: Στη Lidl Ελλάς στόχος μας είναι η αναβάθμιση του βιοτικού επιπέδου μέσω μιας υπεύθυνης χρήσης φυσικών πόρων και μιας σύγχρονης οικονομίας που συμβάλλει σε ένα βιώσιμο μέλλον για τον πλανήτη και την ευημερία των πολιτών. Εφαρμόζουμε ένα ολιστικό μοντέλο υπευθυνότητας που ξεκινάει από τους παραγωγικούς πόρους, τη γεωργία και την κτηνοτροφία, περνάει μέσα από την εφοδιαστική αλυσίδα και τη διαχείριση εμπορευμάτων, τη μεταφορά και αποθήκευση για να καταλήξει στον τελικό καταναλωτή και την κοινωνία. Εξάλλου, η βιώσιμη ανάπτυξη προϋποθέτει πάνω απ’ όλα τη βιώσιμη κοινωνία. Γι’ αυτό και ενσωματώνουμε πρακτικές υπεύθυνης επιχειρηματικότητας στην καθημερινή λειτουργία μας, μέσα από την αλληλεγγύη, τη στήριξη, και την ενδυνάμωση, κυρίως των λιγότερο προνομιούχων συμπολιτών μας, στοχεύοντας στη διαμόρφωση ενός καλύτερου αύριο για όλους. Με προσανατολισμό στους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών καθορίσαμε τα ουσιαστικά θέματα για τη διαμόρφωση της δικής μας Στρατηγικής Βιώσιμης Ανάπτυξης που ενσωματώνει συγκεκριμένες αξίες και πρακτικές υπεύθυνης επιχειρηματικότητας και αφορά στα 5 ακόλουθα πεδία: τα προϊόντα μας, το περιβάλλον, τους εργαζομένους μας, την κοινωνία και τους εξωτερικούς μας συνεργάτες. 

EΡ: Ποιοι είναι, πιο συγκεκριμένα, οι στόχοι που έχουν τεθεί;

ΑΠ: Ως μία από τις μεγαλύτερες αλυσίδες λιανικής πώλησης τροφίμων, έχουμε επίγνωση της ευθύνης που μας αναλογεί, η οποία ολοένα και μεγαλώνει λόγω του μεγέθους, αλλά και της παρουσίας μας σε πολλά σημεία της χώρας. 

Απόδειξη πως είμαστε όχι μόνο κοινωνοί του μηνύματος της βιώσιμης ανάπτυξης αλλά και πρωτεργάτες στην υιοθέτηση των τακτικών της, είναι οι πρωτοβουλίες που έχουμε πάρει. Συγκεκριμένα εδώ και 2 χρόνια περίπου η Lidl Ελλάς, πρώτη, απέσυρε οριστικά τις πλαστικές σακούλες µιας χρήσης 4 λεπτών από τα καταστήµατά της αντικαθιστώντας την µε µια νέα σακούλα πολλαπλών χρήσεων, ανθεκτικότερη, η οποία αποτελείται κατά 80% από ανακυκλωµένα υλικά, είναι 100% ανακυκλώσιµη και στην οποία µπορούν να τοποθετηθούν προϊόντα βάρους 10 κιλών. Αξίζει να σημειωθεί, ότι είμαστε η μόνη εταιρία στην Ελλάδα που από την πρώτη στιγμή χρέωνε την πλαστική σακούλα για αποφυγή σπατάλης πλαστικού. Εκτός από την κατάργηση της πλαστικής σακούλας µιας χρήσης, µειώσαµε το πάχος στα πλαστικά µπουκάλια αναψυκτικού και το πλαστικό περίβληµα του χαρτιού υγείας που είχε ως αποτέλεσμα τη συνολική μείωση πάνω από 1.300 τόνους πλαστικού. 

