Connect with us

SDG's

Σε ηγετική θέση η Ελλάδα στην υπεύθυνη τραπεζική

Χάρη στην υιοθέτηση από το ελληνικό τραπεζικό σύστημα των 6 Αρχών Υπεύθυνης Τραπεζικής (Principles for Responsible Banking), που θα διέπουν στο μέλλον τις δραστηριότητες και τη λειτουργία των τραπεζών σε παγκόσμιο επίπεδο, η Ελλάδα αποκτά ηγετική θέση στην Ευρώπη ως προς την προσπάθεια ευθυγράμμισης των επενδυτικών στρατηγικών με τους παγκόσμιους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης και τη Συμφωνία του Παρισιού για την Κλιματική Αλλαγή, όπως εκφράζονται από τα Ηνωμένα Έθνη.

 

Της Σοφίας Εμμανουήλ

semmanouil@gmail.com

 

Σε μια συγκυρία που ο επαναπροσδιορισμός της έννοιας της οικονομικής ανάπτυξης σε ένα πλαίσιο βιωσιμότητας γίνεται κρίσιμος για την πορεία της ανθρωπότητας στο μέλλον, η υιοθέτηση των αρχών υπεύθυνης τραπεζικής από το ελληνικό τραπεζικό σύστημα αποκτά σημαντική αξία για τη χώρα συνολικά.

Η Τράπεζα Πειραιώς έκανε την αρχή, ακολούθησε η Eurobank, πρόσφατα ανακοίνωσε και η Alpha Bank ότι προσυπέγραψε τις Αρχές ενώ οι πληροφορίες του csrindex θέλουν και την Εθνική Τράπεζα να έχει ολοκληρώσει την προετοιμασία και να αποκτά τις σχετικές πιστοποιήσεις στο άμεσο μέλλον.

Το γεγονός αποκτά ιδιαίτερη σημασία για τη χώρα καθώς ισχυροποιεί το αποτύπωμά της στον παγκόσμιο επενδυτικό χάρτη που ανασχεδιάζεται. Αξίζει να αναφερθεί ότι αυτή τη στιγμή η Ελλάδα διαθέτει 4 μέλη στο UNEP FI, την Τράπεζα Πειραιώς, τη Eurobank, την Alpha Bank, καθώς και από τον ασφαλιστικό κλάδο την Interamerican. Εάν συνυπολογίσουμε την Εθνική, που είναι ζήτημα λίγου χρόνου να ενταχθεί στο club, αριθμούμε – ως χώρα 5 μέλη στο United Nations Environment Programme Finance Initiative (UNEP FI) και ανταγωνιζόμαστε τις μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρώπης (που συμμετέχει με 103 μέλη συνολικά), αφού σήμερα η Ιταλία έχει 4 μέλη, η Ισπανία 5, η Ελβετία 8 κ.ο.κ..

Στις αρχές της χρονιάς διοργανώθηκε ειδική εκδήλωση για την παρουσίαση αυτών των κανόνων, των Αρχών Υπεύθυνης Τραπεζικής (Principles for Responsible Banking), από την Τράπεζα Πειραιώς, που ήταν και η μόνη ελληνική τράπεζα που συμμετείχε σε ένα δίκτυο 28 τραπεζών απ` όλο τον κόσμο, μελών του Προγράμματος των Ηνωμένων Εθνών για το Περιβάλλον (United Nations Environment Programme Finance Initiative – UNEP FI), που συνδιαμόρφωσαν τις Αρχές – οι οποίες θα παρουσιασθούν επισήμως στις 22 Σεπτεμβρίου 2019 στο πλαίσιο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ.

Η Τράπεζας της Ελλάδος και ο Διοικητής της, Γιάννης Στουρνάρας, στηρίζουν τις Αρχές της Υπεύθυνης Τραπεζικής. Εξάλλου, η Τράπεζα της Ελλάδος είναι από τις πρώτες κεντρικές τράπεζες, που ασχολήθηκαν ενεργά με το θέμα της κλιματικής αλλαγής, συστήνοντας την Eπιτροπή Μελέτης των Επιπτώσεων της Κλιματικής Αλλαγής (ΕΜΕΚΑ) το 2009. Επενδύει δηλαδή στον Στόχο 13 για τη βιώσιμη ανάπτυξη των Ηνωμένων Εθνών, στη δράση για το κλίμα.

