Connect with us

13# Δράση για το κλίμα

“H κλιματική αλλαγή ως μοχλός ανάπτυξης” – Forum Ελλάδας – Σουηδίας

Μετά από τα τρία επιτυχημένα επιχειρηματικά fora που έλαβαν χώρα τα προηγούμενα χρόνια, με επίσης μεγάλη επιτυχία και συμμετοχή ολοκληρώθηκε και το 4ο Επιχειρηματικό Forum Ελλάδας – Σουηδίας του Ελληνο-Σουηδικού Επιμελητηρίου, Τρίτη 13 Μαρτίου στο ξενοδοχείο King George στην Αθήνα.

Αυτή τη φορά στο επίκεντρο του 4ου Επιχειρηματικού Forum βρέθηκε η κλιματική αλλαγή που συντελείται παγκοσμίως και πως αυτή μπορεί να λειτουργήσει ως μοχλός ανάπτυξης.

Ομιλητές στο Forum ήταν επιφανείς πολιτικοί από όλους τους χώρους, ενώ στις συζήτηση συζητήσεις που ακολούθησαν οικονομολόγοι, ακαδημαϊκοί, επιχειρηματικοί φορείς αλλά και μαθητές πανεπιστημίων επιχείρησαν να αναλύσουν το πώς η κλιματική αλλαγή, μπορεί να επιδράσει θετικά στην εξέλιξη του οικονομικού και κοινωνικού γίγνεσθαι.

Καλωσορίζοντας τους ομιλητές και τους συμμετέχοντες, ο Ιωάννης Δ. Σαρακάκης, Πρόεδρος του Ελληνο-Σουηδικού Επιμελητηρίου, έκανε μνεία στην επίπτωση της κλιματικής αλλαγής στον πλανήτη, αναγνωρίζοντας, ωστόσο τις καινούργιες επιχειρηματικές ευκαιρίες που μπορούν να παρουσιαστούν μέσα από αυτή. Μιλώντας συγκεκριμένα για την Ελλάδα τόνισε ότι με συντεταγμένη στρατηγική η χώρα μας μπορεί να αντιμετωπίσει το φαινόμενο αυτό μέσω της εγχώριας παραγωγής καινομοτομίας και νέας τχνολογίας και να ωφεληθεί διπλά: Να προστατεύσει το μοναδικό φυσικό περιβάλλον της και να δημιουργήσει προϋποθέσεις οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης.

Από την πλευρά της, η πρέσβης της Σουηδίας στην Ελλάδα Charlotte Sammelin αναφέρθηκε στο παράδειγμα της χώρας της, όπου οι επιχειρήσεις και οι βιομηχανίες συνεργάζονται αγαστά με την πολιτεία για την μείωση του βλαβερού αντίκτυπου της κλιματικής αλλαγής, φέρνοντας εις πέρας καινοτόμα προγράμματα. Σημείωσε, επίσης, ότι τα επόμενα χρόνια θα υπάρξει σημαντική σύμπραξη ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Σουηδία για την εφαρμογή λύσεων που θα σέβονται το περιβάλλον.

Στην εναρκτήρια ομιλία του, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, έκανε λόγο για δύο πυλώνες που θα στηρίξουν την κλιματική αλλαγή στην Ελλάδα: Για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, για τις οποίες ο στόχος είναι μέχρι το 2030 να βρίσκονται στο 50% της παραγωγής ενέργειας στη χώρα, αλλά και για την εξοικονόμηση ενέργειας, τομέας στον οποίο γίνονται μεγάλες προσπάθειες στην κατοικία, τις μεταφορές και τη βιομηχανία.

Ακολούθως, ο Κώστας Σκρέκας, βουλευτής της ΝΔ, τομεάρχης Περιβάλλοντος και πρώην υπουργός ανάπτυξης και ανταγωνιστικότητας έδειξε δύο κατευθύνσεις για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής στη χώρα μας: Τόσο τη λήψη μέτρων για τη μείωση της εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα, όσο και μέτρων για την προετοιμασία μιας οικονομίας χαμηλότερων εκπομπών άνθρακα, τονίζοντας οι επιχειρήσεις που θα αυξήσουν την αξία τους θα είναι αυτές που θα προετοιμαστούν για την κλιματική αλλαγή και τις επιδράσεις της.

