Connect with us

ΕΚΕ

Grand Award για τον ΔΕΣΦΑ στα “Environmental Awards 2018”

Ο Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ), για μια ακόμη χρονιά, απέσπασε σημαντικές διακρίσεις στην τελετή απονομής των “Environmental Awards 2018”, που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη, 10 Ιουλίου, στο κτήμα Αριάδνη στη Βαρυμπόμπη.

Ειδικότερα, ο ΔΕΣΦΑ παρέλαβε την υψηλότατη διάκριση GRAND AWARD στην κατηγορία «Climate Protection». Πρόκειται για ένα βραβείο, το οποίο λαμβάνουν όσες εταιρείες ξεχωρίζουν για την εξαιρετική πορεία, τη δέσμευσή τους και τους φιλόδοξους στόχους τους στη διαρκή περιβαλλοντική βελτίωση και βιώσιμη ανάπτυξη. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ο Διαχειριστής έλαβε τη διάκριση για την «Εκμετάλλευση Απορριπτόμενης Θερμικής ενέργειας» και τη «Μείωση Εκπεμπόμενων Αερίων Θερμοκηπίου». Τη διάκριση παρέλαβε από πλευράς του ΔΕΣΦΑ, ο Προϊστάμενος Τμήματος Περιβάλλοντος της εταιρείας, Ε. Δρόσος.

Το βραβείο GOLD AWARD στην κατηγορία «Sustainable Infrastructure Development» παρέλαβε ο Δ. Σαρρής, Διευθυντής Διαχείρισης Ροής του Διαχειριστή, ενώ το SILVER AWARD στην κατηγορία «Waste Management» παρέλαβε ο Ι. Χωματάς, Διευθυντής Δραστηριότητας Διαχείρισης Έργων της εταιρείας.

Η τελετή λαμβάνει χώρα κάθε χρόνο στην Αθήνα, επιβραβεύοντας τις βέλτιστες πρακτικές των επιχειρήσεων της Ελλάδας για την προστασία του Περιβάλλοντος και την Αειφόρο ανάπτυξη. Περιλαμβάνει μια ιδιαίτερα δύσκολη και απαιτητική διαδικασία αξιολόγησης μέσω ενός online συστήματος αξιολόγησης μεταξύ πολλών και υψηλού επιπέδου συμμετεχόντων.

Τη φετινή εκδήλωση που βράβευσε τα πιο καινοτόμα «πράσινα» έργα της χρονιάς διοργάνωσε για ακόμη μια φορά η εταιρεία Boussias Communications, ενώ το παρών έδωσαν εκπρόσωποι κορυφαίων εταιρειών, οι οποίες με τις πρακτικές τους εστιάζουν στην προαγωγή της προστασίας του περιβάλλοντος και της αειφορίας, καθώς και εκπρόσωποι της Πολιτείας, οργανισμών και φορέων του δημοσίου.

Στη φωτογραφία: Ο Δ. Σαρρής, Διευθυντής Διαχείρισης Ροής, ο οποίος παρέλαβε το βραβείο GOLD AWARD στην κατηγορία «Sustainable Infrastructure Development»

Σκοπός αυτής της ιστοσελίδας είναι να αναδείξει τις δράσεις των εταιρειών που έχουν επενδύσει στην Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη. Να παρουσιάζει τις δράσεις τους, τις απόψεις τους αλλά και τις κυβερνητικές και Ευρωπαϊκές οδηγίες που κατά καιρούς προστίθενται. Η βιώσιμη ανάπτυξη τόσο της κοινωνίας όσο και του ιδιωτικού επιχειρείν είναι υπόθεση όλων μας. Από τα εκπαιδευτικά ιδρύματα μέχρι τις διοικήσεις των επιχειρήσεων και από τα αρμόδια υπουργεία μέχρι τα διοικητικά συμβούλια των τοπικών κοινοτήτων.

Περισσότερα
Διαφημίσεις
Σχολιάστε

Σχολιάστε το άρθρο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΕΚΕ

Το iMEdD ξεκινά τη δράση του

Με 24 ώρες γεμάτες συζητήσεις, παρουσιάσεις, προβληματισμό για την επόμενη μέρα της δημοσιογραφίας, τους «Διαλόγους» του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), μουσική και προβολές ανακοίνωσε σήμερα επίσημα την έναρξη της λειτουργίας του τo iMEdD – Incubator for Media Education and Development. Το iMEdD είναι μη κερδοσκοπικός οργανισμός, που ιδρύθηκε το 2018 με αποκλειστική δωρεά από το ΙΣΝ. Ο οργανισμός έχει την έδρα του στην Αθήνα, και προσβλέπει στην προαγωγή και ενίσχυση της διαφάνειας, της εγκυρότητας, της ανεξαρτησίας και της αριστείας στη δημοσιογραφία. O πρώτος άξονας της δράσης του είναι το Ideas Zone, ένα πρόγραμμα ανταλλαγής και μεταφοράς τεχνογνωσίας, βέλτιστων πρακτικών και εμπειρίας από εγνωσμένου κύρους επαγγελματίες του κλάδου από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Το πρόγραμμα Ideas Zone απευθύνεται σε φοιτητές, αποφοίτους και επαγγελματίες στον χώρο της δημοσιογραφίας.