Τα μέλη του UNEP FI, που στη χώρα μας είναι σήμερα οι παραπάνω 3 τράπεζες και η μία ασφαλιστική εταιρεία, αναγνωρίζουν την ανάγκη για οικονομική ανάπτυξη συμβατή με την ανθρώπινη ευημερία και το φυσικό περιβάλλον, αλλά και τον κίνδυνο για το υψηλό κοινωνικό, περιβαλλοντικό και οικονομικό κόστος που ενέχεται εάν αυτή η συμβατότητα χαθεί. Αναγνωρίζουν επίσης πως η βιωσιμότητα συνδέεται ολοένα και περισσότερο με ανθρωπιστικά και κοινωνικά ζητήματα καθώς διευρύνεται η παγκόσμια περιβαλλοντική ατζέντα και καθώς η αλλαγή του κλίματος επιφέρει μεγαλύτερες προκλήσεις για την ανάπτυξη και την ασφάλεια. Προσδιορίζουν τα κριτήρια για την υπεύθυνη και αειφόρο τραπεζική μέσα από την ολιστική εκτίμηση των κινδύνων και των ευκαιριών που πηγάζουν από τις δραστηριότητές των τραπεζών. Παράλληλα, οι Αρχές ενθαρρύνουν τις τράπεζες να θέσουν στόχους αειφορίας και διαφάνειας, να ελέγχουν και να υπολογίζουν την επίδραση των χρηματοδοτήσεών τους και να δημοσιοποιούν τον αντίκτυπό τους, θετικό ή αρνητικό, στην κοινωνία και το περιβάλλον.

Διαβάστε επίσης: 5 προσωπικότητες μιλούν για την διοίκηση της Βιωσιμότητας

Ο ρόλος του χρηματοοικονομικού τομέα μπορεί να είναι καταλυτικός σε αυτά τα ζητήματα, ιδιαίτερα στην προαγωγή της οικονομικής ανάπτυξης σε ισορροπία με την προστασία του περιβάλλοντος και την κοινωνική ευημερία. Τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα μπορούν να συνεισφέρουν μέσα από τις δικές τους δραστηριότητες και επενδύσεις αλλά και μέσα από τη σχέση τους με άλλους οικονομικούς κλάδους και καταναλωτές. Ειδικότερα, ο τραπεζικός τομέας μπορεί και πρέπει να ηγηθεί της προσπάθειας για ένα βιώσιμο μέλλον μέσα από την κατεύθυνση κεφαλαίων σε δράσεις που αποφέρουν θετικά αποτελέσματα για την κοινωνία και την καθοδήγηση των πελατών του στην ορθή διαχείριση των κοινωνικών και περιβαλλοντικών προκλήσεων.

Δεν είναι εύκολο εγχείρημα, και ούτε οι τράπεζες από μόνες τους μπορούν να το υλοποιήσουν αλλά μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο και σε συνεργασία με κυβερνήσεις, ρυθμιστικές αρχές και επενδυτές να διοχετεύσουν κεφάλαια στην κατεύθυνση της αειφόρου ανάπτυξης. Με τη συνεργασία όλων των ενδιαφερόμενων μερών, επαγγελματικών συνδέσμων, επιμελητηρίων, ακαδημαϊκής κοινότητας, εθνικών και διεθνών οργανισμών, κοινωνίας των πολιτών και του κάθενός από μας η προσπάθεια θα αποδόσει.

Ποιες είναι οι αρχές

Σε αυτό το πλαίσιο, σε συνέχεια εξάμηνης διαβούλευσης από το UNEP FI, οι 28 τράπεζες κατέληξαν στη διαμόρφωση των 6 Αρχών Υπεύθυνης Τραπεζικής μέσω των οποίων οι τράπεζες δεσμεύονται να ευθυγραμμίσουν τις εργασίες τους με τους στόχους της παγκόσμιας κοινότητας, όπως αυτοί παρουσιάζονται στους 17 Στόχους των Ηνωμένων Εθνών και τη Συμφωνία του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή.

Οι Αρχές Υπεύθυνης Τραπεζικής συνοψίζονται ως εξής:

Αρχή 1: Ευθυγράμμιση (Alignment) «Θα ευθυγραμμίσουμε την εταιρική μας στρατηγική έτσι ώστε να συμβάλλει στην κάλυψη των αναγκών των ατόμων και στους στόχους της κοινωνίας όπως αυτοί εκφράζονται στους 17 Στόχους για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη (Ηνωμένα Έθνη), στη Συμφωνία του Παρισιού για το Κλίμα και στα σχετικά εθνικά και περιφερειακά θεσμικά πλαίσια».

