Connect with us

9# Βιομηχανία, Καινοτομία & Υποδομές

Τα green bonds και οι …αποχρώσεις του πράσινου

Βελτίωση της αποτελεσματικότητας, διαφάνεια, συγκρισιμότητα και αξιοπιστία είναι τα συστατικά που θα καταστήσουν την “αναδυόμενη” αγορά των green bonds (πράσινα ομόλογα) ελκυστική για τους επενδυτές – στοιχείο κρίσιμο τόσο για την Ευρώπη όσο και για την Ελλάδα ειδικότερα ενόψει της μετάβασης στο μοντέλο της κυκλικής οικονομίας και της ανάληψης συγκεκριμένων μέτρων για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και της υπερθέρμανσης του πλανήτη.

της Σοφίας Εμμανουήλ

Ο όγκος της χρηματοδότησης μέσω πράσινων ομολόγων αυξήθηκε σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Ταυτόχρονα, το φάσμα των εκδοτών έχει διευρυνθεί και περιλαμβάνει κυβερνήσεις, τοπικούς δήμους, διεθνείς και εθνικές αναπτυξιακές τράπεζες, καθώς και ιδιωτικές εταιρείες.

Παγκοσμίως η αγορά των πράσινων ομολόγων αναπτύσσεται με υψηλούς ρυθμούς ενώ στην Ελλάδα, αν και το επενδυτικό ενδιαφέρον χαρακτηρίζεται σχετικά ασθενές, ήδη το 2017 εκδόθηκε πράσινο ομόλογο από την Τέρνα Ενεργειακή ενώ ακολούθησαν κι άλλες εταιρείες, κυρίως στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Σύμφωνα με το Bloomberg το 2018 είχαν εκδοθεί διεθνώς πράσινα ομόλογα ύψους 580 δισ. δολ. και για το α’ μισό του 2019 έχουν ξεπεράσει ήδη τα 100 δισ. δολ., ποσό που αναμένεται να υπερδιπλασιαστεί καταδεικνύοντας τη δυναμική της αγοράς ενόψει μάλιστα των επενδύσεων (γύρω στα 180 δισ. ευρώ) που δρομολογεί η Ευρώπη ετησίως για την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων που έχει θέσει για το 2030 στο πλαίσιο της συμφωνίας του Παρισιού. Αυτές οι επενδύσεις πάντως προς το παρόν είναι μόνο ένα μικρό μέρος της παγκόσμιας αγοράς ομολόγων που υπολογίζεται πάνω από τα 100 τρισ. δολ.

Οι κίνδυνοι

Αν και η Ευρώπη δείχνει να πρωταγωνιστεί στην προώθηση τέτοιων εργαλείων συγκριτικά με τις ΗΠΑ και την Ασία έχουν παρατηρηθεί φαινόμενα πολύ μεγάλων εταιρειών οι οποίες έχουν τη δυνατότητα να εκδίδουν ομόλογα μεγάλου ύψους με τα οποία σχεδιάζουν τη χρηματοδότηση “πράσινων επενδύσεων”, αλλά την ίδια στιγμή οι ίδιες εταιρείες διατηρούν δραστηριότητες οι οποίες ρυπαίνουν και βλάπτουν το περιβάλλον. Είναι λοιπόν εύλογο το ερώτημα εάν η ίδια εταιρεία μπορεί να χρησιμοποιεί εργαλεία όπως τα green bonds για να επενδύσει σε δραστηριότητες που θα της αποφέρουν κερδοφορία ενώ ταυτόχρονα συνεχίζει την καταστροφική για το περιβάλλον δράση της. Καθώς αυτή η πρακτική ενέχει τον κίνδυνο της …συγκάλυψης η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απαντά στην πρόκληση με τη θέση ότι:

Γενικά τα πράσινα ομόλογα υποστηρίζονται ως μέσο για την άντληση μακροπρόθεσμης χρηματοδότησης για επενδύσεις που συμβάλλουν θετικά στην κλιματική αλλαγή ή στο περιβάλλον στην ΕΕ ή σε τρίτες χώρες. Υπό το πρίσμα των σημαντικών επενδυτικών αναγκών σε όλους τους περιβαλλοντικούς τομείς, η χρηματοδότηση μέσω πράσινων ομολόγων μπορεί να αποτελέσει χρήσιμη οδό για την επιτάχυνση αυτών των επενδύσεων.

Οι κανόνες

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπογραμμίζει την ανάγκη να διασφαλιστεί ότι οι εκδότες πράσινων ομολόγων, συμπεριλαμβανομένων των ιδιωτικών εταιρειών, τηρούν σαφείς και διαφανείς κανόνες, όπως αυτοί που προβλέπονται επί του παρόντος στις “αρχές των πράσινων ομολόγων”.

