Connect with us

Έρευνες / Μελέτες

QNF: The Most Sustainable Companies In Greece

Συνολικά 21 εταιρείες εντάσσονται στην λίστα των The Most Sustainable Companies In GREECE, μιας ελίτ εταιρειών της ελληνικής αγοράς που ξεχωρίζουν για την υποδειγματική τους στάση σε θέματα λογοδοσίας, κοινωνικής και περιβαλλοντικής συμπεριφοράς και βιώσιμων επενδύσεων, οι οποίες μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη.

Σε ειδική εκδήλωση για την ανάδειξη των The Most Sustainable Companies in GREECE έδωσε το παρόν ο Mermer Schnappauf, μέλος του German Council for Sustainable Development. Με αποφθέγματα του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη μίλησε για την πρόοδο των ελληνικών επιχειρήσεων σε θέματα βιώσιμης ανάπτυξης και ανέδειξε την βιώσιμη χρηματοδότηση στο πλαίσιο της νέα πολιτικής της ΕΕ – στην οποία αναφέρεται πρόσφατο άρθρο του csrindex (Αλλάζει ο τρόπος προσέγγισης της χρηματοδότησης – Η ΕΕΤ σε ρόλο πρεσβευτή βιωσιμότητας).

Ο κ. Schnappauf βρέθηκε στην Αθήνα στο πλαίσιο της συνεργασίας του Γερμανικού Συμβουλίου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη με το Quality Net Foundation (QNF). Εξάλλου, ο Ελληνικός Κώδικας Βιωσιμότητας είναι η πρώτη εθνική προσαρμογή του Κώδικα Βιωσιμότητας του Γερμανικού Συμβουλίου και αποτελεί ένα καινοτόμο εργαλείο προσαρμοσμένο στις ανάκες της ελληνικής αγοράς. Το QNF έχει εισάγει τέσσερα επίπεδα ωριμότητας, που προσθέτουν αξιοπιστία στον Κώδικα, σύμφωνα με τον κ. Schnappauf, που έδειξε εντυπωσιασμένος από την ικανότητα των ελληνικών εταιρειών να προσαρμόζονται σε μεθοδολογίες που τις βοηθούν να προσεγγίσουν καλύτερα τη βιώσιμη ανάπτυξη, όπως αυτή του ελληνικού Κώδικα ο οποίος:

  1. Ενθαρρύνει την ελληνική αγορά να μετρήσει τις κοινωνικοοικονομικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων,
  2.  Ενισχύει την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων μέσω της βιωσιμότητας,
  3. Βοηθά στη συγκριτική αξιολόγηση των πιο βιώσιμων ελληνικών εταιρειών και
  4. Συμβάλει στη δημιουργία ενός Ελληνικού Καταλόγου Επιχειρηματικής Αειφορίας. Αυτός ο επιχειρηματικός δείκτης έχει επιρροή στις τράπεζες, τους επενδυτές και την αγορά γενικότερα.

Η συνεργασία του Γερμανικού Συμβουλίου Βιώσιμης Ανάπτυξης με το QNF είναι μια σημαντική πρωτοβουλία για την ελληνική αγορά, σύμφωνα με τον Schnappauf, που αναφέρθηκε επίσης – στην εκδήλωση που διοργάνωσε χθες στο Παλαιό Χρηματιστήριο το QNF – στην βιώσιμη χρηματοδότηση, η οποία περνά μέσα από κοινωνικά και περιβαλλοντικά κριτήρια σύμφωνα με την νέα προσέγγιση της ΕΕ, η οποία αλλάζει τα δεδομένα στον τρόπο που γίνονταν μέχρι σήμερα οι επενδύσεις.

Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με την ανάδειξη των The Most Sustainable Companies In Greece.