Αρχή 2: Αντίκτυπος (Impact) «Θα αυξάνουμε συνεχώς το θετικό αντίκτυπο μειώνοντας ταυτόχρονα το αρνητικό, και θα διαχειριζόμαστε τους κινδύνους για τους ανθρώπους και το περιβάλλον από τις δραστηριότητες, τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μας».

Αρχή 3: Πελάτες (Clients and Customers) «Θα εργαζόμαστε με υπευθυνότητα μαζί με τους πελάτες μας ώστε να ενθαρρύνουμε τις αειφόρες πρακτικές και να υποστηρίζουμε τις οικονομικές δραστηριότητας που δημιουργούν ευημερία για τη σημερινή και τις επόμενες γενεές».

Αρχή 4: Ενδιαφερόμενα Μέρη (Stakeholders) «Θα συμβουλεύουμε, θα ενθαρρύνουμε και θα συνεργαζόμαστε υπεύθυνα με τα ενδιαφερόμενα μέρη για την επίτευξη των στόχων της κοινωνίας».

Αρχή 5: Διακυβέρνηση και θέσπιση στόχων (Governance and Target Setting) «Θα υλοποιήσουμε στην πράξη τη δέσμευσή μας στις Αρχές αυτές μέσα από την αποτελεσματική διακυβέρνηση και τη δημιουργία κουλτούρας Υπεύθυνης Τραπεζικής. Θα ανακοινώνουμε τους στόχους που σχετίζονται με τις σημαντικότερες θετικές επιπτώσεις από τις δραστηριότητές μας».

Αρχή 6: Διαφάνεια και Λογοδοσία (transparency and Accountability) «Θα επανεξετάζουμε σε περιοδική βάση την ενσωμάτωση των Αρχών και θα ενημερώνουμε, για τις θετικές και αρνητικές επιπτώσεις από τις δραστηριότητές μας καθώς και για το βαθμό συνεισφοράς μας στην επίτευξη των στόχων της κοινωνίας».

 

Σκοπός αυτής της ιστοσελίδας είναι να αναδείξει τις δράσεις των εταιρειών που έχουν επενδύσει στην Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη. Να παρουσιάζει τις δράσεις τους, τις απόψεις τους αλλά και τις κυβερνητικές και Ευρωπαϊκές οδηγίες που κατά καιρούς προστίθενται. Η βιώσιμη ανάπτυξη τόσο της κοινωνίας όσο και του ιδιωτικού επιχειρείν είναι υπόθεση όλων μας. Από τα εκπαιδευτικά ιδρύματα μέχρι τις διοικήσεις των επιχειρήσεων και από τα αρμόδια υπουργεία μέχρι τα διοικητικά συμβούλια των τοπικών κοινοτήτων.

Περισσότερα
Διαφημίσεις
Σχολιάστε

Σχολιάστε το άρθρο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

16# Ειρήνη, Δικαιοσύνη & Ισχυροί Θεσμοί

Η Star Hellas Πρέσβειρα Πολιτισμού 2020 – 2021

Επισήμως, το Γραφείο Προέδρου της Ακαδημίας Ελληνικών Βραβείων Τέχνης ανακοίνωσε την Πρέσβειρα Πολιτισμού για το 2020 – 2021. 

Η Ραφαέλα Πλαστήρα, η οποία κατέχει τον τίτλο της Σταρ Ελλάς 2019 θα είναι νέα Πρέσβειρα Πολιτισμού. 

Η ωραιότερη γυναίκα της χώρας – γεννημένη στην Ολλανδία με καταγωγή από τα Τρίκαλα –  επικράτησε με σημαντική διαφορά στην τρίτη φάση της ψηφοφορίας ανάμεσα στις υπόλοιπες τέσσερις υποψήφιες και ξεχώρισε τόσο για την προσωπικότητά της όσο και για το κοινωνικό έργο με το οποίο επιθυμεί να ασχοληθεί, και αφορά την τρίτη ηλικία, τα παιδιά και την κακοποίηση των γυναικών. 

Αν και είναι μόλις 20 ετών, σκοπεύει σε σύντομο χρονικό διάστημα να ασχοληθεί με την υποκριτική τέχνη που λατρεύει, παράλληλα με την ενασχόλησή της ως μοντέλο. Στα σχέδιά της είναι μια διεθνής διάκριση και καριέρα, καθώς πέρα από τα προσόντα που ήδη διαθέτει, μιλάει άπταιστα Ολλανδικά, Γερμανικά και Αγγλικά. 