Είμαστε η πρώτη εταιρία λιανικού εμπορίου στην Ελλάδα, που καταργήσαμε στις 31.12.2019, 2 χρόνια νωρίτερα από την Ευρωπαϊκή οδηγία, οριστικά από τα καταστήματά μας τα πλαστικά μίας χρήσης, όπως καλαμάκια, ποτήρια, πιάτα, μαχαιροπίρουνα και μπατονέτες. Στόχος μας είναι να μειώσουμε τη χρήση πλαστικού κατά 20% στις συσκευασίες προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και να γίνουν όλες (100%) οι συσκευασίες των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ανακυκλώσιμες. 

Η προσπάθεια μας για ένα καλύτερο αύριο αποτυπώνεται και στη συμμετοχή της Lidl Ελλάς στην ξεχωριστή για τα ελληνικά δεδομένα πρωτοβουλία προστασίας του περιβάλλοντος της Σαντορίνης “Plastic Free Santorini”. Πρόκειται για μια κοινή πρωτοβουλία του Υπουργού Τουρισμού, κ. Χάρη Θεοχάρη, του Δημάρχου Σαντορίνης, κ. Αντώνη Σιγάλα και του Προέδρου της Διοίκησης της Lidl Ελλάς, κ. Ιακώβου Ανδρεανίδη, που έχει ως στόχο την ανακήρυξη της Σαντορίνης ως ενός νησιού με ιδιαίτερες περιβαλλοντικές ευαισθησίες, αλλά και διαχρονικό συμβολισμό. Με αυτήν, η Σαντορίνη γίνεται η καρδιά μιας σπείρας περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης για τη μείωση της αλόγιστης χρήσης πλαστικού σε όλη την Ελλάδα, με στόχο να απλωθεί σταδιακά σε όλες τις Κυκλάδες και τα νησιά του Αιγαίου. 

Για τον καθορισμό των κριτηρίων ποιότητας στα προϊόντα μας προσανατολιζόμαστε σταθερά στις τελευταίες εξελίξεις και τα νεότερα δεδομένα που αφορούν την υγεία, την επιστήμη και την τεχνολογία. Έτσι τοποθετούμε συνέχεια στο μικροσκόπιο την γκάμα των  προϊόντων της ιδιωτικής μας ετικέτας, δίχως να ξεχνάμε ποτέ τον λόγο για τον οποίο οι πελάτες μας εμπιστεύονται τα προϊόντα μας. 

Έχοντας σαν βάση τα επιστημονικά ευρήματα, έχουμε ως στόχο τη μείωση της περιεκτικότητας σε αλάτι και ζάχαρη και της ποσότητας των κορεσμένων λιπαρών οξέων, με στόχο 20% λιγότερη ζάχαρη και αλάτι μέχρι το 2025. Επιπλέον, στόχος μας είναι να μειώσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο τη χρήση των συντηρητικών ή να τα αποφύγουμε εντελώς. Στην ουσία, βελτιστοποιούμε τη σύσταση των προϊόντων μας χωρίς να θυσιάσουμε τη γεύση τους. Μόνο στις περιπτώσεις που το επιδιωκόμενο γευστικό αποτέλεσμα δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς αρώματα ή αν η χρήση των εκχυλισμάτων και των φυσικών αρωμάτων δεν είναι αρκετή, τότε μόνο εξετάζουμε τη χρήση τεχνητών αρωμάτων.

Επιθυμούμε να προσφέρουμε ολοένα και περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας τα οποία χαρακτηρίζονται από περιβαλλοντική υπευθυνότητα. Μέσα από τη διαμόρφωση της γκάμας μας στηρίζουμε τις προσπάθειες αναγνωρισμένων προτύπων πιστοποίησης όπως το Fairtrade, το UTZ, το Bio ή Rainforest Alliance και προσφέρουμε αντίστοιχα πιστοποιημένα προϊόντα που φέρουν τα ανάλογα σήματα. Εδώ και χρόνια, η Lidl δεσμεύεται για την προώθηση της βιώσιμης καλλιέργειας του καφέ, του κακάο και του τσαγιού. Τα φρούτα και τα λαχανικά αλλά και τα άνθη και τα φυτά που εμπορευόμαστε διαθέτουν όλα την πιστοποίηση GLOBAL G.A.P., Fairtrade ή του ολλανδικού Milieu Project Sierteel. Μεριμνούμε ιδιαιτέρως και για τα προϊόντα ζωικής προέλευσης (κρέας, γαλακτοκομικά, αυγά, ψάρια) στηρίζοντας τα πρότυπα πιστοποίησης, όπως MSC, BIO και ASC.

