Connect with us

11# Βιώσιμες πόλεις & Κοινότητες

Lucy Xu: Από την πόλη των ευκαιριών (Νέα Υόρκη) στην Aθήνα

“Όπου υπάρχει μια κρίση, εγώ βλέπω μια ευκαιρία” λέει η Lucy Xu, ιδρύτρια της εταιρείας The Port, η οποία παραχώρησε συνέντευξη στο csrindex.gr ενόψει της ομιλίας της στο 17ο ετήσιο συνέδριο Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου στις 7 Νοεμβρίου.

Συνέντευξη στη Σοφία Εμμανουήλ

semmanouil@gmail.com

Μετακομίσατε από τη Νέα Υόρκη, μια πόλη με σημαντική επίδραση στο εμπόριο, την οικονομία, τα ΜΜΕ, την τέχνη, τη μόδα, για να έρθετε στην Αθήνα μια από τις αρχαιότερες πόλεις στον κόσμο. Τι ήταν αυτό που βάρυνε στη …ζυγαριά και σας ώθησε σε αυτή την απόφαση;

Για εμένα, η απάντηση είναι απλή, τόσο σε προσωπικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο και, φυσικά, ο ήλιος και η θάλασσα είναι μικρά μόνο κομμάτια αυτής της εξίσωσης.

Πέρασα το πρώτο μισό της ζωής μου μεγαλώνοντας ανάμεσα σε δύο πολιτισμούς (της Κίνας και της Αμερικής), και αυτό με βοήθησε να ανακαλύψω το καινοτόμο κενό που δημιουργείται όταν συνδυάζεις διαφορετικούς τρόπους ζωής και σκέψης. Είναι η δύναμη του να ζεις σε αυτό το κενό μεταξύ των κόσμων που μου δίνει την ώθηση να συνεχίζω. Αυτό το κενό εμπνέει νέες προοπτικές, ενεργοποιεί την ικανότητα εφαρμογής της αντικειμενικότητας ενός «ξένου» στους κόσμους με τους οποίους είσαι εξοικειωμένος και έπειτα σου δίνει τη δυνατότητα να εκμεταλλευτείς τα πλεονεκτήματα του κάθε πολιτισμού και περιβάλλοντος.

Από επαγγελματική οπτική, ο τομέας ενασχόλησής μου εκτείνεται στο μάρκετινγκ και την τεχνολογία. Είμαι ευγνώμων που έχω αποκτήσει όλες αυτές τις εμπειρίες και την εξάσκηση – από ένα πτυχίο Διοίκησης Επιχειρήσεων στο Wharton, μέχρι το να εργάζομαι για μεγάλους συνεταιρισμούς όπως η IBM και την ενασχόλησή μου με νεοφυείς επιχειρήσεις. Μετά από κάποια χρόνια λοιπόν στη Νέα Υόρκη, ένιωσα ότι η ψυχή μου λαχταρούσε κάτι περισσότερο – μια ευκαιρία να δοκιμάσω τις ικανότητές μου σε μια εντελώς διαφορετική αγορά με πολύ διαφορετικούς πόρους.

Για πολλούς, μπορώ να κατανοήσω πώς μπορεί να φανεί όλη αυτή η πορεία μου κοιτάζοντάς την “προς τα πίσω”, αλλά ανέκαθεν αγαπούσα τις προκλήσεις και επιζητούσα ενεργά το ρίσκο. Όπου υπάρχει μια κρίση, εγώ βλέπω μια ευκαιρία. Ο μόνος τρόπος να ανακαινίσεις πλήρως ένα κτήριο είναι να το κατεδαφίσεις πρώτα. Εδώ, η κάθε μέρα είναι μια έμπνευση. Βρίσκομαι ενώπιον της απτής ελπίδας της νέας γενιάς της Ελλάδας, καθώς και του επόμενου κύματος φωτεινών παγκόσμιων μυαλών που επιλέγουν να κάνουν ένα άλμα εμπιστοσύνης και να χτίσουν τη ζωή τους εδώ.

Μιλήστε μας λίγο για την εταιρεία σας. Πότε συστάθηκε και ποιο είναι σήμερα το προφίλ της;

Το The Port είναι μια συμβουλευτική εταιρεία μάρκετινγκ και επιχειρηματικότητας, η οποία συνεργάζεται με ελληνικές και αμερικάνικες επιχειρήσεις για να δημιουργήσει στρατηγικές μάρκετινγκ που απευθύνονται σε παγκόσμιο κοινό. Το όραμά μας είναι να ενθαρρύνουμε μια διεθνή νοοτροπία και να χτίσουμε έναν κόσμο συνεργασίας μέσω της ανταλλαγής και κατανόησης των βέλτιστων πόρων και πρακτικών.

Ίδρυσα το The Port στις αρχές του 2018, έχοντας εμπνευσθεί από την ανάπτυξη του τοπικού τεχνολογικού οικοσυστήματος και την ανάγκη για διεθνή εμπειρία και επαγγελματισμό που θα βοηθούσε να επεκταθούν οι τοπικές επιχειρήσεις σε διεθνές επίπεδο. Αυτή η ανάγκη, συνδυαζόμενη με την εισροή άνω των 300 εκατομμυρίων ευρώ που εισήλθαν στο ελληνικό τεχνολογικό οικοσύστημα ως άμεση επένδυση από την Ευρωπαϊκή Ένωση και ιδιώτες επενδυτές, σήμανε την κατάλληλη στιγμή να ξεκινήσει μια επιχείρηση, η οποία θα εξοπλίσει το επερχόμενο κύμα επιχειρηματιών, με τις βέλτιστες πρακτικές που θα χρειαστούν για να εκκινήσουν και να κλιμακώσουν τις επιχειρηματικές ιδέες τους.

