Connect with us

13# Δράση για το κλίμα

Μηχανισμό συνοριακής προσαρμογής άνθρακα προτείνει το ΕΚ

Tο ΕΚ επιθυμεί να συμπεριληφθούν στον επικείμενο «Ευρωπαϊκό Νόμο για το Κλίμα» πιο φιλόδοξοι στόχοι για τη μείωση των εκπομπών στην ΕΕ μέχρι το 2030 (στο 55% έως το 2030 σε σύγκριση με το 1990, αντί «τουλάχιστον στο 50% με 55%» όπως προτείνει η Επιτροπή).

Η ΕΕ πρέπει να υιοθετήσει αυτούς τους στόχους πολύ πριν από τη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για την αλλαγή του κλίματος το Νοέμβριο, λένε οι ευρωβουλευτές. Επιθυμούν επίσης έναν ενδιάμεσο στόχο για το 2040 ώστε να εξασφαλίσουν ότι η ΕΕ βρίσκεται σε καλό δρόμο για την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050.

Προκειμένου να αποφευχθεί η διαρροή άνθρακα λόγω των διαφορετικών περιβαλλοντικών φιλοδοξιών σε παγκόσμιο επίπεδο, το Κοινοβούλιο ζητά έναν μηχανισμό συνοριακής προσαρμογής άνθρακα με βάση τους κανόνες του ΠΟΕ.

Οι ευρωβουλευτές τονίζουν ότι θα τροποποιήσουν τις όποιες νομοθετικές προτάσεις υποβληθούν στην κατεύθυνση της ευθυγράμμισης με τους στόχους της Πράσινης Συμφωνίας. Προσθέτουν δε ότι, μέχρι τον Ιούνιο του 2021, χρειάζονται πιο φιλόδοξοι στόχοι για την ενεργειακή απόδοση και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, για τις οποίες θα συμπεριλαμβάνονται δεσμευτικοί στόχοι για κάθε κράτος-μέλος της ΕΕ, καθώς και αναθεώρηση άλλων νομικών πλαισίων της ΕΕ στον τομέα του κλίματος και της ενέργειας.

Tο σχετικό ψήφισμα υιοθετήθηκε με 482 ψήφους υπέρ, 136 κατά και 95 αποχές.

«Το Κοινοβούλιο υποστήριξε με συντριπτική πλειοψηφία την πρόταση της Επιτροπής για την Πράσινη Συμφωνία και χαιρετίζει την συνοχή μεταξύ των διαφόρων πολιτικών της Ένωσης και των στόχων της Πράσινης Συμφωνίας. Η αγροτική, η εμπορική και η οικονομική πολιτική της ΕΕ και άλλοι τομείς πρέπει τώρα να εξεταστούν και να αναλυθούν στο πλαίσιο της Πράσινης Συμφωνίας.», είπε ο Pascal Canfin (RE, Γαλλία), Πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος του ΕΚ..

Σκοπός αυτής της ιστοσελίδας είναι να αναδείξει τις δράσεις των εταιρειών που έχουν επενδύσει στην Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη. Να παρουσιάζει τις δράσεις τους, τις απόψεις τους αλλά και τις κυβερνητικές και Ευρωπαϊκές οδηγίες που κατά καιρούς προστίθενται. Η βιώσιμη ανάπτυξη τόσο της κοινωνίας όσο και του ιδιωτικού επιχειρείν είναι υπόθεση όλων μας. Από τα εκπαιδευτικά ιδρύματα μέχρι τις διοικήσεις των επιχειρήσεων και από τα αρμόδια υπουργεία μέχρι τα διοικητικά συμβούλια των τοπικών κοινοτήτων.

Περισσότερα
Διαφημίσεις
Σχολιάστε

Σχολιάστε το άρθρο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

13# Δράση για το κλίμα

Στον ΟΟΣΑ η “πράσινη ατζέντα” της Κυβέρνησης

Στην έδρα του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) στο Παρίσι μετέβη ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, ως επικεφαλής ελληνικής αντιπροσωπείας που παρουσίασε στον οργανισμό τους εθνικούς περιβαλλοντικούς στόχους ενόψει του τελικού σταδίου της διαδικασίας εξέτασης των επιδόσεων της Ελλάδας και της δημοσίευσης σχετικής έκθεσης.

