Connect with us

4# Ποιοτική Εκπαίδευση

Η επιχειρηματική αξία από τη βιώσιμη ανάπτυξη και την ΕΚΕ – Συνέντευξη του Κ. Μανασάκη

Ο Κωστής Μανασάκης, Οικονομολόγος (MBA, PhD), Επίκουρος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης, μιλά στο csrindex για τη βιώσιμη ανάπτυξη και την εταιρική υπευθυνότητα, ως συγκοινωνούντα δοχεία και αναδεικνύει την αναδυόμενη τάση όπου οι επιχειρήσεις ολοένα και περισσότερο στρέφονται σε υπεύθυνες επενδύσεις αναζητώντας όχι μόνο ένα καλύτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα αλλά και χρηματοοικονομικές αποδόσεις.

Συνέντευξη στη Σοφία Εμμανουήλ  (semmanouil@gmail.com)

Ο κ. Μανασάκης εξηγεί στο csrindex ότι λόγω των σημαντικών αρνητικών επιπτώσεων που υφίσταται όλη η ανθρωπότητα από τη μη βιώσιμη ανάπτυξη, η τελευταία αποτελεί τρέχον θέμα συζήτησης υψηλής προτεραιότητας για τους πολίτες, τη δημόσια διοίκηση και τις επιχειρήσεις.

Σε αυτό το πλαίσιο, είναι δυναμικά αυξανόμενος ο αριθμός των επιχειρήσεων που ενεργούν ως υπεύθυνοι συμμέτοχοι (responsible stakeholders) του κοινωνικού και φυσικού περιβάλλοντος.

Ο Κωστής Μανασάκης, Οικονομολόγος (MBA, PhD), Επίκουρος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης

“Οι εν λόγω επιχειρήσεις αναπτύσσουν στρατηγική εταιρική υπευθυνότητα, έναντι της εταιρικής φιλανθρωπίας, και αξιοποιούν επιχειρηματικές ευκαιρίες, προσελκύοντας εργαζομένους, πελάτες και επενδυτές. Αποτελεί πλέον ασφαλές εύρημα ότι οι υπεύθυνες επιχειρήσεις επιτυγχάνουν υψηλότερες χρηματοοικονομικές αποδόσεις”, αναφέρει χαρακτηριστικά ο καθηγητής για να προσθέσει ότι παρατηρώντας σχετικές επιχειρηματικές πρακτικές και αναδεικνύοντας την επιχειρηματική αξία των 17 Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ) του Ο.Η.Ε. γίνεται σαφές ότι η βιώσιμη ανάπτυξη και η υπεύθυνη επιχειρηματικότητα είναι αλληλοσυμπληρούμενες: Η πορεία για την επίτευξη των ΣΒΑ αναδεικνύει τεράστιες νέες ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις. Παράλληλα, μόνο μέσω της αξιοποίησης των εν λόγω ευκαιριών μέσω της υπεύθυνης επιχειρηματικότητας μπορούν να επιτευχθούν πλήρως οι ΣΒΑ και να παραχθεί διαμοιραζόμενη αξία (shared value) με οφέλη στην οικονομική μεγέθυνση, στην προστασία του περιβάλλοντος και στην κοινωνική ισότητα.

Τα μεγέθη

Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Business and Sustainable Development Commission, οι εξήντα σημαντικότερες επιχειρηματικές ευκαιρίες που σχετίζονται με την επίτευξη των ΣΒΑ σε τέσσερις οικονομικούς κλάδους (αγροδιατροφή, ζωή στις πόλεις, ενέργεια, υγεία) δημιουργούν ετήσια έσοδα για τις επιχειρήσεις ύψους δώδεκα τρισεκατομμυρίων δολαρίων. Επιπλέον, έως το 2030, προβλέπεται να δημιουργήσουν τριακόσια ογδόντα εκατομμύρια θέσεις εργασίας.

Αναφερόμενος ειδικότερα στις ελληνικές επιχειρήσεις, ο κ. Μανασάκης επικαλείται στοιχεία που παρουσιάζονται στη «Μελέτη για τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του Ο.Η.Ε. στην Ελλάδα – Η επιχειρηματική οπτική» η οποία εκπονήθηκε για τον ΣΕΒ το 2017.