Ο πρώτος θεματικός κύκλος διάρκειας 3 μηνών θα ξεκινήσει την 1η Απριλίου με τίτλο «Η επόμενη μέρα: νέα μοντέλα, νέα εργαλεία, νέα πραγματικότητα». Θα περιλαμβάνει παρουσιάσεις από έμπειρους επαγγελματίες του κλάδου από την Ελλάδα και το εξωτερικό αλλά και εκπροσώπους της ελληνικής και διεθνούς ακαδημαϊκής κοινότητας. Παράλληλα, θα λειτουργεί ως incubator, που θα φιλοξενεί υπάρχοντες οργανισμούς – κερδοσκοπικούς και μη – καθώς και ομάδες ή μεμονωμένα άτομα που έχουν την επιθυμία να δημιουργήσουν έναν νέο οργανισμό ή να υλοποιήσουν ένα καινοτόμο project. Στόχος του iMEdD είναι να στηρίξει και να αγκαλιάσει αυτές τις ιδέες προσφέροντας όλα τα απαραίτητα εργαλεία και την τεχνογνωσία ώστε να γίνουν πραγματικότητα. Οι επιλεγμένοι οργανισμοί θα φιλοξενούνται για 9 μήνες ενώ τα projects για 3 μήνες και ο πρώτος κύκλος ξεκινά την 1η Απριλίου. Στις 15 Φεβρουαρίου, με μια 24ωρη εκδήλωση, την παρουσίαση των δράσεων και προγραμμάτων του iMEdD καθώς και την ξενάγηση στον χώρο, πλαισιώνει ένα πλούσιο πρόγραμμα συζητήσεων, παρουσιάσεων και παράλληλων δράσεων.

Στο επίκεντρο της πρώτης συζήτησης είναι το ντοκιμαντέρ και Visual Storytelling με τους Γιώργο Αυγερόπουλο, ντοκιμαντερίστα και δημοσιογράφο, Άρη Μεσσίνη, Φωτογράφο, Επικεφαλής Φωτογραφικού Τμήματος Γαλλικού Πρακτορείου Ειδήσεων στην Ελλάδα, Γιάννη Παπαδόπουλο, δημοσιογράφο της εφημερίδας «Καθημερινή», Σοφία Παπαϊωάννου, δημοσιογράφο και παρουσιάστρια της εκπομπής του Alpha 360 μοίρες. Η δεύτερη αφορά στην ερευνητική δημοσιογραφία με τους Χάρη Καρανίκα, μέλος ICIJ και δημοσιογράφο protagon.gr, Νικόλα Λεοντόπουλο, Δημοσιογράφο, Μέλος Investigate Europe και Ιδρυτή ReportersUnited, Leila Minano, Μέλος Investigate Europe και Θοδωρή Χονδρόγιαννο, Δημοσιογράφο, Inside Story. Στο πρόγραμμα περιλαμβάνεται, επίσης, η παρουσίαση των συμμετεχόντων στο πρόγραμμα υποτροφιών του ΙΣΝ στο Graduate School of Journalism, Columbia University μαζί με τη Janine Jaquet, Associate Dean, Graduate School of Journalism, Columbia University.

Επιπλέον, παρουσιάζεται policy report με τίτλο «Η απειλή της παραπληροφόρησης: Οι εκλογές για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και πως μπορούν να απαντήσουν και να ανταποκριθούν οι ειδησεογραφικοί οργανισμοί» που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος Reporting on International Affairs, a CSIS Practicum in Journalism με τη δωρεά του ΙΣΝ στο Center for Strategic and International Studies (CSIS) στις ΗΠΑ. Συμμετέχουν ο Νίκος Παναγιώτου, Επίκουρος Καθηγητής τμήματος Δημοσιογραφίας & ΜΜΕ, ΑΠΘ & οι SNF Fellows από το ίδιο Πανεπιστήμιο που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, μαζί με τη Yumi Araki, Senior Producer and Editorial Lead, Andreas C. Dracopoulos iDeas Lab, CSIS. Στο πλαίσιο της 24ωρης εναρκτήριας εκδήλωσης του iMEdD, οι ΔΙΑΛΟΓΟΙ του ΙΣΝ πραγματοποιούνται στο χώρο του οργανισμού και, έναν χρόνο μετά την πρώτη τους συζήτηση για τη Δημοσιογραφία, ανοίγουν ξανά το διάλογο με τους Ανδρέα Δρακόπουλο, Πρόεδρο του ΙΣΝ, Ηλιάνα Μάγρα, δημοσιογράφο The Νew Υork Τimes, Τάσο Τέλλογλου, δημοσιογράφο, Bertrand Pecquerie, CEO του Global Editors Network, Marija Ristic, Regional Director του BIRN – Balkan Investigative Reporting Network, και σε ρόλο συντονίστριας η δημοσιογράφος και Διευθύνουσα Σύμβουλος του iMEdD, Άννα – Κύνθια Μπουσδούκου. Παράλληλα, στον χώρο υπάρχει έκθεση με φωτογραφίες Ελλήνων φωτορεπόρτερ με διεθνείς διακρίσεις, γελοιογραφίες Ελλήνων γελοιογράφων, προβολές ντοκιμαντέρ, προβολές ταινιών με θέμα τη δημοσιογραφία καθώς και συνδέσεις με δημοσιογράφους και επιστήμονες από διαφορετικά μέρη του πλανήτη μέσω του Shared Portal, μιας πρωτοβουλίας που φέρνει σε επαφή ανθρώπους από όλο τον κόσμο σε πραγματικό χρόνο προκειμένου να συζητήσουν και να προβληματιστούν για θέματα κοινωνικού, γεωπολιτικού, επιστημονικού και φυσικά δημοσιογραφικού ενδιαφέροντος.

Με αφορμή την έναρξη λειτουργίας του νέου οργανισμού, η Διευθύνουσα Σύμβουλος του iMEdD, Άννα-Κύνθια Μπουσδούκου, δήλωσε: «Στόχος του iMEdD είναι να αποτελέσει ένα πεδίο έμπνευσης και δημιουργίας για τους δημοσιογράφους προάγοντας την ανεξαρτησία και την εγκυρότητα. Ο Οργανισμός εδρεύει στην Αθήνα όμως ο προσανατολισμός του είναι διεθνής, προσβλέποντας στη δημιουργία και τη συμμετοχή σε παγκόσμια δίκτυα και πρωτοβουλίες επαγγελματιών του χώρου. Μέσω των προγραμμάτων μας θα παρέχονται σύγχρονα εργαλεία δημοσιογραφίας παραμένοντας ταυτόχρονα πιστοί στις βασικές αρχές και την δεοντολογία του επαγγέλματος.» Ο Πρόεδρος του ΙΣΝ, Ανδρέας Δρακόπουλος, δήλωσε: «Η ανεξάρτητη, έγκυρη, διαφανής και δυνατή Δημοσιογραφία είναι προϋπόθεση και ένδειξη μιας προηγμένης κοινωνίας που σκέφτεται, δρα και αντιδρά, ενημερωμένα και συνειδητά και, πρωτίστως, προς όφελος του κοινού καλού.

