Connect with us

10# Λιγότερες Ανισότητες

WEF: Βαρόμετρο ο νέος δείκτης “κοινωνικής κινητικότητας” – Η θέση της Ελλάδας

Koρυφαία διαπίστωση του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ (World Economic Forum – WEF) στο Νταβός αυτές τις μέρες είναι ότι οι περισσότερες χώρες δεν παρέχουν τις συνθήκες στις οποίες μπορούν να ευημερήσουν οι πολίτες κι αυτό είναι ένα σημαντικό πρόβλημα όχι μόνο για τους πολίτες αλλά και για τις κοινωνίες και τις τοπικές οικονομίες. 

Της Σοφίας Εμμανουήλ (semmanouil@gmail.com)

Το ανθρώπινο κεφάλαιο είναι η κινητήρια δύναμη της οικονομικής ανάπτυξης. Ως αποτέλεσμα, οτιδήποτε υπονομεύει την καλύτερη κατανομή των ταλέντων και εμποδίζει την ανάπτυξη του ανθρώπινου κεφαλαίου μπορεί να αποτελέσει τροχοπέδη για την ανάπτυξη. 

Στο πλαίσιο αυτό ανακοινώθηκε Δείκτης Παγκόσμιας Κοινωνικής Κινητικότητας, ο οποίος συγκρίνει 82 παγκόσμιες οικονομίες κι έχει σχεδιαστεί για να παρέχει στους φορείς χάραξης πολιτικής ένα μέσο για τον εντοπισμό τομέων που χρήζουν προσοχής ως προς τη βελτίωση της κοινωνικής κινητικότητας και την προώθηση ίσων ευκαιριών, παράγοντες οι οποίοι εκτιμάται ότι συνεισφέρουν καταλυτικά στην οικονομική ανάπτυξη.

Η κοινωνική κινητικότητα, σύμφωνα με τους αναλυτές του WEF, ορίζεται ως η μετάβαση από μια κοινωνική-οικονομική τάξη σε μια άλλη, η οποία επηρεάζεται από μια σειρά παραμέτρων, μεταξύ των οποίων η εκπαίδευση, η πρόσβαση σε ποιοτικές υπηρεσίες υγείας, οι προοπτικές ένταξης στην αγορά εργασίας, οι κοινωνικές παροχές, η πρόσβαση στην τεχνολογία κ.α..

Ο δείκτης εξετάζει τι μπορεί μια χώρα να κάνει με ολιστική προσέγγιση ώστε να προωθήσει τη σχετική κοινωνική κινητικότητα για όλους τους πολίτες, παρέχοντας μεθοδολογία η οποία διαφέρει αισθητά από τις τρέχουσες πρακτικές.

Ιστορικά, οι δείκτες αναλύουν την κοινωνική κινητικότητα ανά γενιά συγκρίνοντας τα οφέλη για τα παιδιά με εκείνα για τους γονείς τους. Άλλοι δείκτες επικεντρώνονται στα αποτελέσματα και, ως εκ τούτου, υστερούν στην παροχή έγκαιρης και κατανοητής πληροφόρησης ενώ πολλοί τείνουν να εξετάζουν την εισοδηματική ανισότητας. Το πρόβλημα με αυτές τις προσεγγίσεις είναι ότι καταγράφουν την επίδραση των μέτρων που ελήφθησαν πριν από 30-40 χρόνια.

Ωστόσο, ο Δείκτης Παγκόσμιας Κοινωνικής Κινητικότητας επικεντρώνεται στους καταλύτες της κοινωνικής κινητικότητας αντί στα αποτελέσματα. Εξετάζει τις πολιτικές, τις πρακτικές και τα θεσμικά πλαίσια κι αυτό του επιτρέπει να δίνει αποτελεσματικές συγκρίσεις ανά περιοχές και γενιές. Χρησιμοποιεί 10 πυλώνες, οι οποίοι με τη σειρά τους κατανέμονται σε πέντε καθοριστικούς παράγοντες κοινωνικής κινητικότητας – υγεία, εκπαίδευση, πρόσβαση στην τεχνολογία, ευκαιρίες εργασίας, συνθήκες εργασίας και δίκαιες αμοιβές και, συστήματα κοινωνικής προστασίας χωρίς αποκλεισμούς.