Η Ραφαέλα, ως νέα Πρέσβειρα Πολιτισμού, δήλωσε γα την εκλογή της: «Η συγκίνηση μου είναι τεράστια καθώς στα 20 χρόνια μου κατάφερα να λάβω αυτόν τον τόσο σημαντικό τίτλο. Θέλω να ευχαριστήσω τους ανθρώπους που με την ψήφο τους μου έδειξαν προκαταβολικά την εμπιστοσύνη τους για ένα καλύτερο αύριο. Θα βάλω τα δυνατά μου ακόμα μια φορά για να κάνω την Ελλάδα περήφανη με τον όνομα μου! Σας ευχαριστώ πολύ!» 

Επισήμως, με τον νέο της τίτλο, θα εμφανιστεί στην απονομή των βραβείων «Προσωπικότητες 2020» που θα πραγματοποιηθεί στις 29 Ιουνίου στον Κήπο του Θεάτρου Χυτήριο (Ιερά Οδός 44, Αθήνα) .

Η τελετή απονομής τελεί υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Αττικής και  είναι αφιερωμένη στη μνήμη του συνθέτη Γιάννη Σπανού. 

Περισσότερα

12# Υπεύθυνη Κατανάλωση & Παραγωγή

Το lockdown αύξησε την προσφορά αλλά μείωσε και τη σπατάλη τροφίμων;

Αυξήθηκε η προσφορά τροφίμων την περίοδο του lockdown αλλά η σπατάλη παραμένει σημαντικό πρόβλημα, όπως δείχνουν στοιχεία που παραχώρησε στο csrindex η Τράπεζα Τροφίμων αλλά και οι κ.κ. Προκόπης Κ. Θεοδωρίδης, Αν. Καθηγήτη Μάρκετινγκ και Θεοφάνης Β. Ζαχαράτος, Υποψήφιος Διδάκτορας από το Πανεπιστήμιο Πατρών που διενήργησαν πανελλαδική έρευνα για το θέμα. 

Της Σοφίας Εμμανουήλ (semmanouil@gmail.com)

Είναι ενδεικτικό ότι από την αρχή του έτους οι προσφορές στην Τράπεζα Τροφίμων ξεπερνούν τους 630 τόνους (βλ. πίνακα), με αύξηση 50% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Ειδικά τον Απρίλιο, εν μέσω καραντίνας σημειώθηκε ρεκόρ, με σχεδόν 260 τόνους, τον Μάιο οι προσφορές ξεπέρασαν τους 140 ενώ τον Ιούνιο ήδη σε λίγες ημέρες οι προσφορές ξεπερνούν τους 25 τόνους.

Η προσφορά, που καταδεικνύει τα αυξημένα αντανακλαστικά της κοινωνίας για κάλυψη των έκτακτων αναγκών που ανέδειξε η πανδημία στις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού, σε μεγάλο βαθμό αφορά και σε προϊόντα τα οποία δεσμεύθηκαν στα ράφια των κλειστών καταστημάτων. Λόγω του lockdown σημαντικές προμήθειες τροφίμων, ειδικά από τις εταιρείες εστίσης, θα μπορούσαν να καταλήξουν στα σκουπίδια εάν δεν υπήρχε ο μηχανισμός για την αξιοποίησή τους και τη διάθεσή τους σε ανθρώπους που τα έχουν ανάγκη.  

Ο Προκόπης Κ. Θεοδωρίδης, Αν. Καθηγήτης Μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, που παρακολουθεί το θέμα της σπατάλης τροφίμων τα τελευταία 2,5 με 3 χρόνια, αναφέρει στο csrindex ότι εν μέσω πανδημίας δεν σημειώθηκε μεγάλη αλλαγή στην καταναλωτική συμπεριφορά, ειδικά μετά και τις αλλαγές που δρομολόγησε η οικονομική κρίση της προηγούμενης δεκαετίας. “Δεν έχει αλλάξει η συμπεριφορά μας απέναντι σε αυτό που πετάμε” τονίζει αναφερόμενος στα στοιχεία της έρευνας που εκπόνησε με τον υποψήφιο Διδάκτορα Θεοφάνη Β. Ζαχαράτο, που έδειξαν ότι “οι 6 στους 10 πετάμε σκουπίδια”. Εξηγεί ότι το μεγάλο πρόβλημα είναι κυρίως στα αστικά κέντρα και στις γεωργικές εκμεταλλεύσεις, καθώς οι κάτοικοι στην επαρχία σε μεγάλο βαθμό ανακυκλώνουν τα τρόφιμα. 