Σήμερα, το The Port συνεργάζεται με αναπτυσσόμενες επιχειρήσεις τόσο της Ελλάδας όσο και της Αμερικής υποστηρίζοντας την επέκτασή τους και κατασκευάζοντας τις πρωτοβουλίες τους στο μάρκετινγκ. Συνεργαζόμαστε με πελάτες διαφόρων βιομηχανιών – συμπεριλαμβανομένων και των B2B SaaS, αλλά και των βιομηχανιών της τεχνολογίας, των μεταφορών, του τουρισμού, της σίτισης, της αγροτεχνολογίας, και άλλες βιομηχανίες που προέρχονται από την αμερικανική και την ελληνική αγορά. Μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες για τους τωρινούς μας πελάτες και τα πρότζεκτ μας εδώ.

Πόσους εργαζόμενους-συνεργάτες έχετε και ποιοι είναι οι στρατηγικοί σας στόχοι για το μέλλον;

Αυτή τη στιγμή, έχουμε πέντε μέλη στην ομάδα μας και τρεις συνεργαζόμενους οργανισμούς που λειτουργούν σε πολλαπλές ζώνες ώρας. Η μακρινή ομάδα μας έχει έδρα τη Φιλαδέλφεια και τη Νέα Υόρκη, και οι συνεργάτες μας όπως η Dodo Design και η Outside Tech διανέμονται σε ολόκληρο τον κόσμο και παρέχουν επιπλέον υποστήριξη σε εκτεταμένα έργα ενώ ταυτόχρονα ενισχύουν την παγκόσμια προοπτική του The Port για την οικοδόμηση brand και εκστρατειών. Τοπικά εδώ στην Ελλάδα, έχουμε και τη βοήθεια σπουδαίων ανερχόμενων ταλέντων, όπως η Ελίζα Τουλή, η οποία μας βοήθησε να προσαρμόσουμε στα δεδομένα της χώρας την ιστοσελίδα μας και τη συνολική παρουσία της εταιρείας μας.

Στο μέλλον θα συνεχίσουμε να χτίσουμε την επιχείρηση μας: να δουλεύουμε με τοπικές πρωτοβουλίες workshops στην Αθήνα με κοινότητες όπως το Stone Soup, masterclasses στην Θεσσαλονίκη με φανταστικούς accelerators της περιοχής όπως το OK!Thess και να δουλέψουμε με τοπικούς επιχειρηματίες και startups. Μακροπρόθεσμα, η ομάδα μας θα προσπαθήσει να φέρει την επόμενη πρωτοβουλία του οράματος του The Port στη ζωή: να διευκολύνει την εισροή ξένου κεφαλαίου και χρηματοδότησης στην τοπική ελληνική αγορά. Είμαστε σε θέση να εργαστούμε για την επίτευξη αυτού του στόχου, καθώς έχουμε ήδη θέσει τις βάσεις με την εισαγωγή των βέλτιστων πρακτικών και πόρων από το εξωτερικό. Με αυτή τη νέα ώθηση, στόχος μας είναι να συνεχίσουμε να εκτελούμε την αποστολή μας. Να υποστηρίζουμε δηλαδή επιχειρήσεις κάθε επιπέδου ανάπτυξης στην προσέλκυση παγκόσμιου κοινού και στην ανάπτυξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας, μέσω της συμβουλευτικής μάρκετινγκ, της επιχειρηματικής συμβουλευτικής και της ανταλλαγής γνώσεων και κεφαλαίων μεταξύ των παγκόσμιων τεχνολογικών αγορών.

Τι πιστεύετε ότι διαφοροποιεί την The Port από άλλες εταιρείες του ανταγωνισμού;

Οι βασικές αξίες της εταιρείας μας είναι οι εξής: αισιοδοξία, συνεργασία, προσαρμοστικότητα και επαγγελματισμός – και όλα αυτά στο πλαίσιο μιας παγκόσμιας νοοτροπίας. Από αυτό έρχονται οι τρεις σημαντικοί διαφοροποιητικοί παράγοντες των υπηρεσιών του The Port: η παγκόσμια προοπτική, το δίκτυο και η εμπειρία μας.

Ο χρόνος που έχω περάσει στην Ελλάδα μου έχει διδάξει ότι από κάθε αγορά και πολιτισμό υπάρχουν πλεονεκτήματα που πρέπει να παρατηρηθούν, διδάγματα που πρέπει να περάσουν και ευκαιρίες που πρέπει να ληφθούν. Συγκεκριμένα, το The Port στηρίζεται στην καλλιεργημένη σχέση μεταξύ αφενός του αμερικανικού επαγγελματισμού και πρακτικής κριτικής σκέψης, αφετέρου της δημιουργικότητας και της αίσθησης της αφήγησης που είναι εγγενώς ελληνική.

Η Αθήνα βρίσκεται στο δρόμο για να γίνει παγκόσμιος τεχνολογικός κόμβος, αλλά για να φτάσουμε εκεί, πρέπει να κοιτάξουμε πέρα από τα σύνορά μας για να κατανοήσουμε τις βασικές δεξιότητες και τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που έχουν ήδη καθιερώσει άλλοι ηγέτες και αγορές. Για το λόγο αυτό, στο The Port, η αποστολή μας είναι να υιοθετήσουμε τις βέλτιστες πρακτικές από τη γη των ευκαιριών (την πατρίδα μου, την Αμερική, και συγκεκριμένα την πρωτεύουσα της έντονης ζωής και της κινητικότητας, τη Νέα Υόρκη) και να την συνδυάσουμε με το DNA της αφηγηματικότητας που προέρχεται από την καθιερωμένη γη της δημιουργικότητας και της καινοτομίας (Ελλάδα). Με αυτά τα δύο στοιχεία μαζί, προσπαθούμε να εξοπλίσουμε τις επιχειρήσεις με τους αναγκαίους πόρους για να κατασκευάσουν ένα ισχυρό, αξιόπιστο, παγκόσμιο brand.