Μία από τις βασικές συστάσεις είναι η ανάγκη για ένα νέο πρότυπο, το οποίο η έκθεση υποστηρίζει ότι θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τον προσδιορισμό δράσεων πολιτικής και επιχειρηματικών πρακτικών προτεραιότητας που θα βελτίωναν την κοινωνική κινητικότητα.

Η Ελλάδα

Διαπιστώνεται ότι οι περισσότερες οικονομίες πρέπει να γεφυρώσουν το χάσμα κοινωνικής κινητικότητας, με την Ελλάδα να φιγουράρει στην 48η θέση με σκορ 59,8, στο σύνολο των 82 χωρών. Είναι ενδεικτικό ότι στον τομέα των εργατικών δικαιωμάτων λαμβάνει την 74η θέση και στις ευκαιρίες απασχόλησης την 79η. Στον τομέα για τη λειτουργία των θεσμών έχει καλύτερη θέση, 42η και 45η στην κατάταξη για τις δημόσιες υπηρεσίες ενώ στην μέση του καταλόγου, ήτοι 44η, είναι στον τομέα της πολιτικής σταθερότητας. Την 50η θέση καταλαμβάνει η Ελλάδα στον τομέα της πρόσβασης στην εκπαίδευση ενώ στην ποιοτική εκπαίδευση είναι 34η και 69η στον τομέα της δια βίου μάθησης, 38η στον τομέα πρόσβασης στην τεχνολογία και 41η στην κοινωνική προστασία.

Στη συνολική κατάταξη διαπιστώνεται ότι οι σκανδιναβικές χώρες εμφανίζουν τις καλύτερες επιδόσεις. Η Δανία βρίσκεται στην κορυφή με βαθμολογία κοινωνικής κινητικότητας 85,2, ακολουθούμενη με μικρή διαφορά από τη Φινλανδία (83,6), τη Νορβηγία (83,6), τη Σουηδία (83,5) και την Ισλανδία (82,7). Αυτά τα κράτη συνδυάζουν την πρόσβαση, την ποιότητα και την ισότητα στην εκπαίδευση, προσφέροντας παράλληλα ευκαιρίες απασχόλησης και καλές συνθήκες εργασίας, παράλληλα με την ποιότητα της κοινωνικής προστασίας και των θεσμών χωρίς αποκλεισμούς.

Σκοπός αυτής της ιστοσελίδας είναι να αναδείξει τις δράσεις των εταιρειών που έχουν επενδύσει στην Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη. Να παρουσιάζει τις δράσεις τους, τις απόψεις τους αλλά και τις κυβερνητικές και Ευρωπαϊκές οδηγίες που κατά καιρούς προστίθενται. Η βιώσιμη ανάπτυξη τόσο της κοινωνίας όσο και του ιδιωτικού επιχειρείν είναι υπόθεση όλων μας. Από τα εκπαιδευτικά ιδρύματα μέχρι τις διοικήσεις των επιχειρήσεων και από τα αρμόδια υπουργεία μέχρι τα διοικητικά συμβούλια των τοπικών κοινοτήτων.

Περισσότερα
Διαφημίσεις
Σχολιάστε

Σχολιάστε το άρθρο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

1# Μηδενική Φτώχεια

SolidarityNow: Συνταγές από Γυναίκες Πρόσφυγες

«Ένα από τα αυθεντικά πολιτιστικά στοιχεία ενός τόπου είναι η γαστρονομία του. Οι ιδιαιτερότητες της γεύσης από την κουζίνα μίας περιοχής είναι συχνά συνδεδεμένες με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της κοινωνίας της, ενώ αποκαλύπτουν στοιχεία της πολιτιστικής και οικονομικής ιστορίας της. Συγχρόνως, η γεύση είναι και ένας τρόπος επικοινωνίας. Ένας τρόπος να μιλήσει κάποιος στην καρδιά του άλλου».

