Connect with us

SDG's

K. Koτταρίδη: Πρόκληση για τις ΜμΕ η βιώσιμη ανάπτυξη

Καθώς οδεύουμε στην τελική ευθεία για την υλοποίηση της ατζέντας του ΟΗΕ, με ορίζοντα το 2030, γίνεται σαφές ότι δεν αρκεί μόνο η μετατόπιση των μεγάλων εταιρειών στο μοντέλο της βιώσιμης ανάπτυξης αλλά είναι καθοριστικός ο ρόλος και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, οι οποίες αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής οικονομίας – και της ελληνικής ειδικότερα. 

Της Σοφίας Εμμανουήλ (semmanouil@gmail.com)

Η μετάβαση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων σε ένα βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης, θα συμβάλλει καθοριστικά στην προσπάθεια να γίνει η οικονομία πιο πράσινη και πιο ανταγωνιστική μακροπρόθεσμα, όπως εξηγεί στο csrindex η Κωνσταντίνα Κοτταρίδη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Πειραιώς, Διευθύντρια Εργαστηρίου Βιοοικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης και Διευθύντρια ΔΠΜΣ στη Βιοοικονομία.

Η κ. Κοτταρίδη αναφέρεται μεταξύ άλλων στην ανάγκη πληρέστερης ενημέρωσης. Εξάλλου, στην πορεία για τη βιώσιμη ανάπτυξη έννοιες όπως βιοοικονομία, κυκλική οικονομία, οικονομία διαμοιρασμού έρχονται να πρωταγωνιστήσουν σε δράσεις, business plan, επενδυτικά και κυβερνητικά προγράμματα, χωρίς όμως όλοι όσοι εμπλέκονται σε αυτά να κατανοούν τους νέους όρους και την ανάγκη συνεργασίας που απαιτείται για να αποδώσουν τα αναμενόμενα.

Διαπιστώνεται ότι το χάσμα μεταξύ εκπαιδευτικής κοινότητας και αγοράς εργασίας, η απουσία κατάλληλα καταρτισμένων στελεχών για την κάλυψη των νέων θέσεων που δημιουργούνται με τις τεχνολογικές αλλαγές στις επιχειρήσεις αλλά και το έλλειμμα ενημέρωσης σε ένα ευρύ φάσμα μικρομεσαίων επιχειρήσεων συνθέτουν ένα περιβάλλον όπου η στόχευση στην βιώσιμη ανάπτυξη δείχνει να είναι πρόκληση.

Νέο πεδίο ανταγωνισμού

Παρόλ’ αυτά αναπτύσσονται πολλές πρωτοβουλίες, από συμβούλους, εκπαιδευτικούς φορείς και δημόσιες υπηρεσίες, μέχρι ΜΚΟ, που στοχεύουν στην στήριξη της βιωσιμότητας των επιχειρήσεων μέσω της διαχείρισης των νέων προκλήσεων οι οποίες δεν αφορούν μόνον οικονομικά δεδομένα αλλά και περιβαλλοντικά, κοινωνικά, και ζητήματα εταιρικής διακυβέρνησης. Αυτά είναι που συνθέτουν και το νέο πεδίο ανταγωνισμού που γίνεται ολοένα πιο οξύ λόγω της τεχνολογίας και της παγκοσμιοποίησης. 