ΕΡ: Με ποια εργαλεία προωθείτε τη βιώσιμη διαχείριση πόρων;

ΑΠ: Ενσωματώνουμε τις αρχές της κυκλικής οικονομίας σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας μας, θέτοντας προδιαγραφές οικολογικού σχεδιασμού στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αναλαμβάνοντας μέτρα για να «κλείσει» ο κύκλος ζωής των προϊόντων φυτικής και ζωικής προέλευσης και αναπτύσσοντας προϊόντα και υπηρεσίες που συνεισφέρουν στην ορθολογική διαχείριση των φυσικών πόρων. Mε γνώμονα την ολιστική υπεύθυνη διαχείριση διασφαλίζουμε ότι οι πρώτες ύλες της παραγωγής που δεν θα καταναλωθούν, θα εξοικονομηθούν και ότι αυτά που ίσως περισσέψουν, δεν θα πεταχτούν αλλά θα αξιοποιηθούν, ενώ με σύμμαχο την τεχνολογία οι παραγγελίες μας εξασφαλίζουν το σωστό απόθεμα και τη λιγότερη σπατάλη τροφίμων. Δεν λειτουργούμε απλά με τη φιλοσοφία του ανταγωνισμού που ορίζει ως μέτρο καταπολέμησης της σπατάλης τη δωρεά των τροφίμων που περισσεύουν. Φυσικά, κι εμείς εδώ και χρόνια δωρίζουμε όσα τρόφιμα και μη τρόφιμα περισσεύουν σε ΜΚΟ κι άλλες ευπαθείς ομάδες. Όμως για να μπορούμε να μιλάμε πραγματικά για μείωση της σπατάλης τροφίμων, αυτή οφείλει να γίνεται στην πηγή. Για αυτό εμείς σχεδιάζουμε προσεκτικά από το πρώτο στάδιο του ολιστικού μοντέλου υπεύθυνης διαχείρισης που είναι οι πρώτες ύλες, να παράγουμε μόνο όσα χρειάζονται προς κατανάλωση οπότε δεν φτάνουμε καν στο τελικό στάδιο του να έχουμε να διαχειριστούμε μεγάλες ποσότητες τροφίμων για υπεύθυνη διαχείριση. Φροντίζουμε λοιπόν ώστε να μην «παράγουμε» αρχικά σπατάλη τροφίμων, και όχι απλά να την «μειώνουμε» στο τελικό στάδιο κάνοντας προϊοντικές δωρεές ή μετατρέποντάς την σε ζωοτροφές, βιοαέριο και λίπασμα.  

ΕΡ: Σε επίπεδο ομίλου, με ποιους από τους 17 Παγκόσμιους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης έχετε συνδέσει κατά βάση τη στρατηγική σας;

ΑΠ: Η στρατηγική βιώσιμης ανάπτυξης της εταιρίας μας βασίζεται στο Μοντέλο Υπευθυνότητας της Lidl, το οποίο αποτελείται από 4 επίπεδα: τους πόρους, την εφοδιαστική αλυσίδα, τη λειτουργία και τους πελάτες. Κάθε ένα από αυτά τα επίπεδα συνδέεται με διαφορετικούς παγκόσμιους στόχους, προκειμένου το σύνολο της επιχειρηματικής μας δραστηριότητας να χαρακτηρίζεται από υπευθυνότητα και να είναι προσανατολισμένο στη βιώσιμη ανάπτυξη. Οι δύο κύριοι στρατηγικοί πυλώνες που έχουν αναδειχθεί στο πλαίσιο υπευθυνότητας της εταιρίας μας είναι η κοινωνία και το περιβάλλον. Δράσεις οι οποίες υλοποιούνται στο πλαίσιο του πυλώνα κοινωνία, όπως προϊοντικές δωρεές, υποτροφίες, δράσεις για μείωση food waste, κ.λπ. συνδέονται με τον 2ο, 3ο, 4ο και 12ο στόχο βιώσιμης ανάπτυξης και οι δράσεις για το περιβάλλον, όπως μείωση πλαστικού, δράσεις ευασισθητοποίησης για μείωση του ατομικού περιβαλλοντικού αποτυπώματος, κ.λ.π. συνδέονται με τον 13ο, 14ο και 15ο στόχο βιώσιμης ανάπτυξης.