Όπως σημείωσε σχετικά η Χρυσούλα Εξάρχου, “το Sustainability Performance Directory,  είναι ο πρώτος  Επιχειρηματικός Δείκτης  Βιώσιμης Ανάπτυξης για την ελληνική αγορά  και αποτελεί ενα πλαίσιο αναφοράς για τη διαχείριση της μη χρηματοοικονομικής πληροφορίας. Μπορεί να λειτουργεί ως απάντηση προς όλους τους φορεις (ΓΕΜΗ, Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, τράπεζες, Δίκτυα Υπεύθυνων Προμηθευτών) και συγχρόνως να εντάσσει τις επιχειρήσεις σε μια ομάδα πρωτοπόρων οργανισμών που αναγνωρίζονται από τους καταναλωτές και την αλυσίδα των ενδιαφερόμενων μερών τους. Μέσω του Sustainability Performance Directory γίνεται η ανάδειξη των THE MOST SUSTAINABLE COMPANIES  ως αποτέλεσμα τεχνικής αξιολόγησης που είναι πολύ σημαντική καθώς εισάγει τη φιλοσοφία της αποτύπωσης και της μέτρησης των μη χρηματοοικονομικών δεδομένων στην ελληνική επιχειρηματική αγορά”.

Η επιβεβαίωση της τελικής αξιολόγησης των επιχειρήσεων πραγματοποιείται από Ανεξάρτητη Κριτική Επιτροπή, στην οποία συμμετέχουν ως μέλη οι κ.κ.:

Παναγιώτης Αλεξάκης, Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών, πρώην πρόεδρος Χρηματιστηρίου Αθηνών

Χαρούλα Απαλαγάκη, Γενική Γραμματέας Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών

Ξενοφών Αυλωνίτης, Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Κεφαλαιοαγοράς

Βασίλης Γκόβαρης , Εκτελεστικός Δ/ντης Όμιλος Ελληνικά Χρηματιστήρια

Σοφία Εφραίμογλου-Κουνενάκη, Αντιπρόεδρος του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού και Επικεφαλής του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» του Ιδρύματος

Στην χθεσινή εκδήλωση, στην οποία συμμετείχαν μέλη της επιτροπής, παρουσιάστηκε η μεθοδολογία αξιολόγησης και οι εταιρείες της ομάδας THE MOST SUSTAINABLE COMPANIES IN GREECE.

Πρόκειται για τις εταιρείες:

 

SUSTAINABILITY LEADERS
1 Α.Ε. ΤΣΙΜΕΝΤΩΝ TITAN
2 ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ
3 ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ – Τομέας Έλασης Αλουμινίου
4 ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ Α.Ε.
5 ΟΤΕ Όμιλος Εταιρειών
6 MYTILINEOS
7 WIND ΕΛΛΑΣ
TOP SUSTAINABLE COMPANIES
8 ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ
9 ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ
10 ΤΡΑΠΕΖΑ EUROBANK ERGASIAS Α.Ε.
11 IMERYS ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΑ ΟΡΥΚΤΑ ΕΛΛΑΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΙΑ
12 INTERAMERICAN
13 MSD ΕΛΛΑΔΑΣ
14 QUEST ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ Α.Ε.
SUSTAINABLE COMPANIES
15 ΒΙΑΝΕΞ Α.Ε. – ΒΙΑΝ Α.Ε
16 ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΟ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΑΘΗΝΩΝ ΥΓΕΙΑ
17 ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΠΙΣΤΗ  Α.Ε.Γ.Α.
18 ΠΟΛΥΕΚΟ Α.Ε.
19 ΠΡΟΝΟΜΙΟΥΧΟΣ ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΓΕΝΙΚΩΝ ΑΠΟΘΗΚΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ Α.Ε. (ΠΑΕΓΑΕ)
20 ENEL GREEN POWER HELLAS Α.Ε.
21 LIDL HELLAS & ΣΙΑ Ο.Ε.

Σοφία Εμμανουήλ (semmanouil@csrindex.gr)

Σκοπός αυτής της ιστοσελίδας είναι να αναδείξει τις δράσεις των εταιρειών που έχουν επενδύσει στην Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη. Να παρουσιάζει τις δράσεις τους, τις απόψεις τους αλλά και τις κυβερνητικές και Ευρωπαϊκές οδηγίες που κατά καιρούς προστίθενται. Η βιώσιμη ανάπτυξη τόσο της κοινωνίας όσο και του ιδιωτικού επιχειρείν είναι υπόθεση όλων μας. Από τα εκπαιδευτικά ιδρύματα μέχρι τις διοικήσεις των επιχειρήσεων και από τα αρμόδια υπουργεία μέχρι τα διοικητικά συμβούλια των τοπικών κοινοτήτων.