Ποια είναι η θέση της Εταιρικής Υπευθυνότητας και της Βιώσιμης Ανάπτυξης στη δουλειά σας;

Το όραμά μας είναι να εμπνεύσουμε μια διεθνή νοοτροπία και να χτίσουμε έναν κόσμο συνεργασίας μέσω της ανταλλαγής και της κατανόησης των καλύτερων πόρων και πρακτικών. Και, φυσικά, η Εταιρική Υπευθυνότητα και η Αειφόρος Ανάπτυξη είναι ζωτικής σημασίας για να πραγματοποιήσουμε αυτό το όραμα σε τοπικό επίπεδο και να εφοδιάσουμε το οικοσύστημα νεοφυούς επιχειρηματικότητας της χώρας με την εκπαίδευση, τη στρατηγική μάρκετινγκ και τη νοοτροπία που απαιτείται για να είναι αυτό ανταγωνιστικό σε παγκόσμιο επίπεδο.

Διενεργούμε τοπικά workshop σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη (στο κυρίαρχο τοπικό επιταχυντή της νεοφυούς επιχειρηματικότητας, OK!Thess) για να συνεργαστούμε με φιλόδοξους αναπτυσσόμενους επιχειρηματίες, εκπαιδεύοντάς τους στις βασικές αρχές του ανακαθορισμού του οράματός τους, κατασκευάζοντας τις στρατηγικές τους στο μάρκετινγκ, βοηθώντας τους να εξελιχθούν, και πολλά περισσότερα. Θα μας βρείτε επίσης να παρέχουμε συμβουλές και καθοδήγηση σε τοπικές εκδηλώσεις όπως το Startup Weekend Thessaloniki και το Tech and the City.

Επιπροσθέτως, παρέχουμε ειδικές τιμές και επιπλέον παροχές για συγκεκριμένα εγχειρήματα ή πρωτοβουλίες και των δύο αγορών με βιώσιμο και/ή μη κερδοσκοπικό σκοπό. Στη Νέα Υόρκη, συνεργαστήκαμε στενά με τη BeSomeone Worldwide για να τους βοηθήσουμε να δημιουργήσουν και να προωθήσουν τα προγράμματά τους σε ΗΠΑ, Νεπάλ και Τανζανία. Στην Ελλάδα, το πιο πρόσφατο πρότζεκτ μας ήταν με τη Sustainable Food Movement, για να κατασκευάσουμε και να λανσάρουμε την ιστοσελίδα ενός από τα νεότερα brand τους, το οποίο συνεργάζεται με τοπικά εστιατόρια και καταστήματα τροφίμων, για να εξαλείψει τα απόβλητα τροφίμων σε όλη την Ελλάδα και την Ευρώπη.

Στο συμβουλευτικό μας σώμα περιλαμβάνεται και η Αθηνά Νουσιοπούλου, Συντονιστής Επικοινωνίας και Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης της ISOMAT Ελλάδας, η οποία μας βοηθά να οικοδομήσουμε τοπικές πρωτοβουλίες ΕΚΕ σε κάθε μελλοντικό βήμα που κάνουμε.

Η Εταιρική Υπευθυνότητα και η Αειφόρος Ανάπτυξη είναι θεμελιώδεις για την εκτέλεση των εργασιών μας. Ως εταιρεία που εξαρτάται από τους αναδυόμενους ηγέτες, είναι προς το συμφέρον αλλά και την εταιρική μας ευθύνη να καλλιεργούμε την επόμενη γενιά.

Η Αθήνα έχει μακρά ιστορία. Ως marketer πιστεύετε ότι οι ελληνικές εταιρείες “αφηγούνται” αποτελεσματικά αυτή την ιστορία όταν αναζητούν πελάτες στο εξωτερικό;

 Η αφήγηση ιστοριών βρίσκεται πράγματι στο ελληνικό DNA. Είναι κάτι που χρονολογείται στην εποχή ήδη του Ομήρου και της Οδύσσειας (δεν είναι βέβαια σύμπτωση ότι μέχρι και σήμερα, η ιστορία του Οδυσσέα παραμένει ένα από τα αρχαιότερα, πιο αξιοθαύμαστα και σε μεγάλη εκτίμηση έργα της λογοτεχνίας). Ένα ακόμη διακεκριμμένο ελληνικό χαρακτηριστικό που επιτρέπει αυτή την ισχυρή ικανότητα αφήγησης, είναι η γοητεία και το πάθος που είναι φυσικό για τον ελληνικό πολιτισμό στον πυρήνα του.

Όταν εργαζόμαστε με τις ελληνικές επιχειρήσεις, μια από τις βασικές προκλήσεις που τους βοηθάμε να ξεπεράσουν, είναι το να εκμεταλλευτούν όλη αυτή τη φυσική ενέργεια αφήγησης και να την ανακατευθύνουν με έναν εστιασμένο τρόπο που θα συμβαδίζει με τις μη ελληνικές αγορές. Αυτό συμβαίνει για δύο κυρίως λόγους. Πρώτον, οι διαφορετικοί πολιτισμοί θα επικοινωνούν φυσικά με διαφορετικούς τρόπους και τα μηνύματα θα λαμβάνονται διαφορετικά ανάλογα με το πλαίσιο στο οποίο μεταδίδονται. Και δεύτερον, η άνοδος της τεχνολογίας στη σημερινή εποχή επιβάλλει όλο και περισσότερη προσοχή από το ακροατήριό μας.