Της Σοφίας Εμμανουήλ 

(semmanouil@gmail.com)

Η απολιγνητοποίηση και η στροφή της οικονομίας στο κυκλικό μοντέλο βρέθηκαν στο επίκεντρο της συνεργασίας που είχε αυτές τις μέρες ελληνική αντιπροσωπεία, με επικεφαλής τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστή Χατζηδάκη, με το επιτελείο του ΟΟΣΑ.

Ο Έλληνας υπουργός, που ταξίδεψε στο Παρίσι 25 και 26 Φεβρουαρίου, ενόψει της κατάρτισης έκθεσης (OECD Environmental Performance Review of Greece) από τον οργανισμό για τη χώρα μας, η οποία θα περιλαμβάνει συστάσεις, αναλυτική πληροφόρηση και εργαλειοθήκη για το σύνολο των περιβαλλοντικών ζητημάτων, παρείχε ενημέρωση για τις περιβαλλοντικές επιδόσεις της Ελλάδας.

Στο περιθώριο της διαδικασίας αυτής ο Κωστής Χατζηδάκης είχε συνάντηση με τον Γενικό Γραμματέα του ΟΟΣΑ, Angel Gurria, ο οποίος τον συνεχάρη για τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει η Ελλάδα, ειδικά στον τομέα της απολιγνιτοποίησης καθώς και της ηλεκτροκίνησης. Ο υπουργός υπογράμμισε στον Γενικό Γραμματέα του ΟΟΣΑ τη σημασία της συνεργασίας στα περιβαλλοντικά ζητήματα, καθώς ο Οργανισμός διαθέτει ιδιαίτερη τεχνογνωσία.

Την συνάντηση προετοίμασαν στελέχη του επιτελείου του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας μεταξύ των οποίων οι κ.κ. Κωνσταντίνος Αραβώσης, Γενικός Γραμματέα Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, Κωνσταντίνος Δημόπουλος, Γενικός Διευθυντής Περιβαλλοντικής Πολιτικής του υπουργείου, Θεόδωρος Χριστόπουλος, Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Διεθνών και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, καθώς και στελέχη από το Τμήμα Κλιματικής Αλλαγής, Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης και Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων.

 

Η εξέταση των ελληνικών επιδόσεων εντάσσεται στο πλαίσιο της δεκαετούς αξιολόγησης των χωρών-μελών του ΟΟΣΑ και κατά τη συνάντηση, ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε στο περιβαλλοντικό σχέδιο νόμου που παρουσιάζεται σήμερα Πέμπτη, 27 Φεβρουαρίου, στο Υπουργικό Συμβούλιο και το οποίο περιλαμβάνει σειρά μεταρρυθμίσεων που φέρνουν την Ελλάδα πιο κοντά στις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές. Παρουσίασε επίσης τη φιλόδοξη, «πράσινη ατζέντα» της ελληνικής κυβέρνησης δίνοντας έμφαση σε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες όπως είναι:

– Η δέσμευση της χώρας για απολιγνιτοποίηση μέχρι το 2023 (πλην της Πτολεμαϊδας 5) και η πλήρης απολιγνητοποίηση έως το 2028
– Οι επενδύσεις στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας
– Η προώθηση της ηλεκτροκίνησης
– Η ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων
– Η κατάργηση των πλαστικών μιας χρήσης και
– Η θέσπιση ενός ευρωπαϊκά σύγχρονου μοντέλου προστασίας των προστατευόμενων περιοχών.

Υπενθυμίζεται ότι με βάση το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) η Ελλάδα προωθεί κλιματική ουδετερότητα μέχρι το 2050, απολιγνιτοποίηση μέχρι το 2028 και αύξηση του μεριδίου των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στο 35% του ενεργειακού μείγματος της χώρας μέχρι το 2030 – έτος για το οποίο τίθενται “ενδιάμεσοι” στόχοι για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Με επενδύσεις 43,8 δισ. ευρώ αυτό το σχέδιο αποτελεί τον πυρήνα της εθνικής στρατηγικής για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη και την υιοθέτηση των 17 Παγκόσμιων Στόχων της Ατζέντας του ΟΗΕ.