Ο ρόλος του ΙΣΝ στη στήριξη αυτού του νέου εγχειρήματος είναι να συμβάλλουμε ώστε το iMEdD, και κατ’ επέκταση όλοι οι επωφελούμενοι από τις υπηρεσίες και τα προγράμματά του, να έχουν στη διάθεσή τους όλα τα απαραίτητα μέσα, ώστε να κάνουν πραγματικότητα τα όνειρά τους, χωρίς άλλες δεσμεύσεις ή αδιαφανή κίνητρα». Στόχος του iMΕdD, που ξεκίνησε σήμερα επίσημα την πορεία του, είναι μέσω της διάδρασης όλων των συμμετεχόντων στα προγράμματα του οργανισμού να χτιστεί μια καινοτόμος και δημιουργική κοινότητα ανεξάρτητων δημοσιογράφων και επαγγελματιών του χώρου. Οι αιτήσεις για τα προγράμματα που ξεκινούν την 1η Απριλίου καθώς και περισσότερες πληροφορίες για τον οργανισμό είναι διαθέσιμες στην ιστοσελίδα iMEdD.org. Η προθεσμία υποβολής των αιτήσεων είναι στις 28 Φεβρουαρίου.

Περισσότερα

ΕΚΕ

Κοινωνική πολιτική με επίκεντρο την ανταγωνιστικότητα

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε από το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο το συνέδριο με θέμα “Προτάσεις για μια Κοινωνική Πολιτική με Επίκεντρο την Ανταγωνιστικότητα”.

Το συνέδριο αυτό ήταν αποτέλεσμα συνεργασίας δύο Επιτροπών του Επιμελητηρίου, της Επιτροπής Ασφαλιστικών και Εργασιακών Θεμάτων και της Επιτροπής Απασχόλησης. Στόχος των Επιτροπών ήταν μέσα από ένα ευρύ πρόγραμμα να ανιχνεύσουν, να συζητήσουν και να καταθέσουν προτάσεις και προτεραιότητες με σκοπό την ενδυνάμωση της κοινωνικής συνοχής μέσα από δραστικότερες και πιο επίκαιρες πολιτικές απασχόλησης. Η Πρόεδρος της Επιτροπής Απασχόλησης, Δρ. Βενετία Κουσία, τόνισε χαρακτηριστικά: “Θα πρέπει να παραδεχτούμε ότι η αλλαγή οδηγεί στη βελτίωση του ατόμου ακόμα και αν του δημιουργεί άγχος.

Γι αυτό και θα πρέπει να υπάρχει ένα σχέδιο για τη διαχείρισή της. Συγκεκριμένα, θα πρέπει όχι μόνο να γνωρίζει ο καθένας το πού θέλει να πάει και το πώς, αλλά να προχωράει στην υλοποίηση και τη μέτρηση των κυριότερων αποτελεσμάτων, ώστε να αναγνωρίζει τι έπραξε σωστά και τι πρέπει να διορθώσει. Σε όλη αυτή την πορεία της αλλαγής βασικός άξονας είναι ο εαυτός μας, ώστε να πράττουμε ανάλογα με το ποιος θέλουμε να είμαστε και κατά συνέπεια να αποκτούμε όσα μας αναλογούν.

Μαγνητικός βορράς της πυξίδας μας παραμένουν πάντα οι αξίες μας και όχι τα αποκτήματα.” Από την πλευρά του ο Πρόεδρος Επιτροπής Ασφαλιστικών και Εργασιακών Θεμάτων, Κωνσταντίνος Κρεμαλής, δήλωσε ότι: “Στο εξαιρετικά επιτυχημένο ετήσιο συνέδριο του Επιμελητηρίου δόθηκαν τεκμηριωμένες προτάσεις πάνω στο θέμα της ανταγωνιστικότητας και πώς μπορεί να ενισχυθεί με έμφαση στην ποιότητα της απασχόλησης και στην καλύτερη αξιοποίηση του μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους των επιχειρήσεων. Απομένει στους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων από τον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, οι οποίοι πήραν τα μηνύματα εντός και εκτός της συνεδριακής αίθουσας, να προσαρμόσουν τις παραπάνω προτάσεις στις κοινωνικές και επιχειρησιακές πολιτικές τους.”

Περισσότερα

ΕΚΕ

Ecomobility Conference 2019: Τα κίνητρα και οι επενδύσεις για την ανάπτυξη των εναλλακτικών καυσίμων και της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα

tα επόμενα βήματα, τις προκλήσεις και τα κίνητρα για την περαιτέρω διείσδυση των εναλλακτικών καυσίμων και της ηλεκτροκίνησης στην ελληνική αγορά σκιαγράφησαν εκπρόσωποι της πολιτικής ηγεσίας, των φορέων και των επιχειρήσεων στο Ecomobility Conference 2019 το οποίο διοργανώθηκε την Τρίτη στην Αθήνα.

Σταθάκης: Να επιταχυνθεί η θεσμοθέτηση του πλαισίου για την ηλεκτροκίνηση και τα εναλλακτικά καύσιμα

Στα κίνητρα για τις βιώσιμες μεταφορές και την ηλεκτροκίνηση αναφέρθηκε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης μιλώντας στο συνέδριο.

Ο υπουργός ανέφερε σχετικά ότι: «Όπως διαμορφώνονται τα πράγματα χρειάζονται και ισχυρές ιδέες και πολλές προτάσεις για το πώς θα κινηθούμε. Το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια θα έρθει στη Βουλή για έναν πρώτο κύκλο συζητήσεων προκειμένου να σταλεί στην Ευρώπη το αμέσως επόμενο διάστημα.