Περισσότερα
Διαφημίσεις
Σχολιάστε

Σχολιάστε το άρθρο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

11# Βιώσιμες πόλεις & Κοινότητες

AccountAbility: 7 τάσεις αλλάζουν το επιχειρηματικό «σύμπαν»

Oι επιχειρηματικοί ηγέτες αναγνωρίζουν τη στενή σχέση μεταξύ ανταγωνιστικότητας και βιωσιμότητας στην οικονομική απόδοση δημιουργώντας τάσεις που επηρεάζουν το παγκόσμιο επιχειρηματικό οικοσύστημα, με ολοένα περισσότερες εταιρείες να ακολουθούν αυτές τις αναδυόμενες τάσεις.

Της Σοφίας Εμμανουήλ

semmanouil@gmail.com

Οι αναδυόμενες αυτές τάσεις έχουν ως επίκεντρο την κυκλική οικονομία, τη δέσμευση για πρωτοβουλίες γύρω από την Κλιματική Αλλαγή και τις επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες που υποστηρίζουν τη βιώσιμη ανάπτυξη.

Η παγκόσμια κοινότητα αναγνωρίζει τη βιωσιμότητα ως επιχειρηματική επιταγή μακροπρόθεσμου ορίζοντα, σημειώνει και ο οργανισμός AccountAbility που έχει εκδώσει τα πρότυπα ΑΑ 1000 και εντοπίζει επτά προκλήσεις για τις επιχειρήσεις το 2019.

  1. Συνεργασία στη δράση για το κλίμα
  2. Συνεισφορά στην επίτευξη των Παγκόσμιων Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης (Sustainable Development Goals – SDGs)
  3. Mέτρηση του αντίκτυπου των πρωτοβουλιών αειφορίας
  4. Αξιοποίηση της τεχνολογίας για διαφάνεια, αποτελεσματικότητα και μείωση των κινδύνων στην αλυσίδα εφοδιασμού
  5. Μετάβαση στην κυκλική οικονομία
  6. Αξιοποίηση της ταχείας αστικοποίησης με την ανάπτυξη βιώσιμων πόλεων
  7. Επένδυση στην αυτοματοποίηση ως μέσο για τη βιωσιμότητα

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά το κλίμα, οι επιχειρήσεις καλούνται να ενισχύσουν τις δράσεις τους δεσμευόμενες με συγκεκριμένους στόχους. Πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι η κλιματική αλλαγή θα βλάψει τις οικονομίες των χωρών, ανεξαρτήτως αν είναι αναδυόμενες ή αναπτυγμένες, με τις ΗΠΑ να ενδέχεται να χάσουν το 10% του ΑΕΠ τους, αν δεν κάνουν σημαντικές αλλαγές στην πολιτική τους. Ενδεικτικά, η 24η Διεθνής Διάσκεψη του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή (COP24) τον Δεκέμβριο του 2018 αναγνώρισε τον ιδιωτικό τομέα όχι ως ένοχο για τις κλιματικές αλλαγές αλλά ως απαραίτητο εταίρο, που μπορεί να δημιουργήσει κέρδη από την ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων και την ανάληψη πρωτοβουλιών. Στο ίδιο πλαίσιο αναπτύχθηκε το πρότυπο TCFD για τη δημοσιοποίηση χρηματοοικονομικών πληροφοριών σχετικών με το κλίμα ενώ δυναμική αποκτά και η πρωτοβουλία Science Based Targets, μια συνεργασία μεταξύ του CDP, του Οικουμενικού Συμφώνου των Ηνωμένων Εθνών, του Παγκόσμιου Ινστιτούτου Πόρων, του Παγκόσμιου Ταμείου για την Άγρια Ζωή και του We Mean Business Coalition, που θέτει στόχους με βάση την επιστήμη στην επιχειρηματική πρακτική με ορίζοντα το 2020.