Tα deals

Οι επενδύσεις στις ΑΠΕ αναμένεται να πρωταγωνιστήσουν το 2020 και ήδη έχουν κλείσει σημαντικές συμφωνίες στο πρώτο δίμηνο της χρονιάς. Σύμφωνα με την μελέτη της PwC “Εξαγορές και Συγχωνεύσεις Επιχειρήσεων στην Ελλάδα 2019” οι εξαγορές της Senfluga, της οποίας το 10% απέκτησε η Damco, της AEM Energy Systems από την Ευρωπαϊκή Πίστη, των Φωτοβολταϊκών Παλιόμυλου από την Quest και της K-Wind Κιθαιρώνας από την Cubico, έχουν ήδη ολοκληρωθεί στις αρχές του έτους. Οι δε εξαγορές της Edison από την Energean Oil&Gas των Κοζήλιο 1 και 2 (Juwi) από τα ΕΛΠΕ, καθώς και ενός χαρτοφυλακίου φωτοβολταϊκών του ομίλου Μυτιλιναίου από τον όμιλο Motor Oil αναμένεται ότι θα ολοκληρωθούν εντός του έτους. Το συνολικό ποσό των εξαγορών αυτών θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ.

Οι στόχοι

Με βάση το ελληνικό σχέδιο στόχος είναι το μερίδιο των ΑΠΕ  στην Ακαθάριστη Τελική Κατανάλωση Ενέργειας να υπερβαίνει το 35% το 2030, σχεδόν διπλάσιο από το σημερινό και έναντι 32% που είναι ο κεντρικός ευρωπαϊκός στόχος. Επίσης στόχος είναι το μερίδιο ΑΠΕ στην Ακαθάριστη Τελική Κατανάλωση Ηλεκτρικής Ενέργειας να κυμαίνεται σε 61-64%. Αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο από την υλοποίηση του μέρους του σχεδίου που αφορά στις ΑΠΕ και στην ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων μπορούν να δημιουργηθούν και να διατηρηθούν πάνω από 60.000 θέσεις εργασίας έως το 2030. Το εισόδημα των εργαζομένων που σχετίζονται με τους κλάδους αυτούς υπολογίζεται ότι μπορεί να εμφανίσει δυνητική αύξηση 8,2 δισ. ευρώ και η εγχώρια προστιθέμενη αξία στους δυο αυτούς κλάδους να ενισχυθεί κατά 20,7 δις. ευρώ.  

Εμβληματικός στόχος στο πλαίσιο του νέου σχεδιασμού αποτελεί το φιλόδοξο μεν, ρεαλιστικό δε πρόγραμμα για την εμπροσθοβαρή απολιγνιτοποίηση της χώρας, με πλήρη απόσυρση του εν λόγω καυσίμου από το εγχώριο σύστημα ηλεκτροπαραγωγής έως το 2028. Και ήδη προς αυτή την κατεύθυνση, πριν από λίγες εβδομάδες αποδεσμευθήκαν κονδύλια 136 εκατ. ευρώ από τον λεγόμενο λιγνιτικό πόρο, προκειμένου να χρηματοδοτηθεί η μετάβαση στο νέο ενεργειακό μοντέλο σε περιοχές όπου θα κλείσουν λιγνιτικά εργοστάσια, όπως οι περιφερειακές ενότητες Κοζάνης, Φλώρινας και Αρκαδίας.

Σημειώνεται ότι ο λιγνιτικός πόρος από το 1996 αποτελεί υποχρέωση της ΔΕΗ, η οποία οφείλει να επιστρέφει ποσοστό επί του τζίρου της στις τοπικές κοινωνίες ως αντιστάθμισμα για τις δραστηριότητές της στις συγκεκριμένες περιοχές (Κοζάνη, Φλώρινα, Αρκαδία).

Η ελληνική κυβέρνηση σκοπεύει να χρησιμοποιήσει το ΕΣΕΚ ως το βασικό εργαλείο πάνω στο οποίο θα βασιστεί η εθνική πολιτική για την Ενέργεια και το Κλίμα για την επόμενη δεκαετία, λαμβάνοντας υπόψη τις συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αλλά και τους στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ. Πρόκειται για οδικό χάρτη για την επίτευξη συγκεκριμένων ποσοτικών και ποιοτικών στόχων, ο οποίος περιγράφει προτεραιότητες και μέτρα πολιτικής σε ένα ευρύ φάσμα αναπτυξιακών και οικονομικών δραστηριοτήτων προς όφελος της κοινωνίας.