Ειδικότερα, υπενθυμίζει βασικά συμπεράσματα της μελέτης που δείχνουν ότι η σημαντικότητα των ΣΒΑ αναγνωρίζεται από την πλειοψηφία των επιχειρήσεων, ανεξαρτήτως μεγέθους. Ειδικότερα, το 92% του συνόλου των μεγάλων επιχειρήσεων, το 94% των μεσαίων και το 80% των μικρών θεωρούν από αρκετά έως εξαιρετικά σημαντική την ενσωμάτωση των ΣΒΑ στη στρατηγική και λειτουργία τους.

Ωστόσο, μόνο το 56% των μεγάλων επιχειρήσεων θα προχωρήσουν σε επόμενο στάδιο ενσωμάτωσης μέχρι το 2020, ενώ για τις μεσαίες και τις μικρές το ποσοστό αυτό μειώνεται στο 41% και 25% αντίστοιχα.

Το 68% των ανώτατων και ανώτερων στελεχών, ανεξαρτήτως μεγέθους επιχειρήσεων, έχουν υψηλό επίπεδο επίγνωσης των ΣΒΑ. Η κατάσταση διαφοροποιείται στα μεσαία στελέχη, όπου το αντίστοιχο επίπεδο επίγνωσης είναι 35%. Το γεγονός αυτό αναδεικνύει ένα κενό στη διάχυση της επίγνωσης των σχετικών θεμάτων εντός των επιχειρήσεων και μία ευκαιρία περαιτέρω εμπλοκής των μεσαίων στελεχών, μέσω ενημέρωσης και εκπαίδευσης.

Οι προτάσεις

Τα παραπάνω ευρήματα καθιστούν αναγκαία μια σειρά προτάσεων προς τους φορείς επιχειρηματικότητας προκειμένου να υπάρξει ευαισθητοποίηση και παροχή υποστηρικτικών υπηρεσιών για την διάγνωση και αξιοποίηση των επιχειρηματικών ευκαιριών που αναδεικνύουν οι ΣΒΑ. Αναφερόμενος σε ενδεικτικές προτάσεις, ο κ. Μανασάκη, αναφέρει μεταξύ άλλων την ευαισθητοποίηση και ενημέρωση σε ιδιοκτήτες/μετόχους, στελέχη επιχειρήσεων για θέματα στρατηγικής και λειτουργικής ενσωμάτωσης ΣΒΑ, την ενδυνάμωση ικανοτήτων διοίκησης και ηγεσίας για θέματα ενσωμάτωσης ΣΒΑ, την διοργάνωση σεμιναρίων κατάρτισης στελεχών και συμβούλων επιχειρήσεων για την υποβοήθηση της ενσωμάτωσης ΣΒΑ και την ανάπτυξη πλατφορμών επικοινωνίας μεταξύ όλων των ενδιαφερόμενων μερών ενός κλάδου για την ευαισθητοποίηση σχετικά με τα αμοιβαία επωφελή αποτελέσματα της ενσωμάτωσης ΣΒΑ από τις επιχειρήσεις του κλάδου.

Σύμφωνα με τον κ. Μανασάκη, ιδιαίτερη σημασία έχει η συνεργασία μεταξύ των επιχειρήσεων ενός κλάδου για την αξιοποίηση συγκεκριμένων ΣΒΑ με βάση τα χαρακτηριστικά του κλάδου και των επιχειρήσεών του ενώ καθοριστικός παράγοντας είναι ο ορισμός ενός κλαδικού οράματος έναντι συγκεκριμένων ΣΒΑ και η οργάνωση των απαραίτητων συνεργασιών.

Εστιάζοντας στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθήνας, προτείνεται η σύσταση χρηματιστηριακού δείκτη, στη λογική του Dow Jones Sustainability Index κλπ., για επιχειρήσεις οι οποίες δημοσιεύουν απολογισμούς περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιδόσεων.

Παρά το ότι το ζήτημα της βιώσιμης ανάπτυξης ενσωματώνεται ταχύτατα στις επιχειρηματικές πρακτικές, πρόσφατες μελέτες συμπεραίνουν ότι τα θέματα βιώσιμης ανάπτυξης και εταιρικής υπευθυνότητας δεν βρίσκονται στον πυρήνα των μαθημάτων διοίκησης επιχειρήσεων.

Αναφορικά με την περίπτωση της Ελλάδας, αναδεικνύεται η ευθύνη και της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης για την ενσωμάτωση θεμάτων βιώσιμης ανάπτυξης και εταιρικής υπευθυνότητας σε προγράμματα προπτυχιακών σπουδών καθώς και η ίδρυση προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών, σε συνεργασία με σχετικούς φορείς.