Αναφορικά με την επίτευξη των SDGs οι αυξανόμενες προσδοκίες των καταναλωτών, η πίεση από τις κυβερνήσεις για ανάληψη πρωτοβουλιών και τα επενδυτικά συμφέροντα οδηγούν τις εταιρείες να κάνουν ουσιαστική μετατόπιση της στρατηγικής τους στην αειφόρο ανάπτυξη. Οι SDGs αναμένεται να δημιουργήσουν ευκαιρίες σε μια αγορά 12 τρις. δολ. σε τέσσερις βασικές βιομηχανίες, τρόφιμα και γεωργία, πόλεις, ενέργεια και υλικά και υγεία και ευεξία. Είναι δε ενδεικτικό ότι σε σύμπραξη με το CSR Europe τo Ελληνικό Δίκτυο για την ΕΚΕ (CSR Hellas) ανέλαβε μια σημαντική πρωτοβουλία με στόχο να γίνει πιο αποτελεσματική η προσπάθεια για την επίτευξη των SDGs σε ευρωπαϊκό επίπεδο, μέσω του συντονισμού των δράσεων κυβερνήσεων, επιχειρηματικού κόσμου και κοινωνίας των πολιτών. Το CSR Hellas, εθνικός εταίρος του CSR Europe στην Ελλάδα, κάλεσε τους CEOs όλων των μελών του να ενώσουν τη φωνή και τις δυνάμεις τους με άλλες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις και επιχειρηματικούς φορείς, στέλνοντας ένα δυναμικό ελληνικό «παρών» στην Πρόσκληση για μία Νέα Ευρωπαϊκή Συμφωνία προς ένα Βιώσιμο Μέλλον σε όλη την Οικουμένη, μέσω της συνυπογραφής του CEOs Call to Action & Collaboration. Με την Πρόσκληση αυτή, οι ηγέτες των επιχειρήσεων/φορέων καθιστούν σαφές πως είναι έτοιμοι να ενδυναμώσουν τον διάλογο και να ενισχύσουν την αλληλεπίδραση και τη συνεργασία τους με την κοινωνία.

Η εντατικοποίηση των πρωτοβουλιών για την επίτευξη των SDGs έχουν φέρει στο προσκήνιο την ανάγκη για μέτρηση των αποτελεσμάτων, για διαχείριση και παρακολούθηση των επιδόσεων. Οι αρχές ΑΑ 1000 είναι ένα πρακτικό πρότυπο προς αυτή την κατεύθυνση, όπως αναφέρει ο οργανισμός AccountAbility στην έκθεσή του. Το ίδιο ισχύει για το Social Capital Protocol του Παγκόσμιου Επιχειρηματικού Συμβουλίου για την Αειφόρο Ανάπτυξη
Ανάπτυξη (WBCSD) και άλλα πρότυπα.

Οι πιέσεις από τους καταναλωτές, τις ομάδες ακτιβιστών και τις ρυθμιστικές αρχές οδηγούν τις εταιρείες να αυξάνουν τη διαφάνεια στις αλυσίδες εφοδιασμού τους με στόχο την καλύτερη λογοδοσία σε θέματα περιβαλλοντικά, κοινωνικά και διακυβέρνησης (ESG). Η ανάπτυξη τεχνολογιών όπως Big Data, Block Chain, Internet of Things, τεχνητή νοημοσύνη κ.ο.κ., μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της επιβάρυνσης των εταιρειών, στον μετριασμό των κινδύνων και στην επίτευξη της διαφάνειας που απαιτεί η αγορά.

Η αυξανόμενη συνειδητοποίηση των κοινωνικών και περιβαλλοντικών επιπτώσεων που προκύπτουν οδηγούν τις κυβερνήσεις, τους καταναλωτές και τους οργανισμούς να επανεξετάσουν το σημερινό «γραμμικό» οικονομικό σύστημα και να στραφούν προς μια «κυκλική» οικονομία, με την κατανάλωση να ακολουθεί το μοντέλο της επαναχρησιμοποιήσιμης των υλικών. Ο ιδιωτικός τομέας ήδη πρωτοπορεί σε καινοτόμες λύσεις κυκλικής οικονομίας ενώ οι κυβερνήσεις σε διεθνές επίπεδο προωθούν σημαντικές πολιτικές και οικονομικές επενδύσεις για να διευκολύνουν αυτό το κίνημα.