Ως πρώτιστη προτεραιότητα των κυβερνήσεων έθεσε την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής ο βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, πρώην υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιάννης Μανιάτης, ο οποίος σημείωσε ότι υπάρχουν επτά μεγάλοι τομείς επενδύσεων όπου η ελληνοσουηδική συνεργασία μπορεί να είναι εξαιρετικά γόνιμη, όπως οι αγωγοί φυσικού αερίου, η ‘’έξυπνη’’ ενέργεια και οι υδρογονάνθρακες της χώρας.

Επίσης, ως πρώτη προτεραιότητα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής χαρακτήρισε τις δράσεις για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής ο Γιώργος Μαρκοπουλιώτης, επικεφαλής της αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα. Ο ίδιος, μάλιστα, επισήμανε ότι μέσω του Ευρωπαϊκού ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων η Κομισιόν βρίσκεται ήδη στην πρώτη γραμμή των επενδύσεων, ενώ ανέφερε χαρακτηριστικά ότι το σχέδιο Γιουνκέρ συνέβαλε στην δημιουργία τριών αιολικών πάρκων στη Βοιωτία.

Την ίδια στιγμή, ο Ηλίας Μαυροειδής, Υπεύθυνος θεμάτων Περιβαλλοντικής Διακυβέρνησης του Μεσογειακού Σχεδίου Δράσης – Γραμματεία Σύμβασης της Βαρκελώνης του Προγράμματος Ηνωμένων Εθνών για το Περιβάλλον περιέγραψε ένα ζοφερό τοπίο σε σχέση με την κλιματική αλλαγή τα επόμενα χρόνια, με αύξηση της θερμοκρασίας κατά 3-5 βαθμούς, ενώ, σύμφωνα με τον ίδιο, θα επηρεαστούν άμεσα και τα θαλάσσια οικοσυστήματα, γεγονός που θα συμβάλλει στην μεταστροφή διαχείρισης της αλιείας.

Εξάλλου, για τον Δημήτρη Μαυράκη, Καθηγητή ΕΚΠΑ, επικεφαλής του Κέντρου για την Ενέργεια και την Ανάπτυξη, η πρόκληση της κλιματικής αλλαγής στην Ελλάδα έγκειται στην ταχύτητα προσαρμογής στις νέες συνθήκες και τη δυνατότητα κατανόησης των επιχειρηματικών ευκαιριών που αναδύονται, ενώ πρόσθεσε ότι παρότι τα χρονικά όρια αντίδρασης στενεύουν, υπάρχουν ακόμα επιλογές.

 

Στη φωτογραφία: Γιώργος Σταθάκης, Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Σκοπός αυτής της ιστοσελίδας είναι να αναδείξει τις δράσεις των εταιρειών που έχουν επενδύσει στην Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη. Να παρουσιάζει τις δράσεις τους, τις απόψεις τους αλλά και τις κυβερνητικές και Ευρωπαϊκές οδηγίες που κατά καιρούς προστίθενται. Η βιώσιμη ανάπτυξη τόσο της κοινωνίας όσο και του ιδιωτικού επιχειρείν είναι υπόθεση όλων μας. Από τα εκπαιδευτικά ιδρύματα μέχρι τις διοικήσεις των επιχειρήσεων και από τα αρμόδια υπουργεία μέχρι τα διοικητικά συμβούλια των τοπικών κοινοτήτων.

Περισσότερα
Διαφημίσεις
Σχολιάστε

Σχολιάστε το άρθρο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

13# Δράση για το κλίμα

Κλιματική Αλλαγή: Οι πυρκαγιές αυξάνουν το επίπεδο συναγερμού

Οι πυρκαγιές στην Αθήνα και στην Βικτόρια (Αυστραλία), οι λιμοί και οι συγκρούσεις στην Κένυα, η έλλειψη τροφής στις χώρες της υποσαχάριας Αφρικής και μια σειρά από άλλα φαινόμενα αναδεικνύουν την κλιματική αλλαγή σε κοινή απειλή για τους ανθρώπους σε όλο τον πλανήτη.