Ο Εθνικός Σχεδιασμός προβλέπει ότι:   Θα αυξηθεί το μερίδιο των ΑΠΕ στη συνολική κατανάλωση ενέργειας στο 32% και στην παραγωγή ενέργειας στο 57% από το 29% που είναι σήμερα. Αυτό σημαίνει ότι κάθε χρόνο πρέπει να εξοικονομούμε 1,5% της ενέργειας. Αυτός ο στόχος αφορά και σε κατοικίες και  πρακτικά σημαίνει ένα «εξοικονομώ κατ’ οίκον» ετησίως. Το ίδιο ισχύει και για τη βιομηχανία, τον τουρισμό κλπ. Στο επίκεντρο είναι οι μεταφορές.

Ο εξηλεκτρισμός των μεταφορών αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι. Για να πετύχουμε τους στόχους μας στις μεταφορές θα πρέπει το ένα στα 10 οχήματα το 2030 να είναι ηλεκτροκίνητο. Τελικός στόχος είναι το μερίδιο των ΑΠΕ στις μεταφορές να φθάσει 14%». Αναφερόμενος στις αλλαγές που έχουν γίνει στον ενεργειακό τομέα που έχουν γίνει σημείωσε ότι:

  • Απελευθερώθηκαν οι αγορές ενέργειας για το σύνολο των δραστηριοτήτων Διατηρήσαμε τα δίκτυα στο φυσικό αέριο υπό δημόσιο έλεγχο
  • Λήφθηκαν μέτρα για τη διασύνδεση των νησιών.
  • Έχει επιταχυνθεί η διαδικασία και έπεται η επόμενη διασύνδεση των Κυκλάδων.
  • Η μεγάλη διασύνδεση θα προκηρυχθεί το Μάρτιο.
  • Το φυσικό αέριο επεκτείνεται ραγδαία σε 32 πόλεις άρα έχει διαμορφωθεί ένα θεσμικό πλαίσιο ενώ θα ακολουθήσουν και άλλα μέτρα.
  • Έχει εισαχθεί ο θεσμός των ενεργειακών κοινοτήτων

«Πρέπει με μια παρόμοια φιλοσοφία να προσεγγίσουμε και το θέμα της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση. Χρειάζεται ένας νόμος, ένα θεσμικό πλαίσιο το οποίο θα ρυθμίζει πληθώρα θεμάτων για τις υποδομές και τη λειτουργία αγορών ώστε να μπορούν να προσελκυστούν οι ιδιώτες επενδυτές.

Ένα επίμαχο θέμα είναι τα κίνητρα. Τα μελετάμε πολύ προσεκτικά (επιδοτήσεις, φορολογία, χρηματοδότηση κλπ). Τα μελετάμε όλα τώρα και διευρύνεται η γκάμα των κινήτρων», σημείωσε ο κ. Σταθάκης.

Τέλος, αναφερόμενος στα νησιά επεσήμανε ότι έχει δοθεί ιδιαίτερη σημασία στο κομμάτι του ecomobility και τόνισε ότι πρέπει να δοθεί έμφαση στη μετάβαση στις ΑΠΕ ειδικά για τα νησιά που δεν θα διασυνδεθούν.

«Έχουν πυκνώσει οι επαφές με εταιρείες που έχουν τεχνολογίες και μπορούν να συνεισφέρουν σε αυτό. Είχαμε επαφές και με την Tesla για βιώσιμα σχέδια στα νησιά».

Κλείνοντας την ομιλία του ο κ. Σταθάκης, σημείωσε ότι οι μεταφορές περιλαμβάνουν και τις θαλάσσιες μεταφορές. «Σε αποστάσεις όπου είναι εφικτές πρέπει να ευνοείται η ηλεκτροκίνηση καραβιών με έργα υποδομής σε συγκεκριμένα λιμάνια. Το μεγάλο στοίχημα είναι μπροστά μας στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Η απάντηση στις προκλήσεις είναι η επιτάχυνση της θεσμοθέτησης του πλαισίου μέσω του οποίου θα κινηθούμε, η αποσαφήνιση του πλαισίου κινήτρων και η έμφαση στα νησιά για να επιτευχθεί η μετάβαση», τόνισε.

Σκρέκας: Το πρόβλημα είναι η εφαρμογή των θεωριών και των σχεδίων
Ο βουλευτής Τρικάλων και υπεύθυνος τομέα Περιβάλλοντος και Ενέργειας της ΝΔ, Κώστας Σκρέκας, μιλώντας στο ίδιο συνέδριο επεσήμανε την ανάγκη στροφής σε φιλικά προς το περιβάλλον καύσιμα αρχής γενομένης από τα μέσα μαζικής μεταφοράς τα οποία θα πρέπει να χρησιμοποιούνται στη θέση των ιδιωτικών ΙΧ.
«Η κλιματική αλλαγή είναι εδώ. Χτυπάει την πόρτα μας. Πρέπει να κινηθούμε σε δυο επίπεδα. Σε δράσεις μετριασμού των φαινομένων που προκαλούν την κλιματική αλλαγή και σε δράσεις που αντιμετωπίζουν τα αποτελέσματα. Στην Ελλάδα αυτή η διαδικασία έχει αναδείξει την παθογένεια που έχουμε σαν χώρα. Είναι έλλειψη της συνέχειας μεταξύ των κυβερνήσεων που διαδέχονται η μια την άλλη. Το πρόβλημα στην Ελλάδα είναι η εφαρμογή των θεωριών και των σχεδίων. Σήμερα, ο πλανήτης, κατά 90%, κινείται με ορυκτά καύσιμα. Πρέπει να γίνουν σημαντικά βήματα», σημείωσε.

Αρβανιτίδης: Το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα δεν έχει όραμα

«Διεθνώς, αναζητούνται, επιστημονικά τεκμηριωμένες, τεχνικά εφικτές και οικονομικά βιώσιμες πολιτικές και δράσεις άμβλυνσης των επιπτώσεών της κλιματικής αλλαγής», επεσήμανε μιλώντας στο συνέδριο ο Βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης, υπεύθυνος Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο Κίνημα Αλλαγής, Γιώργος Αρβανιτίδης. Αναφερόμενος στον Εθνικό Σχεδιασμό για την Ενέργεια και το Κλίμα σημείωσε ότι: «Το ΕΣΕΚ λοιπόν, που έχει καταθέσει η κυβέρνηση στο δημόσιο διάλογο, θέτει ως στόχο τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα να είναι τουλάχιστον το 10% του συνολικού στόλου μέχρι το 2030.