Η αστικοποίηση

Ας σημειωθεί ότι εταιρείες όπως η Nestlé και η Mars αντιμετωπίζουν αναταράξεις της εφοδιαστικής αλυσίδας τους, καθώς οι αγρότες μικρής κλίμακας μεταναστεύουν στις πόλεις. Οι εταιρείες logistics όπως η UPS και η FedEx ανησυχούν για την αύξηση του όγκου και της πολυπλοκότητας των δραστηριοτήτων τους λόγω της συμφόρησης που δημιουργείται και της ανεπάρκειας υποδομών. Αυτά τα παραδείγματα καταδεικνύουν τις συνεχείς αλλαγές που καλούνται να αντιμετωπίσουν όλες οι επιχειρήσεις στον κόσμο και υπογραμμίζουν την ανάγκη επαναξιολόγησης και ανασχεδιασμού των δραστηριοτήτων τους για να επιβιώσουν, πόσο μάλλον να ευημερήσουν σε αυτό το ταχέως μεταβαλλόμενο περιβάλλον.

Ενδεικτικές είναι και οι εξελίξεις στον τομέα των μεταφορών – τόσο των αγαθών όσο και των ανθρώπων – όπου η αυτοματοποίηση προοιωνίζεται κοινωνικοοικονομικά οφέλη. Ο κλάδος είναι ηγέτης του σύγχρονου πολιτισμού αλλά η ανάπτυξή του έχει συνδεθεί με δαπανηρές επιπτώσεις στο περιβάλλον και στην κοινωνία. Για παράδειγμα, οι πρόωροι θάνατοι που σχετίζονται με την ατμοσφαιρική ρύπανση υπολογίζονται σε 3,7 εκατ. (ΠΟΥ, 2012) ενώ οι μεταφορές θεωρούνται υπεύθυνες για το 15% περίπου των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και πιο συγκεκριμένα, πάνω από το 20% των συνολικών εκπομπών CO₂ από καύση καυσίμων παγκοσμίως. Λύσεις σε αυτά τα θέματα έρχεται να δώσει η τεχνολογία. Η καινοτομία, η ηλεκτροκίνηση, η κοινή χρήση οχημάτων και η αυτοματοποίηση φέρνουν επανάσταση στον τομέα των μεταφορών συμβάλλοντας στην άμβλυνση ζητημάτων βιωσιμότητας όπως η κλιματική αλλαγή και εξασφαλίζοντας υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας.

Περισσότερα

13# Δράση για το κλίμα

Πρόσκοποι: Κορυφαία ΜΚΟ σύμφωνα με την έρευνα ΘΑΛΗΣ ΙΙ

Οι Πρόσκοποι (Σώμα Ελλήνων Προσκόπων) κατέκτησαν την υψηλότερη διάκριση για τις υπηρεσίες που προσφέρουν σε τρεις διαφορετικές κατηγορίες προς την κοινωνία, σύμφωνα με την έρευνα «ΘΑΛΗΣ ΙΙ: Χαρτογράφηση και αξιολόγηση Ελληνικών Μη Κερδοσκοπικών Οργανώσεων».

Οι Πρόσκοποι αξιολογήθηκαν σε τρία πεδία δραστηριοποίησης: Εκπαίδευση, Περιβάλλον/Πολιτική Προστασία και Μετανάστευση/Πρόσφυγες. Και στα τρία πεδία συγκέντρωσαν την υψηλότερη βαθμολογία και αξιολογήθηκαν με τέσσερα (4) αστέρια, την υψηλότερη αξιολόγηση που συγκεντρώθηκε από τις Μ.Κ.Ο. που συμμετείχαν στο πρόγραμμα. Το πεδίο ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ είχε τρεις υποκατηγορίες: Δράσεις για την Α’ βάθμια Εκπαίδευση, Δράσεις για τη Β’ βάθμια Εκπαίδευση & Δράσεις για την εκπαίδευση νέων (18-24 ετών). Και στα τρία πεδία δράσης (τόσο στις βασικές όσο και στις υποκατηγορίες), οι Πρόσκοποι αξιολογήθηκαν με 4 αστέρια στις κατηγορίες Οργάνωση και Διαφάνεια.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι ανάμεσα στους συμμετέχοντες οργανισμούς, οι Πρόσκοποι είναι ο κορυφαίος φορέας με τους περισσότερους τακτικούς εθελοντές με μεγάλη διαφορά από τους υπόλοιπους.