Της Σοφίας Εμμανουήλ (semmanouil@csrindex.gr)    

Η κλιματική αλλαγή δεν είναι μελλοντικός κίνδυνος ασφάλειας αλλά τρέχων και υπαρκτός. Οι δυσμενείς επιπτώσεις της αλλαγής του κλίματος και των οικοσυστημάτων – όπως η λειψυδρία, η ξηρασία, η απερήμωση και η υποβάθμιση της γης – φέρνουν κινδύνους για το περιβάλλον και την υγιή διαβίωση ανθρώπων και ζώων αναβαθμίζοντας παράλληλα την επισιτιστική ανασφάλεια και θέτοντας σε κίνδυνο την πρόοδο που έχουν φέρει η οικονομική ανάπτυξη και οι νέες τεχνολογίες. Παρενέργειες όπως οι συγκρούσεις για τα τρόφιμα, το νερό και τη γη επεκτείνονται και απειλούν να θέσουν σε κίνδυνο τη ζωή στη Γη.

Η περιοχή Ασίας-Ειρηνικού είναι “πιο ευάλωτη” στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στην ασφάλεια, ωστόσο αυξάνεται το επίπεδο συναγερμού και σε άλλες περιοχές.

Είναι ενδεικτικό ότι μια ματιά σε πρόσφατες έρευνες και εκθέσεις που αφορούν ζητήματα κινδύνου καταδεικνύει ότι η κλιματική αλλαγή ανεβαίνει στη λίστα ρίσκου που μετρά ο επιχειρηματικός κόσμος.

Η έρευνα της ασφαλιστικής Allianz Global Corporate & Specialty σε 1.911 εμπειρογνώμονες από 80 χώρες ανέδειξε μεν στους κορυφαίους επιχειρηματικούς κινδύνους για το 2018, τις παύσεις επιχειρήσεων (42%) και τα περιστατικά στον κυβερνοχώρο (40%), προβάλλοντας δε και τη δυναμική του κλιματικού ρίσκου που μπήκε για πρώτη φορά στο top 10 των κινδύνων. Η κλιματική αλλαγή και οι κίνδυνοι που συνδέονται με την αυξημένη μεταβλητότητα του καιρού (10%) βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή.

Άλλη μια έρευνα του Thomson Reuters Foundation σε 8.000 συμμετέχοντες έδειξε ότι οκτώ στους δέκα (84%) θεωρούν την αλλαγή του κλίματος ως “καταστροφικό κίνδυνο” και σχεδόν εννέα στους δέκα δηλώνουν ότι είναι έτοιμοι να διαφοροποιήσουν το βιοτικό τους επίπεδο για να αποτρέψουν μελλοντική καταστροφή από την κλιματική αλλαγή.

Σύμφωνα με το ίδρυμα Global Challenges Foundation, που συντάσσει την έκθεση Global Catastrophic Risks, πολλοί άνθρωποι θεωρούν σήμερα την αλλαγή του κλίματος ως μεγαλύτερη απειλή από άλλες όπως οι επιδημίες, η αύξηση του πληθυσμού, η χρήση όπλων μαζικής καταστροφής και η τεχνητή νοημοσύνη. Εφιστά δε την προσοχή στο χάσμα που υπάρχει με τα ζητήματα του κλίματος και του περιβάλλοντος, ανάμεσα στο τι περιμένουν οι άνθρωποι από τους πολιτικούς και τι κάνουν οι πολιτικοί.

Επίσης το 85% των ανθρώπων πιστεύει ότι τα Ηνωμένα Έθνη χρειάζονται μεταρρυθμίσεις για να αντιμετωπίσουν καλύτερα τις παγκόσμιες απειλές ενώ περίπου το 70% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι πιστεύουν πως μπορεί να είναι καιρός να δημιουργήσουμε έναν νέο παγκόσμιο οργανισμό ειδικά σχεδιασμένο για να αντιμετωπίσει το ευρύ φάσμα των παγκόσμιων κινδύνων. Επίσης σχεδόν το 60% δήλωσε ότι είναι έτοιμο να αφήσει τη χώρα του και να εγκαταλείψει την περιουσία του για να συμβεί αυτό.

Διαχείριση κινδύνου

Επομένως η ανάγκη αξιολόγησης των κινδύνων και η ανάπτυξη στρατηγικών διαχείρισής τους είναι επιτακτική και προς αυτή την κατεύθυνση κινούνται κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο καθώς και τα Ηνωμένα Έθνη.