Δηλαδή, τα τελευταία χρόνια επιχειρείται να γίνουν οι αναγκαίες διορθώσεις σε επίπεδο ρυθμιστικό/κανονιστικό ώστε τα πράσινα ομόλογα να γίνουν αποτελεσματικά εργαλεία χρηματοδότησης της βιώσιμης οικονομίας.

Πολλοί εκδότες λένε ότι ακολουθούν τις αρχές των πράσινων ομολόγων αλλά θα πρέπει να τονιστεί ότι οι αρχές είναι εθελοντικές και υπάρχει ένα σημαντικό κενό σε παγκοσμίως αποδεκτά πρότυπα και μεθοδολογίες επαλήθευσης. Επίσης διαπιστώνεται ότι η αντίληψη του “πράσινου” διαφέρει από χώρα σε χώρα. Έτσι, οι πληροφορίες θέλουν τις κινεζικές αρχές στην Κίνα να αποβάλλουν τον λεγόμενο καθαρό άνθρακα από τους ορισμούς των πράσινων ομολόγων για να τους εναρμονίσουν με τα πρότυπα της ΕΕ και να προσελκύσουν επενδυτές ενώ μια ενδιαφέρουσα τάση είναι η υιοθέτηση των αποχρώσεων του πράσινου για τις σχετικές επενδύσεις: σκούρο πράσινο για έργα που θα μειώσουν τις εκπομπές CO2 μακροπρόθεσμα, κανονικό πράσινο για έργα που κάνουν ένα βήμα μπροστά, όπως plug-in υβριδικά μεταφορικά μέσα, ανοιχτό πράσινο για φιλικά προς το περιβάλλον έργα χωρίς μακροπρόθεσμες προοπτικές, όπως οι πιο αποδοτικές υποδομές ορυκτών καυσίμων και τέλος καφέ για τα νέα έργα που είναι βασισμένα στον άνθρακα.

Το πρότυπο

Στο πλαίσιο αυτό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανέθεσε σε ειδική επιτροπή εμπειρογνωμόνων να εκπονήσει έκθεση σχετικά με τη θέσπιση ενός προτύπου της ΕΕ για τα πράσινα ομόλογα (EU-GBS) με βάση βέλτιστες πρακτικές, σε συνέχεια του σχεδίου δράσης για τη χρηματοδότηση της βιώσιμης ανάπτυξης (που δημοσιεύθηκε τον Μάρτιο του 2018). Η ειδική αυτή επιτροπή προτείνει, σύμφωνα με πληροφορίες, να δημιουργηθεί ένα εθελοντικό πρότυπο για τα πράσινα ομόλογα στην ΕΕ και σχετικές αποφάσεις αναμένονται από την νεοεκλεγείσα Ευρωβουλή.

Πάντως το πρότυπο αν και εθελοντικό, προβλέπεται ότι θα είναι ευθυγραμμισμένο με την ταξινόμηση της ΕΕ ώστε τα έσοδα από τα πράσινα ομόλογα να χρηματοδοτούν ή να αναχρηματοδοτούν έργα / δραστηριότητες που συμβάλλουν ουσιαστικά σε περιβαλλοντικές επιδιώξεις, θα επιβεβαιώνει ότι η στρατηγική του εκδότη ευθυγραμμίζεται με τους περιβαλλοντικούς στόχους και θα παρέχει λεπτομέρειες για όλες τις βασικές πτυχές της προτεινόμενης χρήσης εσόδων, με σχετική επαλήθευση από εξωτερικό ελεγκτή.

Το βέβαιο είναι ότι το επενδυτικό ενδιαφέρον από διαχειριστές αμοιβαίων κεφαλαίων για βιώσιμες επιλογές αυξάνεται. Και επειδή οι επενδυτές αντιμετωπίζουν την πρόκληση να κρίνουν αν ένα έργο είναι πραγματικά “πράσινο”, οι ρυθμιστικές αρχές εργάζονται πάνω σε πρότυπα για να βοηθήσουν στην προστασία από το “πράσινο ξέπλυμα” (green wash).

Σκοπός αυτής της ιστοσελίδας είναι να αναδείξει τις δράσεις των εταιρειών που έχουν επενδύσει στην Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη. Να παρουσιάζει τις δράσεις τους, τις απόψεις τους αλλά και τις κυβερνητικές και Ευρωπαϊκές οδηγίες που κατά καιρούς προστίθενται. Η βιώσιμη ανάπτυξη τόσο της κοινωνίας όσο και του ιδιωτικού επιχειρείν είναι υπόθεση όλων μας. Από τα εκπαιδευτικά ιδρύματα μέχρι τις διοικήσεις των επιχειρήσεων και από τα αρμόδια υπουργεία μέχρι τα διοικητικά συμβούλια των τοπικών κοινοτήτων.