Σημειώνει πάντως ότι τα τελευταία χρόνια ο καταναλωτής έχει γίνει πιο προσεκτικός. Τόσο η κρίση που προηγήθηκε όσο και το πρόσφατο lockdown βοήθησαν να συνειδητοποιήσουμε περισσότερο το θέμα της σπατάλης. Σύμφωνα με τα στοιχεία του κ. Θεοδωρίδη, 75% των καταναλωτών αναφέρουν σήμερα ότι έχουν επίγνωση της σπατάλης, όταν το 2014 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 42%.

Σημειώνει επίσης ότι έχει αλλάξει η συμπεριφορά των καταναλωτών σε σχέση με τη χρήση της λίστας, με το αντίστοιχο ποσοστό να έχει διπλασιαστεί στο ίσιο διάστημα. Εν κατακλείδι, σημειώνει ότι φαίνεται να πετάμε λιγότερα τρόφιμα αλλά το γεγονός ότι δεν μετράται ο όγκος αυτών που πετάμε καθιστά δυσχερή την πρόβλεψη για την εξέλιξη του φαινομένου. 

Τα συμπεράσματα της έρευνας

Σύμφωνα με την έρευνα, κατά τη διάρκεια του lockdown το 36% των καταναλωτών δεν πετούσε τρόφιμα, ενώ ένας στους δύο δήλωσε ότι προγραμματίζει τα γεύματα της επόμενης εβδομάδας αναγνωρίζοντας (σε ποσοστό 74,7%) τι είναι σπατάλη τροφίμων.

Η πανελλαδική έρευνα, που έλαβε χώρα τον Απρίλιο σε δείγμα 2205 νοικοκυριών έδειξε ότι οι καταναλωτές αναγκάζονται να πετάνε πιο συχνά γαλακτοκομικά (38,7%), φρούτα και λαχανικά (28%), αλλαντικά (26%), καθώς και ψωμιά και είδη φούρνου (15,1%). Ρωτήθηκαν επίσης πόση προσπάθεια χρειάστηκε να καταβάλουν στην κρίση για να μην πετούν τρόφιμα, με σχεδόν 7 στους 10 να αναφέρουν ότι κατέβαλαν σημαντική (43,8%) ή μέτρια προσπάθεια (28,8%). Επίσης έχει ενδιαφέρον ότι σχεδόν 3 στα 10 νοικοκυριά (27,4%) είπαν ότι μέσα στην κρίση κατανάλωσαν συνειδητά “ληγμένα” τρόφιμα. 

Στη διάρκεια του lockdown το πρόβλημα της σπατάλης τροφίμων μειώθηκε σύμφωνα με το 40% των νοικοκυριών (εκ των οποίων 8% το πιστεύει σθεναρά ενώ 32% συμφωνεί). Πάντως στον τομέα της διαχείρισης των ληγμένων τροφίμων, πάνω από τους μισούς καταναλωτές (53,6%) λένε ότι τα πετάνε στα σκουπίδια, το 24,8% τα ανακυκλώνει και ένα 16,9% λέει ότι τα καταναλώνει. Στο ερώτημα για το μοντέλο μείωσης της σπατάλης τροφίμων στις τρέχουσες συνθήκες, το μεγαλύτερο ποσοστό (42,3%) αναφέρει ότι καταρτίζει λίστα με τα αγαθά που χρειάζεται. Υψηλό ποσοστό (36,3%) αναφέρεται στην αποθήκευση και συντήρηση, ακολουθεί η εκδοχή του μαγειρέματος των αναγκαίων ποσοτήτων (35,5%) ή η κατανάλωση του μαγειρεμένου φαγητού τις επόμενες ημέρες (33,2%). 