Αυτό σημαίνει ότι, ως ιδρυτές, πρέπει να γνωρίζουμε ότι η ιστορία που καλλιεργούσαμε από την πρώτη κιόλας σύλληψη των ιδεών μας – αυτή που αναγνωρίζουμε εμείς και οι ομάδες μας – δεν είναι απαραιτήτως και η ίδια με αυτή που θα αντιληφθούν οι υπόλοιποι. Για να βελτιωθεί αυτό, και να δημιουργήσουμε μηνύματα που ανταποκρίνονται καλύτερα με τους πελάτες στο εξωτερικό, προτείνουμε την υιοθέτηση μιας πολύ στοχευμένης και σωστά εκτιμώμενης προσέγγισης στην οικοδόμηση όλων τα εξωτερικών μηνυμάτων και της επικοινωνίας – μια προσέγγιση που ξεκινά με την εξακρίβωση των Κατηγοριών Αγοραστών. Μόλις κατανοήσουμε τις κατηγορίες των αγοραστών μας, μπορούμε να αντιληφθούμε πώς να επικοινωνούμε πιο αποτελεσματικά – και πώς ακριβώς να μοιραστούμε την ιστορία μας μαζί τους. Και αυτό αφορά το οτιδήποτε, από το μήκος του pitch των πωλήσεων, μέχρι την αργκό και τη γραμματική που μπορεί να χρειαστεί για τη μετάφραση από τα Greeklish στα παγκόσμια Αγγλικά.

Ποιες πιστεύετε ότι είναι οι μεγαλύτερες αδυναμίες τους (και αντίστοιχα τα ανταγωνιστικά τους πλεονεκτήματα) ως προς την διείσδυση σε ξένες αγορές;

 Όσον αφορά τις δυνατότητες και τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, υπάρχουν τέσσερις κύριοι παράγοντες. Πρώτον, ο ισχυρός ελληνικός πολιτισμός ο οποίος βασίζεται στις ανθρώπινες σχέσεις δημιουργεί βαθύτερους δεσμούς από ότι οι πολιτισμοί που βασίζονται σε συναλλαγές και οδηγεί σε εντονότερη ανθρώπινη δραστηριότητα από άλλες αγορές. Δεύτερον, τα τελευταία χρόνια, παρατηρούμε ότι η ελληνική δύναμη της δημιουργικότητας σε όλους τους τομείς, αρχίζει να μεταφράζεται και να τροφοδοτεί σύγχρονα σχέδια, καινοτομίες και brands. Τρίτον, μια βαθιά ριζωμένη κουλτούρα έχει δημιουργήσει ένα θεμέλιο ακλόνητης αυτοπεποίθησης και αντοχής που είναι, σε μεγάλο βαθμό, ασύγκριτο με άλλες αγορές. Και από αυτό, έρχονται οι τολμηροί και γενναίοι σύγχρονοι εκπρόσωποι του Οδυσσέα, έτοιμοι να ξεκινήσουν τα νέα τους προσωπικά εγχειρήματα. Τέλος, υπάρχει μια δύναμη που είναι κοντά στην καρδιά μου, δεδομένης της κινεζικής ανατροφής μου, η οποία είναι η εκπαίδευση. Το γεγονός ότι η εκπαίδευση αποτελεί βασική αξία στην ελληνική κουλτούρα σημαίνει ότι θα είναι μια φυσική επέκταση που θα οδηγήσει σε μια νέα εποχή σύγχρονης επαγγελματικής κατάρτισης και ανάπτυξης τόσο στο οικοσύστημα νεοφυούς επιχειρηματικότητας όσο και πέρα από αυτό.

Όσον αφορά τα πλεονεκτήματα που μπορεί να μάθει και να υιοθετήσει η τοπική αγορά από άλλες αγορές, υπάρχουν τρεις τομείς δραστηριοποίησης. Πρώτον, αρχίζοντας να δημιουργεί μια ισχυρότερη κατανόηση και πιο φιλική σχέση βασισμένη στην ανατροφοδότηση. Σε μέρη όπως οι ΗΠΑ, έχουμε μια κουλτούρα έντονα βασισμένη στην ανατροφοδότηση, η οποία στηρίζεται στην κατανόηση της αρχής ότι η ανατροφοδότηση οδηγεί σε βελτίωση. Η αρχή αυτή έχει βοηθήσει να υπενθυμίσουμε στους επιχειρηματίες και τους επαγγελματίες να μην είναι ποτέ «υπερβολικά παντρεμένοι με το προϊόν ή τις ιδέες τους» γιατί η καινοτομία και η ανάπτυξη ανθίζουν στο χώρο της ελευθερίας της ανατροφοδότησης.

Δεύτερον, να μην υποτιμάται ποτέ η δύναμη του καθαρού μάρκετινγκ. Δεν μιλάμε για ψηφιακό μάρκετινγκ ή εξάντληση των χρημάτων σας σε διαφημίσεις Facebook, αλλά καθαρό, συνεπές μάρκετινγκ, που προέρχεται από μια πολύ μελετημένη και στοχευμένη στρατηγική. Επειδή, ειδικά στις αγορές του εξωτερικού, το μάρκετινγκ είναι αυτό που βοηθάει τις φαινομενικά ξένες επιχειρήσεις να αρχίσουν να δημιουργούν ένα ισχυρό, αξιόπιστο, παγκόσμιο brand. Τέλος, είναι η ενθάρρυνση της διαφορετικής σκέψης και η διατήρηση μιας παγκόσμιας νοοτροπίας που ωθεί τις ομάδες σε νέα επίπεδα δημιουργικότητας και σε ένα μοναδικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Και πάλι όμως, σε διαφορετικές αγορές, όπως η Νέα Υόρκη, θεωρούμε δεδομένη την τεράστια δύναμη της βούλησης και της καινοτομίας, η οποία θρέφεται από μια μεγάλη ποικιλία προοπτικών που ενοποιούνται σε μία αγορά. Είναι αναμφισβήτητο γεγονός – η δύναμη να βρίσκονται μαζί διαφορετικά φύλα, περιβάλλοντα και νοοτροπίες σε συμβούλια, ομάδες και δίκτυα, δημιουργεί νέες οδούς σκέψης που δεν θα μπορούσαν ποτέ να υπάρξουν προηγουμένως.