Με αυτά τα λόγια, η Αντιγόνη Λυμπεράκη, Διευθύντρια του SolidarityNow, συστήνει το #TasteMyWorld, το Βιβλίο Μαγειρικής της οργάνωσης, μια έκδοση με πολυπολιτισμικό περιεχόμενο και με στόχο να μιλήσει στην καρδιά όλων με όχημα το φαγητό.

Η ιδέα της καταγραφής και συλλογής των συνταγών που μαγείρευαν καθημερινά οι γυναίκες – ωφελούμενες του SolidarityNow σε ανοιχτές δομές φιλοξενίας που υλοποιείται το πρόγραμμα Κέντρα Υποστήριξης Παιδιού & Οικογένειας, ανήκει στην Ειρήνη Πολυκρέτη, Υπεύθυνη του Χώρου Γυναικών.

Η ίδια σημειώνει ότι απώτερος στόχος δεν ήταν μόνο η ανταλλαγή ιδεών και το ανακάτεμα συνταγών, αλλά προπαντός οι εμπνεύστριές τους να ξαναθυμηθούν πόσα και πόσα πράγματα καταφέρνουν με μοναδικό τρόπο και άλλα πόσα μπορούν να μας μάθουν. ‘Καθώς σημειώναμε ποσότητες και τρόπους εκτέλεσης, πολλές από αυτές αφηγήθηκαν, είτε τη σημασία του συγκεκριμένου πιάτου για τον πολιτισμό τους, είτε ιστορίες αναφορικά με σημαντικά γεγονότα της ζωής τους, που τα συνέδεσαν με τη συγκεκριμένη συνταγή», προσθέτει.

Για τη σημασία κάθε πιάτου για τις ίδιες, μίλησαν μερικές από τις γυναίκες που μαγείρεψαν μαζί στο Μουσείο Γαστρονομίας μια χειμωνιάτικη μέρα, θέτοντας έτσι τα θεμέλια για τη δημιουργία του Βιβλίου Μαγειρικής. «Όταν μαγειρεύω αυτό το φαγητό -μπαστέλα με κοτόπουλο- νιώθω τόσο όμορφα, γιατί δεν μπορείς να το φας μόνος σου. Για να το μαγειρεύεις, περιμένεις σίγουρα κόσμο», δηλώνει και η Ζακία από το Μαρόκο. «Η μυρωδιά του Ντόρχο στη γειτονιά σημαίνει ότι ήρθαν γιορτές», λέει η Ρουτ από την Ερυθραία, ενώ η Μπίμπι από το Αφγανιστάν θυμάται ότι η πρώτη φορά που μαγείρεψε Κουκού ήταν για τον σύζυγό της, ότι είχαν παντρευτεί, και δηλώνει ότι ‘το Κουκού το φτιάχνεις όταν έχεις διάθεση».

«Η μαγειρική συνδέει το παρελθόν με το μέλλον», σύμφωνα με την Ειρήνη Πολυκρέτη, και η γεύση ως τρόπος επικοινωνίας μας φέρνει κοντά, όλους – ανεξαρτήτως καταγωγής, φύλου, θρησκείας, ενώ ανταλλάσσοντας μαγειρικές γνώσεις, ανταλλάσσονται και έθιμα, ιστορίες και συναισθήματα, όλα αυτά που συνδέουν τους ανθρώπους και δημιουργούν τις προϋποθέσεις για ανοιχτές κοινωνίες.

Περισσότερα

10# Λιγότερες Ανισότητες

Φιλανθρωπικό Gala του Συνδέσμου Γουνοποιών Καστοριάς

Λαμπερές παρουσίες της κοσμικής Αθήνας έδωσαν το «παρών» στο Φιλανθρωπικό Gala που πραγματοποίησε ο Σύνδεσμος Γουνοποιών Καστοριάς με σκοπό τη στήριξη του Οργανισμού Make-A-Wish, Κάνε-Μια-Ευχή Ελλάδος.