Τα στοιχεία της Τράπεζας Τροφίμων

Το Ίδρυμα της Τράπεζας Τροφίμων, που έχει συμπληρώσει 25 χρόνια παρουσίας στην αγορά, ως ο κατεξοχήν φορέας με τεχνογνωσία και αποκλειστικό σκοπό την καταπολέμηση της πείνας και της σπατάλης, έχει αποκτήσει μεγάλη εμπειρία στα συγκεκριμένα θέματα. Ξεκίνησε από τον Γεράσιμο Βασιλόπουλο σε μια πολύ διαφορετική εποχή, που η σπατάλη τροφίμων δεν ήταν πρόβλημα. Σε συνέχεια της πρόσφατης οικονομικής κρίσης ωστόσο ο ρόλος του Ιδρύματος αναβαθμίστηκε, εκ των συνθηκών. Η αύξηση της ανεργίας και οι άλλες παρενέργειες της οικονομικής κρίσης, οδήγησαν σημαντική μερίδα του πληθυσμού στο φάσμα της φτώχειας. Ως αποτέλεσμα, αυξήθηκαν οι κοινωνικές ανισότητες και ανάγκες για τροφή στις πιο ευπαθείς ομάδες. Έτσι αναπτύχθηκαν τα συσσίτια, τα οποία δυστυχώς είναι ακόμη αναγκαία, καθώς τα οικονομικά προβλήματα παραμένουν βραχνάς για πολλά νοικοκυριά στην Ελλάδα ενώ το προσφυγικό-μεταναστευτικό ζήτημα διόγκωσε τα προβλήματα.

Τράπεζας Τροφίμων: Όγκος τροφίμων που συγκεντρώθηκαν το 2020 

ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ

70.326 KGR

ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ

42.916 KGR

ΜΑΡΤΙΟΣ

99.189 KGR

ΑΠΡΙΛΙΟΣ

258.727 KGR

ΜΑΙΟΣ

141.670 KGR

ΙΟΥΝΙΟΣ

25.304 KGR

ΣΥΝΟΛΟ

638.132 KGR

Ας σημειωθεί ότι τα συσσίτια στηρίζονται από την ιδιωτική πρωτοβουλία και κυρίως από εθελοντές και συνταξιούχους. Έτσι την περίοδο των περιοριστικών μέτρων όλα “πάγωσαν”, όπως μας εξηγεί στο csrindex, εκ μέρους της Τράπεζας Τροφίμων, ο Δημήτρης Νέντας. Η κατάσταση περιγράφεται ως σοκ, ειδικά το πρώτο δεκαήμερο, που διέκοψαν τη λειτουργία τους Ιδρύματα και κοινοφελείς οργανισμοί. Κάποιοι φορείς, όπως π.χ. τα γηροκομεία συνέχισαν να λειτουργούν αλλά με εξαιρετικά αυστηρά πρωτόκολλα. Ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Νέντα, σταδιακά η κατάσταση άλλαξε. Οι φορείς αναπροσάρμοσαν τη λειτουργία τους και καθώς οι κοινωνικές ανάγκες γίνονταν όλο και πιο έντονες, παρακινήθηκαν και άρχισαν να προσφέρουν τρόφιμα. Σε ορισμένες περιπτώσεις συσσιτίων σταμάτησε το μαγείρεμα και τα τρόφιμα προσφέρονταν σε σακούλα.

Όπως σημειώνει ο κ. Νέντας, λίγο πριν εμφανιστεί η υγειονομική κρίση η χώρα είχε αρχίσει να στέκεται στα πόδια της. Έτσι πολλοί από αυτούς που πήγαιναν στα συσσίτια είχαν αρχίσει να βρίσκουν μεροκάματα. Αλλά το lockdown τους γύρισε πίσω στα συσσίτια. Μετά τις δύο πρώτες εβδομάδες των περιοριστικών μέτρων οι ανάγκες για τρόφιμα αυξήθηκαν. Και μπορεί να θεωρούμε ότι οι εικόνες που «ταξιδεύουν» από την Ισπανία, με τις ουρές των νεόπτωχων στα συσσίτια δεν μας αφορούν, αλλά στην πραγματικότητα δεν έχουμε εφεδρίες (όπως η Ισπανία) κι αυτό μας καθιστά πιο ευάλωτους σε ένα ενδεχόμενο παράτασης της οικονομικής αβεβαιότητας. Υπό αυτές τις συνθήκες είναι πιθανόν τον Σεπτέμβριο ή Οκτώβριο το πρόβλημα να δείξει τις διαστάσεις του.    