Περισσότερα
Διαφημίσεις
Σχολιάστε

Σχολιάστε το άρθρο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

11# Βιώσιμες πόλεις & Κοινότητες

Lucy Xu: Από την πόλη των ευκαιριών (Νέα Υόρκη) στην Aθήνα

“Όπου υπάρχει μια κρίση, εγώ βλέπω μια ευκαιρία” λέει η Lucy Xu, ιδρύτρια της εταιρείας The Port, η οποία παραχώρησε συνέντευξη στο csrindex.gr ενόψει της ομιλίας της στο 17ο ετήσιο συνέδριο Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου στις 7 Νοεμβρίου.

Συνέντευξη στη Σοφία Εμμανουήλ

semmanouil@gmail.com

Μετακομίσατε από τη Νέα Υόρκη, μια πόλη με σημαντική επίδραση στο εμπόριο, την οικονομία, τα ΜΜΕ, την τέχνη, τη μόδα, για να έρθετε στην Αθήνα μια από τις αρχαιότερες πόλεις στον κόσμο. Τι ήταν αυτό που βάρυνε στη …ζυγαριά και σας ώθησε σε αυτή την απόφαση;

Για εμένα, η απάντηση είναι απλή, τόσο σε προσωπικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο και, φυσικά, ο ήλιος και η θάλασσα είναι μικρά μόνο κομμάτια αυτής της εξίσωσης.

Πέρασα το πρώτο μισό της ζωής μου μεγαλώνοντας ανάμεσα σε δύο πολιτισμούς (της Κίνας και της Αμερικής), και αυτό με βοήθησε να ανακαλύψω το καινοτόμο κενό που δημιουργείται όταν συνδυάζεις διαφορετικούς τρόπους ζωής και σκέψης. Είναι η δύναμη του να ζεις σε αυτό το κενό μεταξύ των κόσμων που μου δίνει την ώθηση να συνεχίζω. Αυτό το κενό εμπνέει νέες προοπτικές, ενεργοποιεί την ικανότητα εφαρμογής της αντικειμενικότητας ενός «ξένου» στους κόσμους με τους οποίους είσαι εξοικειωμένος και έπειτα σου δίνει τη δυνατότητα να εκμεταλλευτείς τα πλεονεκτήματα του κάθε πολιτισμού και περιβάλλοντος.

Από επαγγελματική οπτική, ο τομέας ενασχόλησής μου εκτείνεται στο μάρκετινγκ και την τεχνολογία. Είμαι ευγνώμων που έχω αποκτήσει όλες αυτές τις εμπειρίες και την εξάσκηση – από ένα πτυχίο Διοίκησης Επιχειρήσεων στο Wharton, μέχρι το να εργάζομαι για μεγάλους συνεταιρισμούς όπως η IBM και την ενασχόλησή μου με νεοφυείς επιχειρήσεις. Μετά από κάποια χρόνια λοιπόν στη Νέα Υόρκη, ένιωσα ότι η ψυχή μου λαχταρούσε κάτι περισσότερο – μια ευκαιρία να δοκιμάσω τις ικανότητές μου σε μια εντελώς διαφορετική αγορά με πολύ διαφορετικούς πόρους.

Για πολλούς, μπορώ να κατανοήσω πώς μπορεί να φανεί όλη αυτή η πορεία μου κοιτάζοντάς την “προς τα πίσω”, αλλά ανέκαθεν αγαπούσα τις προκλήσεις και επιζητούσα ενεργά το ρίσκο. Όπου υπάρχει μια κρίση, εγώ βλέπω μια ευκαιρία. Ο μόνος τρόπος να ανακαινίσεις πλήρως ένα κτήριο είναι να το κατεδαφίσεις πρώτα. Εδώ, η κάθε μέρα είναι μια έμπνευση. Βρίσκομαι ενώπιον της απτής ελπίδας της νέας γενιάς της Ελλάδας, καθώς και του επόμενου κύματος φωτεινών παγκόσμιων μυαλών που επιλέγουν να κάνουν ένα άλμα εμπιστοσύνης και να χτίσουν τη ζωή τους εδώ.

Μιλήστε μας λίγο για την εταιρεία σας. Πότε συστάθηκε και ποιο είναι σήμερα το προφίλ της;

Το The Port είναι μια συμβουλευτική εταιρεία μάρκετινγκ και επιχειρηματικότητας, η οποία συνεργάζεται με ελληνικές και αμερικάνικες επιχειρήσεις για να δημιουργήσει στρατηγικές μάρκετινγκ που απευθύνονται σε παγκόσμιο κοινό. Το όραμά μας είναι να ενθαρρύνουμε μια διεθνή νοοτροπία και να χτίσουμε έναν κόσμο συνεργασίας μέσω της ανταλλαγής και κατανόησης των βέλτιστων πόρων και πρακτικών.