Στο summer school του CSR Hellas

Σημειώνεται ότι ο Κωστής Μανασάκης, Οικονομολόγος (MBA, PhD), Επίκουρος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης, συμμετέχει στο Θερινό Σχολείο με θέμα την Εταιρική Υπευθυνότητα και τη Βιώσιμη Ανάπτυξη που διοργανώνει σε λίγο καιρό το CSR Hellas σε συνεργασία με κορυφαία ακαδημαϊκά ιδρύματα, μεταξύ των οποίων και το Πανεπιστήμιο της Κρήτης.

Ειδικότερα, το πρόγραμμα, διάρκειας 6 ημερών, που θα υλοποιηθεί από 23 έως 28 Σεπτεμβρίου 2019, είναι αποτέλεσμα συνεργασίας του CSR Hellas με το Πανεπιστήμιο Κρήτης και το The American College of Greece, σε μία πρωτοπόρο συνεργασία δημόσιου-ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) στο εκπαιδευτικό επίπεδο και στόχος του είναι η ανάδειξη των προκλήσεων που συνδέονται με τη μετάβαση σε ένα υπεύθυνο επιχειρηματικό μοντέλο, το ξεπέρασμα των δυσκολιών και ο εντοπισμός των κρίσιμων μοχλών που θα διευκολύνουν τη μετάβαση.

Περισσότερα
Διαφημίσεις
Σχολιάστε

Σχολιάστε το άρθρο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

4# Ποιοτική Εκπαίδευση

Οι προοπτικές της τεχνολογίας στην εκπαίδευση

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η πρώτη από τη σειρά επιστημονικών ημερίδων του «Education Evolution» που διοργάνωσε η Socialinnov, ο εκπαιδευτικός βραχίονας του Found.ation, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, και με βασικό υποστηρικτή την Microsoft Ελλάδος.

H ημερίδα «Education Evolution: Οι προκλήσεις των εκπαιδευτικών στην ψηφιακή εποχή» πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 9 Νοεμβρίου με τη συμμετοχή εισηγητών από τον εκπαιδευτικό και επιχειρησιακό κόσμο, και παρουσία περισσότερων από 250 εκπαιδευτικών δημόσιων και ιδιωτικών ιδρυμάτων καθώς και φοιτητών παιδαγωγικών σχολών.

Μέσα από ένα πλούσιο πρόγραμμα που περιλάμβανε ομιλίες, πάνελ και εργαστήρια γεννήθηκε ένας γόνιμος διάλογος σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής των νέων τεχνολογικών εργαλείων στις αίθουσες διδασκαλίας. Τις εργασίες του συνεδρίου χαιρέτησαν ο Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος, Γενικός Γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, καθώς και η Ευγενία Μπόζου, Υπεύθυνη Επικοινωνίας της Microsoft για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα.

Κατά τη διάρκεια της ημερίδας πραγματοποιήθηκαν 10 ομιλίες και 9 εργαστήρια που κράτησαν αμείωτο το ενδιαφέρον των συμμετεχόντων μέχρι αργά το απόγευμα. Οι ομιλητές τόνισαν την επίδραση της τεχνολογίας στην κοινωνία και την ανάγκη ανάπτυξης ψηφιακών δεξιοτήτων, αλλά και τη σημασία της εκπαίδευσης ως αρωγός αλλαγής και εξέλιξης.

Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσίασε το πάνελ με εκπροσώπους σημαντικών ελληνικών εταιρειών, οι οποίοι ανέλυσαν τι ζητά η αγορά εργασίας από τους υπαλλήλους και ποιες δεξιότητες είναι απαραίτητες για το μέλλον. Το πρόγραμμα των ομιλιών ολοκληρώθηκε με το πάνελ για τις ψηφιακές τάξεις, όπου εκπρόσωποι σχολείων αναφέρθηκαν σε θέματα καινοτομίας και τεχνολογίας, και παρουσίασαν πρακτικές αξιοποίησης των σύγχρονων εκπαιδευτικών εργαλείων στη διδακτική τους καθημερινότητα.

Εκτός όμως από το θεωρητικό πλαίσιο, το Education Evolution έδωσε τη δυνατότητα στους συμμετέχοντες να παρακολουθήσουν δωρεάν εργαστήρια πάνω σε σύγχρονα εκπαιδευτικά εργαλεία που μπορούν να εντάξουν στη διδασκαλία τους και να κάνουν το μάθημα τους πιο σύγχρονο, δυναμικό και διαδραστικό, ενισχύοντας τη μαθησιακή εμπειρία και επιτρέποντας στους μαθητές τους να αποκτήσουν τις δεξιότητες του 21ου αιώνα.

