Connect with us

SDG's

Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στο δρόμο για την επίτευξη των SDGs

Σε καταλύτη για την επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης αναδεικνύονται οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, με τουλάχιστον 7 από τους 17 Στόχους να αναφέρονται ρητά στην σημαντική συμβολή τους.

Της Σοφίας Εμμανουήλ (semmanouil@csrindex.gr)

Ο βασικός ρόλος που διαδραματίζουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αναγνωρίζεται όλο και περισσότερο από τους φορείς χάραξης πολιτικής – τόσο σε εθνικό όσο και σε υπερεθνικό επίπεδο. Το 2017, η Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών, αναγνωρίζοντας τη σημασία αυτών των επιχειρήσεων, αποφάσισε να κηρύξει την 27η Ιουνίου ως “Ημέρα για τις Μικρομεσαίες, Μικρές και Μεσαίες Επιχειρήσεις”, με σκοπό να ευαισθητοποιήσει το κοινό σχετικά με τη συμβολή τους στην αειφόρο ανάπτυξη.

Δεν πρέπει να παραβλέπεται επίσης ότι στις αναδυόμενες οικονομίες ο τομέας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων συμβάλλει σημαντικά τόσο στην απασχόληση όσο και στο ΑΕΠ. Στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας αναφέρουν ότι οι καταγεγραμμένες μικρομεσαίες επιχειρήσεις συμβάλλουν μέχρι και στο 60% της συνολικής απασχόλησης σ` αυτές τις οικονομίες και έως 40% στο ΑΕΠ δημιουργώντας ταυτόχρονα τέσσερις στις πέντε νέες θέσεις εργασίας.

Στο πλαίσιο της παραπάνω τάσης διαπιστώνεται ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας στον τομέα των μικροχρηματοδοτήσεων με δημιουργία νέων εταιρειών αλλά και μετατόπιση των υφιστάμενων τραπεζών από το δανεισμό
μεγάλων επιχειρήσεων στην εξυπηρέτηση των μεσαίων και μικρών. Εταιρείες leasing και καινοτόμες εταιρείες fintech εμπλέκονται όλο και περισσότερο σ` αυτή την αγορά παρέχοντας ισχυρά κίνητρα στους επιχειρηματίες προκειμένου να σχεδιάσουν και να υποστηρίξουν με κεφάλαια την ανάπτυξή τους με γνώμονα τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Είναι ενδεικτικό επίσης ότι τουλάχιστον 7 από τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs – Sustainable Development Goals) αναδεικνύουν ρητά το ρόλο που καλούνται να διαδραματίσουν στη νέα εποχή οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Με το Στόχο 8: Αξιοπρεπής εργασία και οικονομική ανάπτυξη, τα Ηνωμένα Έθνη αναδεικνύουν το ρόλο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στη δημιουργία απασχόλησης. Ειδικότερα στον υποστόχο 8.3 αναφέρεται η “προώθηση πολιτικών προσανατολισμένων στην ανάπτυξη, οι οποίες να στηρίζουν τις παραγωγικές δραστηριότητες, τη δημιουργία αξιοπρεπών θέσεων εργασίας, την επιχειρηματικότητα, τη δημιουργικότητα και την καινοτομία και να ενθαρρύνουν την επισημοποίηση και την ανάπτυξη των  πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, μέσω της πρόσβασής τους σε χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες”.

Με τον Στόχο 9: Βιομηχανία, καινοτομία και υποδομές, δίνεται επίσης το στίγμα για στήριξη της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας. Ειδικότερα στον υποστόχο 9.3 αναφέρεται η αύξηση της πρόσβασης των μικρής-κλίμακας βιομηχανικών και άλλων  επιχειρήσεων, ιδίως των αναπτυσσόμενων χωρών, σε χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, παρέχοντας προσιτές πιστώσεις και ενσωμάτωσή τους στις αλυσίδες αξίας. Άρα τα Ηνωμένα Έθνη επαναλαμβάνουν τη σημασία της παροχής χρηματοδότησης στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε συνδυασμό με δυνατότητες δικτύωσης και διευκόλυνση της περαιτέρω ανάπτυξής τους. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι ο οργανισμός Idepro στη Βολιβία, που διαθέτει ειδικό δανειοδοτικό προϊόν, το “Procadenas”, που στοχεύει στη χρηματοδότηση σε όλη την αλυσίδα αξίας συγκεκριμένων τομέων και συνδέει διάφορες επιχειρήσεις σε αυτή την αλυσίδα. Ξεκινώντας από αγρο-δασοκομικές δραστηριότητες επεκτείνεται πλέον σε κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα, μεταφορές και κατασκευές. Τέτοια προϊόντα αναπτύσσουν σταδιακά και ελληνικές τράπεζες.

Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ανάλογα με τον κλάδο στον οποίο δραστηριοποιούνται μπορούν επίσης να έχουν σημαντική
συμβολή στην επίτευξη άλλων Στόχων που σχετίζονται με τη γεωργία, την προσιτή υγειονομική περίθαλψη, την εκπαίδευση, την καθαρή ενέργεια και την υγιεινή.

Με τον Στόχο 2: Μηδενική πείνα και ειδικότερα με τον υποστόχο 2.3 ρητά επισημαίνεται ότι έως το 2030 η επιδίωξη είναι “διπλασιασμός της αγροτικής παραγωγικότητας και των εισοδημάτων των μικροπαραγωγών τροφίμων, ιδίως των γυναικών, των αυτόχθονων λαών, των οικογενειακών εκμεταλλεύσεων, των βοσκών και των ψαράδων, μέσω της ασφαλούς και ισότιμης πρόσβασης στη γη, άλλων παραγωγικών πόρων και εισροών, της γνώσης, των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών, καθώς και αγορών και ευκαιριών για προστιθέμενη αξία και μη αγροτική απασχόληση”. Επομένως επισημαίνεται ο σημαντικός ρόλος που διαδραματίζουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις μικροκαλλιεργητών και γεωργοκτηνοτρόφων.

Με τον Στόχο 3: Καλή υγεία και ευημερία αναδεικνύεται επίσης ο ρόλος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων οι οποίες συμπληρώνουν το χάσμα που αφήνει συχνά ο δημόσιος τομέας συμβάλλοντας έτσι στην κάλυψη των αναγκών της υγειονομικής περίθαλψης του πληθυσμού.

Με τον Στόχο 4: Ποιοτική εκπαίδευση, έχουμε περίπου το ίδιο μοτίβο, με τη δημόσια χρηματοδότηση σε πολλές αναπτυσσόμενες χώρες να είναι ανεπαρκής για την ποιότητα της εκπαίδευσης που απαιτούν οι φιλόδοξοι Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης. Είναι ενδεικτικό ότι σε πολλές περιοχές του αναπτυσσόμενου κόσμου, τα ιδιωτικά σχολεία χαμηλού κόστους έχουν αναγνωριστεί ως βασικό μέσο για την παροχή των αναγκαίων εκπαιδευτικών υπηρεσιών.

Με τους Στόχους 6 και 7 – Καθαρό νερό και αποχέτευση και Πρόσβαση σε καθαρή ενέργεια, επίσης, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις καλούνται να διαδραματίσουν σπουδαίο ρόλο. Μια έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας εντοπίζει δυνητική αγορά 1,2 τρις. δολ. για την ανάπτυξη μικρομεσαίων επιχειρήσεων στον τομέα των καθαρών τεχνολογιών στη δεκαετία που λήγει το 2023, με τις μεγαλύτερες ευκαιρίες να εντοπίζονται στη διαχείριση αποβλήτων, στα μικρά έργα
υδροδοτήσεων, στην επεξεργασία νερού, στην αιολική και ηλιακή ενέργεια, τα φωτοβολταϊκά και τη γεωθερμία.

Εν κατακλείδι, σύμφωνα με την BlueOrchard* υπάρχουν 4 κλειδιά ως προς δραστηριότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και τον αντίκτυπό τους στην οικονομία: 1) υπάρχει μεγάλη συσχέτιση της ανάπτυξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων με τη βελτίωση του περιβάλλοντος εργασίας, 2) για την επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης των ΗΕ απαιτείται μια αγορά πιο ισχυρών και παραγωγικων μικρομεσαίων επιχειρήσεων, 3) η πρόσβαση σε πηγές χρηματοδότησης για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι πρόκληση και 4) οι ανάγκες χρηματοδότησης είναι μόνο ένα κομμάτι του παζλ
των προκλήσεων καθώς απαιτούνται συγκεκριμένες πολιτικές για την ανάπτυξη του τομέα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