Ίδρυσα το The Port στις αρχές του 2018, έχοντας εμπνευσθεί από την ανάπτυξη του τοπικού τεχνολογικού οικοσυστήματος και την ανάγκη για διεθνή εμπειρία και επαγγελματισμό που θα βοηθούσε να επεκταθούν οι τοπικές επιχειρήσεις σε διεθνές επίπεδο. Αυτή η ανάγκη, συνδυαζόμενη με την εισροή άνω των 300 εκατομμυρίων ευρώ που εισήλθαν στο ελληνικό τεχνολογικό οικοσύστημα ως άμεση επένδυση από την Ευρωπαϊκή Ένωση και ιδιώτες επενδυτές, σήμανε την κατάλληλη στιγμή να ξεκινήσει μια επιχείρηση, η οποία θα εξοπλίσει το επερχόμενο κύμα επιχειρηματιών, με τις βέλτιστες πρακτικές που θα χρειαστούν για να εκκινήσουν και να κλιμακώσουν τις επιχειρηματικές ιδέες τους.

Σήμερα, το The Port συνεργάζεται με αναπτυσσόμενες επιχειρήσεις τόσο της Ελλάδας όσο και της Αμερικής υποστηρίζοντας την επέκτασή τους και κατασκευάζοντας τις πρωτοβουλίες τους στο μάρκετινγκ. Συνεργαζόμαστε με πελάτες διαφόρων βιομηχανιών – συμπεριλαμβανομένων και των B2B SaaS, αλλά και των βιομηχανιών της τεχνολογίας, των μεταφορών, του τουρισμού, της σίτισης, της αγροτεχνολογίας, και άλλες βιομηχανίες που προέρχονται από την αμερικανική και την ελληνική αγορά. Μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες για τους τωρινούς μας πελάτες και τα πρότζεκτ μας εδώ.

Πόσους εργαζόμενους-συνεργάτες έχετε και ποιοι είναι οι στρατηγικοί σας στόχοι για το μέλλον;

Αυτή τη στιγμή, έχουμε πέντε μέλη στην ομάδα μας και τρεις συνεργαζόμενους οργανισμούς που λειτουργούν σε πολλαπλές ζώνες ώρας. Η μακρινή ομάδα μας έχει έδρα τη Φιλαδέλφεια και τη Νέα Υόρκη, και οι συνεργάτες μας όπως η Dodo Design και η Outside Tech διανέμονται σε ολόκληρο τον κόσμο και παρέχουν επιπλέον υποστήριξη σε εκτεταμένα έργα ενώ ταυτόχρονα ενισχύουν την παγκόσμια προοπτική του The Port για την οικοδόμηση brand και εκστρατειών. Τοπικά εδώ στην Ελλάδα, έχουμε και τη βοήθεια σπουδαίων ανερχόμενων ταλέντων, όπως η Ελίζα Τουλή, η οποία μας βοήθησε να προσαρμόσουμε στα δεδομένα της χώρας την ιστοσελίδα μας και τη συνολική παρουσία της εταιρείας μας.

Στο μέλλον θα συνεχίσουμε να χτίσουμε την επιχείρηση μας: να δουλεύουμε με τοπικές πρωτοβουλίες workshops στην Αθήνα με κοινότητες όπως το Stone Soup, masterclasses στην Θεσσαλονίκη με φανταστικούς accelerators της περιοχής όπως το OK!Thess και να δουλέψουμε με τοπικούς επιχειρηματίες και startups. Μακροπρόθεσμα, η ομάδα μας θα προσπαθήσει να φέρει την επόμενη πρωτοβουλία του οράματος του The Port στη ζωή: να διευκολύνει την εισροή ξένου κεφαλαίου και χρηματοδότησης στην τοπική ελληνική αγορά. Είμαστε σε θέση να εργαστούμε για την επίτευξη αυτού του στόχου, καθώς έχουμε ήδη θέσει τις βάσεις με την εισαγωγή των βέλτιστων πρακτικών και πόρων από το εξωτερικό. Με αυτή τη νέα ώθηση, στόχος μας είναι να συνεχίσουμε να εκτελούμε την αποστολή μας. Να υποστηρίζουμε δηλαδή επιχειρήσεις κάθε επιπέδου ανάπτυξης στην προσέλκυση παγκόσμιου κοινού και στην ανάπτυξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας, μέσω της συμβουλευτικής μάρκετινγκ, της επιχειρηματικής συμβουλευτικής και της ανταλλαγής γνώσεων και κεφαλαίων μεταξύ των παγκόσμιων τεχνολογικών αγορών.