Πάντως η προφορά των εταιρειών στην Τράπεζα Τροφίμων το τελευταίο διάστημα είναι συγκινητική, τόσο από εταιρείες τροφίμων όσο και από τον ΣΕΒΤ. Το κλείσιμο της horeca οδήγησε στις εγκαταστάσεις της Τράπεζας Τροφίμων πολλές από τις συσκευασίες brands της αγοράς στο κανάλι B2B οι οποίες έμεναν αδιάθετες. Επίσης ένας άλλος παράγοντας που ανέδειξε τη δυναμική του εν μέσω πανδημίας ήταν η αλλαγή του μοντέλου κατανάλωσης.

Ο καταναλωτής στις πρώτες εβδομάδες στρεφόταν σε ξηρά τροφή και προϊόντα που μπορούσε να στοκάρει. Έτσι, αυξήθηκαν οι δωρεές σε προϊόντα ψυγείου και αναψυκτικά. Κι ενώ το 2019 οι προσφορές κατά μ.ο. δεν ξεπερνούσαν τους 90 τόνους, τον Απρίλιο του 2020 ξεπέρασαν τους 250. Συνολικά την περίοδο του lockdown προσφέρθηκαν προϊόντα όπως τυριά, γάλατα, γιαούρτια, τοματοπολτός, αναψυκτικά, ροφήματα, ζυμαρικά κ.α.. Και οι προσφορές συνεχίζονται, αυξημένες κατά μ.ο. σε σχέση με πέρυσι πάνω από 50%. Η Τράπεζα Τροφίμων διαθέτει δύο δωμάτια ψυγείων, για να συντηρεί τα προϊόντα. Τον Απρίλιο γέμισαν 3 φορές πάνω από τον περσινό μ.ο. ενώ τον Μάιο η προσφορά έφτασε μία φορά πάνω από την αντίστοιχη περσινή.

Ωστόσο πρέπει να σημειωθεί ότι καθώς η κατάσταση στην αγορά ομαλοποιείται, οι εταιρείες κάνουν πιο αξιόπιστες προβλέψεις για την κατανάλωση, γεγονός που θα οδηγήσει σε ισορροπία της προσφοράς με τη ζήτηση και άρα σε δυνητικά μικρότερα πλεονάσματα. Με την προϋπόθεση ότι τον Σεπτέμβριο το περιβάλλον θα είναι σταθερό, θα υπάρχει επάρκεια αποθέματος τροφίμων αλλά στην περίπτωση δεύτερου κύματος πανδημίας θα προκύψουν δυσκολίες. 

Τα στελέχη της Τράπεζας Τροφίμων πάντως δηλώνουν έτοιμα να διαχειριστούν τη ζήτηση. Και ήδη βρίσκονται σε επαφές με επιχειρήσεις, οι οποίες στο πλαίσιο προγραμμάτων ΕΚΕ συνδράμουν το έργο του Ιδρύματος, το οποίο σημειωτέον χρειάζεται και χρήματα, προκειμένου να δημιουργήσει ένα καλύτερο μίγμα, να αγοράσει συμπληρωματικά τρόφιμα και να ενισχύσει το σύστημα του συνεισφέροντας ταυτόχρονα στην αντιμετώπιση του φαινομένου της σπατάλης τροφίμων. 

Περισσότερα

11# Βιώσιμες πόλεις & Κοινότητες

Πρόσκοποi: Πρωτοβουλίες για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος

Η Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, που καθιερώθηκε από τον ΟΗΕ να γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 5 Ιουνίου, επιδιώκει να υπενθυμίσει στην κοινωνία την ανάγκη για την προστασία της βιοποικιλότητας του πλανήτη, των πηγών ενέργειας και των φυσικών πόρων, εστιάζοντας κάθε χρόνο σε διαφορετική θεματική. Το ειδικό θέμα του φετινού εορτασμού είναι η «Βιοποικιλότητα». 

Οι Έλληνες Πρόσκοποι διαχρονικά, υλοποιούν τα προγράμματά τους και τις περισσότερες δράσεις τους στην ύπαιθρο,  ευαισθητοποιώντας τα μέλη τους σχετικά με τα οφέλη του περιβάλλοντος αλλά και τους κινδύνους που αυτό αντιμετωπίζει.  Παράλληλα, επειδή η ζωή στην πόλη έχει τεράστια επίδραση στην ατμοσφαιρική ρύπανση, μέσω της βιωματικής μάθησης και του προσωπικού παραδείγματος φροντίζουν να αναδεικνύουν μικρά αλλά και μείζονα ζητήματα που χρήζουν προσοχής. 