* Η BlueOrchard, με ηγετική θέση στη διαχείριση επενδυτικών κεφαλαίων παγκοσμίως, δραστηριοποιείται στην προώθηση της αειφόρου ανάπτυξης από το 2001, οπότε ιδρύθηκε με πρωτοβουλία του ΟΗΕ, ως ο πρώτος εμπορικός διαχειριστής μικροχρηματοδοτήσεων. Μέχρι σήμερα έχει επενδύσει πάνω από 4 δισ. δολ. σε 70 αναδυόμενες αγορές φέρνοντας αποτελέσματα με κοινωνικό αντίκτυπο.

Σκοπός αυτής της ιστοσελίδας είναι να αναδείξει τις δράσεις των εταιρειών που έχουν επενδύσει στην Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη. Να παρουσιάζει τις δράσεις τους, τις απόψεις τους αλλά και τις κυβερνητικές και Ευρωπαϊκές οδηγίες που κατά καιρούς προστίθενται. Η βιώσιμη ανάπτυξη τόσο της κοινωνίας όσο και του ιδιωτικού επιχειρείν είναι υπόθεση όλων μας. Από τα εκπαιδευτικά ιδρύματα μέχρι τις διοικήσεις των επιχειρήσεων και από τα αρμόδια υπουργεία μέχρι τα διοικητικά συμβούλια των τοπικών κοινοτήτων.

Περισσότερα
Διαφημίσεις
Σχολιάστε

Σχολιάστε το άρθρο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

9# Βιομηχανία, Καινοτομία & Υποδομές

ΤΑP: 47 οχήματα κοινής ωφελείας έχουν ήδη παραδοθεί στις τοπικές κοινότητες

Ο Διαδριατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου (TAP AG) συνεχίζει την υλοποίηση του διαπεριφερειακού του προγράμματος ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ, Η ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ | Δωρεά Οχημάτων Κοινής Ωφέλειας στις περιοχές της Βόρειας Ελλάδας που διατρέχει ο αγωγός.

Οι πιο πρόσφατες παραδόσεις αφορούν σε 10 ακόμη ασθενοφόρα, καθώς και το τελευταίο από τα συνολικά 15 εκχιονιστικά μηχανήματα που είχαν προγραμματιστεί, ανεβάζοντας τον αριθμό των οχημάτων που βρίσκονται ήδη στη διάθεση των τοπικών κοινοτήτων σε 47, και το ποσοστό υλοποίησης του προγράμματος σε πλέον του 50%.

Η συνολική επένδυση ξεπερνά τα 10 εκατ. ευρώ, είναι δηλαδή από τις μεγαλύτερες που πραγματοποιεί ο ΤΑΡ στις τοπικές κοινότητες της Ελλάδας από τις οποίες διέρχεται. Και αφορά σε 90 περίπου οχήματα κοινής ωφέλειας που διαθέτουν συστήματα και δυνατότητες τελευταίας τεχνολογίας: ασθενοφόρα εξειδικευμένου ιατρο-τεχνολογικού εξοπλισμού, απορριματοφόρα και οχήματα καθαρισμού δρόμων, δασικά, πυροσβεστικά, εκχιονιστικά, και οχήματα πολιτικής προστασίας.

Συνολικά, έως τον Απρίλιο του 2018 έχουν παραδοθεί 32 ασθενοφόρα οχήματα, 2 στο Νοσοκομείο του Κιλκίς και 30 στο Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας, το οποίο με τη σειρά του τα διέθεσε στα παραρτήματα Μακεδονίας και Θράκης του ΕΚΑΒ στην Αλεξανδρούπολη, την Καβάλα, τη Θεσσαλονίκη και την Κοζάνη. Υπολείπεται μόνο ένα ασθενοφόρο όχημα πολύ συγκεκριμένων προδιαγραφών για τη μεταφορά υπέρβαρων ασθενών.