Τι πιστεύετε ότι διαφοροποιεί την The Port από άλλες εταιρείες του ανταγωνισμού;

Οι βασικές αξίες της εταιρείας μας είναι οι εξής: αισιοδοξία, συνεργασία, προσαρμοστικότητα και επαγγελματισμός – και όλα αυτά στο πλαίσιο μιας παγκόσμιας νοοτροπίας. Από αυτό έρχονται οι τρεις σημαντικοί διαφοροποιητικοί παράγοντες των υπηρεσιών του The Port: η παγκόσμια προοπτική, το δίκτυο και η εμπειρία μας.

Ο χρόνος που έχω περάσει στην Ελλάδα μου έχει διδάξει ότι από κάθε αγορά και πολιτισμό υπάρχουν πλεονεκτήματα που πρέπει να παρατηρηθούν, διδάγματα που πρέπει να περάσουν και ευκαιρίες που πρέπει να ληφθούν. Συγκεκριμένα, το The Port στηρίζεται στην καλλιεργημένη σχέση μεταξύ αφενός του αμερικανικού επαγγελματισμού και πρακτικής κριτικής σκέψης, αφετέρου της δημιουργικότητας και της αίσθησης της αφήγησης που είναι εγγενώς ελληνική.

Η Αθήνα βρίσκεται στο δρόμο για να γίνει παγκόσμιος τεχνολογικός κόμβος, αλλά για να φτάσουμε εκεί, πρέπει να κοιτάξουμε πέρα από τα σύνορά μας για να κατανοήσουμε τις βασικές δεξιότητες και τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που έχουν ήδη καθιερώσει άλλοι ηγέτες και αγορές. Για το λόγο αυτό, στο The Port, η αποστολή μας είναι να υιοθετήσουμε τις βέλτιστες πρακτικές από τη γη των ευκαιριών (την πατρίδα μου, την Αμερική, και συγκεκριμένα την πρωτεύουσα της έντονης ζωής και της κινητικότητας, τη Νέα Υόρκη) και να την συνδυάσουμε με το DNA της αφηγηματικότητας που προέρχεται από την καθιερωμένη γη της δημιουργικότητας και της καινοτομίας (Ελλάδα). Με αυτά τα δύο στοιχεία μαζί, προσπαθούμε να εξοπλίσουμε τις επιχειρήσεις με τους αναγκαίους πόρους για να κατασκευάσουν ένα ισχυρό, αξιόπιστο, παγκόσμιο brand.

Ποια είναι η θέση της Εταιρικής Υπευθυνότητας και της Βιώσιμης Ανάπτυξης στη δουλειά σας;

Το όραμά μας είναι να εμπνεύσουμε μια διεθνή νοοτροπία και να χτίσουμε έναν κόσμο συνεργασίας μέσω της ανταλλαγής και της κατανόησης των καλύτερων πόρων και πρακτικών. Και, φυσικά, η Εταιρική Υπευθυνότητα και η Αειφόρος Ανάπτυξη είναι ζωτικής σημασίας για να πραγματοποιήσουμε αυτό το όραμα σε τοπικό επίπεδο και να εφοδιάσουμε το οικοσύστημα νεοφυούς επιχειρηματικότητας της χώρας με την εκπαίδευση, τη στρατηγική μάρκετινγκ και τη νοοτροπία που απαιτείται για να είναι αυτό ανταγωνιστικό σε παγκόσμιο επίπεδο.

Διενεργούμε τοπικά workshop σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη (στο κυρίαρχο τοπικό επιταχυντή της νεοφυούς επιχειρηματικότητας, OK!Thess) για να συνεργαστούμε με φιλόδοξους αναπτυσσόμενους επιχειρηματίες, εκπαιδεύοντάς τους στις βασικές αρχές του ανακαθορισμού του οράματός τους, κατασκευάζοντας τις στρατηγικές τους στο μάρκετινγκ, βοηθώντας τους να εξελιχθούν, και πολλά περισσότερα. Θα μας βρείτε επίσης να παρέχουμε συμβουλές και καθοδήγηση σε τοπικές εκδηλώσεις όπως το Startup Weekend Thessaloniki και το Tech and the City.

Επιπροσθέτως, παρέχουμε ειδικές τιμές και επιπλέον παροχές για συγκεκριμένα εγχειρήματα ή πρωτοβουλίες και των δύο αγορών με βιώσιμο και/ή μη κερδοσκοπικό σκοπό. Στη Νέα Υόρκη, συνεργαστήκαμε στενά με τη BeSomeone Worldwide για να τους βοηθήσουμε να δημιουργήσουν και να προωθήσουν τα προγράμματά τους σε ΗΠΑ, Νεπάλ και Τανζανία. Στην Ελλάδα, το πιο πρόσφατο πρότζεκτ μας ήταν με τη Sustainable Food Movement, για να κατασκευάσουμε και να λανσάρουμε την ιστοσελίδα ενός από τα νεότερα brand τους, το οποίο συνεργάζεται με τοπικά εστιατόρια και καταστήματα τροφίμων, για να εξαλείψει τα απόβλητα τροφίμων σε όλη την Ελλάδα και την Ευρώπη.