Ο Γενικός Έφορος των Προσκόπων, Χριστόφορος Μητρομάρας, δήλωσε χαρακτηριστικά: «Οι Έλληνες Πρόσκοποι εδώ και 109 χρόνια έχουν προσφέρει ανιδιοτελώς εκατομμύρια ώρες κοινωνικής εθελοντικής προσφοράς, αποτέλεσμα το οποίο αντικατοπτρίζεται και στη σχετική έρευνα. Τα αποτελέσματά της πρέπει να τα λάβουμε πολύ σοβαρά υπ’ όψιν, για το μέλλον των Φορέων/Οργανώσεων και Μ.Κ.Ο. στην Ελλάδα. Πρέπει να μας προβληματίσει ιδιαίτερα το γεγονός ότι από τις 700 καταγεγραμμένες Οργανώσεις, μόλις 225 δέχτηκαν να απαντήσουν το ερωτηματολόγιο και μόλις 107 το ολοκλήρωσαν. Επαναλαμβάνουμε ως Πρόσκοποι, ότι πρέπει άμεσα να οριστεί νομοθετικό θεσμικό πλαίσιο που να διέπει εθελοντικούς φορείς και Μ.Κ.Ο., με διακριτούς και ξεκάθαρους ρόλους».

Η έρευνα «ΘΑΛΗΣ ΙΙ: Χαρτογράφηση και αξιολόγηση Ελληνικών Μη Κερδοσκοπικών Οργανώσεων» υλοποιήθηκε από το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου σε συνεργασία με το HIGGS και με χρηματοδότηση από το ΤΙΜΑ Κοινωφελές Ίδρυμα, το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, το Ίδρυμα Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη, το Ίδρυμα Καπετάν Βασίλη & Κάρμεν Κωνσταντακόπουλου και το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση. Το πρόγραμμα ΘΑΛΗΣ ΙΙ: Χαρτογράφηση και Αξιολόγηση Ελληνικών Μ.Κ.Ο. ξεκίνησε να υλοποιείται την άνοιξη του 2018 με στόχο να δημιουργήσει ένα αξιόπιστο αρχείο Μ.Κ.Ο. με κατηγοριοποίηση των τομέων δραστηριοποίησής τους.

Περισσότερα

Δράσεις

Αυξάνεται το κονδύλι της ΕΚΕ

Οι 4 στις 10 εταιρείες δαπανούν από 200.000 ευρώ μέχρι 5 εκατ. ευρώ το χρόνο για προγράμματα ΕΚΕ, σύμφωνα με έρευνα της ICAP Group, που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της ετήσιας εκδοτικής της πρωτοβουλίας “Leading Employers in Greece”.

Της Σοφίας Εμμανουήλ (semmanouil@csrindex.gr)

Οι εταιρείες στη χώρα μας – κυρίως οι μεγάλου μεγέθους και λιγότερο οι μικρομεσαίες – αντιλαμβάνονται πλέον ότι ο αντίκτυπος των δραστηριοτήτων τους στην κοινωνία και στο περβάλλον σχετίζεται άμεσα με την απόδοσή τους και αναλαμβάνουν πιο συντονισμένες δράσεις για να αυξήσουν τη θετική επιρροή τους.

Η αύξηση των κονδυλίων για δράσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης (ΕΚΕ) δείχνει αυτήν ακριβώς την τάση. Ειδικότερα, μελέτη της ICAP Group έδειξε ότι η μεγάλη πλειοψηφία των εταιρειών (62%) δαπανά έως 200.000 ευρώ ετησίως σε προγράμματα και δράσεις ΕΚΕ. Το 1/4 σχεδόν (24%) των επιχειρήσεων δαπανά από 200.000 ευρώ έως 1 εκατ. ευρώ ενώ το 14% των επιχειρήσεων δαπανά από 1 εκατ. ευρώ έως και 5 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα, τα κονδύλια που αφορούν το Ανθρώπινο Δυναμικό καταλαμβάνουν την πρώτη θέση στον συνολικό προϋπολογισμό των εταιρειών για δράσεις ΕΚΕ, με μερίδιο 39% το 2018. Θα πρέπει να τονιστεί ότι η κατηγορία του Ανθρώπινου Δυναμικού καταλαμβάνει διαχρονικά το μεγαλύτερο μερίδιο, με τα ποσοστά της να κυμαίνονται άνω του 30% από το πρώτο έτος εκπόνησης της έρευνας (2011), ενώ τα τελευταία έτη το ποσοστό της κινείται ανοδικά (2016: 34%, 2017: 37%). Εντούτοις, από την έρευνα προκύπτει ότι οι επιχειρήσεις δίνουν μεγάλη βαρύτητα και στην προσφορά στο κοινωνικό σύνολο καθώς δράσεις που αφορούν την Κοινωνία καταλαμβάνουν μερίδιο 26%, ενώ ακολουθούν το Περιβάλλον με 21% και η Αγορά με 14%.