Περισσότερα

13# Δράση για το κλίμα

Πρόσκληση σε ημερίδα της ΕΡΤ με θέμα την «Διαχείριση Απορριμμάτων & Ανακύκλωση»

Η ΕΡΤ διοργανώνει ενημερωτική ημερίδα με θέμα την «Διαχείριση Απορριμμάτων και Ανακύκλωση» την Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου 2020, ώρες 10.00-13.00, στο στούντιο B του Ραδιομεγάρου για τους εργαζόμενους/ες της ΕΡΤ αλλά και το κοινό που επιθυμεί να παρακολουθήσει (Απαραίτητη είναι η δήλωση συμμετοχής έως την Πέμπτη 20/2 στο email: csr@ert.gr).

Θα παρουσιάσουν:

  • ο κ. Γραφάκος Μανώλης, Γ.Γ. Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας – ΥΠΕΝ
  • ο κ. Σιδέρης Ιωάννης, Δ/νων Σύμβουλος του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης – ΕΟΑΝ και
  • η κα Γιαννάκη Σοφία, Μηχανικός Περιβάλλοντος, εργαζόμενη του Δήμου Αγίας Παρασκευής στη Διεύθυνση Καθαριότητας & Διαχείρισης Απορριμμάτων, υπεύθυνη του Κινητού Πράσινου Σημείου του Δήμου που επισκέπτεται την ΕΡΤ κάθε Πέμπτη πρωί

Η ΕΡΤ στηρίζει την καμπάνια του ΟΗΕ για τους «Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης και την Ατζέντα 2030».

Η συγκεκριμένη εκδήλωση διοργανώνεται με αφορμή τη δέσμευση στον Στόχο «Δράση για το Κλίμα», προκειμένου να ενημερωθεί το κοινό και οι εργαζόμενοι/ες της ΕΡΤ για τους τρόπους σωστής ανακύκλωσης και το τοπίο διαχείρισης απορριμμάτων στην Ελλάδα.

Οι κύριοι Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης που ενισχύονται μέσω της δράσης της ΕΡΤ στο πλαίσιο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης είναι οι εξής τέσσερις: Ισότητα Φύλων, Υπεύθυνη Κατανάλωση & Παραγωγή, Δράση για το Κλίμα και Συνεργασία για τους Στόχους.

#ΣυμμΕΡΤέχουμε Σωστά στην Ανακύκλωση!

Περισσότερα

13# Δράση για το κλίμα

Κλιματική αλλαγή & αερομεταφορές

Στις ημέρες μας, ένα από τα πιο φλέγοντα ζητήματα είναι αυτό της κλιματικής αλλαγής. Σε παγκόσμιο επίπεδο, επίσημοι φορείς, αρχές, οργανισμοί καθώς και οργανώσεις ασχολούνται ανελλιπώς με αυτήν. Στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ 2020, που πραγματοποιήθηκε στο Davos (21-24 Ιανουαρίου), η κλιματική αλλαγή τοποθετήθηκε στην κορυφή των ανησυχιών για τη βιωσιμότητα του πλανήτη για πρώτη φορά στα χρονικά. Αυτό είναι ένα δείγμα το πόσο σοβαρή και κρίσιμη είναι η έγκαιρη αντιμετώπισή της μέσω ορθολογικών και λειτουργικών λύσεων.

του Δημήτριου Ζοπουνίδη, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας – Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων

Για να υπάρξει λύση όμως, σε ένα πρόβλημα θα πρέπει να έχουν ξεκαθαριστεί οι αιτίες του. Στην περίπτωσή μας, οι αιτίες είναι πολλές και σχετικά καθορισμένες. Μία από τις οποίες γίνεται λόγος, είναι η επίδραση των μεταφορικών μέσων (οδικά, ακτοπλοϊκά, αεροπορικά). Παρακάτω, θα αναλύσουμε διεξοδικά τη σχέση της κλιματικής αλλαγής και των εναέριων μεταφορών όπου οι εκάστοτε εταιρίες θεωρούνται ότι αδικούνται σε σχέση με τις οδικές μεταφορές, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

ΚΥΡΙΕΣ ΑΙΤΙΕΣ

Σύμφωνα με έρευνες, οι αερομεταφορές συμβάλλουν 2-3% στην εκπομπή παγκόσμιων ρύπων όσες δηλαδή και τα αυτοκίνητα, τα φορτηγά και οι μηχανές. Η διαφορά των δύο κλάδων έγκειται στο γεγονός ότι για το δεύτερο έχουν βρεθεί λύσεις, οι οποίες έχουν ήδη εφαρμογή. Για τον πρώτο, δεν υπάρχει ένα λειτουργικό σχέδιο ώστε να εξασφαλιστεί η μείωση του διοξειδίου του άνθρακα. Παράλληλα, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι εκπομπές της Ευρωπαϊκής αεροπλοΐας έχουν αυξηθεί κατά 25% από το 2013.

