Connect with us

Γενικά

Τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει μια επιχείρηση για να προσεγγίσει την έννοια της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης

Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, για να μπορέσει μια επιχείρηση να εφαρμόσει σωστά και με υπευθυνότητα πολιτικές και λογικές που ακούνε στην έννοια της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, θα πρέπει να ακολουθήσει κάποια βήματα τα οποία θα τη βοηθήσουν στο να προσεγγίσει στο μέγιστο βαθμό την έννοια, αλλά και τη σημασία της Εταιρικής Κοινωνικής Υπευθυνότητας και επιπλέον μακροπρόθεσμα να επωφεληθεί από την επίτευξη των στόχων. Τα βασικότερα βήματα είναι τα εξής: 1. Προσδιορισμός του σκοπού και του οράματος της επιχείρησης. 2. Ορισμός υπευθύνου για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη. 3. Καθορισμός προτεραιοτήτων. 4. Προσδιορισμός των ενδιαφερόμενων μερών. 5. Καθορισμός ενός προγράμματος επιχειρηματικής δραστηριότητας. 6. Εφαρμογή – Παρακολούθηση εφαρμογής – Μέτρηση. 7. Επικοινωνία – Δημοσιοποίηση.

1. Προσδιορισμός του σκοπού και του οράματος της επιχείρησης: Πέρα από την επιδίωξη πραγματοποίησης ή μεγιστοποίησης του κέρδους, η επιχείρηση θα πρέπει μέσα στους άμεσους στόχους και οραματισμούς της να ενσωματώσει λογικές ευνοϊκές προς τον άνθρωπο και το περιβάλλον ευρύτερα. Για να μπορέσει μια υπεύθυνα κοινωνικά επιχείρηση να απολαμβάνει της εκτίμησης των εμπορικών συνεργατών της, την ύπαρξη καλών και ουσιαστικών ενδοεταιρικών σχέσεων με τους εργαζόμενους αλλά και την συνεχόμενη αποδοχή της τοπικής κοινωνίας η οποία θα αντιμετωπίζει την επιχείρηση ως υπηρεσία απορρόφησης του τοπικού ενεργού δυναμικού και όχι ως ένα εν δυνάμει ρυπογόνο περιβαλλοντικό παράγοντα, τότε θα πρέπει να αξιολογεί την σημαντικότητα των παραπάνω και να επιδιώκει την ικανοποίηση όλων των ενδιαφερόμενων μερών.

2. Ορισμός υπευθύνου για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη: Ένα από τα στελέχη της επιχείρησης θα πρέπει να αναλάβει τον συντονισμό και τον έλεγχο των δράσεων της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης μέσα στην επιχείρηση. Ο ρόλος του υπευθύνου είναι πολλαπλός και σημαντικός. Ο κύριος στόχος είναι να εμπλέξει και να μεταδώσει σε όλα τα τμήματα της επιχείρησης, όπως Ανθρωπίνου Δυναμικού, Πωλήσεων και Marketing, Δικαστικού, Επικοινωνίας, Ποιότητας, Υγιεινής, Ασφάλειας και περιβάλλοντος, την ιδέα της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και να συντονίζει τη δράση όλων των τμημάτων με οδηγό το συγκεκριμένο τομέα ευθύνης.

3. Καθορισμός προτεραιοτήτων: Η ένταξη της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης στις στρατηγικές μια επιχείρησης δεν συνεπάγεται ότι το σύνολό των δραστηριοτήτων πρέπει και μπορούν να εφαρμοστούν όλες μαζί. Ανάλογα με την συγκεκριμένη θέση της επιχείρησης ή του κλάδου στον οποίο είναι δραστηριοποιημένη θα πρέπει να θέτονται προτεραιότητες. Για παράδειγμα μια επιχείρηση η οποία δραστηριοποιείται σε χώρο που επιβαρύνει το τοπικό περιβάλλον θα πρέπει να θέσει ως άμεση προτεραιότητα τα περιβαλλοντικά θέματα που θα προκύψουν. Οι προτεραιότητες τίθενται από ομάδες εργασίας που εντοπίζουν και αναλύουν τις επικίνδυνες περιοχές ή συμπεριφορές, που θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο την καλή φήμη της επιχείρησης και προσδιορίζουν τις αρμοδιότητες και ευθύνες. Επίσης θα πρέπει να εξετάζονται και οι δυνατότητες που δίνονται από την εφαρμογή της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης για καινοτομία, μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και υψηλότερη παραγωγικότητα. Θα πρέπει επομένως να σχηματίζεται ένας οδικός χάρτης για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη που θα περιλαμβάνει βραχυχρόνιες προτεραιότητες και μακροχρόνιους στόχους. (Carroll, 2007; Kolter, 2009)