Ανθρώπινο Δυναμικό

Ειδικότερα, το 89% των επιχειρήσεων του δείγματος δήλωσε ότι παρέχει ίσες ευκαιρίες προς όλους τους εργαζομένους (ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου, εθνικότητας κ.α.) σε βαθμό «πολύ» ή «πάρα πολύ». Επιπλέον, το 84% των επιχειρήσεων προσφέρει δυνατότητες εκπαίδευσης ή βελτίωσης των δεξιοτήτων του προσωπικού. Και οι δυο αυτές δράσεις αποτελούν προτεραιότητα για τις εταιρείες, καθώς συγκεντρώνουν ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά που διαχρονικά κινούνται υψηλότερα του 80%. Ακολουθεί η παροχή πρόσθετης ιατροφαρμακευτικής κάλυψης στο προσωπικό, όπου παραπάνω από τις μισές εταιρείες του δείγματος (55%) λένε ότι εφαρμόζουν τη συγκεκριμένη δράση στο μέγιστο βαθμό («πάρα πολύ»).

Κοινωνία

Η μεγάλη πλειοψηφία των εταιρειών του δείγματος (73%) δήλωσε ότι πραγματοποιεί δωρεές και χορηγίες σε χρήμα ή/και είδος σε «πολύ» ή «πάρα πολύ» σημαντικό βαθμό. Το συγκεκριμένο ποσοστό είναι υψηλότερο σε σχέση με πέρυσι κατά 6 ποσοστιαίες μονάδες, γεγονός που καταδεικνύει ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις αρχίζουν να αυξάνουν τις δράσεις τους στον συγκεκριμένο τομέα. Σε αρκετά σημαντικό βαθμό φαίνεται να υποστηρίζονται τόσο οι δράσεις σε συνεργασία με τις τοπικές κοινότητες (66%), όσο και οι καλλιτεχνικές, αθλητικές ή πολιτιστικές εκδηλώσεις (53%)

Περιβάλλον

Οι εταιρείες εμφανίζονται ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένες ως προς το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Το 75% των εταιρειών του δείγματος εφαρμόζουν εσωτερικά προγράμματα ανακύκλωσης σε μεγάλο βαθμό («πολύ» ή «πάρα πολύ»). Ακολουθεί η εφαρμογή προγραμμάτων εξοικονόμησης ενέργειας και διαχείρισης αποβλήτων (74%) και η ένταξη στην επιχείρηση συστημάτων περιβαλλοντικής διαχείρισης σύμφωνα με εθνικά/διεθνή πρότυπα (π.χ. ISO 14001, EMAS κ.α.) με ποσοστό 58%.

Αγορά

Οι δράσεις ΕΚΕ που αφορούν την αγορά φαίνεται να υιοθετούνται σε ικανοποιητικό βαθμό από τις επιχειρήσεις του δείγματος. Ωστόσο, παρατηρούνται αρκετές διαφοροποιήσεις σε σχέση με τις έρευνες των προηγούμενων ετών. Η εφαρμογή συστήματος διαχείρισης-διασφάλισης ποιότητας των προϊόντων (π.χ. ISO 9000 κλπ.) ακολουθείται σε ιδιαίτερα μεγάλο βαθμό («πολύ» και «πάρα πολύ») από το 85% των εταιρειών, αν και το εν λόγω ποσοστό εμφανίζεται μειωμένο κατά 9 μονάδες σε σχέση με το 2016 που είχε ανέλθει στο 94%. Προγράμματα ΕΚΕ που αναφέρονται στους καταναλωτές (π.χ. διαδικασίες μέτρησης και διαχείρισης παραπόνων κλπ.) εφαρμόζει σε «πολύ» ή «πάρα πολύ» μεγάλο βαθμό το 67% των εταιρειών. Αντιθέτως, η χρήση κριτηρίων ΕΚΕ στην επιλογή προμηθευτών ή συνεργατών εξακολουθεί να εφαρμόζεται σε περιορισμένη σχετικά κλίμακα, αφού το 55% των επιχειρήσεων δήλωσε ότι εφαρμόζει τη συγκεκριμένη δράση από «καθόλου» έως «μέτρια».