Μιλώντας για το νέο περιβάλλον, με φόντο τους 17 Παγκόσμιους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ και τις προκλήσεις για τις επιχειρήσεις, που καλούνται να υιοθετήσουν δείκτες μέτρησης μη χρηματοοικονομικών επιδόσεων και διεθνείς οδηγίες, καθώς και να λογοδοτούν γι’αυτά, η Κωνσταντίνα Κοτταρίδη μιλά στο csrindex για τις ανάγκες που ανακύπτουν για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Στην Ελλάδα, πάνω από το 99% των επιχειρήσεων είναι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και ειδικότερα μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, πολλές από τις οποίες είναι οικογενειακές. Παρά το γεγονός ότι βρίσκουμε τις μεγάλες επιχειρήσεις στην Ελλάδα να καταρτίζουν Απολογισμούς Βιωσιμότητας, οι μικρομεσαίες ακόμα είτε δεν έχουν ακούσει τι είναι αυτό είτε αν το έχουν ακούσει, δεν έχουν καταλάβει τι σημαίνει και, κυρίως, πώς μπορούν να ωφεληθούν ενσωματώνοντας δράσεις βιώσιμης ανάπτυξης”, σημειώνει προσθέτοντας ότι η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι οι επιχειρήσεις που ενσωματώνουν δράσεις βιώσιμης ανάπτυξης σε όλο το φάσμα της λειτουργίας τους, χαίρουν υψηλότερων κερδών. 

Όπως εξηγεί, η αυξανόμενη καταναλωτική πίεση και οι αυστηρότερες νομοθεσίες για συμμόρφωση με καλές πρακτικές ως προς το περιβάλλον, την κοινωνία και τη χρηστή διαχείριση των πόρων, αλλάζουν τους όρους του ανταγωνισμού και επιβάλλουν τρόπο τινά στις επιχειρήσεις να μεταβάλλουν την ανταγωνιστική τους στρατηγική.

Τονίζει ότι υπάρχει σοβαρό έλλειμμα ενημέρωσης και γνώσης περί της εταιρικής βιωσιμότητας στην ελληνική επιχειρηματική σκηνή και είναι ανάγκη ιδιαίτερα οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις να ενημερωθούν και να κατανοήσουν τι σημαίνει εταιρική βιωσιμότητα μέσω των 3 πυλώνων: Οικονομικό, Κοινωνικό, Περιβαλλοντικό. “Χρειάζονται καθοδήγηση για τις σχετικές δράσεις που μπορούν να αναπτύξουν στο πλαίσιο της λειτουργίας τους οι οποίες θα τους δίνουν ένα «ανταγωνιστικό πλεονέκτημα» και την «έξωθεν καλή μαρτυρία» προς τους πελάτες τους ενισχύοντας την μπράντα τους”, σύμφωνα με την κ. Κοτταρίδη, ακόμα μεγαλύτερο είναι το έλλειμμα όσον αφορά ειδικότερες πτυχές της βιωσιμότητας που σχετίζονται με το περιβάλλον, όπως η κυκλική οικονομία. 

“Ίσως είναι πιο κατανοητή η κοινωνική διάσταση της βιωσιμότητας η οποία εμπεριέχει κοινωνικές δράσεις (π.χ. βοήθεια σε ευπαθείς ομάδες) αλλά ακόμα και εκεί υπάρχουν πολλές παράμετροι που δεν είναι γνωστές όπως η διασφάλιση δικαιοσύνης και ισότητας στον εργασιακό χώρο και πολλές ακόμη”, προσθέτει και τονίζει ότι βασικό μέλημα είναι η κατάρτιση υφιστάμενων και εν δυνάμει στελεχών για τη βιώσιμη ανάπτυξη και τη μετάβαση σε ένα νέο επιχειρηματικό και αναπτυξιακό μοντέλο ενσωματώνοντας δράσεις και πρακτικές με βάσει τους 17 ΣΒΑ του ΟΗΕ.

Στο πλαίσιο αυτό άλλωστε έχει σχεδιαστεί το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς στη Βιοοικονομία, Κυκλική Οικονομία και Βιώσιμη Ανάπτυξη και το διεπιστημονικό μεταπτυχιακό στη Βιοοικονομία αλλά και το Εργαστήριο Βιοοικονομίας, Κυκλικής Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Σκοπός αυτής της ιστοσελίδας είναι να αναδείξει τις δράσεις των εταιρειών που έχουν επενδύσει στην Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη. Να παρουσιάζει τις δράσεις τους, τις απόψεις τους αλλά και τις κυβερνητικές και Ευρωπαϊκές οδηγίες που κατά καιρούς προστίθενται. Η βιώσιμη ανάπτυξη τόσο της κοινωνίας όσο και του ιδιωτικού επιχειρείν είναι υπόθεση όλων μας. Από τα εκπαιδευτικά ιδρύματα μέχρι τις διοικήσεις των επιχειρήσεων και από τα αρμόδια υπουργεία μέχρι τα διοικητικά συμβούλια των τοπικών κοινοτήτων.