4. Προσδιορισμός των ενδιαφερόμενων μερών: Αφορά όλους εκείνους που άμεσα ή έμμεσα επηρεάζονται από τις δραστηριότητες της επιχείρησης και που εντάσσονται κάτω από τον όρο «ενδιαφερόμενα μέρη». Οι βασικές ομάδες ενδιαφερόμενων μερών (εργαζόμενοι, κοινότητα, καταναλωτές, περιβάλλον, η ευρύτερη κοινωνία), για κάθε μία από αυτές θα πρέπει να σχεδιαστεί ένας χάρτης που να απεικονίζει τις σχέσεις που έχει η επιχείρηση μαζί της. Η κατά τακτά διαστήματα συζήτηση και διαβούλευση με τα ενδιαφερόμενα μέρη μπορεί πραγματικά να βελτιώσει την φήμη της επιχείρησης με πολύ μικρό κόστος. Επιπλέον, μέσα από τον διάλογο μπορεί να προκύψουν στόχοι αμοιβαίου συμφέροντος που στην συνέχεια μπορούν να εφαρμοστούν στις στρατηγικές της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης.

5.Καθορισμός ενός προγράμματος επιχειρηματικής δραστηριότητας: Ο καθορισμός ενός προγράμματος επιχειρηματικής δραστηριότητας, ανάλογα με την ομάδα των ενδιαφερόμενων μερών, περιλαμβάνει τις δεσμεύσεις της επιχείρησης για τα εξής:

6. Εφαρμογή – Παρακολούθηση εφαρμογής: Η παρακολούθηση της εφαρμογής απαιτεί τη συμμετοχή όλων των εργαζομένων. Όμως, για λόγους ευκολίας η διαδικασία αρχίζει με μια ομάδα οδηγό που έχει οριστεί ότι έχει προτεραιότητα. Το πρώτο μέλημα της ομάδας είναι να διαμορφώνει, όπου είναι απαραίτητο, νέες πολιτικές και διαδικασίες και στη συνέχεια να τις κάνει πρακτική στο συγκεκριμένο τομέα. Η ομάδα θα πρέπει να αποτελείται από εργαζόμενους σε διάφορες ιεραρχικές θέσεις, συμπεριλαμβανομένων ατόμων που έχουν τη γενική στρατηγική άποψη της επιχείρησης.  Ιδανικά, μια αξιολόγηση κάθε χρόνο βοηθά στην καλύτερη κατανόηση των περιστασιακών σχέσεων μεταξύ εφαρμοζόμενων πρακτικών Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και των πραγματοποιηθέντων αποτελεσμάτων.

7. Επικοινωνία – Δημοσιοποίηση: Η δημοσιοποίηση των τρόπων με τους οποίους λειτουργεί μια επιχείρηση, στα πλαίσια της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, υποδεικνύει ότι έχει αναλάβει σοβαρά τις κοινωνικές και περιβαλλοντικές της ευθύνες. Επικοινωνιακά η δημοσιοποίηση των καλών πρακτικών βελτιώνει τις σχέσεις με τα ενδιαφερόμενα μέρη, παρακινεί θετικά το προσωπικό και βελτιώνει την πρόσβαση σε νέες αγορές και επιχειρηματικές συνεργασίες. Η δημοσιοποίηση δεν πρέπει να περιλαμβάνει βαρύγδουπες λέξεις χωρίς κάποια ουσία στο περιεχόμενο, προκειμένου να υπάρξει προστιθέμενη αξία. Οι δημοσιοποιήσεις πρέπει να βασίζονται σε πραγματική δέσμευση για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και διάθεση για περαιτέρω βελτίωση των πεπραγμένων. Η δημοσιοποίηση των πρακτικών Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης μπορεί να πραγματοποιηθεί με τους παρακάτω τρόπους.