Πολύ φιλόδοξος στόχος, ομολογουμένως. Ωστόσο, δεν αναφέρει πολιτικές και μέτρα σχετικά με τις υποδομές που απαιτούνται για την επίτευξη του συγκεκριμένου στόχου. Με έναν ενεργό στόλο επιβατικών αυτοκινήτων περίπου στα 4 – 4,5 εκ. οχήματα και εκτιμώμενες νέες ταξινομήσεις περίπου 150.000 τον χρόνο την περίοδο 2025-2030αυτό μπορεί να αποφέρει ένα 8% για το 2030 και ένα 45% για το 2050.Αλλά ας αποδεχτούμε τον φιλόδοξο στόχο, με τι υποδομές αυτό θα γίνει εφικτό; Και έχω υπόψιν μου την μελέτη του ΕΜΠ που έγινε για την ΡΑΕ, με τις προτάσεις για την λειτουργία της αγοράς ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα.

Αντιστοίχως, γίνεται αναφορά στην ηλεκτρική τροφοδότηση των πλοίων κατά των ελλιμενισμό τους, χωρίς ωστόσο να γίνεται μνεία για τις απαιτούμενες υποδομές που πρέπει να αναπτυχθούν προς αυτήν την κατεύθυνση. Επίσης, το ΕΣΕΚ μιλάει για μείωση των εκπομπών αερίων φαινομένου θερμοκηπίου, μέσω της ανάπτυξης δικτύων εναλλακτικών μορφών μεταφοράς, συγκεκριμένα πεζοπορία και ποδηλασία. Επιχείρημα που είναι αβάσιμο καθώς ο αντίκτυπος της κατασκευής ποδηλατοδρόμων στην μείωση των εκπομπών αερίων φαινομένου θερμοκηπίου, είναι μικρός. Παρατηρούμε λοιπόν ότι οι αναφορές του ΕΣΕΚ στην εναλλακτική μετακίνηση είναι περισσότερο διεκπεραιωτικού χαρακτήρα. Χωρίς όραμα και πλάνο».

Μυριβήλη: Ενέργειες για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα

Στη στρατηγική για τη βελτίωση της μετακίνησης μέσα στην πόλη αναφέρθηκε η αντιδήμαρχος Πρασίνου, Αστικής Πανίδας, Ανθεκτικότητας και Προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή του Δήμου Αθηναίων, Ελένη Μυριβήλη. Η κυρία Μυριβήλη σημείωσε ότι οι συνθήκες για τους πεζούς στην Αθήνα είναι πολύ δύσκολες ενώ επεσήμανε ότι σε επίπεδο στρατηγικής έχουν γίνει κάποια σημαντικά βήματα στο πλαίσιο της καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής.

«Προχωράμε μέσα από τη χρηματοδότηση του πράσινου ταμείου στην υλοποίηση του ΣΒΑΚ (Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. Έχουμε ξεκινήσει ένα δίκτυο ποδηλάτων για την πόλη της Αθήνας και έχουμε καταλήξει σε πιλοτικές δράσεις (Εξάρχεια, Μιχαήλ Βόδα, Μοφεράτου και Αλκμήνης). Άλλη μελέτη έχει ως αντικείμενο την αναβάθμιση της οδού Ερμού», σημείωσε. Παράλληλα, ανέφερε ότι γίνονται επίσης ενέργειες για το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης ενώ κατέληξε εκτιμώντας ότι το «κομμάτι για τη βιώσιμη κινητικότατα θέλει θάρρος από τους πολιτικούς μας».

Βερροιόπουλος: Τα κίνητρα και η επιδότηση αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Σε συγκεκριμένα κίνητρα για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης αναφέρθηκε ο γενικός γραμματέας Ενέργειας & Ορυκτών Πόρων, Μιχάλης Βερροιόπουλος. Όπως σημείωσε, η ηλεκτροκίνηση αποτελεί προτεραιότητα στα κέντρα των πόλεων και σε κάποια νησιά καθώς επιτρέπει τη ραγδαία μείωση της μόλυνσης της ατμόσφαιρας. Αναφερόμενος στα κίνητρα που προωθούνται, σημείωσε ότι προτείνεται η επιδότηση 1000 ευρώ για αγορά ηλεκτρικών αυτοκίνητων για να διευκολυνθούν τα νοικοκυριά ενώ τόνισε ότι θα προβλεφθεί άμεση ανάπτυξη της σχετικής δημόσιας υποδομής και στη συνέχεια το βάρος θα πέσει στον ιδιωτικό τομέα, όπως είπε.

Καρακατσάνη (ΡΑΕ): Ανάγκη για συγκροτημένη πολιτική

Την ανάγκη για συγκροτημένη πολιτική στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης και των εναλλακτικών καυσίμων ανέδειξε η κυρία Νεκταρία Καρακατσάνη, μέλος του ΔΣ της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας. Όπως σημείωσε, ο ρόλος της ΡΑΕ είναι κρίσιμος για την εποπτεία των κανόνων των διαγωνισμών για την ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης ενώ ως κυρίαρχο μοντέλο ανέδειξε εκείνο της ανταγωνιστικής αγοράς.