Η δήλωση της Αυστραλιανής Γερουσίας τον περασμένο μήνα ότι η κλιματική αλλαγή είναι ένας τρέχων και υπαρκρός εθνικός κίνδυνος για την ασφάλεια, είχε σαφή στόχο να αναδείξει την επείγουσα αυτή ανάγκη. Και σαφώς η ενίσχυση των πυροσβεστικών δυνάμεων και του στρατού, οι έκτατες ενισχύσεις και οι αποζημιώσεις, δεν είναι τα μέσα που θα δώσουν τις λύσεις στα συγκεκριμένα προβλήματα.

Υπάρχει μια σύγκλιση των απόψεων επιστημόνων παγκοσμίως ότι η αλλαγή του κλίματος θα αναδείξει προκλήσεις για τα οικονομικά, κοινωνικά και πολιτικά συστήματα. Όπου τα θεσμικά όργανα και οι κυβερνήσεις δεν είναι σε θέση να διαχειριστούν τις προκλήσεις και να απορροφήσουν τους κραδασμούς από τις μεταβολές του κλίματος, οι κίνδυνοι για τη σταθερότητα κρατών και κοινωνιών θα αυξηθούν. Σύμφωνα με τα Ηνωμένα Έθνη η αλλαγή του κλίματος είναι ο τελικός “πολλαπλασιαστής απειλής” που επιδεινώνει τις ήδη εύθραυστες ισορροπίες και συμβάλλει ενδεχομένως σε έξαρση κοινωνικών εντάσεων και αναταραχών.

Η πρώτη μελέτη που έγινε από τον ΟΗΕ για το θέμα της κλιματικής αλλαγής και της ασφάλειας άρχισε το 2008 από τον Jan Egeland, Ειδικό Απεσταλμένο του ΟΗΕ για την Κλιματική Αλλαγή, που επικέφθηκε την περιοχή Σαχέλ, την στεπική λωρίδα γης νότια της ερήμου Σαχάρα. Δέκα χρόνια μετά οι ακραίες κλιματολογικές συνθήκες, ως συνέπεια της αλλαγής του κλίματος έχουν περιορίσει τη διαθεσιμότητα πόρων οδηγώντας σε μετανάστευση και συγκρούσεις τον τοπικό πληθυσμό.

Ως συνέχεια αυτής της αρχικής εργασίας του ΟΗΕ, συντάχθηκε η έκθεση “Αλλαγή του κλίματος και πιθανές επιπτώσεις στον τομέα της ασφάλειας”. Ακολούθησαν και άλλες πρωτοβουλίες ενώ ανατύχθηκαν συνεργασίες με στόχο την ανταλλαγή τεχνογνωσίας και την προώθηση μεθοδολογιών που βοηθούν στον προσδιορισμό των κατάλληλων συνδυασμών ιδιωτικών και δημοσίων επενδύσεων για την μείωση των απειλών για την ασφάλεια.

Σε φάση δοκιμών βρίσκεται ένας συνδυασμός διαφορετικών προσεγγίσεων για την αποκατάσταση των οικοσυστημάτων και τη βελτίωση της διαχείρισης των πόρων, την ανάπτυξη του κοινωνικού κεφαλαίου και των μηχανισμών έγκαιρης προειδοποίησης, την κατάρτιση, την παρακολούθηση και στην ανάπτυξη των τοπικών θεσμών. Ωστόσο ο χρόνος δεν είναι σύμμαχος. Οι πρωτοβουλίες πρέπει να είναι άμεσες και τα μέτρα αποτελεσματικά σε όλο το φάσμα των απειλών και των πιθανών παγκόσμιων καταστροφών, από τη χρήση πυρηνικών όπλων έως την οικολογική κατάρρευση, τις συνέπειες των αστεροειδών και τη γεωμηχανική για τον έλεγχο του κλίματος.

Περισσότερα

13# Δράση για το κλίμα

Hyundai: Σχεδιασμένο για ηλεκτροκίνηση το νέο Tucson

Το νέο Hyundai Tucson, αποτελεί το πρώτο μοντέλο της γκάμας της εταιρείας που θα εφοδιαστεί με έναν υψηλής απόδοσης κατανάλωσης καυσίμου 48V ήπιο υβριδικό κινητήρα – και ένα από τα πρώτα σε ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία – που διαθέτει τη νέα τεχνολογία και συμβάλλει στη δέσμευση της μάρκας για ένα πιο φιλικό περιβάλλον στο μέλλον.