Επιπλέον σύμφωνα με έρευνες, η εμπορική αεροπορία ευθύνεται για το 5% της υπερθέρμανσης του πλανήτη.

Σημαντικό ρόλο στα παραπάνω, έπαιξαν:

  • Η αύξηση της αεροπορικής κίνησης από το 2009 έως το 2014.
  • Οι υπερβολικά χαμηλές τιμές ορισμένων εισιτηρίων (άμεσα συνυφασμένες με τη διόγκωση του προβλήματος).
  • Η μη φορολόγηση της κηροζίνης και οι γενικότερες φορολογικές απαλλαγές των αεροπορικών εταιριών.
  • Η ύπαρξη περιττών εμπορικών πτήσεων για αποστάσεις κάτω από 1000 χλμ. σε συγκεκριμένες περιοχές όπου υπήρχε μέσο μεταφοράς πιο «φιλικό» προς το περιβάλλον (πχ. Νυρεμβέργη-Βερολίνο)
  • Τα οικολογικά καύσιμα (αλλιώς συνθετικά) είναι εξαιρετικά δαπανηρά.
  • Ο περιορισμός χρήσης της τεχνολογίας της μπαταρίας είναι ανέφικτος με τα υπάρχοντα μέσα.
  • Σύμφωνα με στοιχεία, ο μέσος ναύλος μετ’ επιστροφής έχοντας αφομοιώσει τον πληθωρισμό και την φορολογία της κάθε χώρας, είναι κατά 2/3 χαμηλότερος σε σχέση με πριν 20 χρόνια
  • Ο συνεχώς αυξανόμενος μεσογειακός τουρισμός λόγω πολύ φθηνών ναύλων (10,20,30 ευρώ).
  • Τα προηγούμενα χρόνια 3-4 δισ. άνθρωποι χρησιμοποίησαν ετησίως το αεροπλάνο για τις μεταφορές τους.

Η ΠΛΕΥΡΑ ΤΩΝ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΙΩΝ

Η θέση των αεροπορικών εταιριών απέναντι στην κύρια αιτία του προβλήματος είναι πιο απλή. Θεωρούν πως η κακή διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας στους πολυσύχναστους εναέριους δρόμους της Ευρώπης, είναι ο κύριος λόγος μεγέθυνσης της κλιματικής αλλαγής. Για αυτό τον λόγο πιέζουν τις αρμόδιες αρχές για ορθολογικότερο έλεγχο και συντονισμό των πτήσεων, έτσι ώστε να μειωθεί η ποσότητα των χρησιμοποιούμενων καυσίμων. Ταυτόχρονα θεωρούν πως οι υψηλές τιμές της συνθετικής κηροζίνης αποτελούν τροχοπέδη για την υιοθέτηση αυτής στα δρομολόγια των αεροσκαφών τους.

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΛΥΣΕΙΣ

Σύμφωνα πάντα με στοιχεία των οργανισμών έρευνας, μέχρι το 2040 θα υπερδιπλασιαστεί ο αριθμός των επιβατών (από 3-4 δισ. το 2016 στους 9,5!). Ταυτόχρονη και εύλογη αύξηση θα έχουν και οι εκτελούμενες πτήσεις από 35,5 εκ. το 2016 στις 53 εκ. του 2040.

Επιτακτική κρίνεται λοιπόν, η αναζήτηση προτάσεων για την άμβλυνση του φαινομένου.

Υπάρχουν πολλές προκρινόμενες λύσεις, πολλές εκ των οποίων μπορούν να εφαρμοστούν, άλλες που ήδη έχουν εφαρμογή και άλλες που μένουν στα χαρτιά, δεν είναι δηλαδή προς το παρόν λειτουργικές και συμβατές με το υφιστάμενο σύστημα. Θα αναλυθούν όλες παρακάτω.