Σκοπός αυτής της ιστοσελίδας είναι να αναδείξει τις δράσεις των εταιρειών που έχουν επενδύσει στην Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη. Να παρουσιάζει τις δράσεις τους, τις απόψεις τους αλλά και τις κυβερνητικές και Ευρωπαϊκές οδηγίες που κατά καιρούς προστίθενται. Η βιώσιμη ανάπτυξη τόσο της κοινωνίας όσο και του ιδιωτικού επιχειρείν είναι υπόθεση όλων μας. Από τα εκπαιδευτικά ιδρύματα μέχρι τις διοικήσεις των επιχειρήσεων και από τα αρμόδια υπουργεία μέχρι τα διοικητικά συμβούλια των τοπικών κοινοτήτων.

Περισσότερα
Διαφημίσεις
Σχολιάστε

Σχολιάστε το άρθρο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

11# Βιώσιμες πόλεις & Κοινότητες

Ανθεκτικές στον Covid-19 οι ΜΚΟ, μετά το “σχολείο” της δεκαετούς κρίσης

Aβεβαιότητα για το μέλλον εκφράζουν δύο στις πέντε ΜΚΟ (61%), το 1/4 (ή 24%) τοποθετείται με αισιοδοξία και μία στις δέκα (13,4%) εκφράζει ουδέτερη στάση, σύμφωνα με έρευνα του HIGGS που επιβεβαιώνει την ανθεκτικότητα των οργανώσεων, οι οποίες μετά από 10 χρόνια πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης, έχουν αναπτύξει μηχανισμούς για να ανταποκρίνονται σε περιόδους άλλων κρίσεων, όπως η πανδημία.

Της Σοφίας Εμμανουήλ (semmanouil@gmail.com)

Αν και η κρίση έφερε τα πάνω – κάτω στις δράσεις των ΜΚΟ (όπως τουλάχιστον αναφέρει το 80%) δημιουργώντας ανησυχίες για το μέλλον, τo 76% των οργανώσεων στην Ελλάδα, εκτιμά ότι θα συνεχίσει να λειτουργεί και μετά την τρέχουσα κρίση, με μόλις 7% να σχεδιάζει μείωση προσωπικού και 13% μείωση υπηρεσιών.

Η έρευνα του HIGGS αποκάλυψε επίσης ότι το 74% των οργανώσεων διαφωνούν με την προοπτική συγχώνευσης με άλλη ΜΚΟ, στο πλαίσιο της καλύτερης ανταπόκρισης στην κρίση. Η συγκεκριμένη τοποθέτηση έρχεται σε αντίθεση με την κύρια κατεύθυνση σε πολλά οικοσυστήματα του εξωτερικού όπου οι συγχωνεύσεις αλλά και οι προγραμματικές συνεργασίες αποτελούν βασικό αντικείμενο συζητήσεων. Ουσιαστικά η ανθεκτικότητα των ελληνικών ΜΚΟ καθιστά την ανάγκη για συγχώνευση περιορισμένη, αν και θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα επίπεδα αισιοδοξίας υποβαθμίζονται στις οργανώσεις με έως 20 χιλ. ευρώ κύκλο εργασιών. 

Ένα άλλο σημείο προσοχής είναι ότι η πανδημική κρίση επηρέασε τις περισσότερες οργανώσεις όσον αφορά στην ανεύρεση πόρων, με το 60% του δείγματος να αναφέρει ότι επηρεάστηκε αρνητικά, ενώ μόλις ένα 16% είδε μια θετική επίδραση. Από την περαιτέρω ανάλυση των δεδομένων προκύπτει ότι οι μικρότερες οργανώσεις (έως 10 άτομα προσωπικό) μπόρεσαν να ανταποκριθούν καλύτερα από τις μεγάλες και μεσαίες οργανώσεις όσον αφορά στην ανεύρεση πόρων.

Αξίζει δε να σημειωθεί ότι το 80% των οργανώσεων με έδρα στην περιφέρεια, έναντι του 57% των οργανώσεων με έδρα στην Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη, αντιμετώπισε προβλήματα στην ανεύρεση πόρων. Αντίστοιχα, οι οργανώσεις που σημείωσαν θετική επίδραση της πανδημικής κρίσης στην ανεύρεση πόρων είναι σημαντικά μειωμένες στην περιφέρεια (10% έναντι 17% στο κέντρο).

Ο Σωτήρης Πετρόπουλος, Διευθυντής του HIGGS, εξηγεί στο csrindex ότι “η πανδημία έχει επηρεάσει αρνητικά τη λειτουργία των Μη Κερδοσκοπικών Οργανώσεων, όπως θα ήταν αναμενόμενο. Παρόλα αυτά, μετά από σχεδόν 10 χρόνια οικονομικής κρίσης, διαπιστώνουμε μια ανθεκτικότητα στον τρόπο που αντιμετωπίζουν την τρέχουσα υγειονομική κρίση, χωρίς σπασμωδικές κινήσεις και χωρίς πανικό και αυτό από μόνο του είναι ιδιαίτερα ελπιδοφόρο για τους επόμενους μήνες. Προφανώς και τις απασχολούν οι εξελίξεις στον τομέα των χρηματοδοτήσεων – ο οποίος, προεξαρχούσης της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, έχει στραφεί σε μεγάλο βαθμό στην Υγεία – αλλά τηρούν στάση αναμονής, προσπαθώντας παράλληλα να μετασχηματίσουν ψηφιακά τις λειτουργίες τους στο μέγιστο δυνατό, ώστε να ανταποκριθούν στις προκλήσεις των επόμενων μηνών”.

Η χρηματοδότηση

Σε σχέση με τους υπάρχοντες χρηματοδότες, πάνω από τις μισές οργανώσεις, συγκεκριμένα το 55%, δεν αντιμετώπισαν κάποιο πρόβλημα στη ροή των χρηματοδοτήσεων, σε αντίθεση με ένα 13% το οποίο είδε χρηματοδοτήσεις του να διακόπτονται. Από την άλλη μεριά το 32% των οργανώσεων αντιμετώπισε αναβολή χρηματοδοτήσεων. 