Στο συμβουλευτικό μας σώμα περιλαμβάνεται και η Αθηνά Νουσιοπούλου, Συντονιστής Επικοινωνίας και Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης της ISOMAT Ελλάδας, η οποία μας βοηθά να οικοδομήσουμε τοπικές πρωτοβουλίες ΕΚΕ σε κάθε μελλοντικό βήμα που κάνουμε.

Η Εταιρική Υπευθυνότητα και η Αειφόρος Ανάπτυξη είναι θεμελιώδεις για την εκτέλεση των εργασιών μας. Ως εταιρεία που εξαρτάται από τους αναδυόμενους ηγέτες, είναι προς το συμφέρον αλλά και την εταιρική μας ευθύνη να καλλιεργούμε την επόμενη γενιά.

Η Αθήνα έχει μακρά ιστορία. Ως marketer πιστεύετε ότι οι ελληνικές εταιρείες “αφηγούνται” αποτελεσματικά αυτή την ιστορία όταν αναζητούν πελάτες στο εξωτερικό;

 Η αφήγηση ιστοριών βρίσκεται πράγματι στο ελληνικό DNA. Είναι κάτι που χρονολογείται στην εποχή ήδη του Ομήρου και της Οδύσσειας (δεν είναι βέβαια σύμπτωση ότι μέχρι και σήμερα, η ιστορία του Οδυσσέα παραμένει ένα από τα αρχαιότερα, πιο αξιοθαύμαστα και σε μεγάλη εκτίμηση έργα της λογοτεχνίας). Ένα ακόμη διακεκριμμένο ελληνικό χαρακτηριστικό που επιτρέπει αυτή την ισχυρή ικανότητα αφήγησης, είναι η γοητεία και το πάθος που είναι φυσικό για τον ελληνικό πολιτισμό στον πυρήνα του.

Όταν εργαζόμαστε με τις ελληνικές επιχειρήσεις, μια από τις βασικές προκλήσεις που τους βοηθάμε να ξεπεράσουν, είναι το να εκμεταλλευτούν όλη αυτή τη φυσική ενέργεια αφήγησης και να την ανακατευθύνουν με έναν εστιασμένο τρόπο που θα συμβαδίζει με τις μη ελληνικές αγορές. Αυτό συμβαίνει για δύο κυρίως λόγους. Πρώτον, οι διαφορετικοί πολιτισμοί θα επικοινωνούν φυσικά με διαφορετικούς τρόπους και τα μηνύματα θα λαμβάνονται διαφορετικά ανάλογα με το πλαίσιο στο οποίο μεταδίδονται. Και δεύτερον, η άνοδος της τεχνολογίας στη σημερινή εποχή επιβάλλει όλο και περισσότερη προσοχή από το ακροατήριό μας.

Αυτό σημαίνει ότι, ως ιδρυτές, πρέπει να γνωρίζουμε ότι η ιστορία που καλλιεργούσαμε από την πρώτη κιόλας σύλληψη των ιδεών μας – αυτή που αναγνωρίζουμε εμείς και οι ομάδες μας – δεν είναι απαραιτήτως και η ίδια με αυτή που θα αντιληφθούν οι υπόλοιποι. Για να βελτιωθεί αυτό, και να δημιουργήσουμε μηνύματα που ανταποκρίνονται καλύτερα με τους πελάτες στο εξωτερικό, προτείνουμε την υιοθέτηση μιας πολύ στοχευμένης και σωστά εκτιμώμενης προσέγγισης στην οικοδόμηση όλων τα εξωτερικών μηνυμάτων και της επικοινωνίας – μια προσέγγιση που ξεκινά με την εξακρίβωση των Κατηγοριών Αγοραστών. Μόλις κατανοήσουμε τις κατηγορίες των αγοραστών μας, μπορούμε να αντιληφθούμε πώς να επικοινωνούμε πιο αποτελεσματικά – και πώς ακριβώς να μοιραστούμε την ιστορία μας μαζί τους. Και αυτό αφορά το οτιδήποτε, από το μήκος του pitch των πωλήσεων, μέχρι την αργκό και τη γραμματική που μπορεί να χρειαστεί για τη μετάφραση από τα Greeklish στα παγκόσμια Αγγλικά.