ΕΡ: Ο Στόχος 14 συνδέεται με το Project Stop. Θέλετε να μας μιλήσετε λίγο γι’ αυτό;

ΑΠ: Το Project Stop (Stop Ocean Plastics) είναι μια ηγετική πρωτοβουλία που έχει ως στόχο την πρόληψη της συσσώρευσης πλαστικών απορριμμάτων στους ωκεανούς και συνεργάζεται πρωτίστως με τοπικές κοινότητες στην Ινδονησία. Συνεργάζεται με πόλεις και τοπικές κοινότητες για τη δημιουργία αποτελεσματικού συστήματος διαχείρισης απορριμμάτων, προκειμένου να προλαμβάνεται η ρύπανση των ωκεανών με πλαστικά απορρίμματα, στα ανοιχτά των ακτών της νοτιοανατολικής Ασίας. Το Project Stop έχει τη στήριξη εταίρων από τον κλάδο της βιομηχανίας, αλλά και κρατικών φορέων. Ένας από αυτούς είναι ο όμιλος Schwarz, στον οποίο ανήκει και η Lidl. 

ΕΡ: Πόσο σημαντικές είναι οι συνεργασίες στην υλοποίηση προγραμμάτων τέτοιας έκτασης;

ΑΠ: Δεν είναι μόνο η ηθική μας υποχρέωση, αλλά κυρίως η ευθύνη μας απέναντι στις μελλοντικές γενιές να επιταχύνουμε εκείνες τις πρακτικές που είναι απαραίτητες για να εξασφαλίσουμε ένα καλύτερο αύριο ξεκινώντας από σήμερα. Μόνο με συνέργειες και ενωμένες δυνάμεις μας δίνεται η δυνατότητα να μετατρέψουμε την αλυσίδα αξίας σε αλυσίδα επιτυχίας ευθύνης.

Περισσότερα

SDG's

K. Koτταρίδη: Πρόκληση για τις ΜμΕ η βιώσιμη ανάπτυξη

Καθώς οδεύουμε στην τελική ευθεία για την υλοποίηση της ατζέντας του ΟΗΕ, με ορίζοντα το 2030, γίνεται σαφές ότι δεν αρκεί μόνο η μετατόπιση των μεγάλων εταιρειών στο μοντέλο της βιώσιμης ανάπτυξης αλλά είναι καθοριστικός ο ρόλος και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, οι οποίες αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής οικονομίας – και της ελληνικής ειδικότερα. 

Της Σοφίας Εμμανουήλ (semmanouil@gmail.com)

Η μετάβαση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων σε ένα βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης, θα συμβάλλει καθοριστικά στην προσπάθεια να γίνει η οικονομία πιο πράσινη και πιο ανταγωνιστική μακροπρόθεσμα, όπως εξηγεί στο csrindex η Κωνσταντίνα Κοτταρίδη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Πειραιώς, Διευθύντρια Εργαστηρίου Βιοοικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης και Διευθύντρια ΔΠΜΣ στη Βιοοικονομία.