• Κοινωνικός Απολογισμός
• Θεματικός Απολογισμός
• Κώδικας Δεοντολογίας
• Πληροφόρηση μέσω Διαδικτύου
• Διαβούλευση με διάφορους εμπλεκόμενους φορείς (stakeholder forum)
• Εσωτερική επικοινωνία
• Πρότυπα και ετικέτες προϊόντων
• Βραβεία και Εκδηλώσεις
• Ενέργειες marketing συνδεδεμένες με κοινωνικό σκοπό
• Δελτία τύπου μέσω του Διαδικτύου
• Δείκτες Απόδοσης Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και Οφέλη Των Επιχειρήσεων και Οργανισμών από αυτή

Περισσότερα
Διαφημίσεις
Σχολιάστε

Σχολιάστε το άρθρο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

CSR HELLAS

Grant Thornton: 1ο πιστοποιημένο σεμινάριο Integrated Reporting στην Ελλάδα

Η Grant Thornton, ως στρατηγικός συνεργάτης του Integrated Reporting Council (IIRC) στην Ελλάδα, διοργανώνει την Τρίτη 10 και την Τετάρτη 11 Οκτωβρίου 2017 την πρώτη πιστοποιημένη εκπαίδευση στη χώρα μας, για την ανάπτυξη Εκθέσεων Ολοκληρωμένης Πληροφόρησης.

Οι Εκθέσεις Ολοκληρωμένης Πληροφόρησης (Integrated Reports) συνδυάζουν πληροφόρηση για τα πιο σημαντικά στοιχεία – τόσο χρηματοοικονομικά όσο και μη χρηματοοικονομικά – μιας εταιρείας ή οργανισμού, ώστε τελικά να διαμορφώνεται μία συνολική άποψη για το πώς η εταιρεία δημιουργεί αξία για τους επενδυτές αλλά και για τα λοιπά ενδιαφερόμενα μέρη.

Προκειμένου οι Εκθέσεις Ολοκληρωμένης Πληροφόρησης να παρουσιάζονται με ένα δομημένο αλλά και φιλικό προς τον χρήστη τρόπο, έχει αναπτυχθεί το νέο Πλαισίο Οδηγιών (Integrated Reporting Framework) από το International Integrated Reporting Council (IIRC). 

Το πιστοποιημένο σεμινάριο της Grant Thornton για την ανάπτυξη Εκθέσεων Ολοκληρωμένης Πληροφόρησης (Integrated Report) στοχεύει:

Να ενημερώσει σχετικά με τις διεθνείς τάσεις στις εταιρικές εκθέσεις και απολογισμούς

Να παρουσιάσει και αναλύσει το διεθνές πρότυπο <IR>, ως εργαλείο για την ανάπτυξη μιας Έκθεσης Ολοκληρωμένης Πληροφόρησης

Να εξηγήσει τα στάδια που πρέπει να εφαρμοστούν, προκειμένου να επιτευχθεί ένας ολοκληρωμένος τρόπος ανάπτυξης εκθέσεων

Να προσφέρει κατευθύνσεις για την αξιολόγηση των εσωτερικών διαδικασιών καταγραφής και αναφοράς

Να ενημερώσει σχετικά με τις νέες απαιτήσεις για τη μη χρηματοοικονομική πληροφόρηση (ν.4403/2016)

Ειδικός συνεργάτης της Grant Thornton στην παροχή του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι o εκπαιδευτικός οργανισμός Altium Training, ο οποίος προσφέρει προγράμματα για διεθνώς αναγνωρισμένες επαγγελματικές πιστοποιήσεις σε ιδιώτες και επιχειρήσεις σε τομείς όπως η χρηματοοικονομική πληροφόρηση, λογιστική,  φορολογία και marketing.

Tο σεμινάριο για την ανάπτυξη Εκθέσεων Ολοκληρωμένης Πληροφόρησης τελεί υπό την ευγενική υποστήριξη του Ελληνικού Δικτύου για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη (CSR Hellas).