Σε ό,τι αφορά τα 15 συνολικά εκχιονιστικά, πρόκειται για οχήματα-πολυμηχανήματα με κίνηση σε όλους τους τροχούς που διαθέτουν αφενός εκχιονιστικό μηχανισμό και αλατιέρες, για τις ανάγκες καθαρισμού χιονιού και πάγου στις περιοχές που βρίσκονται στα βόρεια της χώρας, κι αφετέρου συνδυάζουν τις ιδιότητες χλοοκοπτικού, κοπτικού και μηχανήματος κλαδέματος. Παραδόθηκαν στις Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης και Δυτικής Μακεδονίας, καθώς και σε μεμονωμένους δήμους.

Το πρόγραμμα ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ, Η ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ υλοποιείται στο πλαίσιο των εθελοντικών Κοινωνικών και Περιβαλλοντικών Επενδύσεων του ΤΑΡ, εστιάζοντας στην προστασία και την ασφάλεια των πολιτών, στη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους, και στην περιβαλλοντική διαχείριση. Πρόκειται για δωρεά οχημάτων κοινής ωφελείας που εξυπηρετούν ουσιαστικές ανάγκες των τοπικών κοινωνιών από τις οποίες διέρχεται ο αγωγός, και ανταποκρίνονται σε σχετικά αιτήματα που υπέβαλαν στον ΤΑΡ φορείς και εκπρόσωποι των κοινωνιών αυτών.

Το επόμενο σκέλος των παραδόσεων, περιλαμβάνει 17 οχήματα καθαριότητας, 20 δασικά/οχήματα πολιτικής προστασίας και 4 πυροσβεστικά που θα ολοκληρώσουν πλήρως το εκτεταμένο αυτό πρόγραμμα που ανακοινώθηκε τον Ιούνιο του 2017.

Περισσότερα

17# Συνεργασία για τους Στόχους

Η L’Oréal Hellas στηρίζει το Make-A-Wish (Κάνε–Μια–Ευχή–Ελλάδος)

Την υποστήριξή της στο Make-A-Wish (Κάνε-Μια-Ευχή Ελλάδος) ανακοίνωσε η L’Oréal Hellas.

Με όχημα τη δύναμη της ομορφιάς – που μπορεί να αποτελέσει ισχυρό σύμβολο ελπίδας στις πιο δύσκολες στιγμές της ζωής – και συμμάχους τους εργαζόμενους και την ευρύτερη «οικογένειά» της, η L’Oréal Hellas φιλοδοξεί να εκπληρώσει ευχές παιδιών, που πάσχουν από πολύ σοβαρές ασθένειες. Ευχές που έχουν τη δύναμη να μεταμορφώσουν ζωές.

Σε συνεργασία με το Make-A-Wish (Κάνε-Μια-Ευχή Ελλάδος), η L’Oréal Hellas έχει σχεδιάσει μια σειρά από ενέργειες που θα πραγματοποιηθούν για πρώτη φορά στη χώρα μας, στο πλαίσιο του κοινωνικού της προγράμματος, Sharing Beauty with Αll και στις οποίες θα συμμετάσχουν τόσο εργαζόμενοι της εταιρείας, όσο και η ευρύτερη «οικογένεια» φίλων της Ομορφιάς.

Πρώτος σταθμός στην προσπάθεια αυτή θα αποτελέσει το Walk for Wishes, ένας περίπατος με σκοπό την εκπλήρωση ευχών λιγότερο τυχερών παιδιών. Ο περίπατος θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο των εκδηλώσεων εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Ευχής, το Σάββατο 28 Απριλίου και είναι ανοιχτός προς όλους. Η L’Oréal Hellas θα είναι ο Μεγάλος Χορηγός της εκδήλωσης της Αθήνας και θα καλύψει τη συμμετοχή όλων των πολιτών που θα λάβουν μέρος, ενώ παράλληλα για να ενισχύσει ακόμα περισσότερο τον αντίκτυπο της ενέργειας, θα πραγματοποιήσει και μια επιπρόσθετη δωρεά ενός «Αστεριού Ευχής» για κάθε ένα συμμετέχοντα.