Όλες οι δραστηριότητες των Προσκόπων αντανακλούν την αγάπη και τον σεβασμό προς τη φύση. Αναλυτικότερα:

  • Επενδύουν 84.000 ώρες ετησίως τα 350 Προσκοπικά Συστήματα σε βιωματική εκπαίδευση στη φύση 
  • Το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας αναγνωρίζοντας την υπερεκατονταετή προσφορά της Προσκοπικής Κίνησης στην προστασία των δασών και της φύσης, έχει υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με στόχο την υλοποίηση δράσεων και ενεργειών για την προστασία των δασών, την προώθηση της ανακύκλωσης και την ευαισθητοποίηση των νέων για θέματα προστασίας του δασικού και φυσικού περιβάλλοντος.
  • Έλαβαν την πρωτοβουλίες για την Προστασία του Υμηττού, σε συνεργασία με του Υπουργείο Περιβάλλοντος, τον  Σύνδεσμο Προστασίας και Ανάπτυξης Υμηττού (ΣΠΑΥ) κα.
  • Δενδροφυτεύουν, περιποιούνται και καθαρίζουν τα υπάρχοντα δάση και αστικά δασύλλια προσπαθώντας να πολλαπλασιάσουν τους φυσικούς πνεύμονες-καθαριστές του πλανήτη μας. 
  • Συνεργασία με WWF Ελλάς για συμμετοχή σε πρόγραμμα citizens science για «υιοθεσία» παραλιών και μέτρηση απορριμμάτων.
  • Συνεργάζονται με καταξιωμένες ΜΚΟ και αναγνωρισμένους θεσμικούς Φορείς αναφορικά με την κινητοποίηση και ευαισθητοποίηση νέων για την προστασία του περιβάλλοντος
  • Πρωτοστατούν σε κοινωνικές πρωτοβουλίες όπως το Let’s Do It Greece, το Earth Hour κα
  • Φροντίζουν να μετακινούνται πάντα ομαδικά και προτιμούν μέσα μεταφοράς με τις λιγότερες εκπομπές καυσαερίων, όπως τα τραίνα.
  • Δεν καίνε ποτέ τα σκουπίδια τους στη διάρκεια των δράσεων υπαίθρου, αλλά τα μεταφέρουν και τα εναποθέτουν στις υποδεικνυόμενες δομές.
  • Έχουν δημιουργήσει την Προσκοπική Ομάδα Διάσωσης Αγρίας Ζωής (με τη χρηματοδότηση του «Πράσινου Ταμείου) έχοντας εκπαιδευτεί πάνω από 150 νέοι στη διάσωση Αγρίων Ζώων. 
  • Υποστηρίζουν το έργο της Πολιτικής Προστασίας σε θέματα πρόληψης και προστασίας δασικών εκτάσεων 
  • Συμμετέχουν σε εθελοντικές φυλάξεις δασικών εκτάσεων και άλσος στις πόλεις. 
  • Εφαρμόζουν την επαναχρησιμοποίηση και ανακυκλώνουν όλα τα μη οργανικά απορρίμματα. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο Πρόγραμμα Ανακύκλωσης Συσκευών και Αξεσουάρ που υλοποιούν οι Πρόσκοποι σε συνεργασία με την Vodafone εδώ και 12 χρόνια, έχουν ανακυκλώσει συνολικά πάνω από 57.000 συσκευές! Αξίζει αν σημειωθεί το Πρόγραμμα βραβεύτηκε το 2019 με το bronze βραβείο για την Συνεργασία Επιχείρησης – ΜΚΟ στο θεσμό των Hellenic Responsible Business Awards.
  • Έχουν δημιουργήσει ειδικό επιτραπέζιο παιχνίδι σε συνεργασία με την εταιρεία Desyllas Games με οικολογικό περιεχόμενο, εκπαιδεύοντας τα παιδιά στη προστασία του περιβάλλοντος.

Η Προσκοπική Κίνηση, εδώ και 110 χρόνια, εκπαιδεύει, ευαισθητοποιεί και τροφοδοτεί την ελληνική κοινωνία με νέους που λειτουργούν ως υπεύθυνοι πολίτες και αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο μέσα σε αυτήν. Γι’ αυτό και οι Πρόσκοποι, ως Πρεσβευτές των 17 Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ, προσπαθούν, σε κάθε εκδήλωση της καθημερινότητάς τους, να σκέπτονται την παράμετρο Βιοποικιλότητας. 

Περισσότερα

Ετικέτες

Εγγραφή στο Newsletter

ΑΠΟΨΕΙΣ