Η παραγωγή του νέου compact SUV ξεκινάει το καλοκαίρι του 2018 και θα κυκλοφορήσει άμεσα στην ευρωπαϊκή αγορά. Το Nέο Tucson έχει σχεδιαστεί και κατασκευαστεί στην Ευρώπη για να ανταποκρίνεται στα υψηλότερα πρότυπα ποιότητας. Επιπρόσθετα της αναβαθμισμένης γκάμας κινητήρων, όλοι οι κινητήρες του πληρούν τα νέα πρότυπα εκπομπών ρύπων Euro 6d Temp. Το νέο Tucson προσφέρει επίσης ανανεωμένη σχεδίαση και ένα ευρύτερο φάσμα προηγμένων τεχνολογιών και χαρακτηριστικών ευκολίας για να συνεχίσει την επιτυχημένη πορεία του μοντέλου σε ολόκληρη την Ευρώπη, καθώς αποτελεί το best selling μοντέλο της Hyundai στην Ευρώπη τα έτη 2016 και 2017.

«Με το νέο ήπιο υβριδικό σύστημα μετάδοσης κίνησης για το best-selling μοντέλο μας, επεκτείνουμε περαιτέρω τη στρατηγική της εταιρείας για την ηλεκτροκίνηση, ώστε να προσφέρουμε τεχνολογίες φιλικές προς το περιβάλλον για ακόμα περισσότερους πελάτες”, δήλωσε ο Andreas-Christoph Hofmann, Vice President Marketing & Product της Hyundai Motor Europe.

Εξοικονόμηση καυσίμου με μέγιστη οδηγική απόλαυση

Για πρώτη φορά ένα Hyundai, το νέο Tucson, εφοδιάζεται με ένα 48V ήπιο υβριδικό σύστημα μετάδοσης κίνησης, το οποίο διατίθεται σε συνδυασμό με τον 2.0 λίτρων Diesel κινητήρα. Η τεχνολογία του σχεδιάστηκε για ηλεκτροκίνηση και περιλαμβάνει μια μπαταρία λιθίου-ιόντων 48-volt 0,44 kW / h, μία Mild Hybrid Starter Generator (MHSG), έναν μετατροπέα LDC (DC / DC χαμηλής τάσης) και ένα inverter. Η MHSG υποστηρίζει τον κινητήρα με ισχύ έως και 12 kW, μειώνοντας έτσι την κατανάλωση καυσίμου. Το σύστημα μεταβαίνει αυτόματα από τη λειτουργία «κινητήρα» στη λειτουργία «γεννήτριας». Η MHSG βοηθάει τον κινητήρα αποφορτίζοντας την μπαταρία και μειώνοντας το φορτίο του κινητήρα με μικρή επιτάχυνση ή παρέχοντας πρόσθετη ροπή στρέψης στον κινητήρα σε συνθήκες υψηλής επιτάχυνσης. Κατά τη διάρκεια της επιβράδυνσης και της πέδησης, η ενέργεια ανακτάται για να επαναφορτιστεί η μπαταρία. Με αυτό τον τρόπο, το σύστημα βελτιώνει σημαντικά την οικονομία καυσίμου και τις εκπομπές ρύπων CO2 του κινητήρα χωρίς να θυσιάζει τη μέγιστη οδηγική απόλαυση.

Χάρη στο νέο σύστημα ηλεκτροκίνησης, οι πελάτες θα επωφεληθούν από το κόστος αγοράς και το μειωμένο κόστος μετακίνησης, που αφορά στην κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές ρύπων CO2.

Με αυτή την τεχνολογία, η Hyundai στοχεύει στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών ρύπων CO2 έως και 7% σε συνδυασμό με το χειροκίνητο κιβώτιο με μετατροπή σε NEDC*.
Ο κινητήρας Diesel 2.0lt είναι ο πιο ισχυρός στη γκάμα του νέου Tucson και αποδίδει 137 kW / 186 ίππους. Διατίθεται με τετρακίνηση και μπορεί να συνδυαστεί με χειροκίνητο κιβώτιο 6 ταχυτήτων ή προαιρετικά με το νέο αυτόματο 8-τάχυτο κιβώτιο ταχυτήτων.

Την άνοιξη του 2019, η 48V υβριδική τεχνολογία θα είναι διαθέσιμη στο νέο Tucson με νέο πετρελαιοκινητήρα Smart Stream 1,6 λίτρων.

* Οι εκπομπές ρύπων CO2 και η κατανάλωση καυσίμου βασίζονται σε εσωτερικούς στόχους σύμφωνα με τους κανονισμούς WLTP και μετατρέπονται σε NEDC.