Ζαχαριάδης (Elpedison): Τα επιχειρηματικά μοντέλα για την ηλεκτροκίνηση

Στα επιχειρηματικά μοντέλα για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα αναφέρθηκε ο κ. Νίκος Ζαχαριάδης, διευθύνων σύμβουλος της Elpedison. Όπως σημείωσε το 2030 ο εκτιμώμενος αριθμός των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην Ελλάδα θα φθάσει τα 15.000 και κάθε σημείο φόρτισης θα δέχεται περίπου 700 επισκέψεις το χρόνο. «Το οικονομικό κίνητρο προέρχεται από τν επίσκεψη του πελάτη και όχι από την κατανάλωση ρεύματος. Αντίθετα, υπάρχει ισχυρό κίνητρο να έχεις φορτιστή όταν κάνεις άλλες δραστηριότητας π.χ σε ένα parking», σημείωσε. Όπως εκτίμησε, η αποδοτικότερη ανάπτυξη επιτυγχάνεται με το «μοντέλο διαγωνισμού και παραχώρησης» και σημείωσε ότι πρέπει να επιτραπεί στους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας να εγκαθιστούν οι ίδιοι έξυπνους μετρητές.

Ταστάνης, (ΟΑΣΑ): Λεωφορεία προηγμένης τεχνολογίας θα κυκλοφορούν σύντομα στην Αθήνα

Νέα οχήματα προηγμένης τεχνολογίας θα κυκλοφορήσουν στην Αθήνα σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ, Αναστάσιος Ταστάνης. Όπως τόνισε, ο ΟΑΣΑ έχει μεγάλο μερίδιο στη συζήτηση για τις «πράσινες συγκοινωνίες». «Η διοίκηση του ΟΑΣΑ αναγνωρίζει το σημαντικό ρόλο που πρέπει να παίξουν οι βιώσιμες μετακινήσεις στην Αθήνα. Προς αυτή την κατεύθυνση υλοποιεί συγκεκριμένες δράσεις όπως: -η αξιοποίηση νέων τεχνολογιών όπως η εφαρμογή των δυο μεγάλων έργων αναβάθμισης, της τηλεματικής και του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. -η προώθηση αειφόρου αστικής κινητικότητας, η ανανέωση του γηρασμένου στόλου με οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και ο ανασχεδιασμός του συγκοινωνιακού χάρτη της Αθήνας. Έχουμε κατακτήσει ένα οικολογικό πρόσημο. Υπάρχει ένα σύστημα συνολικού μήκους 110 χλμ που διαρκώς επεκτείνεται. Η επέκταση της γραμμής 3 θα παραδοθεί το επόμενο διάστημα ενώ με γοργούς ρυθμούς προχωρά ο διαγωνισμός για τη γραμμή 4», σημείωσε.Ο κ. Ταστάνης αναφέρθηκε και στη δυσκολία αντικατάστασης του στόλου με ηλεκτροκίνητα οχήματα λόγω του υψηλού κόστους και επεσήμανε ότι υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός οχημάτων, περί τα 2.022 θερμικά λεωφορεία. Όπως σημείωσε, ο ΟΑΣΑ μέσα στα επόμενα έτη στοχεύει στην αντικατάσταση του στόλου με οχήματα σύγχρονων τεχνολογιών. Μάλιστα μέσα στο επόμενο διάστημα θα προκηρυχθεί διαγωνισμός για την προμήθεια νέων οχημάτων (στόχος είναι η προμήθεια 92 οχημάτων νέας τεχνολογίας εκ των οποίων τα 12 θα είναι ηλεκτρικά). Παράλληλα, ο ΟΑΣΑ διεκδικεί χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ ύψους 120 εκατ. ευρώ για τρόλεϊ και λεωφορεία.

Σδούκου: Να ακολουθήσουμε τα επιτυχημένα παραδείγματα του εξωτερικού

Σε παραδείγματα του εξωτερικού στον τομέα της βιώσιμης κινητικότητας αναφέρθηκε η κα Αλεξάνδρα Σδούκου, σύμβουλος Ενέργειας του προέδρου της ΝΔ. Η κυρία Σδούκου σημείωσε ότι στο εξωτερικό «υπάρχει σωρεία καλών πρακτικών. Δεν χρειάζεται να ανακαλύψουμε τον τροχό» και τόνισε ότι από την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης προκύπτουν οφέλη αναπτυξιακά και περιβαλλοντικά καθώς προκύπτουν επενδύσεις και νέες θέσεις εργασίας. Εκτίμησε, ωστόσο, ότι απαιτείται συνεργασία μεταξύ Πολιτείας, ιδιωτικού τομέα και ακαδημαϊκών.

Μιχαρικόπουλος: Οι δυνατότητες χρηματοδότησης παραμένουν αναξιοποίητες

Στις υποδομές φόρτισης και στις δυνατότητες χρηματοδότησης για την ανάπτυξη του δικτύου αναφέρθηκε ο κ. Δημήτρης Μιχαρικόπουλος, διευθυντής της FORTISIS. Όπως σημείωσε, υπάρχουν αναξιοποίητες δυνατότητες χρηματοδότησης από ευρωπαϊκά κονδύλια και έφερε ως παράδειγμα τα 1,6 δις ευρώ που εντάσσονται σε σχετικό πρόγραμμα από το ΕΣΠΑ σημειώνοντας ότι τίποτα δεν έχει διατεθεί για την ηλεκτροκίνηση. Αναφορικά με την ανάπτυξη του δικτύου, σημείωσε ότι η χώρα βρίσκεται πίσω στο θέμα των σταθμών ταχείας φόρτισης ενώ υποστήριξε το μοντέλο της ανοιχτής ανταγωνιστικής αγοράς επισημαίνοντας ότι είναι «το μόνο που μπορεί να διασφαλίσει καλύτερα κόστη, υπηρεσίες και βιωσιμότητα στον τομέα της φόρτισης». Μάλιστα, σημείωσε ότι η υπηρεσία φόρτισης δεν είναι πώληση ενέργειας μόνο αλλά περιλαμβάνει πολλά πράγματα. Όσον αφορά στην Ελλάδα, σημείωσε ότι «έξι στους επτά χρήστες δεν έχουν χρησιμοποιήσει ποτέ ένα κοινό σημείο φόρτισης πιθανώς επειδή δεν τους είναι βολικό. Πρέπει να υπάρξει βέβαια και δημόσιο δίκτυο φόρτισης. Πρέπει να δούμε υπό ποιες προϋποθέσεις θα γίνει αυτό».