«Αποστολή μας στη L’Oréal είναι να κάνουμε τη ζωή πιο Όμορφη για όλους. Και τι μπορεί να είναι πιο όμορφο από ένα χαμόγελο στο πρόσωπο των παιδιών, ένα χαμόγελο που θα τα εμπνεύσει να ονειρευτούν ένα μαγικό αύριο, αλλά και που θα τους δώσει τη δυνατότητα να δουν τις ευχές τους να γίνονται πραγματικότητα; Με μεγάλη μας χαρά ανακοινώνουμε τη στρατηγική μας συνεργασία με το Make-A-Wish (Κάνε-Μια-Ευχή Ελλάδος),έναν διεθνώς αναγνωρισμένο Οργανισμό, που μας ενώνει όλους κάτω από έναν απλό και συνάμα ισχυρό σκοπό: να εκπληρώσουμε ευχές που έχουν τη δύναμη να μεταμορφώσουν τις ζωές παιδιών με πολύ σοβαρές ασθένειες. Όλοι μαζί λοιπόν ενώνουμε τις δυνάμεις μας για να φέρουμε Χαρά, Δύναμη και Ελπίδα στις ζωές των παιδιών που μας χρειάζονται. Θέλουμε να ευχαριστήσουμε το Make-A-Wish (Κάνε-Μια-Ευχή-Ελλάδος) για την ευκαιρία που μας έδωσαν να μοιραστούμε τη δύναμη της Ομορφιάς με τα παιδιά που την έχουν ανάγκη», δήλωσε ο Mehdi Khoubbane, Γενικός Διευθυντής LOreal Hellas.

«Στη L’Oréal Hellas πιστεύουμε ότι είμαστε όλοι εταιρικοί πολίτες και ότι ο κάθε ένας από εμάς μπορεί να παίξει ένα σπουδαίο ρόλο. Για αυτό και όλοι εμείς Μαζί, η «οικογένεια» της L’Oréal Hellas, θα ενώσουμε τις δυνάμεις μας με το Make-A-Wish (Κάνε-Μια-Ευχή-Ελλάδος), για φέρουμε την Ομορφιά στη ζωή των παιδιών μάχονται για τη ζωή τους. Μια ευχή που εκπληρώνεται – και μάλιστα με τον πιο μαγικό και απρόσμενο τρόπο – μπορεί να μεταμορφώσει τη ζωή ενός παιδιού που πάσχει από μια πολύ σοβαρή ασθένεια. Όπως ακριβώς η Ομορφιά έχει τη δύναμη να μεταμορφώσει τη ζωή μας. Το «Walk-For-Wishes», που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 28 Απριλίου, με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Ευχής, αποτελεί τον πρώτο σταθμό στο ταξίδι μας. Όλοι μαζί θα ενώσουμε τις δυνάμεις μας για ένα καλύτερο, πιο όμορφο μέλλον για τα παιδιά που μας χρειάζονται, για τα παιδιά που πρέπει να συνεχίσουν να ονειρεύονται και να πιστεύουν ότι οι ευχές τους θα πραγματοποιηθούν», δήλωσε η Αλεξία Μπρη, Διευθύντρια Εταιρικής Επικοινωνίας LOréal Hellas.

Η Σάντρα Ζαφειρακοπούλου, Γενική Διευθύντρια του Make-A-Wish (Κάνε-Μια-Ευχή Ελλάδος) δήλωσε: «Νιώθουμε άπειρη ευγνωμοσύνη προς την L’Oréal Hellas για την αγάπη που μας προσφέρει. Η συνεργασία μας και η υποστήριξη στο έργο μας ξεπερνάει τα συμβατικά όρια υλοποίησης ενός προγράμματος ΕΚΕ και αγγίζει το έργο μας στην ουσία του. Οι άνθρωποι της L’Oréal Hellas θέλουν να συμβάλουν τα μέγιστα διαδίδοντας το όραμά μας και συμπαραστεκόμενοι σε κάθε βήμα μας τη χρονιά που διανύουμε. Έχουν αγκαλιάσει το έργο μας με συγκινητικό τρόπο και έχουν ήδη σχεδιάσει κάποιες ενέργειες που θα λάβουν χώρα για πρώτη φορά τόσο στο πλαίσιο του Make-A-Wish (Κάνε-Μια-Ευχή Ελλάδος) όσο και στο γενικότερο πλαίσιο κοινωνικού έργου που επιτελούν οι επιχειρήσεις. Γι΄ αυτό και αναφέρθηκα σε αγάπη και όχι απλά υποστήριξη. Νιώθουμε πολύ τυχεροί και ευχόμαστε ολόψυχα η σύμπραξη αυτή να αποτελέσει παράδειγμα και για άλλες εταιρείες που θέλουν να στηρίξουν φιλανθρωπικούς οργανισμούς».