Η κ. Κοτταρίδη αναφέρεται μεταξύ άλλων στην ανάγκη πληρέστερης ενημέρωσης. Εξάλλου, στην πορεία για τη βιώσιμη ανάπτυξη έννοιες όπως βιοοικονομία, κυκλική οικονομία, οικονομία διαμοιρασμού έρχονται να πρωταγωνιστήσουν σε δράσεις, business plan, επενδυτικά και κυβερνητικά προγράμματα, χωρίς όμως όλοι όσοι εμπλέκονται σε αυτά να κατανοούν τους νέους όρους και την ανάγκη συνεργασίας που απαιτείται για να αποδώσουν τα αναμενόμενα.

Διαπιστώνεται ότι το χάσμα μεταξύ εκπαιδευτικής κοινότητας και αγοράς εργασίας, η απουσία κατάλληλα καταρτισμένων στελεχών για την κάλυψη των νέων θέσεων που δημιουργούνται με τις τεχνολογικές αλλαγές στις επιχειρήσεις αλλά και το έλλειμμα ενημέρωσης σε ένα ευρύ φάσμα μικρομεσαίων επιχειρήσεων συνθέτουν ένα περιβάλλον όπου η στόχευση στην βιώσιμη ανάπτυξη δείχνει να είναι πρόκληση.

Νέο πεδίο ανταγωνισμού

Παρόλ’ αυτά αναπτύσσονται πολλές πρωτοβουλίες, από συμβούλους, εκπαιδευτικούς φορείς και δημόσιες υπηρεσίες, μέχρι ΜΚΟ, που στοχεύουν στην στήριξη της βιωσιμότητας των επιχειρήσεων μέσω της διαχείρισης των νέων προκλήσεων οι οποίες δεν αφορούν μόνον οικονομικά δεδομένα αλλά και περιβαλλοντικά, κοινωνικά, και ζητήματα εταιρικής διακυβέρνησης. Αυτά είναι που συνθέτουν και το νέο πεδίο ανταγωνισμού που γίνεται ολοένα πιο οξύ λόγω της τεχνολογίας και της παγκοσμιοποίησης. 

Μιλώντας για το νέο περιβάλλον, με φόντο τους 17 Παγκόσμιους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ και τις προκλήσεις για τις επιχειρήσεις, που καλούνται να υιοθετήσουν δείκτες μέτρησης μη χρηματοοικονομικών επιδόσεων και διεθνείς οδηγίες, καθώς και να λογοδοτούν γι’αυτά, η Κωνσταντίνα Κοτταρίδη μιλά στο csrindex για τις ανάγκες που ανακύπτουν για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Στην Ελλάδα, πάνω από το 99% των επιχειρήσεων είναι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και ειδικότερα μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, πολλές από τις οποίες είναι οικογενειακές. Παρά το γεγονός ότι βρίσκουμε τις μεγάλες επιχειρήσεις στην Ελλάδα να καταρτίζουν Απολογισμούς Βιωσιμότητας, οι μικρομεσαίες ακόμα είτε δεν έχουν ακούσει τι είναι αυτό είτε αν το έχουν ακούσει, δεν έχουν καταλάβει τι σημαίνει και, κυρίως, πώς μπορούν να ωφεληθούν ενσωματώνοντας δράσεις βιώσιμης ανάπτυξης”, σημειώνει προσθέτοντας ότι η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι οι επιχειρήσεις που ενσωματώνουν δράσεις βιώσιμης ανάπτυξης σε όλο το φάσμα της λειτουργίας τους, χαίρουν υψηλότερων κερδών. 

Όπως εξηγεί, η αυξανόμενη καταναλωτική πίεση και οι αυστηρότερες νομοθεσίες για συμμόρφωση με καλές πρακτικές ως προς το περιβάλλον, την κοινωνία και τη χρηστή διαχείριση των πόρων, αλλάζουν τους όρους του ανταγωνισμού και επιβάλλουν τρόπο τινά στις επιχειρήσεις να μεταβάλλουν την ανταγωνιστική τους στρατηγική.