Περισσότερα

Γενικά

Η Εταιρική Υπευθυνότητα στην Ελλάδα της μακροχρόνιας κρίσης

του Γρηγόρη Αντωνιάδη Προέδρου Δ.Σ. Συνδέσμου Διαφημιζομένων Ελλάδος

Σχεδόν σε κάθε έρευνα που διαβάζουμε τα τελευταία χρόνια, καταγράφεται πλήγμα εμπιστοσύνης απέναντι σε παραδοσιακούς θεσμούς, ΜΜΕ, επιχειρήσεις, ακόμα και ΜΚΟ. Παράλληλα, εξαιτίας του ταχύτατα εξελισσόμενου digitization, συντελείται τεράστια αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι ενημερώνονται και επικοινωνούν, χωρίς πάντα να μπορούν να ξεχωρίσουν τα πραγματικά στοιχεία/ γεγονότα/δεδομένα από τη φαντασία/ άκριτη αναμετάδοση/παραπληροφό- ρηση, αλλά και το περιεχόμενο από την εμπορική επικοινωνία. Όλα τα παραπάνω συμβαίνουν σε μια χώρα που βιώνει μακροχρόνια οικονομική κρίση και που ο αριθμός των ανέργων, των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και των προσφύγων είναι δυσανάλογος με το μέγεθός της και «βαρύς» για τις δυνάμεις της.

Οι επιχειρήσεις αποτελούν κομμάτι της κοινωνίας μέσα στην οποία επιχειρούν. Είναι λογικό, στη σημερινή πραγματικότητα, ο τομέας της Εταιρικής Υπευθυνότητας να αποκτά ειδικό βάρος τόσο για την κοινωνία, όσο και για τις ίδιες τις επιχειρήσεις. Και είναι πλέον δεδομένο ότι δεν αρκούν τα καλά οικονομικά αποτελέσματα για την αναγνώριση και την επιτυχία μιας επιχείρησης, αλλά είναι εξίσου σημαντικός και ο τρόπος με τον οποίο η επιχείρηση αναφέρεται στους συνανθρώπους μας και στο περιβάλλον. Ο τρόπος αυτός είναι που αποτελεί την προστιθέμενη αξία της και τη διαφοροποιεί από τον ανταγωνισμό.

• Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της εταιρείας ερευνών qed, «το πλειοψηφικό κοινωνικό αίτημα για ενέργειες ΕΚΕ από τις επιχειρήσεις, προκύπτει από την απογοήτευση των πολιτών από το κράτος (ιδιαιτέρως δε στο ρόλο του ως εργοδότη) και κατά συνέπεια από τη μετατόπιση των προσδοκιών για προστασία και προάσπιση των αναγκών της κοινωνίας, από το κράτος/δημόσιο, προς τον ιδιωτικό τομέα και ιδιαίτερα τις μεγάλες επιχειρήσεις. Στο σύγχρονο ορισμό της επιχειρηματικότητας φαίνεται να προστίθενται όχι μόνο εμπορικά και οικονομικά αλλά και κοινωνικά KPIs».

• Σήμερα, οι επιχειρήσεις αποτελούν έναν από τους λίγους πιθανούς «εγγυητές» για τους πολίτες και την κοινωνία.

• Ο Σύνδεσμος Διαφημιζομένων Ελλάδος υπήρξε πρωτοπόρος στον τομέα της Εταιρικής Υπευθυνότητας, θεσμοθετώντας το 2000, στο πλαίσιο του κοινωνικού του ρόλου, τα Αριστεία, τα πρώτα βραβεία Εταιρικής Υπευθυνότητας στην Ελλάδα. Σε μια εποχή που η κοινωνική προσφορά συνδεόταν με τη φιλανθρωπία, ο ΣΔΕ οραματίστηκε επιχειρήσεις που διαδραματίζουν έναν ρόλο που ξεπερνά την απλή επιχειρηματική δραστηριότητα από επιλογή και όχι από υποχρέωση. Και δικαιώθηκε. Δεκαέξι χρόνια μετά την πρώτη διοργάνωση, η Εταιρική Υπευθυνότητα αποτελεί πρακτική των περισσότερων επιχειρήσεων, είναι στρατηγική επιλογή που ενσωματώνεται στην καθημερινή πρακτική και τη φιλοσοφία τους, γίνεται αντικείμενο ενασχόλησης εξειδικευμένων στελεχών και συνδέεται άρρηκτα με το marketing, την επικοινωνία και την επίτευξη των επιχειρηματικών στόχων. Παράλληλα, αποτελεί σημαντικό παράγοντα για τη διαμόρφωση της εικόνας των εταιρειών και επηρεάζει τις επιλογές του καταναλωτή. Τέλος, αποτελεί κρίσιμη λειτουργία για την υποστήριξη του κοινωνικού ιστού που κινδυνεύει με ρήξη.