Περισσότερα

SDG's

Οι ΜΚΟ και οι επιχειρηματικές συμμαχίες

Kαθώς αυξάνονται τα τελευταία χρόνια οι συμπράξεις μεταξύ εταιρειών και (Μη Κερδοσκοπικών Οργανώσεων) ΜΚΟ για την υλοποίηση κοινωφελών δράσεων, στο πλαίσιο προγραμμάτων Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ), αναπτύσσονται πιο ισχυρές συνεργασίες μεταξύ τους ενώ αναδεικνύονται και σημεία αδυναμίας.

Της Σοφίας Εμμανουήλ (semmanouil@csrindex.gr)

Η βελτίωση των αδυναμιών στις συνεργασίες εταιρειών και ΜΚΟ θα έχει πολλαπλά οφέλη τόσο για τις εταιρείες και τις ΜΚΟ όσο και για την κοινωνία, όπως δείχνει έρευνα του HIGGS (Higher Incubator Giving Growth & Sustainability), ενός φορέα που δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία και ιδρυτική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, με στόχο την ενδυνάμωση των ΜΚΟ που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.

Όπως προκύπτει από έρευνα του HIGGS, oι εταιρείες και οι ΜΚΟ συμφωνούν στο ότι, για την καλύτερη συνεργασία τους, οι ΜΚΟ χρειάζεται να αντιληφθούν το ρόλο τους πιο επιχειρησιακά, με πιο συγκεκριμένες διαδικασίες και οργανωμένη διαχείριση των έργων τους.

Τόσο οι εταιρείες, όσο και οι ΜΚΟ είναι χρήσιμο να αντιμετωπίζουν τη σύμπραξή τους ως «συνεργασία» και όχι ως «συνδιαλλαγή» και να δημιουργούν σημεία επαφής και σταθερές σχέσεις εμπιστοσύνης, μέσα από τη συνεργασία, τη σωστή οικονομική διαχείριση και τη συνεχή ανατροφοδότηση για την εξέλιξη και τον αντίκτυπο των κοινών τους δράσεων.

Η Κατερίνα Ματιάτου, Υπεύθυνη του Incubator και των συνεργασιών ΕΚΕ του HIGGS, σημειώνει στο csrindex.gr: «Η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη είναι ένας τομέας κοινής δραστηριοποίησης των ΜΚΟ και των Εταιρειών και είμαστε πολύ χαρούμενοι που μπορούμε να συμβάλουμε στην καλύτερη κατανόηση των αναγκών της κοινωνίας, μέσα από ένα χρήσιμο εργαλείο, όπως η έρευνα «Ελληνικές Μη Κερδοσκοπικές Οργανώσεις & Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη». Είναι μέρος της πυρηνικής λειτουργίας του HIGGS να φέρνει κοντά τον κόσμο των ΜΚΟ με τον κόσμο των χρηματοδοτών και των εταιρειών που αναπτύσσουν κοινωφελή δράση και είναι ευπρόσδεκτα όλα τα μέρη στο HIGGS, για να διερευνήσουμε μαζί βέλτιστους τρόπους συνεργασίας».

Από την πλευρά της η Κατερίνα Βέλλιου, Υπεύθυνη Διεξαγωγής της έρευνας εκ μέρους του HIGGS, αναφέρει: «Μέσα από τα στοιχεία που καταγράψαμε από τις συζητήσεις μας με τις Εταιρίες και τις ΜΚΟ που συμμετείχαν στην έρευνα «Ελληνικές Μη Κερδοσκοπικές Οργανώσεις & Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη», διαπιστώσαμε ότι και οι 2 πλευρές αφήνουν πίσω τους την καχυποψία του παρελθόντος και έχουν θέληση να καλλιεργήσουν σταθερές συνεργασίες για ένα καλύτερο μέλλον. Φιλοδοξούμε με την έρευνα αυτή να βοηθήσουμε τις ΜΚΟ να αντιληφθούν καλύτερα τις στρατηγικές των Εταιρειών και να διασυνδεθούν μαζί τους αποτελεσματικά, με απώτερο στόχο να καλύψουν από κοινού πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας μας».