Τονίζει ότι υπάρχει σοβαρό έλλειμμα ενημέρωσης και γνώσης περί της εταιρικής βιωσιμότητας στην ελληνική επιχειρηματική σκηνή και είναι ανάγκη ιδιαίτερα οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις να ενημερωθούν και να κατανοήσουν τι σημαίνει εταιρική βιωσιμότητα μέσω των 3 πυλώνων: Οικονομικό, Κοινωνικό, Περιβαλλοντικό. “Χρειάζονται καθοδήγηση για τις σχετικές δράσεις που μπορούν να αναπτύξουν στο πλαίσιο της λειτουργίας τους οι οποίες θα τους δίνουν ένα «ανταγωνιστικό πλεονέκτημα» και την «έξωθεν καλή μαρτυρία» προς τους πελάτες τους ενισχύοντας την μπράντα τους”, σύμφωνα με την κ. Κοτταρίδη, ακόμα μεγαλύτερο είναι το έλλειμμα όσον αφορά ειδικότερες πτυχές της βιωσιμότητας που σχετίζονται με το περιβάλλον, όπως η κυκλική οικονομία. 

“Ίσως είναι πιο κατανοητή η κοινωνική διάσταση της βιωσιμότητας η οποία εμπεριέχει κοινωνικές δράσεις (π.χ. βοήθεια σε ευπαθείς ομάδες) αλλά ακόμα και εκεί υπάρχουν πολλές παράμετροι που δεν είναι γνωστές όπως η διασφάλιση δικαιοσύνης και ισότητας στον εργασιακό χώρο και πολλές ακόμη”, προσθέτει και τονίζει ότι βασικό μέλημα είναι η κατάρτιση υφιστάμενων και εν δυνάμει στελεχών για τη βιώσιμη ανάπτυξη και τη μετάβαση σε ένα νέο επιχειρηματικό και αναπτυξιακό μοντέλο ενσωματώνοντας δράσεις και πρακτικές με βάσει τους 17 ΣΒΑ του ΟΗΕ.

Στο πλαίσιο αυτό άλλωστε έχει σχεδιαστεί το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς στη Βιοοικονομία, Κυκλική Οικονομία και Βιώσιμη Ανάπτυξη και το διεπιστημονικό μεταπτυχιακό στη Βιοοικονομία αλλά και το Εργαστήριο Βιοοικονομίας, Κυκλικής Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Περισσότερα

17# Συνεργασία για τους Στόχους

Σε ένα διεθνές λογιστικό πρότυπο για τους SDGs προσανατολίζονται οι CEOs

Μια πρωτοβουλία επιχειρηματιών απ’ όλο τον κόσμο, στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ (World Economic Forum -WEF) του Νταβός, καλλιεργεί προσδοκίες ότι οι εταιρείες, οι επενδυτές και άλλοι ενδιαφερόμενοι μπορούν να συνεργαστούν για να εφαρμόσουν ένα κοινό πλαίσιο αναφοράς για τους Παγκόσμιους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (Global Development Goals – SDGs) αντιμετωπίζοντας παράλληλα τις προκλήσεις στην εποχή της 4ης βιομηχανικής επανάστασης.

Της Σοφίας Εμμανουήλ (semmanouil@gmail.com)

To WEF του Νταβός το 2017 είχε ως θέμα την υπεύθυνη ηγεσία, που ανταποκρίνεται στις προκλήσεις των καιρών και αναγνωρίζει την ανάγκη να ανοίξει διάλογο με τα ενδιαφερόμενα μέρη και να συνεργαστεί μαζί τους για την επίτευξη των SDGs. Ήταν τότε που πάνω από 140 Διευθύνοντες Σύμβουλοι του Διεθνούς Επιχειρηματικού Συμβουλίου (International Business Council – IBC) συνυπέγραψαν το σύμφωνο “Compact for Responsive and Responsible Leadership”, που αναφέρει ότι η κοινωνία εξυπηρετείται καλύτερα από εταιρείες που έχουν ευθυγραμμίσει τους στόχους τους με τους μακροπρόθεσμους στόχους της κοινωνίας. Αυτό το σύμφωνο, όπως υπενθυμίζει σχετικό δημοσίευμα στην πλατφόρμα του WEF, προσδιορίζει επίσης τους στόχους της αειφόρου ανάπτυξης του ΟΗΕ ως τον οδικό χάρτη αυτής της ευθυγράμμισης.