Περισσότερα
Διαφημίσεις
Σχολιάστε

Σχολιάστε το άρθρο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

14# Ζωή στο Νερό

WWF: «Διαδικτυακό παιχνίδι» κατά των εκπομπών CO2

Τα ψάρια και τα θαλασσινά πάντοτε είχαν ιδιαίτερη θέση στο τραπέζι μας; Τι αντίκτυπο έχουν στο περιβάλλον οι καταναλωτικές μας επιλογές; Γιατί ορισμένες επιλογές μας σε ψαρικά κάνουν καλό στις θάλασσές μας, ενώ κάποιες άλλες επιδεινώνουν ακόμα και την κλιματική κρίση;

Απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα δίνει το νέο διαδικτυακό παιχνίδι του WWF (https://www.wwf-finprint.org/gr) που μέσα από ένα εικονικό υποθαλάσσιο ταξίδι ενημερώνει τους καταναλωτές για τα στάδια της παραγωγής, αλιείας και μεταφοράς ψαρικών και τις επιπτώσεις τους για το κλίμα. Στο πλαίσιο του παιχνιδιού, οι χρήστες καλούνται να επιλέξουν μεταξύ διαφορετικών ειδών ψαρικών, μεθόδων αλιείας και μεθόδων μεταφοράς. Ανάλογα με τις επιλογές που κάνει κάθε χρήστης, το παιχνίδι του WWF υπολογίζει με ακρίβεια τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) που εκλύονται κάθε φορά και εξηγεί με απλό και κατανοητό τρόπο τι σημαίνει αυτό για το περιβάλλον, αλλά και πώς μπορούμε να μειώσουμε το καταναλωτικό αποτύπωμά μας. 

Στόχος του παιχνιδιού είναι να ενημερώσει και να ευαισθητοποιήσει τους καταναλωτές για τον αντίκτυπο που έχουν οι διατροφικές τους συνήθειες στο περιβάλλον και το κλίμα, προκειμένου να κινητοποιηθούν και να αναλάβουν ενεργό δράση, κάνοντας πιο υπεύθυνες επιλογές στα ψάρια και θαλασσινά της προτίμησής τους. 

Με την κλιματική κρίση να απειλεί τη φύση, τις ανθρώπινες δραστηριότητες, όπως την αλιεία, ακόμα και τη διατροφή μας, η ανάγκη να δράσουμε για το καλό του πλανήτη και των θαλασσών μας είναι πιο επιτακτική από ποτέ.  Σημειώνεται ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι σήμερα ο μεγαλύτερος εισαγωγέας ψαρικών παγκοσμίως και ότι σε ποσοστό άνω του 50% η ζήτηση για ψαρικά καλύπτεται από εισαγόμενα προϊόντα, με τις αντίστοιχες επιπτώσεις των σταδίων της παραγωγής και της μεταφοράς για το κλίμα. Αυτό σημαίνει ότι μέσω της σωστής ενημέρωσης, όλοι μας ως καταναλωτές μπορούμε να δώσουμε τη δική μας μάχη κατά της κλιματικής κρίσης, αρχίζοντας από την αλλαγή στις αγοραστικές μας συνήθειες κι επιλογές.