Αρχικά, οι αεροπορικές εταιρίες προσανατολίζονται στην αναμόρφωση των αεροσκαφών τους με στόχο να γίνουν πιο οικολογικά, για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Σε αυτό το πλαίσιο, σύμφωνα με στοιχεία της ιστοσελίδας της NASA, ήδη είναι υπό ανάλυση συμπεράσματα που προήλθαν από δοκιμές που διεξήγαγε η ίδια στο χρονικό διάστημα μεταξύ 2009 και 2015 στα πλαίσια του προγράμματος ERA (Environmentally Responsible Aviation Project). Παράλληλα, οι ίδιες οι εταιρίες δαπανούν 170 δις ευρώ (189 δις δολάρια) για μεγαλύτερη αποδοτικότητα καυσίμου, πάραυτα οι εκπομπές τους παραμένουν επιβλαβείς. Αυτό σημαίνει ότι χρειάζονται και άλλα πιο ουσιαστικά βήματα προς την πλήρη επίλυση.

Έρευνες πάνω σε αυτό το κομμάτι κάνει και το Γερμανικό Κέντρο Αεροδιαστημικής με ένα μοντέλο που εισάγεται πρώτη φορά παγκοσμίως. Πιο συγκεκριμένα, ανέλυσαν τις εξελίξεις στον αριθμό των επιβατών, του στόλου των αεροσκαφών και των πτητικών κινήσεων. Όλες αυτές τις παραμέτρους προσπάθησαν να τις συνδυάσουν με την αύξηση του πληθυσμού και την οικονομική ανάπτυξη. Το συμπέρασμα από αυτή την έρευνα είναι ότι θα υπάρξει αύξηση των κινήσεων στα αεροδρόμια. Συγκεκριμένα η Ευρώπη, η Κίνα, οι ΗΠΑ, η Ινδονησία και η Ινδία θα είναι οι πρώτες περιοχές που θα επηρεαστούν. Αυτό συνδέεται άμεσα με την κλιματική αλλαγή καθώς αυξάνονται και οι εκπομπές CO2 στην ατμόσφαιρα. Η λύση που προτάθηκε είναι η αύξηση της χωρητικότητας των αεροσκαφών. Έως το 2040 λοιπόν, οι θέσεις θα έχουν αυξηθεί κατά 70 περίπου. Θα υπάρξει διεύρυνση της έρευνας αναφορικά με το πως θα επιτευχθεί ισορροπία ανάμεσα στο βάρος του αεροσκάφους και τις εκπομπές του.

ΚΑΥΣΙΜΑ ΚΑΙ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ: Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΘΕΤΙΚΗΣ ΚΗΡΟΖΙΝΗΣ

Στο επίκεντρο για την αντιμετώπιση του ζητήματος τοποθετούνται τα συνθετικά καύσιμα. Πιο συγκεκριμένα, η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Περιβάλλοντος ζητά να καταργηθούν οι φοροαπαλλαγές που ισχύουν σήμερα στις αεροπορικές εταιρίες. Μόνο για το 2012 υπολογίζονται απώλειες ύψους 7 δις ευρώ από τη μη φορολόγηση, σύμφωνα με στοιχεία. Εντυπωσιακό είναι το γεγονός πως οι περισσότερες δεν πληρώνουν φόρους στα καύσιμα. Η ορθολογική φορολόγηση θα μπορούσε να μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά περίπου 17 εκ. τόνους το χρόνο. Αντίθετες σε αυτό το σχέδιο είναι οι εταιρίες χαμηλού κόστους (πχ. Ryanair, WizzAir, κτλ.) οι οποίες θεωρούν πως ο υψηλός φόρος θα επιβαρύνει τα ασθενέστερα οικονομικά στρώματα. Από την πλευρά της η Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσω της Πράσινης συμφωνίας ανακοίνωσε πως θα φορολογηθεί η συμβατική κηροζίνη και θα επανεξεταστούν όλες οι παράμετροι αυτής για τη μείωση των εκπομπών ρύπων. Το Ελληνικό Υπουργείο Οικονομικών μέσω κύκλων του εκφράζει την αντίθεση του για την επιβολή «πράσινου» φόρου σε αερομεταφορές και ναυτιλία. Επιπλέον πολλές οικολογικές οργανώσεις σε παγκόσμιο επίπεδο έχουν αναλάβει δράση. Το έργο τους συνίστανται στο να υπολογίζουν την ποσότητα βλαβερών ουσιών που προκαλεί ο κάθε επιβάτης με το επιλεγόμενο μέσο μεταφοράς του σε αντιστοιχία με το ποσό των χρημάτων που απαιτούνται για να ισορροπηθεί η ζημιά που συντελείται στο περιβάλλον , με την επένδυση σε οικολογικές δράσεις. Στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ (WEF 2020) που πραγματοποιήθηκε στο Davos 21-24/01/2020, τονίστηκε ότι θα χρησιμοποιούνται αεροπορικές εταιρείες που χρησιμοποιούν πρακτικές αντιστάθμισης των εκπομπών CO2. Πάραυτα, οι ηγέτες που συμμετείχαν δέχτηκαν έντονη κριτική καθώς έγιναν 310 ταξίδια από ιδιωτικά αεροσκάφη (πλην πρωθυπουργών και προέδρων), τη στιγμή που αυτά τα αεροσκάφη παράγουν περισσότερους ρύπους ανά άτομο.