Έκτοτε, το IBC έχει αντιμετωπίσει ορισμένες από τις προκλήσεις που συνεπάγεται η εξισορρόπηση των βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων επιχειρηματικών πιέσεων, προκειμένου να διασφαλιστεί η ευημερία των μετόχων και των άλλων ενδιαφερόμενων μερών. Μία από αυτές τις προκλήσεις είναι η έλλειψη συνέπειας από την πλευρά των επιχειρήσεων στην μέτρηση και την αναφορά στους επενδυτές και τους άλλους ενδιαφερόμενους της αξίας που δημιουργούν. 

Στο WEF του καλοκαιριού του 2019 στη Γενεύη, το IBC ανακοίνωσε ένα σχέδιο για την επόμενη συνάντηση στο Νταβός, τον χειμώνα του 2020, προαναγγέλλοντας πλαίσιο με βάση το οποίο τα μέλη του θα μπορούσαν να μετρούν και να δημοσιοποιούν σημαντικούς δείκτες της απόδοσής τους σε θέματα περιβάλλοντος, δίνοντας ταυτόχρονα στοιχεία για την πρόοδό τους ως προς τη συμβολή τους στην επίτευξη των SDGs σε συνεπή και συγκρίσιμη βάση.

Η έκθεση αυτή προτείνει ένα κοινό βασικό σύνολο μετρικών στοιχείων και συνιστώμενες γνωστοποιήσεις που τα μέλη του IBC θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν για να ευθυγραμμίσουν τις κύριες αναφορές τους και, κατά τον τρόπο αυτό, να μειώσουν τον κατακερματισμό και να ενθαρρύνουν την ταχύτερη πρόοδο προς μια συστημική λύση, ενδεχομένως να συμπεριλάβουν ένα γενικά αποδεκτό διεθνές λογιστικό πρότυπο. Σε μεγάλο βαθμό αυτό το πλαίσιο ενσωματώνει καθιερωμένες μετρήσεις και υφιστάμενα πρότυπα. Ο στόχος ουσιαστικά είναι να ενισχυθούν αυτά τα πρότυπα και να αξιοποιηθούν πληρέστερα οι συνέργιες μεταξύ τους και όχι τόσο η δημιουργία ενός νέου προτύπου.

Ο Brian Moynihan, πρόεδρος και CEO Bank of America εξηγεί ότι ως CEOs, οι υπογράφοντες θέλουν να δημιουργήσουν μακροπρόθεσμη αξία στους μετόχους παρέχοντας σταθερές αποδόσεις και εφαρμόζοντας ένα βιώσιμο επιχειρηματικό μοντέλο που να ανταποκρίνεται στους μακροπρόθεσμους στόχους της κοινωνίας, όπως προβλέπονται στον χάρτη πορείας για τους SDGs. Ταυτόχρονα, τα δεδομένα σχετικά με την υπεύθυνη επιχειρηματικότητα και την αειφορία πολλαπλασιάζονται, επιτρέποντας στις επιχειρήσεις να κατανοήσουν καλύτερα τον αντίκτυπό τους και να εφαρμόσουν υπεύθυνες στρατηγικές. Αυτό που επιδιώκεται είναι ένα γενικό πλαίσιο για τις επιχειρήσεις ώστε να είναι σε θέση να αποδεικνύουν τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητά τους – ένα πλαίσιο που ενσωματώνει τις χρηματοοικονομικές μετρήσεις μαζί με μη χρηματοοικονομικά κριτήρια όπως τα θέματα ESG, η ισότητα των φύλων, τα μισθολογικά θέματα, η διαχείριση της αλυσίδας εφοδιασμού και άλλες δραστηριότητες.