Η εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε στο Πολεμικό Μουσείο Αθηνών, περιελάμβανε την παρουσίαση του βιβλίου του Νίκου Ρίζου με τίτλο: «Η Τέχνη της Γούνας από τη Μυκηναϊκή Περίοδο μέχρι σήμερα» και επίδειξη μόδας γουναρικών, καθώς πέρα από τον φιλανθρωπικό σκοπό, απώτερος στόχος ήταν η προβολή του προϊόντος της γούνας και η απενοχοποίησή του μέσα από τη σωστή πληροφόρηση του κοινού.

Αυτό, άλλωστε, ήταν και το μήνυμα του Προέδρου του Συνδέσμου Γουνοποιών Καστοριάς, Απόστολου Τσούκα,  ο οποίος στην ομιλία του τόνισε:  «Αυτό στο οποίο αποσκοπούμε είναι να γίνει γνωστή η αλήθεια σε ό,τι έχει να κάνει με τα προϊόντα γούνας, τα οποία έχουν αδίκως ενοχοποιηθεί τα τελευταία χρόνια από οργανωμένα συμπαιγνιακά συμφέροντα».

Από το Gala δεν θα μπορούσε να λείπει η Γενική Διευθύντρια του Make-A-Wish, Κάνε-Μια-Ευχή Ελλάδος, Σάντρα Ζαφειρακοπούλου, η οποία χαιρέτισε την πρωτοβουλία του Συνδέσμου Γουνοποιών Καστοριάς,  ευχαριστώντας τον κ. Τσούκα για τη διοργάνωση της  επιτυχημένης εκδήλωσης.

To gala τίμησαν με την παρουσία τους άνθρωποι της μόδας και του επιχειρηματικού κόσμου, καθώς και φορείς της Δυτικής Μακεδονίας, όπως οι βουλευτές της Ν.Δ. Ζήσης Τζηκαλάγιας, Γιώργος Αμανατίδης και Μιχάλης Παπαδόπουλος, και του ΣΥΡΙΖΑ, Ολυμπία Τελιγιορίδου, ο αντιπεριφερειάρχης Καστοριάς, Δημήτρης Σαββόπουλος και η διευθύντρια του Γραφείου του Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη, Μαρία Αντωνίου, αλλά και ο Συντονιστής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδος Θεσσαλίας, Νικόλαος Ντίτορας.

Την παρουσίαση της εκδήλωσης έκανε η εκπαιδευτικός Σόφη Χαϊδεμένου.

Περισσότερα

10# Λιγότερες Ανισότητες

Εργαζόμενοι της INTERAMERICAN «Πωλητές για μια ώρα» του περιοδικού «σχεδία»