Η αγορά

Ειδικά την τελευταία δεκαετία, ως αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης αλλά και του προσφυγικού, παρατηρείται αύξηση των δράσεων ΕΚΕ ενώ ταυτόχρονα αναδεικνύεται η τάση οι εταιρείες να συμβουλεύονται τις ΜΚΟ σε μια σειρά ζητήματα, από τη διαμόρφωση των προγραμμάτων ΕΚΕ που υλοποιούν μέχρι τη σύνταξη των απολογιστικών τους εκθέσεων. Η σχέση, δε, αυτή μπορεί να αφορά σε χορηγία, εκπόνηση κοινών προγραμμάτων ΕΚΕ, κατάρτιση των εργαζομένων στην προώθηση του εθελοντισμού, στρατηγικές συνεργασίες κ.α.

Η έρευνα αναδεικνύει τη συζήτηση για το κατά πόσο οι 17 Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ αποτελούν την κατάλληλη πυξίδα για τα προγράμματα ΕΚΕ των εταιρειών και υπενθυμίζει ότι ο νόμος 4403/2016 θεσπίζει υποχρεώσεις για τη δημοσίευση και μη χρηματοοικονομικών στοιχείων στους απολογισμούς μεγάλης μερίδας επιχειρήσεων, γεγονός που ενθαρρύνει δράσεις ΕΚΕ και μακροπρόθεσμες συνεργασίες επιχειρήσεων – ΜΚΟ. Η ολοένα μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση των καταναλωτών και η προτίμηση που δείχνουν σε προϊόντα και υπηρεσίες κοινωνικά υπεύθυνων εταιρειών είναι μια ακόμη τάση προς την ίδια κατεύθυνση. Ακόμη και το κόστος των προγραμμάτων ΕΚΕ, που αποτελεί έναν παράγοντα που συχνά αναδεικνύει εμπόδια στην υλοποίηση δράσεων (μία εκτίμηση της μέσης δωρεάς ανεβάζει τον πήχη στα 5.000-15.000 ευρώ) φαίνεται διαχειρίσιμο εάν συνεκτιμηθούν τα οφέλη για τη φήμη της εταιρείας, την παραγωγικότητα και την αποδοτικότητά της.

Τα ευρήματα

Η έρευνα του HIGGS, που επιχειρεί ανάλυση του καναλιού της ΕΚΕ καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η οικονομική κρίση δεν έχει φέρει μείωση του προϋπολογισμού της ΕΚΕ αλλά αναπροσαρμογή των προτεραιοτήτων σύμφωνα με τις τρέχουσες ανάγκες. Βασικά αίτια καχυποψίας που δυσχεραίνουν τη διασύνδεση και καλή συνεργασία ανάμεσα στις επιχειρήσεις και τις ΜΚΟ αποτελούν η έλλειψη συμπράξεων μεταξύ των τελευταίων, η απουσία διαδικασιών αξιολόγησης και κεφαλαιοποίησης και η μη σωστή διαχείριση των οικονομικών πόρων.

Οι τρόποι ενίσχυσης που επιλέγουν οι εταιρείες είναι: δωρεά σε είδος, οικονομική ενίσχυση, υποστήριξη–χορηγία εκδηλώσεων, συμμετοχή εργαζομένων σε εθελοντικές δράσεις. Η συμμετοχή εργαζομένων σε εθελοντικές δράσεις ΜΚΟ, αποδεικνύεται πολύ ωφέλιμη και για τις δύο πλευρές, καθώς προσφέρει μεγαλύτερη προβολή του έργου τους και ενισχύει τη σύσφιξη σχέσεων και την ενδυνάμωση της ομάδας.

Σημαντικές προϋποθέσεις για την έγκριση αιτήσεων χρηματοδότησης είναι η ταύτιση με τους στόχους της εταιρείας, η σωστή εκτίμηση αναγκών, η άρτια τεκμηρίωση για την αναγκαιότητα του προγράμματος, η σωστή παρουσίαση του κοινωνικού αντικτύπου καθώς κα η προηγούμενη υγιής οικονομική διαχείριση.

Η πρώτη προσέγγιση και επικοινωνία συστήνεται να γίνεται κατά το πρώτο εξάμηνο κάθε έτους, ενώ η υποβολή των προτάσεων χρηματοδότησης μέχρι και τον Οκτώβριο. Επίσης, όπως αποτυπώνεται στην έρευνα, ο τακτικός απολογισμός των δράσεων των ΜΚΟ, με ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία, είναι απαραίτητος για την καλή σύμπραξη των εταίρων.