Η λογοδοσία δεν είναι μόδα

Όπως αναφέρει στο csrindex.gr η Κατερίνα Κατσούλη, ESG & Sustainability Director, Grant Thornton, το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ που πραγματοποιήθηκε πριν λίγες ημέρες στο Νταβός της Ελβετίας, διοργανώνεται στις αρχές κάθε έτους και συγκεντρώνει κορυφαίους ηγέτες από την παγκόσμια οικονομική και βιομηχανική σκηνή. Λαμβάνοντας υπόψη πως αποστολή του Φόρουμ αποτελεί η βελτίωση της κατάστασης του κόσμου, οι στόχοι που τίθενται για το κάθε συνέδριο, διαφέρουν από χρόνο σε χρόνο.

Η φετινή 50ή ετήσια συνάντηση που πραγματοποιήθηκε επικεντρώθηκε σε παγκόσμιες, περιφερειακές και εθνικές πρωτοβουλίες που έχουν θετική επίδραση και αντίκτυπο σε πολλά ενδιαφερόμενα μέρη. Τέσσερα ήταν τα θέματα που τέθηκαν στην ημερήσια διάταξη:

  1. Πώς να αντιμετωπίσουμε τις επείγουσες κλιματικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις που βλάπτουν την οικολογία και την οικονομία μας.
  2. Πώς να μεταμορφώσουμε τις βιομηχανίες για να επιτύχουμε περισσότερο βιώσιμα και χωρίς αποκλεισμούς επιχειρηματικά μοντέλα, καθώς οι νέες πολιτικές, οι οικονομικές και κοινωνικές προτεραιότητες αλλάζουν τα πρότυπα εμπορίου και κατανάλωσης.
  3. Πώς να αναπτύξουμε περαιτέρω τις τεχνολογίες που οδηγούν στην Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση, ώστε να ωφελούν τις επιχειρήσεις και την κοινωνία, ελαχιστοποιώντας παράλληλα τους κινδύνους για αυτούς. 
  4. Πώς να προσαρμοστούμε στις δημογραφικές, κοινωνικές και τεχνολογικές τάσεις αναδιαμορφώνοντας/επανασχεδιάζοντας την εκπαίδευση, την απασχόληση και την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας.

Στο πλαίσιο των εργασιών που πραγματοποιήθηκαν, δημοσιεύθηκε και τέθηκε προς διαβούλευση μία νέα έκθεση σχετικά με το πως θα μπορούν οι οργανισμοί κι επιχειρήσεις να καταγράφουν και να μετρούν την υπεύθυνη επιχειρηματικότητα στην πορεία για μία Βιώσιμη για όλους Ανάπτυξη. 

Η Έκθεση αυτή έχει τίτλο «Toward Common Metrics and Consistent Reporting of Sustainable Value Creation» ο οποίος παραπέμπει στη δημιουργία αξίας (value creation) σε αυτό που από το 2013 έχει περιγραφεί στο πρότυπο Integrated Reporting Framework.

Η πρωτοβουλία αυτή καταδεικνύει πως η πρόσφατη υποχρέωση των επιχειρήσεων για εκθέσεις μη-χρηματοοικονομικής πληροφόρησης ή Απολογισμό Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, δεν είναι απλά μία μόδα που θα «περάσει». Αφορά στην ουσία της επιχειρηματικότητας και πλέον συνδέεται άμεσα με την οικονομική ευρωστία και χρηματοδότηση των επιχειρήσεων. Το μέλλον είναι πλέον εδώ και οι ελληνικές επιχειρήσεις καλούνται να λειτουργήσουν σε ένα πανευρωπαϊκό –αν όχι παγκόσμιο- περιβάλλον και να αποδείξουν πως δεν είναι ευκαιριακοί παίκτες του επιχειρείν αλλά δημιουργήθηκαν για να αναπτυχθούν και να μείνουν!

Περισσότερα
Test

Ετικέτες

Εγγραφή στο Newsletter

ΑΠΟΨΕΙΣ