Περισσότερα

4# Ποιοτική Εκπαίδευση

Ελληνικός Χρυσός: «Μικροί Επιστήμονες στον Δήμο Αριστοτέλη»

Το Φιλεκπαιδευτικό Μη Κερδοσκοπικό Σωματείο eduACT – ΔΡΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ υλοποιεί, σε συνεργασία με την Ελληνικός Χρυσός, το εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Μικροί Επιστήμονες στο Δήμο Αριστοτέλη» για δεύτερη συνεχή χρονιά.

150 παιδιά και νέοι από τον Δήμο Αριστοτέλη συμμετέχουν στα εργαστήρια Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και S.T.E.A.M (το πολύπτυχο Science, Technology, Robotics, Engineering, Arts, Mathematics) του προγράμματος, σε ειδικά διαμορφωμένους και εξοπλισμένους χώρους που βρίσκονται στις τοπικές κοινότητες του Στρατωνίου, του Νεοχωρίου, της Μεγάλης Παναγίας και του Παλαιοχωρίου στη ΒΑ Χαλκιδική.

Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από την επιστημονική εκπαιδευτική ομάδα της eduACT με την υποστήριξη της Ελληνικός Χρυσός για πρώτη φορά την περασμένη χρονιά, δίνοντας πρόσβαση σε εξειδικευμένη γνώση υψηλού επιπέδου σε 120 παιδιά από τον Δήμο Αριστοτέλη. Η επιτυχία του προγράμματος και η ιδιαίτερα θετική υποδοχή του από την τοπική κοινωνία, τα παιδιά και τις οικογένειές τους, οδήγησαν στην απόφαση να συνεχιστεί, με διττό στόχο: αφενός την καλλιέργεια εκπαιδευτικής κουλτούρας στα παιδιά που έχουν ήδη συμμετάσχει, αφετέρου την σύσταση νέων τμημάτων ώστε να δοθεί ευκαιρία σε περισσότερα παιδιά να έχουν πρόσβαση στις πλέον πρωτοποριακές εκπαιδευτικές μεθόδους που, με τη μορφή δημιουργικού παιχνιδιού, ωθούν τα παιδιά να καλλιεργήσουν σημαντικές γνωσιακές και κοινωνικές δεξιότητες και να ανακαλύψουν κλίσεις και ταλέντα που θα τους διαμορφώσουν στους πολίτες του αύριο.

Η δυνατότητα πρόσβασης των οικογενειών της τοπικής κοινωνίας της Χαλκιδικής σε ένα σύγχρονο και άκρως επίκαιρο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που απευθύνεται στα παιδιά και υλοποιείται σε απόσταση αναπνοής από τις κατοικίες τους, καθώς και η ανάπτυξη του προγράμματος σε ακόμα περισσότερες περιοχές, είναι ένα πολύτιμο δώρο που οι κάτοικοι του Δήμου Αριστοτέλη έχουν αγκαλιάσει με ενθουσιασμό.

Η πρωτοβουλία της «Ελληνικός Χρυσός» να αναπτύξει αυτό το πρόγραμμα σε συνεργασία με έναν καταξιωμένο εκπαιδευτικό φορέα όπως η eduACT — με εκπαιδευτικές δράσεις που εκτείνονται σε όλη την Ελλάδα και βραβευμένο με τη «Βέλτιστη Μαθησιακή Εμπειρία 2018» από τα “Education Leader Awards” — και να το υλοποιήσει για δεύτερη χρονιά, επιβεβαιώνει την διαρκή της μέριμνα να στηρίζει με πράξεις την τοπική κοινωνία όπου δραστηριοποιείται, αυτή τη φορά προσφέροντας στα παιδιά του Δήμου Αριστοτέλη μία σύχγρονη εκπαιδευτική εμπειρία υψηλής αξίας για την ανάπτυξη του γνωστικού τους υπόβαθρου.