Περισσότερα

13# Δράση για το κλίμα

Μόνο με προσιτά ECVs θα βγει το στοίχημα για μείωση ρύπων

Η ΕΕ έχει προτείνει την αύξηση της χρήσης ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο πλαίσιο των φιλόδοξων ενεργειακών στόχων της με ορίζοντα το 2030 ωστόσο οι υψηλές τιμές φαίνεται να αποτελούν αντικίνητρο για τους καταναλωτές συντηρώντας τη ζήτηση σε πολύ χαμηλά επίπεδα, ειδικά σε χώρες με χαμηλό ΑΕΠ, όπως η Ελλάδα.

Της Σοφίας Εμμανουήλ (semmanouil@csrindex.gr)

Μελέτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) δείχνει ότι τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα δεν είναι προσιτά στο ευρύ κοινό εξαιτίας των υψηλών τιμών, με αποτέλεσμα ένα εργαλείο της σύγχρονης τεχνολογίας που θα μπορούσε να συμβάλλει καθοριστικά στη μείωση των εκπομπών CO2 να μένει ανεκμετάλλευτο.

Είναι ενδεικτικό ότι μια αναλυτική ματιά στις επιδόσεις των χωρών της ΕΕ δείχνει ότι οι πωλήσεις είναι πολύ πιο χαμηλές στις χώρες με χαμηλό ΑΕΠ. Το πρόβλημα προκύπτει από τη στιγμή που θα συνδέσουμε αυτή την κατάσταση με τα νέα μέτρα για τις εκπομπές ρύπων και ειδικότερα τα αυστηρά όρια που θα ισχύσουν μετά το 2020. Το σημαντικότερο πρόβλημα εντοπίζεται στο γεγονός ότι ακόμη δεν υπάρχει μεγάλη αυτονομία, οι μπαταρίες είναι ακριβές, ενώ δεν υπάρχει η ανάλογη υποδομή φόρτισης στις περισσότερες χώρες. Επιπροσθέτως οι κυβερνήσεις των κρατών μελών δεν έχουν θεσπίσει ακόμη κίνητρα για τους καταναλωτές.

Ειδικότερα, η μελέτη της ACEA, που δείχνει ότι η οικονομική προσιτότητα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων εξακολουθεί να αποτελεί ισχυρό αποτρεπτικό παράγοντα για τους πελάτες της βιομηχανίας αυτής σε ολόκληρη την ΕΕ, συγκρίνει τα τοπικά δεδομένα σχετικά με την διείσδυση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων (electrically-chargeable vehicles – ECVs) με το κατά κεφαλήν ΑΕΠ, για να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το μερίδιο αγοράς τους είναι κοντά στο 0% στις χώρες με ΑΕΠ κάτω από 18.000 ευρώ, ενώ δεν ξεπερνά το 0,75% στα μισά από τα κράτη μέλη της ΕΕ.

Καθώς τα μέλη των επιτροπών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ετοιμάζονται να ψηφίσουν την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τους στόχους μείωσης των εκπομπών CO2 στα αυτοκίνητα μετά το 2020 σε λιγότερο από δύο εβδομάδες, η ACEA προειδοποιεί ότι οι στόχοι πρέπει να είναι ρεαλιστικοί, λαμβάνοντας υπόψη τι μπορούν πραγματικά να αγοράσουν οι άνθρωποι.

“Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δεν πρέπει να παραβλέψει ότι η αγορά καθοδηγείται κυρίως από πελάτες”, εξήγησε ο Γενικός Γραμματέας της ACEA, Erik Jonnaert σημειώνοντας ότι μια μετατόπιση του καταναλωτικού κοινού στα ηλεκτρικά οχήματα δεν θα συμβεί έτσι απλά, χωρίς να αντιμετωπιστεί η οικονομική προσιτότητα αυτών των αυτοκινήτων.