Τα οφέλη

Εννέα στις δέκα επιχειρήσεις αξιολόγησαν με το μεγαλύτερο βαθμό σημαντικότητας («πάρα πολύ» και «πολύ») την ενίσχυση και προστασία της εταιρικής εικόνας (φήμη, brands κλπ.) ως το κυριότερο όφελος που έχουν από τις πρακτικές της ΕΚΕ. Ακολούθησαν με ποσοστό 86% τόσο η συνεισφορά στο κοινωνικό σύνολο όσο και η προσέλκυση και διατήρηση υψηλού επιπέδου ανθρώπινου δυναμικού, γεγονός το οποίο δείχνει ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις φαίνεται να αντιλαμβάνονται τη σημασία της ΕΚΕ για την κοινωνία και για τους εργαζομένους τους.

Βαθμός εφαρμογής

Οι μεγάλες εταιρείες της εγχώριας οικονομίας αναγνωρίζουν τη σημαντικότητα της ΕΚΕ και φαίνεται ότι την κατατάσσουν αρκετά ψηλά στις επιχειρηματικές τους δράσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ΕΚΕ θεωρείται «πολύ» ή «πάρα πολύ» σημαντική στο 89% των επιχειρήσεων του δείγματος ποσοστό αυξημένο κατά 5% σε σχέση την περσινή έρευνα. Την ίδια στιγμή, ωστόσο, οι μεγάλες εταιρείες θεωρούν ότι η ΕΚΕ δεν έχει αναπτυχθεί ακόμη σε ικανοποιητικό βαθμό από το σύνολο των ελληνικών επιχειρήσεων.

Ανασταλτικοί Παράγοντες

Ως οι κυριότεροι παράγοντες που δρουν ανασταλτικά στην υλοποίηση πρακτικών ΕΚΕ αναδείχθηκαν η τρέχουσα οικονομική συγκυρία και το οικονομικό κόστος, οι οποίοι κατέλαβαν τις πρώτες θέσεις στην αξιολόγηση των εταιρειών του δείγματος, με 22% και 20% αντίστοιχα, όπως άλλωστε και στην περσινή έρευνα. Ακολουθεί η έλλειψη κινήτρων με 18% και η ελλιπής ενημέρωση των πολιτών για την έννοια της ΕΚΕ με 15%.

Ο Νικήτας Κωνσταντέλλος, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ICAP σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας σημειώνει ότι η ΕΚΕ κερδίζει συνεχώς έδαφος τα τελευταία χρόνια, αλλά το ασταθές και γεμάτο προκλήσεις οικονομικό περιβάλλον αποτελεί τροχοπέδη για την περαιτέρω ανάπτυξη και εφαρμογή αυτών των δράσεων. O κ. Κωνσταντέλλος προσθέτει μεταξύ άλλων: “…Είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι σχεδόν 2 στις 3 επιχειρήσεις αύξησαν τα έξοδά τους για ενέργειες ΕΚΕ το 2017 σε σχέση με το προηγούμενο έτος… Συμπερασματικά, η ΕΚΕ δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζεται απλά ως ένα πρόσθετο κόστος από τις επιχειρήσεις, αλλά ως επένδυση με συγκεκριμένους στόχους, μετρήσιμα αποτελέσματα και οφέλη, που αφορούν τόσο στην ίδια την επιχείρηση όσο και στο κοινωνικό σύνολο. Ως εκ τούτου, κρίσιμα σημεία θεωρούνται η ευαισθητοποίηση της κοινωνίας και των καταναλωτών, η εκπαίδευση των στελεχών των επιχειρήσεων και η υιοθέτηση κατάλληλων πρωτοβουλιών και στρατηγικών από την πλευρά της πολιτείας που θα ενθαρρύνουν μεγαλύτερο ποσοστό επιχειρήσεων προς την κατεύθυνση της υιοθέτησης των βέλτιστων πρακτικών ΕΚΕ”.

Περισσότερα

Ετικέτες

Εγγραφή στο Newsletter

ΔΗΜΟΦΙΛΗ