Ποιες πιστεύετε ότι είναι οι μεγαλύτερες αδυναμίες τους (και αντίστοιχα τα ανταγωνιστικά τους πλεονεκτήματα) ως προς την διείσδυση σε ξένες αγορές;

 Όσον αφορά τις δυνατότητες και τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, υπάρχουν τέσσερις κύριοι παράγοντες. Πρώτον, ο ισχυρός ελληνικός πολιτισμός ο οποίος βασίζεται στις ανθρώπινες σχέσεις δημιουργεί βαθύτερους δεσμούς από ότι οι πολιτισμοί που βασίζονται σε συναλλαγές και οδηγεί σε εντονότερη ανθρώπινη δραστηριότητα από άλλες αγορές. Δεύτερον, τα τελευταία χρόνια, παρατηρούμε ότι η ελληνική δύναμη της δημιουργικότητας σε όλους τους τομείς, αρχίζει να μεταφράζεται και να τροφοδοτεί σύγχρονα σχέδια, καινοτομίες και brands. Τρίτον, μια βαθιά ριζωμένη κουλτούρα έχει δημιουργήσει ένα θεμέλιο ακλόνητης αυτοπεποίθησης και αντοχής που είναι, σε μεγάλο βαθμό, ασύγκριτο με άλλες αγορές. Και από αυτό, έρχονται οι τολμηροί και γενναίοι σύγχρονοι εκπρόσωποι του Οδυσσέα, έτοιμοι να ξεκινήσουν τα νέα τους προσωπικά εγχειρήματα. Τέλος, υπάρχει μια δύναμη που είναι κοντά στην καρδιά μου, δεδομένης της κινεζικής ανατροφής μου, η οποία είναι η εκπαίδευση. Το γεγονός ότι η εκπαίδευση αποτελεί βασική αξία στην ελληνική κουλτούρα σημαίνει ότι θα είναι μια φυσική επέκταση που θα οδηγήσει σε μια νέα εποχή σύγχρονης επαγγελματικής κατάρτισης και ανάπτυξης τόσο στο οικοσύστημα νεοφυούς επιχειρηματικότητας όσο και πέρα από αυτό.

Όσον αφορά τα πλεονεκτήματα που μπορεί να μάθει και να υιοθετήσει η τοπική αγορά από άλλες αγορές, υπάρχουν τρεις τομείς δραστηριοποίησης. Πρώτον, αρχίζοντας να δημιουργεί μια ισχυρότερη κατανόηση και πιο φιλική σχέση βασισμένη στην ανατροφοδότηση. Σε μέρη όπως οι ΗΠΑ, έχουμε μια κουλτούρα έντονα βασισμένη στην ανατροφοδότηση, η οποία στηρίζεται στην κατανόηση της αρχής ότι η ανατροφοδότηση οδηγεί σε βελτίωση. Η αρχή αυτή έχει βοηθήσει να υπενθυμίσουμε στους επιχειρηματίες και τους επαγγελματίες να μην είναι ποτέ «υπερβολικά παντρεμένοι με το προϊόν ή τις ιδέες τους» γιατί η καινοτομία και η ανάπτυξη ανθίζουν στο χώρο της ελευθερίας της ανατροφοδότησης.

Δεύτερον, να μην υποτιμάται ποτέ η δύναμη του καθαρού μάρκετινγκ. Δεν μιλάμε για ψηφιακό μάρκετινγκ ή εξάντληση των χρημάτων σας σε διαφημίσεις Facebook, αλλά καθαρό, συνεπές μάρκετινγκ, που προέρχεται από μια πολύ μελετημένη και στοχευμένη στρατηγική. Επειδή, ειδικά στις αγορές του εξωτερικού, το μάρκετινγκ είναι αυτό που βοηθάει τις φαινομενικά ξένες επιχειρήσεις να αρχίσουν να δημιουργούν ένα ισχυρό, αξιόπιστο, παγκόσμιο brand. Τέλος, είναι η ενθάρρυνση της διαφορετικής σκέψης και η διατήρηση μιας παγκόσμιας νοοτροπίας που ωθεί τις ομάδες σε νέα επίπεδα δημιουργικότητας και σε ένα μοναδικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Και πάλι όμως, σε διαφορετικές αγορές, όπως η Νέα Υόρκη, θεωρούμε δεδομένη την τεράστια δύναμη της βούλησης και της καινοτομίας, η οποία θρέφεται από μια μεγάλη ποικιλία προοπτικών που ενοποιούνται σε μία αγορά. Είναι αναμφισβήτητο γεγονός – η δύναμη να βρίσκονται μαζί διαφορετικά φύλα, περιβάλλοντα και νοοτροπίες σε συμβούλια, ομάδες και δίκτυα, δημιουργεί νέες οδούς σκέψης που δεν θα μπορούσαν ποτέ να υπάρξουν προηγουμένως.

Περισσότερα

9# Βιομηχανία, Καινοτομία & Υποδομές

Παγκόσμια Ημέρα Βιοηθικής 2019

Σεβασμός στην Πολιτισμική Διαφορετικότητα (Respect for Cultural Diversity) είναι το θέμα και ο τίτλος του φετινού εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Βιοηθικής, στις 19 Οκτωβρίου.