Η Επιτροπή πρότεινε ένα “σημείο αναφοράς” για τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στα επίπεδα του 15% έως το 2025 και στο 30% της αγοράς μέχρι το 2030. Για να δούμε αυτό το στόχο σε μια ρεαλιστική βάση αρκεί να λάβουμε υπόψη ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία αντιπροσώπευαν μόλις το 0,7% του συνόλου των πωλήσεων αυτοκινήτων της αγοράς στην ΕΕ για το 2017. “Ανησυχούμε ότι ορισμένοι υπεύθυνοι για τη χάραξη πολιτικής δεν έχουν καθόλου ρεαλιστικές προσδοκίες όσον αφορά το ρυθμό ανάπτυξης της αγοράς”, σημείωσε ο κ. Jonnaert, για να προσθέσει ότι με την τρέχουσα πρόταση της Επιτροπής για σημείο αναφοράς, θα πρέπει η αγορά να κάνει άλμα από μερίδιο κάτω του 1% των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων σήμερα σε 30% σε διάστημα μικρότερο των 12 ετών. Και το Κοινοβούλιο προτείνει ακόμη πιο επιθετικούς στόχους, φτάνοντας μέχρι το 50%!

Τα ευρήμτα της μελέτης της ACEA δείχνουν επίσης ότι η αγορά τρέχει με δύο ταχύτητες. Υπάρχει ένας σαφής διαχωρισμός μεταξύ των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη και στην Δυτική Ευρώπη, αλλά και έντονο χάσμα μεταξύ Βορρά και Νότου. Για παράδειγμα τα μερίδια είναι εξαιρετικά χαμηλά για την Ελλάδα (0,2%), την Ιταλία (0,2%) και την Ισπανία (0,6%) ενώ αντίθετα μερίδιο αγοράς ECV πάνω από 1,8% παρατηρείται μόνο σε χώρες με ΑΕΠ άνω των 35.000 ευρώ.

Παράγοντες της αγοράς αυτοκινήτου τονίζουν ότι οι ευρωβουλευτές δεν πρέπει να ξεχνούν τον αντίκτυπο και ότι η αναγκαστική ώθηση στην ηλεκτροκίνηση θα μπορούσε να οδηγήσει σε κοινωνικό αποκλεισμό πολλές χώρες της ΕΕ, μειώνοντας την κινητικότητα των ανθρώπων που το χρειάζονται περισσότερο.

Προκειμένου να αντισταθμιστεί αυτή η εξαιρετικά κατακερματισμένη αγορά, πάνω από το 50% όλων των καινούργιων αυτοκινήτων που πωλούνται στη Δυτική Ευρώπη θα έπρεπε να είναι ηλεκτρικά προκειμένου να επιτευχθεί μέσος όρος 30% έως το 2030, όπως προτείνει η Επιτροπή.

Πάντως είναι γεγονός ότι η μείωση του κόστους των ηλεκτρικών οχημάτων καθώς και της ηλιακής ενέργειας θα μπορούσαν να σταματήσουν την αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης για πετρέλαιο μέχρι το 2020, όπως έχει εκτιμήσει έκθεση του Ινστιτούτου Γκράνταμ στο Ιμπίριαλ Κόλετζ του Λονδίνου. Η μελέτη αυτή εξηγεί ότι τα ρυπογόνα καύσιμα μπορούν να χάσουν το 10% του μεριδίου αγοράς τους προς όφελος της ηλιακής ενέργειας και των “καθαρών” οχημάτων μέσα σε μία δεκαετία.

Η βιομηχανία

Σημειώνεται ότι η αυτοκινητοβιομηχανία της ΕΕ απασχολεί σήμερα 13,3 εκατομμύρια άτομα – ή το 6,1% του απασχολούμενου πληθυσμού της ΕΕ – με άμεσες ή έμμεσες θέσεις εργασίας. Οι 3,4 εκατομμύρια θέσεις εργασίας στην αυτοκινητοβιομηχανία αντιπροσωπεύουν πάνω από το 11% της συνολικής απασχόλησης στην μεταποίηση στην ΕΕ. Επίσης τα μηχανοκίνητα οχήματα επιστρέφουν μια αξία περίπου 413 δις. ευρώ σε φορολογικές εισφορές στην ΕΕ των 15. Ο κλάδος αποτελεί επίσης βασική κινητήρια δύναμη της γνώσης και της καινοτομίας και αντιπροσωπεύει τον πρωταγωνιστή του R&D στην Ευρώπης, με επενδύσεις 54 δις. ευρώ ετησίως. Επίσης η αυτοκινητοβιομηχανία δημιουργεί εμπορικό πλεόνασμα ύψους 90,3 δισ. ευρώ για την ΕΕ.

Περισσότερα

Ετικέτες

Εγγραφή στο Newsletter

ΔΗΜΟΦΙΛΗ