• Παρακολουθώντας τις εξελίξεις, μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις, γίνονται ολοένα και πιο ενεργές κοινωνικά, αναλαμβάνοντας τεράστιο ρόλο στη διαμόρφωση ενός καλύτερου σήμερα και ενός πιο βιώσιμου αύριο.

• Τα 193 κράτη μέλη των Ηνωμένων Εθνών υιοθέτησαν το 2015 ένα πλάνο βιώσιμης ανάπτυξης που περιλαμβάνει 17 Στόχους. Η κατανόηση αυτών των στόχων και η διαμόρφωση των επιχειρηματικών πρακτικών του ιδιωτικού τομέα με άξονα αυτούς, είναι ζωτικής σημασίας, διεθνώς, αλλά και στην Ελλάδα του 2017, στην οποία πολλοί από τους βασικούς άξονες βιωσιμότητας αποτελούν πολύ σημαντικά προβλήματα. Για παράδειγμα, η ανεργία και το προσφυγικό είναι μεγάλα θέματα που, στην παρούσα τουλάχιστον συγκυρία, δεν μπορεί να επιλύσει το κράτος. Οι ανάγκες είναι τόσες πολλές και τόσο μεγάλες που χρειάζονται συμμαχίες για να υπάρξει αποτέλεσμα.

• Οι συνέργειες, ο συνδυασμός δράσεων άμεσης ανακούφισης, αλλά και μακροπρόθεσμου οφέλους, η συνάντηση των αναγκών με την προσφορά, η καλλιέργεια του εθελοντισμού στις εταιρείες, οι συνεργασίες χωρίς στεγανά και καχυποψία και κυρίως, η αισιοδοξία και η πίστη στο καλό, μπορούν να μεγιστοποιήσουν τα αποτελέσματα.

• Στο ΣΔΕ πιστεύουμε βαθιά στην εταιρική υπευθυνότητα και στη δυνατότητα των επιχειρήσεων να διαμορφώσουν, σε συνεργασία με φορείς, ΜΚΟ, το δημόσιο και την κοινωνία των πολιτών, δράσεις που αποτελούν στίγμα αισιοδοξίας και ελπίδας και βοηθούν στην πράξη.

• Για αυτό σχεδιάσαμε την πρωτοβουλία Open Doors, μία πρωτοβουλία που έχει σκοπό τη διάχυση γνώσεων, τη δημιουργία ευκαιριών, την παροχή έμπρακτης υποστήριξης και την προώθηση της συνεργασίας και της αλληλεγγύης, τόσο προς τα μέλη μας, όσο και προς την ευρύτερη αγορά της επικοινωνίας, την εκπαιδευτική κοινότητα, τους νέους και τις ευπαθείς ομάδες. Μια πρωτοβουλία που περιλαμβάνει προγράμματα και δράσεις που σχεδιάζει ή υποστηρίζει ο ΣΔΕ και που υλοποιούνται είτε από τον ίδιο είτε σε συνεργασία με σημαντικούς συνεργάτες και αρωγούς.

• Για αυτό και θα συνεχίσουμε με συνέπεια, μέσω των Αριστείων, να φέρνουμε «μπροστά» τις επιχειρήσεις εκείνες που με τις δράσεις τους δίνουν «πίσω» στην κοινωνία. Γιατί το καλό δεν είναι υποχρέωση, είναι επιλογή που αξίζει να αναγνωρίζεται, να επιβραβεύεται και να γίνεται παράδειγμα προς μίμηση.