Στο πλαίσιο αυτό, το Ελληνικό Κλιμάκιο της Έδρας Βιοηθικής της UNESCO (Haifa) και το Εργαστήριο Εφαρμοσμένης Φιλοσοφίας του ΕΚΠΑ διοργανώνουν την Παρασκευή 18 Οκτωβρίου στην Αίθουσα Αριστοτέλης του Παντείου Πανεπιστημίου, Ημερίδα αφιερωμένη στο θέμα του φετινού εορτασμού. Η ημερίδα διοργανώνεται με τη συνεργασία του Ερευνητικού Κέντρο Βιοπολιτικής του Παντείου Πανεπιστημίου, του  Εργαστηρίου Μελέτης του Θεσμικού Λόγου του ΕΚΠΑ και του Κέντρου Έρευνας σε Θέματα Βιοηθικής και Δικαίου του Παντείου Πανεπιστημίου.

Η ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΒΙΟΗΘΙΚΗΣ θεσπίσθηκε το 2015, κατόπιν πρότασης της Έδρας Βιοηθικής της UNESCO  προς τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ. Η ημερομηνία που επιλέχθηκε είναι η 19η Οκτωβρίου.

Η Βιοηθική είναι κλάδος της Ηθικής, ο οποίος ασχολείται με τα ηθικά διλήμματα που δημιουργούνται από την αλματώδη εξέλιξη της επιστήμης, ιδίως της βιοϊατρικής, της βιοτεχνολογίας και της γενετικής.

Το Ελληνικό Κλιμάκιο, το οποίο εκπροσωπεί τη χώρα μας στην Έδρα Βιοηθικής της UNESCO, ιδρύθηκε τον Αύγουστο του 2015, στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, και στόχος του είναι η προαγωγή του διαλόγου γύρω από τη Βιοηθική στη χώρα μας και η πλαισίωση επιστημονικών, αλλά και κοινωνικών δράσεων που αφορούν στα ζητήματα Βιοηθικής, σε στενή συνεργασία με άλλους φορείς και θεσμούς.

Περισσότερα

8# Αξιοπρεπής Εργασία & Οικονομική Ανάπτυξη

EUROCERT: Ελληνική πιστοποίηση στην χώρα των Ίνκας

Το 2019 αποτελεί χρονιά ορόσημο για την EUROCERT, κυρίως λόγω της έναρξης της δραστηριοποίησής της στην Λατινική Αμερική, με πρώτη χώρα το Περού αλλά και εξαιτίας της εισόδου της στην τρίτη δεκαετία από την ίδρυσή της.

Ειδικότερα, η EUROCERT δραστηριοποιείται στο Περού με προσωπικό (επιθεωρητές και τεχνικούς εμπειρογνώμονες) που διαθέτει μακρόχρονη εμπειρία και ενδελεχή γνώση στο πεδίο των Συστημάτων Διαχείρισης, στις περισσότερες χώρες της Λατινικής Αμερικής. Το ανθρώπινο δυναμικό πλαισιώνεται από σύγχρονα γραφεία στο κέντρο της πρωτεύουσας, Λίμα, και κατάλληλο υλικοτεχνικό εξοπλισμό.

Ήδη περισσότερες από 40 εταιρείες στο Περού έχουν πιστοποιηθεί από την EUROCERT για Συστήματα Ποιότητας (ISO9001), Περιβάλλοντος (ISO14001), Υγείας και Ασφάλειας (OHSAS 18001, ISO45001) και Καταπολέμησης της Δωροδοκίας (ISO37001), ενώ το επόμενο χρονικό διάστημα θα ακολουθήσουν πιστοποιήσεις με βάση και άλλα Πρότυπα, στα οποία η EUROCERT ήδη προσφέρει τις υπηρεσίες της στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι η Λατινική Αμερική συνιστά μια πολλά υποσχόμενη αγορά με κύρια χαρακτηριστικά τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης στις περισσότερες χώρες της και την ισχυρή εμπορική και πολιτιστική διασύνδεση με την Ευρώπη. Στην εν λόγω προσέγγιση και κατόπιν ενδελεχούς ανάλυσης της αγοράς, βασίζεται ο επιχειρησιακός σχεδιασμός της EUROCERT και η αντίστοιχη στρατηγική ανάπτυξής της στην περιοχή.

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, η δραστηριοποίηση της EUROCERT στο Περού αποτελεί επακόλουθο της πολυετούς εμπειρίας και τεχνογνωσίας των στελεχών της σε Ελλάδα και εξωτερικό και εμπνέεται από το εταιρικό της όραμα που εστιάζει στην κατάκτηση ηγετικής θέσης στην παγκόσμια αγορά πιστοποίησης, δημιουργώντας αξίες για τους πελάτες, το προσωπικό και τους μετόχους της.

Περισσότερα

Ετικέτες

Εγγραφή στο Newsletter

ΔΗΜΟΦΙΛΗ