Και φέτος, για τρίτη χρονιά εργαζόμενοι της INTERAMERICAN συμμετείχαν εθελοντικά, ως «Πωλητές για μια ώρα», στη συμβολική διάθεση του περιοδικού δρόμου «σχεδία». Στις 7 Φεβρουαρίου, οκτώ διοικητικά στελέχη της εταιρείας φόρεσαν το χαρακτηριστικό κόκκινο γιλέκο του πωλητή και πήραν θέση στον σταθμό ΦΙΞ του μετρό, δηλώνοντας με αυτό τον τρόπο τη σταθερή υποστήριξή τους στην ιδέα που υπηρετεί η «σχεδία» και αναδεικνύοντας το μήνυμα της κοινωνικής αλληλεγγύης. Η ενέργεια έρχεται να προστεθεί στην πολύπλευρη, πολυετή σχέση που έχει αναπτύξει η INTERAMERICAN με τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό «Διογένης» για την αντιμετώπιση της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού. Ειδικότερα για τη διανομή του περιοδικού, η εταιρεία παρέχει σταθερά πόστο πώλησης στα γραφεία της κάθε μήνα, από τον Φεβρουάριο του 2014 -τότε ξεκίνησε την πορεία της η «σχεδία»- ενθαρρύνοντας με την εθελοντική συνεισφορά των εργαζομένων της μια βάση κοινωνικής αναφοράς, απασχόλησης και στοιχειωδών πόρων για άστεγους και άπορους που γίνονται πωλητές. Κάθε Φεβρουάριο πραγματοποιούνται δράσεις για τα περιοδικά δρόμου σε όλον τον κόσμο, στο πλαίσιο της «Διεθνούς Εβδομάδας Πωλητών Περιοδικών Δρόμου». Στη δράση «Πωλητής για μια ώρα» συμμετέχουν αναγνωρίσιμα πρόσωπα των γραμμάτων και τεχνών, στελέχη επιχειρήσεων και οργανισμών, φίλοι αναγνώστες και υποστηρικτές της «σχεδίας». Η «σχεδία» είναι το μοναδικό ελληνικό περιοδικό δρόμου, επίσημο μέλος του Διεθνούς Δικτύου Περιοδικών Δρόμου (INSP). Όπως συμβαίνει σε όλο τον κόσμο με τα περιοδικά δρόμου, η «σχεδία» δεν πωλείται στα συνήθη σημεία διάθεσης Τύπου (περίπτερα κ.λπ.), αλλά αποκλειστικά και μόνο στους δρόμους της πόλης από διαπιστευμένους πωλητές. Οι πωλητές αυτοί προέρχονται από ευπαθείς ομάδες: είναι άστεγοι, μακροχρόνια άνεργοι και, γενικότερα, άνθρωποι που βιώνουν τη φτώχεια και την περιθωριοποίηση στις πιο ακραίες μορφές τους. Από την τιμή πώλησης του περιοδικού (4 ευρώ), το 67,5% (δηλαδή τα 2,70 ευρώ) αφορούν απευθείας στον ίδιο τον πωλητή. Ο Νίκος Ζορντός, εργαζόμενος που συμμετείχε στην ομάδα των «Πωλητών για μια ώρα» της INTERAMERICAN, αναφέρει χαρακτηριστικά: «Στο πόστο του πωλητή του περιοδικού έζησα μια ιδιαίτερη εμπειρία, που έδωσε νόημα στον λίγο χρόνο που διέθεσα και με γέμισε με ικανοποίηση. Συνειδητοποίησα βαθύτερα την αξία της εθελοντικής συνεισφοράς για κοινωνικό σκοπό, τη σημασία της συμπαράστασης σε ανθρώπους που βρίσκονται σε δύσκολη κατάσταση επιβίωσης, αλλά γνώρισα και την πικρή εμπειρία της απόρριψης και της αδιαφορίας. Ήταν μια ώρα που με έκανε ωριμότερο και πιο ανοιχτό στα προβλήματα των συνανθρώπων μου και με δίδαξε πως είναι πολύ σημαντικό στον αγώνα της ζωής να μη νιώθουμε μόνοι». Πέρα από το σταθερό, προστατευόμενο πόστο διάθεσης του περιοδικού, η εταιρεία ως χορηγός και η ΜΚΟ «Διογένης» που το εκδίδει, συμπράττουν από το 2007 για την ομαδική ασφαλιστική κάλυψη της συμμετοχής της ποδοσφαιρικής ομάδας αστέγων, κάθε χρόνο, στο παγκόσμιο τουρνουά street soccer (www.homelessworidcup.org), το οποίο οργανώνεται κάθε φορά σε διαφορετικό σημείο του πλανήτη με πλήθος συμμετοχών από χώρες. Ακόμη, η INTERAMERICAN καλύπτει με πιστοποίηση υγείας τους εργαζομένους στο «σχεδία home», παρέχει ασφάλιση λειτουργικών στοιχείων του οργανισμού (κτήριο, αυτοκίνητο) και ενισχύει με κάθε τρόπο τις πρωτοβουλίες του, όπως πρόσφατα με την παροχή υπνόσακων, σκούφων και γαντιών για τους άστεγους που εκτίθενται σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Η ΜΚΟ «Διογένης» επιτελεί αναγνωρίσιμο έργο και αξιολογείται με την υψηλότερη βαθμολογία (10), με βάση τους πίνακες οικονομικής επίδοσης του Charity Navigator, διεθνούς κύρους αξιολογητή φιλανθρωπικών οργανώσεων και δομών αλληλεγγύης.

Περισσότερα
Test

Ετικέτες

Εγγραφή στο Newsletter

ΑΠΟΨΕΙΣ