Οι οργανώσεις μικρού μεγέθους (με 20-50 χιλ. ευρώ ετήσιο κύκλο εργασιών) και μεσαίου μεγέθους (500 χιλ. – 1 εκατ. ευρώ) είχαν τα καλύτερα σχετικά αποτελέσματα. Σημειώνεται, επίσης, η σχετικά καλή διαχείριση των πιέσεων στις χρηματοδοτήσεις από τις πολύ μεγάλες οργανώσεις (10 εκατ. ευρώ).

Σχετικά με τις επιπτώσεις στην ανεύρεση πόρων οι συμμετέχουσες στην έρευνα ΜΚΟ υπέδειξαν τη μετατόπιση χρηματοδοτήσεων των Κοινωφελών Ιδρυμάτων και της ΕΚΕ προς τον τομέα της υγείας και δη τις κρατικές δομές. Καταγράφονται επίσης οι δυσκολίες στο να πραγματοποιηθούν συναντήσεις με εκπροσώπους χρηματοδοτών αλλά και η αναβολή επ’ αόριστον ή ακύρωση εκδηλώσεων όπως bazaar, γεύματα υποστήριξης στην Ελλάδα και το εξωτερικό, πωλήσεις περιοδικών και πασχαλινών ειδών κ.ο.κ.. Την ίδια στιγμή ενισχύθηκαν οι δράσεις crowd-funding, οι επιλογές δωρεών μέσω διαδικτύου και sms, τα e-shops, οι επί πληρωμή διαδικτυακές εκδηλώσεις και σεμινάρια και oι δημόσιες εκκλήσεις για υποστήριξη. 

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας ως προς την ανεύρεση πόρων οι περισσότερες οργανώσεις (23%) έχουν προβεί στην υλοποίηση εξ αποστάσεως δράσεων ζητώντας τη συμμετοχή των (δυνητικών) χρηματοδοτών τους. Σχετικά με τις σημαντικότερες τρέχουσες ανάγκες των οργανώσεων προβάλλονται κυρίως: η κάλυψη πάγιου κόστους (π.χ. ενοίκια), το προσωπικό αλλά και ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός που κρίνεται απαραίτητος, ειδικά σε περίπτωση ενός δεύτερου lockdown.

Το 76% των οργανώσεων δηλώνουν ότι τους είναι αναγκαία μια έκτακτη χρηματοδότηση για τους επόμενους 6 μήνες. Αλλά υπάρχει κι ένα 24% περίπου που δηλώνει πως δεν χρειάζεται έκτακτη χρηματοδότηση, επιβεβαιώνοντας το συμπέρασμα για ανθεκτικότητα μερίδας οργανώσεων κατά την τρέχουσα κρίση. Σχετικά με το εύρος της έκτακτης χρηματοδότησης, η πλειονότητα των οργανώσεων, συγκεκριμένα το 44%, χρειάζεται έκτακτη χρηματοδότηση έως 50.000 ευρώ για τους επόμενους 6 μήνες ενώ το 4% άνω των 200.000 ευρώ. Το αποτέλεσμα αυτό ενδεχομένως να αιτιολογείται από το μέγεθος των οργανώσεων που συμμετείχαν στην έρευνα, οι οποίες, ως επί το πλείστον είναι μικρομεσαίες οργανώσεις με έως 40 άτομα διοικητικό προσωπικό.

Όσον αφορά, τέλος, στις εκτιμήσεις των οργανώσεων για το επόμενο διάστημα στο πεδίο της ανεύρεσης πόρων, το 43% είναι αισιόδοξο αναμένοντας η κατάσταση να βελτιωθεί, ενώ ένα 37% έχει την αντίθετη εκτίμηση. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι η πιο αισιόδοξη κατηγορία οργανώσεων βάσει κύκλου εργασιών είναι αυτή των 20-50 χιλ. ευρώ όπου μόλις το 8% θεωρεί ότι η κατάσταση θα χειροτερεύσει.

Ποιες ΜΚΟ επηρεάζονται περισσότερο

Η ανάλυση των απαντήσεων βάσει γεωγραφικής στόχευσης, νομικής μορφής και μεγέθους (κύκλος εργασιών) αποκάλυψε ότι ο Covid-19 δεν είχε πανομοιότυπη επίδραση σε όλες τις οργανώσεις. Η κρίση επηρέασε περισσότερο οργανώσεις με τη μορφή της ΑΜΚΕ, πιθανώς διότι περιλαμβάνει κατά κύριο λόγο πιο νέες οργανώσεις, καθώς και οργανώσεις της περιφέρειας έναντι των δύο μεγάλων αστικών κέντρων (Αθήνα και Θεσσαλονίκη). 

Οι οργανώσεις με μεγάλο μέγεθος (3 εκατ. ευρώ και πάνω) δεν επηρεάστηκαν τόσο αρνητικά όσο οργανώσεις μικρότερου μεγέθους ενώ οι μεγαλύτερες οργανώσεις κατάφεραν να εξουδετερώσουν τις όποιες επιδράσεις της πανδημικής κρίσης. Όσον αφορά στις ίδιες τις δράσεις περίπου 80% του οικοσυστήματος ανέστειλε παρεμβάσεις. Μάλιστα, από αυτές το μεγαλύτερο ποσοστό (16%) προχώρησαν σε αναστολή δράσεων σε ποσοστό 80%, ενώ το δεύτερο μεγαλύτερο σχετικό ποσοστό οργανώσεων (12%) ανέστειλαν το 50% των δράσεών τους.