Κονιστής (Volkswagen): Απαιτείται συντονισμός προσπαθειών και αλλαγή κουλτούρας

Στις προοπτικές ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης και των εναλλακτικών καυσίμων και στις ευκαιρίες που προκύπτουν για τις επιχειρήσεις και τις αυτοκινητοβιομηχανίες αναφέρθηκε ο κ. Θανάσης Κονιστής, διευθυντής πωλήσεων και marketing της Volkswagen. «Η βιώσιμη κινητικότητα είναι ένα ζήτημα πιο επίκαιρο από ποτέ. Η αυτοκινητοβιομηχανία στο σύνολό της δουλεύει πολύ γρήγορα και θα δούμε πως θα επηρεαστεί το status του κλάδου».

Όσον αφορά στο κόστος, σημείωσε ότι για την ηλεκτροκίνηση το κόστος το 2019 μειώθηκε κατά 90% ενώ αξίζει να αναφερθεί ότι ο κλάδος έχει μεγάλη δυναμική εφόσον σύμφωνα με προβλέψεις το 2040 το 35% των συνολικών πωλήσεων θα αφορά στα ηλεκτροκίνητα. Η Ελλάδα έχει μείνει πίσω στον κλάδο αυτό σε σχέση με την Ευρώπη όπως επεσήμανε και σημείωσε ότι πέρυσι πωλήθηκαν κάτω από 100 αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ενώ ο συνολικός στόλος δεν ξεπερνά τα 400. Ο ίδιος τόνισε ότι πρέπει να δοθούν κίνητρα για τη δημιουργία υποδομών φόρτισης ενώ έφερε ως παράδειγμα το μοντέλο που ακολουθείται στο νησί της Ρόδο όπου ιδιωτική εταιρεία ξεκινά το concept του car sharing ηλεκτρικών οχημάτων. Παράλληλα, ως την άνοιξη του 2019 στο νησί θα λειτουργούν 10 κοινόχρηστοι σταθμοί φόρτισης οι οποίοι θα είναι διάσπαρτοι σε δημοφιλείς επιχειρήσεις του νησιού. Αναφερόμενος στην αεριοκίνηση, σημείωσε ότι ως κλάδος έχει κάνει πολλά βήματα προόδου τα τελευταία χρόνια. Ο αριθμός των εργοστασιακών προτάσεων αυξάνεται και από τα δύο μοντέλα που είχαν τεθεί στη διάθεση των καταναλωτών το 2013 έχουμε φθάσει στα έξι.

Κοπανάκης (ΔΕΗ) : Η στρατηγική της ΔΕΗ για την ηλεκτροκίνηση

Στη στρατηγική της ΔΕΗ για την ηλεκτροκίνηση αναφέρθηκε ο κ. Γιάννης Κοπανάκης, Γενικός Διευθυντής Εταιρικής Ανάπτυξης της ΔΕΗ. Όπως σημείωσε, η στρατηγική βασίζεται στην επιτάχυνση ανάπτυξης των ΑΠΕ και στις επενδύσεις στα δίκτυα και την αποθήκευση. Μεταξύ άλλων σημείωσε ότι: «Η ελληνική αγορά δεν έχει υιοθετήσει τη συγκεκριμένη τεχνολογία στα μέσα μαζικής μεταφοράς η οποία επιφέρει αλλαγές όπως είναι η ανάπτυξη υποδομών και άλλες επιπτώσεις στο ενεργειακό ισοζύγιο όπως είναι η αύξηση της ζήτησης για ενέργεια. Η ηλεκτροκίνηση πρέπει να συνδυάζεται με πράσινη ενέργεια. Πρέπει να συνδυαστούν με νέα έργα ΑΠΕ. Προτείνουμε μια ολοκληρωμένη υπηρεσία : εξατομικευμένη μελέτη σε συνεργασία με μεγάλες εταιρείες του χώρου μεταφορών, υποδομές επαναφόρτισης και συντήρηση. Προσφέρουμε δηλαδή μια μακροχρόνια σύμβαση που θα περιλαμβάνει και το κόστος ενέργειας και το κόστος συντήρησης του εξοπλισμού. Συνεργαζόμαστε με εταιρείες του κλάδου και απευθυνόμαστε σε δήμους, τοπικές κοινότητες και σε εταιρείες που ασχολούνται με τον κλάδο των μεταφορών και των αστικών συγκοινωνιών». Παράλληλα, σημείωσε ότι η χώρα θα πρέπει να προσαρμοστεί κατάλληλα στο ευρωπαϊκό πλαίσιο και να ευνοήσει την ανάπτυξη ως ανταγωνιστική αγορά, χωρίς «barriers» όπως σημείωσε. Ακόμη, αναφέρθηκε στο δίκτυο φορτιστών της ΔΕΗ το οποίο θα είναι προσβάσιμο σε δημόσιους χώρους ενώ τόνισε την ανάγκη για την ανάπτυξη ενός ανταγωνιστικού μοντέλου προμήθειας εναλλακτικών καυσίμων σε όλο τον τομέα μεταφορών. «Όλες οι εταιρείες του τομέα θα πρέπει να έχουν δυνατότητα πρόσβασης χωρίς εμπόδια στον τελικό πελάτη. Πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα δραστηριοποίησης σε υποδομές αποθήκευσης, διακίνησης φυσικού αερίου (και ως εμπορική δραστηριότητα)», τόνισε. Τέλος, αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα για θέσπιση ισχυρότερων κινήτρων προκειμένου να δοθεί έναυσμα για την πραγματική ανάπτυξη της αγοράς στις υπηρεσίες ηλεκτροκίνησης (επιδότηση, διόδια, φοροελαφρύνσεις).