Περισσότερα

4# Ποιοτική Εκπαίδευση

6ος Διεθνής Μαθητικός Διαγωνισμός: «Στιγμές από την ιστορία των σχολείων»

Το Σάββατο 9 Νοεμβρίου από τις 11 πμ στο Αμφιθέατρο του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης έλαβε χώρα η τελετή απονομής των βραβείων του 6ου Διεθνούς Μαθητικού Διαγωνισμού με θέμα «Στιγμές από την ιστορία των σχολείων» που διοργάνωσαν το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης του Εθνικού Κέντρου Έρευνας & Διάσωσης Σχολικού Υλικού και το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Η Τελετή πραγματοποιείται υπό την Αιγίδα της Α.Ε. του Προέδρου της Δημοκρατίας κυρίου Προκόπιου Παυλόπουλου. Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια από όλη την Ελλάδα και την Ομογένεια έλαβαν και αυτό τον χρόνο μέρος στον Διαγωνισμό με εξαιρετικές δημιουργίες των μαθητών. Με ταινίες μικρού μήκους, βίντεο, φωτοιστορίες, κόμικς, εικαστικές συνθέσεις οι μαθητές αφηγήθηκαν την ιστορία του σχολείου τους άλλοτε με συγκινητικό τρόπο άλλοτε με χιούμορ μα πάντα δείχνοντας την αγάπη τους στο σχολειό τους και στους δασκάλους τους. Από το Κολλέγιο Πνοή Αγάπης της Ιεράς Μητόπολης Αργυροκάστρου στην Αλβανία, τη Μεγάλη του Γένους Σχολής και το Ζωγράφειο στην Κωνσταντινούπολη, μέχρι τα Χανιά, την Αμφίκλεια, τη Νάουσα, το Πέραμα, τη Σπάρτη, τη Χαλκιδική, τη Λαμία, την Αμφίκλεια, τη Θεσσαλονίκη, τη Κόρινθο, τη Ρόδο κι άλλες γωνιές της Ελλάδας οι μαθητές έδειξαν ταλέντο και ευαισθησία. Πολλές από τις ταινίες θα μπορoύσαν να σταθούν ακόμη και σε μεγάλα φεστιβάλ, αναφέρει σχετική ανακοίνωση.

Στην τιμητική επιτροπή του Διαγωνισμού μετέχουν άνθρωποι των γραμμάτων και του πολιτισμού, πανεπιστημιακοί, στελέχη της εκπαίδευσης, όπως η συγγραφέας Λότη Πέτροβιτς, ο σκηνοθέτης Παντελής Βούλγαρης, η Καθηγήτρια Ιωάννα Αθανασάτου, ο αντιπρόεδρος του ΙΕΠ Παύλος Χαραμής κ.α.

Ορισμένες από τις ιστορικές στιγμές που μοιράστηκαν τα παιδιά με τους συμμετέχοντες στην εκδήλωση είναι:

-Η ίδρυση σχολείων όπως η Πατριαρχική Μεγάλη του Γένους Σχολή ή το Ζωγράφειο στην Κωνσταντινούπολη.

-Το Επαγγελματικό Λύκειο (ΕΠΑΛ) «Πνοή Αγάπης» Μεσοποτάμου, κοντά στους Άγιους Σαράντα στην Αλβανία μας θυμίζει τη συμβολή του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Τιράνων, Δυρραχίου και πάσης Αλβανίας κ. Αναστασίου στην ίδρυσή του.

-Η γιαγιά από τις Καλυθιές Ρόδου θυμάται την εποχή που ήταν κι εκείνη κοριτσάκι.

-Παππούδες και γιαγιάδες στο Δημοτικό Σχολείο της Αμφίκλειας διηγούνται τα δικά τους δύσκολα χρόνια μετά την κατοχή: «όταν ήταν χειμώνας πηγαίναμε σχολείο με ένα ξύλο στο χέρι για να ανάψει η σόμπα και να ζεσταθούμε».

-Το σχολείο της Ισραηλιτικής κοινότητα Θεσσαλονίκης θυμάται και ψηλαφίζει τις τραγικές ιστορίες των μικρών εβραιόπαιδων μαθητών.

-Το 57ο  δημοτικό σχολείο Αθηνών, σχολείο στον Κολωνό μας γυρίζει στην εποχή που τα παιδιά έπαιζαν μπάλα με πέτρες και κουρέλια

-Το 8ο Δημοτικό Σχολείο Ελευσίνας θυμάται τα χρόνια της Κατοχής

-Το ΕΠΑΛ του Άργους ζωντανεύει μια μοναδική ισοτρία αγάπης ανάμεσα σε μια Ελληνίδα κι έναν Ιταλό ανθυπίατρο.

Περισσότερα

Ετικέτες

Εγγραφή στο Newsletter

ΔΗΜΟΦΙΛΗ