Απροθυμία για περικοπές

Ας σημειωθεί ότι οι οργανώσεις δεν τοποθετούνται θετικά σε πιθανές απολύσεις. Πέραν του 66% του συνολικού δείγματος που δεν τοποθετείται θετικά προς μια τέτοια εξέλιξη, οι ισχυρότερες τάσεις υπέρ (αν και μικρές) καταγράφονται στις οργανώσεις με κύκλο εργασιών έως 50 χιλ. ευρώ, καθώς και σε οργανώσεις με κύκλο εργασιών μεταξύ 200 χιλ. και 1 εκατ. ευρώ. Στον αντίποδα, στις μεγάλες οργανώσεις καθώς και σε οργανώσεις με προϋπολογισμούς από 50 έως 200 χιλ. ευρώ σχεδόν δεν καταγράφεται η τάση αυτή αλλά προκύπτει μια ξεκάθαρη τοποθέτηση κατά των απολύσεων.

Παρά το δυσμενές αυτό περιβάλλον, η πλειονότητα των οργανώσεων δεν προχώρησε σε μείωση προσωπικού αν και οι περισσότερες έκαναν χρήση της δυνατότητας να θέσουν σε αναστολή μέρος ή το σύνολο του προσωπικού τους. Πιο συγκεκριμένα, μόνο ένα 10% προχώρησε σε απολύσεις, ενώ ένα 55% τήρησε στάση αναμονής παρουσιάζοντας μηδενική μεταβολή όσον αφορά στον αριθμό των εργαζομένων τους. Ενδιαφέρον παρουσιάζει ότι από τις οργανώσεις που είδαν τις δράσεις τους να μειώνονται, μόλις 15% περίπου προχώρησε σε μείωση προσωπικού. Στον αντίποδα, από τις οργανώσεις που αύξησαν τις δράσεις τους μόνο το 14% ενίσχυσε το προσωπικό τους. Προκύπτει, λοιπόν, μια συντηρητική διαχείριση του ζητήματος του ανθρώπινου δυναμικού από τις οργανώσεις συνυπολογίζοντας χρηματοδοτικά προβλήματα αλλά και αύξηση των κοινωνικών αναγκών.

Για τις οργανώσεις που δραστηριοποιούνται σε ευπαθείς ομάδες, όπως οι άστεγοι, οι υπηρεσίες τους διευρύνθηκαν, δεδομένης της ανάγκης προστασίας της συγκεκριμένης ευπαθούς ομάδας, η οποία δεν έχει σταθερό σημείο διαμονής. Ακόμη και οργανώσεις που, κατά κύριο λόγο, έως τώρα είχαν δράσεις πρόληψης και ενημέρωσης, προσαρμόστηκαν στα νέα δεδομένα με δράσεις παροχής ειδών πρώτης ανάγκης και υπηρεσιών υγείας.

Περισσότερα

11# Βιώσιμες πόλεις & Κοινότητες

COSMOTE: Στηρίζει την έκθεση «ίχνη: Η Αρχαιολογία των Κουφονησιών»

Σπουδαία ευρήματα από τις αρχαιολογικές έρευνες στα Κουφονήσια παρουσιάζονται συγκεντρωμένα για πρώτη φορά στην περιοδική έκθεση «ίχνη: Η Αρχαιολογία των Κουφονησιών» στο Άνω Κουφονήσι – που διοργανώνεται από την Εφορία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων με αποκλειστικό χορηγό την COSMOTE και θα διαρκέσει έως τις 15 Οκτωβρίου 2020.

Η έκθεση «ίχνη: Η Αρχαιολογία των Κουφονησιών» αναπτύσσεται γύρω από μοναδικά ευρήματα – μαρμάρινα ειδώλια, κεραμικά αγγεία και μαρμάρινα σκεύη -από την εποχή του Χαλκού έως και τους Μεταβυζαντινούς χρόνους- που καταδεικνύουν τη σημασία του συμπλέγματος των νησιών για τη διαμόρφωση και άνθιση του Κυκλαδικού πολιτισμού. Επιπλέον, εκτίθεται πρωτότυπο φωτογραφικό και σχεδιαστικό υλικό των ίδιων των ανασκαφέων που μεταφέρουν τη μοναδικότητα μια άλλης εποχής, αλλά και της αρχαιολογικής ανακάλυψης. 

Το κυκλαδικό κέντρο της Κέρου σημαντικό κομμάτι της αρχαιολογικής έρευνας 

H εισαγωγή της έκθεσης περιλαμβάνει και τις έρευνες στο σημαντικό κυκλαδικό κέντρο της Κέρου που αποτέλεσε το σημείο εκκίνησης για όλη την αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή, προσελκύοντας το διεθνές ενδιαφέρον. Για τις ανάγκες της ανασκαφής στην Κέρο και στο Δασκαλιό τα τελευταία χρόνια, η COSMOTE παρείχε τον απαιτούμενο τεχνολογικό εξοπλισμό για τις καθημερινές ανάγκες καταγραφής και τεκμηρίωσης της αρχαιολογικής ομάδας. Επίσης, ενίσχυσε τις δυνατότητες του δικτύου COSMOTE 4G στην περιοχή, ώστε να παρέχει γρήγορες ταχύτητες Internet και αδιάλειπτη συνδεσιμότητα στους ανασκαφείς, μέσα από το μεγαλύτερο 4G δίκτυο της χώρας.   

«Ο πολιτιστικός πλούτος από τις ανασκαφές στα Κουφονήσια έχει βάλει την περιοχή στο χάρτη του παγκόσμιου πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Είναι τιμή μας να στηρίζουμε την προβολή του κυκλαδικού πολιτισμού μέσα από τη συγκεκριμένη έκθεση, αλλά και να βλέπουμε την ψηφιακή τεχνολογία να γίνεται σύμμαχος στον εμπλουτισμό και την προβολή της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς μέσα από το έργο σπουδαίων αρχαιολόγων και των ομάδων τους», σημειώνει η Executive Director Εταιρικής Επικοινωνίας του Ομίλου ΟΤΕ, Ντέπη Τζιμέα.