Περισσότερα

1# Μηδενική Φτώχεια

SolidarityNow: Συνταγές από Γυναίκες Πρόσφυγες

«Ένα από τα αυθεντικά πολιτιστικά στοιχεία ενός τόπου είναι η γαστρονομία του. Οι ιδιαιτερότητες της γεύσης από την κουζίνα μίας περιοχής είναι συχνά συνδεδεμένες με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της κοινωνίας της, ενώ αποκαλύπτουν στοιχεία της πολιτιστικής και οικονομικής ιστορίας της. Συγχρόνως, η γεύση είναι και ένας τρόπος επικοινωνίας. Ένας τρόπος να μιλήσει κάποιος στην καρδιά του άλλου».

Με αυτά τα λόγια, η Αντιγόνη Λυμπεράκη, Διευθύντρια του SolidarityNow, συστήνει το #TasteMyWorld, το Βιβλίο Μαγειρικής της οργάνωσης, μια έκδοση με πολυπολιτισμικό περιεχόμενο και με στόχο να μιλήσει στην καρδιά όλων με όχημα το φαγητό.

Η ιδέα της καταγραφής και συλλογής των συνταγών που μαγείρευαν καθημερινά οι γυναίκες – ωφελούμενες του SolidarityNow σε ανοιχτές δομές φιλοξενίας που υλοποιείται το πρόγραμμα Κέντρα Υποστήριξης Παιδιού & Οικογένειας, ανήκει στην Ειρήνη Πολυκρέτη, Υπεύθυνη του Χώρου Γυναικών.

Η ίδια σημειώνει ότι απώτερος στόχος δεν ήταν μόνο η ανταλλαγή ιδεών και το ανακάτεμα συνταγών, αλλά προπαντός οι εμπνεύστριές τους να ξαναθυμηθούν πόσα και πόσα πράγματα καταφέρνουν με μοναδικό τρόπο και άλλα πόσα μπορούν να μας μάθουν. ‘Καθώς σημειώναμε ποσότητες και τρόπους εκτέλεσης, πολλές από αυτές αφηγήθηκαν, είτε τη σημασία του συγκεκριμένου πιάτου για τον πολιτισμό τους, είτε ιστορίες αναφορικά με σημαντικά γεγονότα της ζωής τους, που τα συνέδεσαν με τη συγκεκριμένη συνταγή», προσθέτει.

Για τη σημασία κάθε πιάτου για τις ίδιες, μίλησαν μερικές από τις γυναίκες που μαγείρεψαν μαζί στο Μουσείο Γαστρονομίας μια χειμωνιάτικη μέρα, θέτοντας έτσι τα θεμέλια για τη δημιουργία του Βιβλίου Μαγειρικής. «Όταν μαγειρεύω αυτό το φαγητό -μπαστέλα με κοτόπουλο- νιώθω τόσο όμορφα, γιατί δεν μπορείς να το φας μόνος σου. Για να το μαγειρεύεις, περιμένεις σίγουρα κόσμο», δηλώνει και η Ζακία από το Μαρόκο. «Η μυρωδιά του Ντόρχο στη γειτονιά σημαίνει ότι ήρθαν γιορτές», λέει η Ρουτ από την Ερυθραία, ενώ η Μπίμπι από το Αφγανιστάν θυμάται ότι η πρώτη φορά που μαγείρεψε Κουκού ήταν για τον σύζυγό της, ότι είχαν παντρευτεί, και δηλώνει ότι ‘το Κουκού το φτιάχνεις όταν έχεις διάθεση».

«Η μαγειρική συνδέει το παρελθόν με το μέλλον», σύμφωνα με την Ειρήνη Πολυκρέτη, και η γεύση ως τρόπος επικοινωνίας μας φέρνει κοντά, όλους – ανεξαρτήτως καταγωγής, φύλου, θρησκείας, ενώ ανταλλάσσοντας μαγειρικές γνώσεις, ανταλλάσσονται και έθιμα, ιστορίες και συναισθήματα, όλα αυτά που συνδέουν τους ανθρώπους και δημιουργούν τις προϋποθέσεις για ανοιχτές κοινωνίες.