Οικονομίδης (ΔΕΠΑ): Νέες επενδύσεις σε υποδομές και βελτίωση του θεσμικού πλαισίου

Στην ανάγκη βελτίωσης του θεσμικού πλαισίου για την αεριοκίνηση αναφέρθηκε ο κ. Στέφανος Οικονομίδης, διευθυντής δραστηριοτήτων της ΔΕΠΑ. Ο κ. Οικονομίδης αναφέρθηκε στα πλεονεκτήματα του φυσικού αερίου (οικονομικά, περιβαλλοντικά) σε σχέση με συμβατικά καύσιμα ενώ ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο θεσμικό πλαίσιο. Όπως τόνισε το θεσμικό πλαίσιο εξελίσσεται από την ίδια τη ΔΕΠΑ από το 2014 αλλά υπάρχει ανάγκη βελτίωσής του. «Η Πολιτεία να ασχοληθεί συστηματικά με τα εναλλακτικά καύσιμα και να το κάνει με τρόπο οργανωμένο, να σχεδιάσει έναν οδικό χάρτη εναλλακτικών καυσίμων», ανέφερε.

Σχετικά με τις επενδύσεις σε νέες υποδομές, τόνισε ότι υπό κατασκευή βρίσκονται 12 πρατήρια σε Ηγουμενίτσα, Πάτρα, Ψαθόπυργο, Χαλκίδα, Καρδίτσα, Σχηματάρι, Λάρισα, Κοζάνη, Σέρρες, Ξάνθη, Αλεξανδρούπολη και Θεσσαλονίκη. Ο κ. Οικονομίδης αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα να υπάρξουν συνέργειες μεταξύ των εταιρειών ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου ενώ εκτίμησε ότι «ο πλήρης εξηλεκτρισμός δεν σημαίνει απανθρακοποίηση. Θα μεσολαβήσουν μεταβατικές δεκαετίες καθώς δημιουργούνται σοβαροί προβληματισμοί. Ο άνθρακας και ο λιγνίτης θα αποσυρθούν με βραδείς ρυθμούς ενώ δεν υπάρχει σήμερα ηλεκτρική λύση για την εποχιακή διακύμανση της ζήτησης. Παράλληλα, δεν πρέπει να αγνοούμε ότι τα ηλεκτρικά οχήματα κοστίζουν το διπλάσιο από ό,τι τα συμβατικά CNG», τόνισε.

Σπυράκη: Σημαντικός παραμένει ο ρόλος των βιοκαυσίμων

Στο ρόλο των βιοκαυσίμων αναφέρθηκε σε βιντεοσκοπημένο χαιρετισμό της η ευρωβουλευτής, Μαρία Σπυράκη. «Αν και η ηλεκτροκίνηση αποτελεί την πλέον υποσχόμενη τεχνολογία, ο ρόλος των βιοκαυσίμων παραμένει σημαντικός. Θα υπάρξει μια παρατεταμένη μεταβατική περίοδος και οφείλουμε να εισάγουμε τη χρήση των βιοκαυσίμων. Η ηλεκτροκίνηση σαφώς είναι ο πλέον αναπτυσσόμενος κλάδος. Πρέπει όμως να λάβουμε υπ’ όψιν ότι προέρχεται από ηλεκτρικό ρεύμα. Στην Ελλάδα αν δεν υπάρξει σταδιακή μετάβαση από το λιγνίτη προς πιο καθαρές λύσεις δεν θα καταφέρουμε πολλά. Δεν υπάρχει περιβαλλοντικό όφελος να κυκλοφορούν ηλεκτρικά οχήματα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη ενώ από την άλλη υπάρχει επιβάρυνση της ατμόσφαιρας στη Δυτική Μακεδονία».

Τσοπελογιάννης: Nα αποφασίσει το κράτος με ποιους είναι

Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου «Τσοπελογιάννης», κύριος Δημήτρης Τσοπελογιάννης , αναφέρθηκε στην ανάπτυξη της υγραεριοκίνησης και της αεριοκίνησης και σημείωσε ότι ο κλάδος μπορεί να προσφέρει ισάξια οφέλη προς όλους. «Έχοντας μελετήσει αρκετά την αγορά εντός και εκτός συνόρων πιστεύουμε ότι τα εναλλακτικά καύσιμα δεν έχουν διανύσει ούτε τη μισή απόσταση της διαδρομής τους. Η Ευρώπη και οι ΗΠΑ δείχνουν το δρόμο για το αύριο της εναλλακτικής μετακίνησης. Η Ελλάδα πρέπει να ακολουθήσει. Οι επιδοτήσεις αποτελούν μια πάγια τακτική των αναπτυγμένων χωρών (π.χ Ιταλία). Η ελληνική Πολιτεία πρέπει να μιμηθεί παραδείγματα όσον αφορά στους προμηθευτές, τους επαγγελματίες, την κατανάλωση και το περιβάλλον. Για παράδειγμα στη Νέα Υόρκη υπάρχουν 12.500 σχολικά που κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα. Τα δικά μας σχολικά και τα οχήματα του ΕΚΑΒ μπορούν να κινηθούν με εναλλακτικά καύσιμα όπως είναι το φυσικό αέριο. Πρέπει να δώσουμε ώθηση στους επαγγελματίες όπως είναι οι οδηγοί ταξί και να αντλήσουν πλεονεκτήματα ειδικά τώρα που είναι αυξημένη η τιμή του πετρελαίου και της βενζίνης. Οι κρατικοί φορείς πρέπει να αναλάβουν δράση. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν ευρέως στην τεχνολογία και των εναλλακτικών καύσιμων. Οι βιομηχανίες αγκαλιάζουν τον κλάδο αλλά είναι άνιση η μεταχείριση μεταξύ εργοστασιακών και μη εργοστασιακών υγραεριοκίνητων. Όσα έχουν υποστεί μετατροπές από ελληνικές επιχειρήσεις πληρώνουν τέλη ενώ όσα εισάγονται από ξένες βιομηχανίες όχι. Το κράτος πρέπει να αποφασίσει με ποιους είναι και αν τελικά θα δώσει κίνητρα στους επιχειρηματίες του εξωτερικού ή στους Έλληνες.

 

Περισσότερα

Ετικέτες

Εγγραφή στο Newsletter

ΔΗΜΟΦΙΛΗ