Ντοκιμαντέρ «ΚΕΡΟΣ: ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΩΝ ΣΠΑΣΜΕΝΩΝ ΕΙΔΩΛΙΩΝ» 

Ο Κυκλαδικός πολιτισμός ταξιδεύει εκτός συνόρων και αποκτά παγκόσμια εμβέλεια μέσα από το ντοκιμαντέρ «ΚΕΡΟΣ: ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΩΝ ΣΠΑΣΜΕΝΩΝ ΕΙΔΩΛΙΩΝ», μια συμπαραγωγή της COSMOTE TV και του National Geographic,  που θα κάνει σύντομα πρεμιέρα στο COSMOTE HISTORY HD.

Το ντοκιμαντέρ μας μεταφέρει στο νησί της Κέρου, το αρχαιότερο ναυτικό ιερό της ανθρωπότητας και γενέτειρα ενός νέου τρόπου ζωής, όπου η ανακάλυψη εκατοντάδων σπασμένων, μαρμάρινων ειδωλίων αποτελεί αντικείμενο πολυετούς επιστημονικής μελέτης.  Στο ντοκιμαντέρ παρουσιάζονται και τα ευρήματα στην περιοχή του Δασκαλιού, που στο παρελθόν συνδεόταν χερσαία με την Κέρο. Το νησί εκτιμάται ότι καλυπτόταν από επιβλητικές κατασκευές, μαρμάρινες σκάλες και ένα πολύπλοκο σύστημα αποστραγγιστικών αγωγών, αποτελώντας έναν από τους πιο εξελιγμένους οικισμούς της πρώιμης Εποχής του Χαλκού. 

Πληροφορίες για την έκθεση «ίχνη: Η ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΚΟΥΦΟΝΗΣΙΩΝ»

Η έκθεση πραγματοποιείται στο Άνω Κουφονήσι, στην «Αρχαιολογική Συλλογή Κουφονησίου». Τον γενικό συντονισμό της έκθεσης είχε ο κ. Δημήτρης Αθανασούλης, Έφορος Αρχαιοτήτων Κυκλάδων. Την επιμέλεια ο κ. Στέφανος Κεραμίδας, αρχαιολόγος – μουσειολόγος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων και η κα Μαργαρίτα Δρίλλια, αρχαιολόγος – υπεύθυνη επικοινωνίας, με τη συνεργασία αρχαιολόγων της Εφορίας. 

Η έκθεση είναι ανοιχτή για το κοινό με ελεύθερη είσοδο, τηρώντας τα μέτρα για την πρόληψη και προστασία από τον COVID-19. Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα – Τρίτη: 14:00 – 21:00 και Τετάρτη – Κυριακή: 09:00 – 21:00.

Περισσότερα

11# Βιώσιμες πόλεις & Κοινότητες

Interamerican: Αποζημίωση 1,92 εκατ. ευρώ για το Λύρειο Ίδρυμα

Παρά τις πολλές και σύνθετες τεχνικές δυσκολίες που προέκυψαν, ο τομέας αποζημιώσεων της Interamerican ολοκλήρωσε και συμφώνησε την αποτίμηση των ζημιών που υπέστη το Λύρειο Παιδικό Ίδρυμα στο Νέο Βουτζά Αττικής από την καταστροφική πυρκαγιά του Ιουλίου 2018, καταβάλλοντας πρόσφατα, στις 31 Ιουλίου το ποσόν των 1.920.000 ευρώ. Το ιδιαίτερο αίσθημα κοινωνικής ευθύνης της εταιρείας ήταν ένας ισχυρός λόγος για να κλείσει κάθε εκκρεμότητα, ώστε να υποστηριχθούν οι απαιτούμενες εργασίες για την αποκατάσταση των 10 κτηρίων του Ιδρύματος, που έχουν υποστεί ζημιές.

Επισημαίνεται ότι η Interamerican επωμίστηκε σημαντικό οικονομικό βάρος σε αποζημιώσεις εξ αιτίας της πυρκαγιάς στην Ανατολική Αττική, κυρίως για κατοικίες αλλά και για οχήματα, με το συνολικό ποσόν να ξεπερνά τα 6 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένης και της αποζημίωσης του Λυρείου.

Ο οικισμός του Λυρείου Παιδικού Ιδρύματος λειτουργεί ως ένα πρότυπο «Ορθόδοξο Χωριό», φιλοξενώντας αγόρια και κορίτσια από τα πρώτα χρόνια της ζωής τους και παρέχοντας φροντίδα και ανατροφή οικογενειακού περιβάλλοντος για το μεγάλωμα και την εκπαίδευσή τους, μέχρι να ενηλικιωθούν και να ενταχθούν στην κοινωνία. Το Λύρειο ιδρύθηκε το 1967 από μοναχές της κοινοβιακής Ιεράς Μονής Αγίας Τριάδος, διοικείται από Δ.Σ. στο οποίο προεδρεύει ο Μητροπολίτης Κηφισιάς, Αμαρουσίου και Ωρωπού, Κύριλλος με αντιπρόεδρο την Ηγουμένη της Μονής, Μαρία, ενώ ελέγχεται από τα Υπουργεία Οικονομίας & Οικονομικών και Υγείας & Κοινωνικής Αλληλεγγύης.

Το Ίδρυμα επισκέφθηκαν, για την καταβολή της αποζημίωσης, ο Γιώργος Σπαντιδάκης, διευθυντής του τομέα των αποζημιώσεων, από τον τομέα εταιρικών υποθέσεων και υπευθυνότητας ο Γιάννης Ρούντος, διευθυντής και ο Νικόλας Αγγελόπουλος, ενώ παρευρέθηκε και η Κωνσταντίνα Μαθιούδη, συντονίστρια του Γραφείου Πωλήσεων που έχει ασφαλίσει το Ίδρυμα (στη φωτογραφία, με την Ηγουμένη Μαρία).

Περισσότερα

Ετικέτες

Εγγραφή στο Newsletter

ΑΠΟΨΕΙΣ