Πηγή: ΛΕΥΚΩΜΑ ΕΚΕ 2017

Περισσότερα

Γενικά

Η Συμβολή της ΕΚΕ στην Κοινωνική & Οικονομική Προστασία

του Ιωάννη Ε. Νικολάου, Επίκουρου Καθηγητή Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης

Oι ραγδαίες συνέπειες της οικονομικής κρίσης ανέγειραν αρκετά κρίσιμα ζητήματα για την υπευθυνότητα της επιχειρηματικής κοινότητας, του τραπεζικού συστήματος καθώς και του πολιτικού κόσμου σε αυτή την κρίση.

Ειδικότερα για τις εταιρείες είναι εμφανές, καθημερινά, η κριτική για το ρόλο και την ευθύνη τους στη σημερινή οικονομική κατάσταση. Η απαξίωση του επιχειρηματικού κόσμου δεν είναι ένα εντελώς πρωτόγνωρο γεγονός ή μόνο απόρροια της οικονομικής κρίσης, αλλά αποτελεί ένα χαρακτηριστικό αρκετών ευρωπαϊκών χωρών συνδεδεμένο με διάφορα θρησκευτικά και κοινωνικά γνωρίσματα.

Οι απαντήσεις των εταιρειών σε τέτοιου είδους επικρίσεις πραγματοποιούνται κυρίως διαμέσου της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ). Δηλαδή εθελοντικών εταιρικών πρακτικών που εξασφαλίζουν ότι οι εταιρείες συμπεριφέρονται ως καλοί πολίτες (good citizenship) εντός ενός πλαισίου ηθικών αξιών. Η συζήτηση περί της έννοιας ΕΚΕ είναι δυνατόν να διακριθεί σε δυο κλασικές τάσεις με κριτήριο τη γεωγραφική προέλευση: την Ευρωπαϊκή και την Αμερικάνικη τάση.

Η Ευρωπαϊκή τάση θεμελιώνεται σε θεσμικά κείμενα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EC 347/2002), όπου η ΕΚΕ αφομοιώνει τα θεμελιώδη συστατικά στοιχεία της αειφόρου ανάπτυξης όπως είναι η οικονομική ανάπτυξη, η περιβαλλοντική διατήρηση και η κοινωνική δικαιοσύνη. Η υπερατλαντική τάση προκρίνει τη διαβάθμιση των εταιρικών ευθυνών έναντι της κοινωνίας και της οικονομίας.

Ο βασικός εμπνευστής της, οικονομολόγος Archie Carroll, θεωρεί ότι οι εταιρείες τοποθετούν όπως είναι φυσικό στη βάση των ευθυνών τους τα οικονομικά θέματα. Το αρχικό τους μέλημα είναι οι οικονομικές υποχρεώσεις (λ.χ. πληρωμές στους προμηθευτές, τους εργαζόμενους, και τα ενοίκια) ώστε εύρυθμα και απρόσκοπτα να λειτουργούν. Ακολούθως, οι εταιρείες συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις της κείμενης νομοθεσίας.

Προφανώς αυτό να προκαλεί αίσθηση σε ορισμένους αναγνώστες με μικρή εξοικείωση στον επιχειρηματικό κόσμο, μιας και φαίνεται αδιανόητο να επέρχεται η νομιμότητα των οικονομικών ζητημάτων.

Η παραδοχή αυτή είναι όμως άκρως ρεαλιστική μιας και οι εταιρείες πρώτιστα θα εκπληρώσουν τις οικονομικές υποχρεώσεις προς τους προμηθευτές (για την απόκτηση πρώτων υλών) και τους εργαζόμενους (για τη λειτουργία της παραγωγής) για να διασφαλίσουν τη λειτουργία τους και εν συνεχεία θα εξοφλήσουν τους φόρους τους (λ.χ. ΦΠΑ) ή θα χρηματοδοτήσουν προγράμματα για την προσαρμογή τους στην περιβαλλοντική νομοθεσία.