Η τήρηση των συμφωνηθέντων όρων και η συνεχής ανατροφοδότηση αποτελούν βάσεις για το χτίσιμο μίας σχέσης εμπιστοσύνης ανάμεσα στις εταιρείες και στις ΜΚΟ.

Μια σημαντική διαπίστωση είναι ότι οι ΜΚΟ χρειάζεται να αντιληφθούν το ρόλο τους πιο “επιχειρησιακά”, με οργάνωση, σταθερότητα και αποδοτικότητα. Στην περίπτωση που η ΜΚΟ επιθυμεί αποκλειστικό χορηγό για ένα πρόγραμμα, προτείνεται ο από κοινού σχεδιασμός της δράσης με την εταιρεία. Επίσης οι ΜΚΟ μπορούν να ενημερώνονται για τις δράσεις των εταιρειών μέσα από τους ετήσιους απολογισμούς τους που αναρτώνται στις ιστοσελίδες τους.

Αν και οι ΜΚΟ προτιμούν την οικονομική ενίσχυση, τελικά κατορθώνουν να εξασφαλίζουν περισσότερο δωρεές σε είδος, με τις χορηγίες, τη συμμετοχή εργαζομένων σε εθελοντικές δράσεις και τη συμβολή στις εκδηλώσει να ακολουθούν.

Η έρευνα διαπιστώνει ότι τα βασικά στάδια για την εξασφάλιση συνεργασιών και χρηματοδοτήσεων μέσω ΕΚΕ είναι: Εκτίμηση αναγκών, Αξιοποίηση προσωπικών επαφών, Χαρτογράφηση των εταιρειών, Αναζήτηση ταύτισης μεταξύ των σκοπών της εταιρείας και της ΜΚΟ, Έρευνα για πολιτικές της εταιρείας, Τηλεφωνική επαφή για διερεύνηση ενδιαφέροντος, Συνάντηση των 2 πλευρών και παρουσίαση έργου της ΜΚΟ, Κατάθεση πρότασης προς χρηματοδότηση, Υλοποίηση προγράμματος ΜΚΟ, Follow up & διατήρηση επαφής με την εταιρεία.

Είναι επίσης ενδεικτικό ότι η συμμετοχή του ανθρώπινου δυναμικού σε εθελοντικές δράσεις ΜΚΟ συνεισφέρει στην ενίσχυση της επιχειρηματικής κουλτούρας στις ΜΚΟ καθώς και στην ευρύτερη γνωστοποίηση του έργου τους.

Πολύ σημαντικός παράγοντας για τη χάραξη επιτυχημένης στρατηγικής ΕΚΕ κρίνεται η στελέχωση ειδικού τμήματος, με συνεχείς εκπαιδεύσεις για την μεγαλύτερη αποτελεσματικότητά τους.

Οι χρηματοδοτήσεις μέσω ΕΚΕ θεωρούνται από τις περισσότερες ΜΚΟ σταθερές και αξιόπιστες, υπό κάποιες προϋποθέσεις.

Ανάμεσα στις ελάχιστες δυσκολίες που έχουν εντοπιστεί σε αυτές τις συνεργασίες είναι η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης των έργων και η επικέντρωση στην επικοινωνιακή στρατηγική.

Η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων, ο σεβασμός και η συνέπεια στις δεσμεύσεις και στα ανταποδοτικά οφέλη, οι τακτικές ανατροφοδοτήσεις, η διαφάνεια και η λογοδοσία αποτελούν βάσεις για εμπιστοσύνη και καλή συνεργασία μεταξύ των δύο πλευρών.

Στη φωτογραφία: Η ομάδα του HIGGS πανηγυρίζει για την επίτευξη των στόχων της: Αρχόντω Αντωνάτου, Assistant Manager, Κατερίνα Βέλλιου,  Assistant Manager, Σωτήρης Πετρόπουλος, Director, Άρης Σούρας, Accelerator Manager, Κατερίνα Ματιάτου, Incubator Manager, Κατερίνα Καίσαρη, Assistant Manager.

Περισσότερα

Ετικέτες

Εγγραφή στο Newsletter

ΔΗΜΟΦΙΛΗ