Συμπέρασμα: Η οικολογική κηροζίνη ανήκει στην κατηγορία των λύσεων που παραμένουν στα χαρτιά και θα χρειαστεί προσπάθεια και συνεργασία για να γίνει εφαρμόσιμη. Ενώ παράλληλα κίνητρα θα πρέπει να δίνονται σε αεροπορικές που επιλέγουν οικολογικούς τρόπους διεκπεραίωσης των δρομολογίων τους.

ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΗΣ EASY JET

Η βρετανική αεροπορική εταιρία προχωράει σε σημαντική δράση αναφορικά με το πρόβλημα. Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση στο site της (https://www.easyjet.com/en/sustainability), ανακοίνωσε ένα σχέδιο οπού θα αντισταθμίζει την εκπομπή ρύπων της (CO2) με την δενδροφύτευση. «Δεν λέμε ότι είναι η τέλεια λύση. Γνωρίζουμε ότι είναι προσωρινό βήμα πριν έρθουν στο παιχνίδι οι νέες τεχνολογίες» δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος, Johan Lundgren στην τηλεόραση του Bloomberg (naftemporiki.gr). Η προσπάθεια αυτή θα της κοστίσει 25 εκ. στερλίνες, ποσό που μεταφράζεται σε 26 βρετανικές λίρες ανά επιβάτη και 3 λίρες ανά τόνο CO2.

ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΗΣ AEGEAN AIRLINES

Στη χώρα μας, η Aegean Airlines προσπαθεί να συνδράμει στην διαχείριση του προβλήματος με ουσιαστικές κινήσεις. Μία από αυτές ήταν η απόκτηση 46(30+16) αεροσκαφών νέας τεχνολογίας της οικογένειας Airbus A320/321neo, με την προοπτική να προστεθούν 12, έχοντας τη στήριξη από χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς. Τα νέα αυτά αεροσκάφη, τα οποία παρουσιάστηκαν στο κοινό σε μία εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» στις 12/02/2020 έχουν νέους κινητήρες που εξομαλύνουν την αέρια ρύπανση. Πιο συγκεκριμένα και σύμφωνα με τα λεγόμενα του Διευθύνοντος Συμβούλου της εταιρίας, καθώς και την επίσημη ενημέρωση από το site:

  • Μείωση εκπομπής του διοξειδίου του άνθρακα 19-23% ανά θέση σε σχέση με τα τωρινά αεροσκάφη της Aegean.
  • Μείωση του CO2 κατά 50% σε σχέση με τα παλαιότερα του στόλου Avro (σε χρήση 2001-2012).
  • 15-20% λιγότερη κατανάλωση καυσίμου.
  • 50% μικρότερο αποτύπωμα θορύβου.
  • Λιγότερα πλαστικά μιας χρήσης.
  • Ανακυκλωμένα ή επαναχρησιμοποιούμενα υλικά εξυπηρέτησης.

Είναι πολύ σημαντικό ότι η απόκτηση τέτοιας σειράς αεροσκαφών ακολουθείται από πληθώρα αεροπορικών εταιριών σε παγκόσμιο επίπεδο. Είναι ικανά βήματα, που θέλουν την αρωγή και άλλων δράσεων για να γίνουν ουσιαστικά.

Χρησιμοποιήθηκαν χρήσιμες πληροφορίες από σχετικά άρθρα, από τα εξής site: capital.gr, businessdaily.gr, dw.com, iefimerida.gr, lifo.gr.

Περισσότερα
Test

Ετικέτες

Εγγραφή στο Newsletter

ΑΠΟΨΕΙΣ