Η κατανόηση αυτής της προτεραιότητας μπορεί να γίνει με έναν απλό παραλληλισμό, τηρούμενων των αναλογιών, όπως είναι η συμπεριφορά ενός νοικοκυριού που αρχικά θα κατανέμει χρήματα για τη διατροφή και τη στέγαση και εν συνεχεία σε φόρους, όπως ΕΝΦΙΑ και φόρος εισοδήματος. Τρίτη σε σειρά ευθύνης για τις εταιρείες είναι η μέριμνα για ηθικά ζητήματα τα οποία αφορούν τους εργαζόμενους, την κοινωνία και το περιβάλλον και δεν καθορίζονται ρητά από τη νομοθεσία.

Τέλος, στην κορυφή της πυραμίδας των εταιρικών ευθυνών τοποθετείται η φιλανθρωπία, όπως είναι η αναστήλωση ενός σχολείου ή η χρηματοδότηση ανέγερσης ενός νοσοκομείου στην τοπική κοινωνία όπου δραστηριοποιούνται οι εταιρείες.

Ανεξαρτήτως της προελεύσεως, σε γενικές γραμμές η ΕΚΕ έχει τριπλό ρόλο στις σύγχρονες οικονομίες:

Α) ενδυναμώνοντας το κοινωνικό κεφάλαιο και θωρακίζοντας με ένα προστατευτικό πλέγμα ασφαλείας τα αδύναμα μέλη της κοινωνίας,

Β) συμβάλλοντας στην οικονομία λειτουργώντας εντός πλαισίου ηθικών αξιών, και

Γ) σεβόμενες το φυσικό περιβάλλον κατά τη λειτουργία τους. Ασφαλώς το αρχικό κόστος εφαρμογής των πρακτικών ΕΚΕ εξισορροπείται με οφέλη όπως είναι η βελτίωση της φήμης, η αναβάθμιση των σχέσεων με τις τοπικές κοινωνίες, η ενδυνάμωση των δεσμών με τους πελάτες και τους προμηθευτές, και η αύξηση των εσόδων.

Τα οφέλη όμως δεν οριοθετούνται μοναχά εντός στενού εταιρικού πλαισίου, αλλά επεκτείνονται στην κοινωνία και την οικονομία τονώνοντας την εμπιστοσύνη των πολιτών για τη λειτουργία των εταιρειών. Γεγονός που συμβάλλει στη σταθεροποίηση των οικονομικών συναλλαγών και στη μείωση του κόστους συναλλαγών. Αξιοσημείωτη είναι επίσης η συμβολή στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος κυρίως με επιδόσεις που υπερβαίνουν τις απαιτήσεις της νομοθεσίας. Καταλήγοντας, η ΕΚΕ αποτελεί ουσιαστικά ένα εθελοντικό εργαλείο που υπό ορισμένες προϋποθέσεις είναι δυνατόν να δημιουργήσει αξία στην εταιρεία, στην εφοδιαστική αλυσίδα και στην κοινωνία εν γένει. Σήμερα, τέτοιου είδους εργαλεία είναι αναγκαία μιας και διανύουμε το όγδοο έτος της οικονομικής κρίσης και το διαμορφωμένο οικονομικό περιβάλλον αποδυναμώνει την ικανότητα των φορέων και των δομών του κράτους να συμβάλλουν σε θέματα κοινωνικής πρόνοιας. Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι η ΕΚΕ μπορεί σε σταθερή βάση να διαδραματίζει κοινωνικό ρόλο, εντούτοις δεν θα πρέπει να αποτυπωθεί λαθεμένα στην αντίληψή μας ότι οι εταιρείες θα αποτελέσουν υποκατάστατο της κρατικής πολιτικής στα κοινωνικά ζητήματα. Κρίσιμο είναι ότι η ΕΚΕ εξασφαλίζει επιστροφή μέρους της αξίας των εταιρειών σε ομάδες που εμπλέκονται στη λειτουργία της, βοηθάει στην επίλυση κοινωνικών και περιβαλλοντικών θεμάτων,διασφαλίζει τις εταιρείες να λειτουργούν ως καλοί πολίτες και τονώνει την εμπιστοσύνη των πολιτών στους δρώντες του οικονομικού συστήματος.

Πηγή: Λεύκωμα ΕΚΕ 2017

Περισσότερα

Ετικέτες

Εγγραφή στο Newsletter

ΔΗΜΟΦΙΛΗ