Περισσότερα

17# Συνεργασία για τους Στόχους

Συνεργασία ΑΒ Βασιλόπουλος με Φυσικό Αέριο

Σε μια καινοτόμα συνεργασία με πολλαπλά οφέλη για τους καταναλωτές προχωρά το Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας με την ΑΒ Βασιλόπουλος, προσφέροντας επιπλέον προνόμια στους πελάτες και των δύο εταιρειών. 

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ένας ενεργειακός πάροχος ενώνει τις δυνάμεις του με μια αλυσίδα σούπερ μάρκετ, χρησιμοποιώντας προηγμένα εργαλεία πιστότητας και επιβράβευσης πελατών. Το Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας συμπράττει με την ΑΒ Βασιλόπουλος και προσφέρει διπλό όφελος με κάθε νέα σύνδεση ηλεκτρισμού ή φυσικού αερίου για όλους τους κατόχους της κάρτας πιστότητας ΑΒ Plus. Έτσι, κάθε κάτοχος της κάρτας AB Plus, με κάθε νέο συμβόλαιο σε ρεύμα ή φυσικό αέριο, κερδίζει 2.000 πόντους, που αντιστοιχούν σε επιταγές έκπτωσης ΑΒ Plus αξίας 60 ευρώ ή ακόμη και 4.000 πόντους δηλαδή 120 ευρώ σε επιταγές έκπτωσης AB Plus με συμβόλαια double play. Οι επιταγές έκπτωσης AB Plus  μπορούν να εξαργυρωθούν για άμεσες αγορές σε οποιοδήποτε από τα καταστήματα της ΑΒ Βασιλόπουλος σε όλη την Ελλάδα.

Επιπλέον προνόμια απολαμβάνουν οι νέοι πελάτες του Φυσικού Αερίου Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας, καθώς οι δικαιούχοι της προσφοράς θα μπορούν να έχουν όλη την ημέρα ηλεκτρικό ρεύμα σε τιμή χαμηλότερη και από τη νυχτερινή ή φυσικό αέριο με χαμηλότερη τιμή κατά 20%, απολαμβάνοντας παράλληλα την ξεγνοιασιά και τη συνολική εμπειρία εξυπηρέτησης που προσφέρει σταθερά το Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας.

Με αφορμή τη νέα αυτή συνεργασία, ο Γενικός Διευθυντής Γιάννης Μητρόπουλος δήλωσε: «Όλοι εμείς, η ομάδα του Φυσικού Αερίου, προσπαθούμε διαρκώς να δημιουργούμε και να προσφέρουμε αξία στους Καταναλωτές κάνοντας κάθε επαφή μεταξύ μας μια ευχάριστη εμπειρία. Η συνεργασία με την ΑΒ Βασιλόπουλος και το ευρύ δίκτυο καταστημάτων της, με περισσότερα από 500 σημεία σε όλη την Ελλάδα, αλλά και το πλέον επιτυχημένο πρόγραμμα πιστότητας μέσω της κάρτας ΑΒ Plus, που αριθμεί πάνω από 2.500.000 ενεργά μέλη, αποτελεί μια πραγματική καινοτομία και εμπλουτίζει ακόμα περισσότερο τα προνόμια που παρέχουμε στους καταναλωτές. Έτσι, εκτός από ανταγωνιστικά προϊόντα για κάθε ενεργειακή ανάγκη, προσφέρουμε επιπλέον οφέλη και υπηρεσίες προσαρμοσμένες σε αυτά που μας ζητάνε οι ίδιοι οι πελάτες. Αξιοποιώντας το πλέον επιτυχημένο σχήμα πιστότητας ΑΒ Plus, πρωτοπορούμε μαζί, δημιουργούμε μια στρατηγική συνεργασία και ενισχύουμε τις σχέσεις εμπιστοσύνης με τους πελάτες μας».

Περισσότερα
Test

Ετικέτες

Εγγραφή στο Newsletter

ΑΠΟΨΕΙΣ