Connect with us

ΜΚΟ / Ιδρύματα / Σωματεία

WWF: Ένα μεγάλο βήμα για τη σωτηρία του Ασπροπάρη

Πάνω από 60 στελέχη δημόσιων υπηρεσιών και φορέων συμμετείχαν στη συνάντηση εργασίας του WWF Ελλάς και συμφώνησαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους για την εξάλειψη των δηλητηριασμένων δολωμάτων στην ευρύτερη περιοχή της Θράκης.

Τη συνάντηση εργασίας για την ανάπτυξη Τοπικού Σχεδίου Δράσης υλοποίησε στις 24 Απριλίου, το WWF Ελλάς και η Διεύθυνση Διαχείρισης Δασών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), με στόχο την καταπολέμηση της παράνομης χρήσης δηλητηριασμένων δολωμάτων στον Έβρο και τη Ροδόπη, που οδηγούν τον Ασπροπάρη στα πρόθυρα αφανισμού.

Ο Ασπροπάρης, ένα εμβληματικό είδος για την Ελλάδα αλλά και για ολόκληρη την Ευρώπη, κινδυνεύει σοβαρά, αφού ο πληθυσμός του μειώνεται ραγδαία. Πέρα από τους φυσικούς κινδύνους που αντιμετωπίζει ο Ασπροπάρης από τη γέννησή του, όπως θηρευτές που παραμονεύουν ή κίνδυνος πνιγμού κατά το μακρινό ταξίδι πάνω από την απέραντη Μεσόγειο, ο πληθυσμός αυτού του σπάνιου γύπα απειλείται σημαντικά και από την παράνομη χρήση δηλητηριασμένων δολωμάτων. Τα στοιχεία είναι αποκαρδιωτικά: Τα τελευταία 30 χρόνια, ο πληθυσμός του Ασπροπάρη έχει μειωθεί πάνω από 80% με αποτέλεσμα στα Βαλκάνια να έχουν απομείνει  πλέον λιγότερα από 70 ζευγάρια και στην Ελλάδα μόλις 5, γεγονός που επιβάλει την άμεση υλοποίηση δράσεων προστασίας και ενδυνάμωσης του πληθυσμού του.

Σε αυτό το πλαίσιο και με κύριο στόχο την προστασία του μοναδικού αυτού είδους, η συνάντηση εργασίας για την ανάπτυξη τοπικού Σχεδίου Δράσης κρίνεται εξαιρετικά σημαντική, καθώς αποτελεί το πρώτο βήμα για μια σειρά από μέτρα που θα οδηγήσουν στην ουσιαστική προστασία του Ασπροπάρη στη Θράκη, την Ήπειρο και τα Μετέωρα, όπου έχουν απομείνει και τα τελευταία άτομα του μικρότερου και πλέον απειλούμενου γύπα της Ευρώπης.

Κατά την έναρξη της συνάντησης, ο Αντιπεριφερειάρχης Έβρου, κ. Δημήτριος Πέτροβιτς, απηύθυνε σύντομο χαιρετισμό, εκφράζοντας την υποστήριξη της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης στην προσπάθεια για την καταπολέμηση της παράνομης χρήσης των δηλητηριασμένων δολωμάτων στις εν λόγω περιοχές.

Στο πλαίσιο της συζήτησης που πραγματοποιήθηκε, το WWF Ελλάς παρουσίασε το έργο και τις προσπάθειες που έχει υλοποιήσει μέχρι τώρα για την προστασία του εμβληματικού αυτού είδους, ενώ παράλληλα, παρουσίασε τις δράσεις που θα πραγματοποιηθούν υπό το νέο Πρόγραμμα LIFE με τίτλο «Επείγουσα Δράση για την Ενδυνάμωση του Βαλκανικού Πληθυσμού του Ασπροπάρη και τη Διασφάλιση της Μεταναστευτικής του Διαδρομής» (LIFE16 NAT/BG/000874), στο οποίο συμμετέχει το WWF μαζί με άλλες περιβαλλοντικές οργανώσεις και φορείς από 14 χώρες των Βαλκανίων, της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής, για τη διάσωση του απειλούμενου με εξαφάνιση γύπα.

Ένας από τους βασικούς στόχους του εν λόγω προγράμματος θα είναι η καταπολέμηση της παράνομης χρήσης των δηλητηριασμένων δολωμάτων με τη συνδρομή και τη δικτύωση δημόσιων υπηρεσιών, ακαδημαϊκών φορέων, χρηστών γης και πολιτών, τη διεξαγωγή σεμιναρίων διαχείρισης περιστατικών δηλητηριασμένων δολωμάτων και τη λειτουργία των ειδικών Ομάδων Ανίχνευσης δηλητηριασμένων δολωμάτων από την Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία και το WWF Ελλάς σε περιοχές της Ηπείρου, των Μετεώρων και της Θράκης.

Από την πλευρά της, η εκπρόσωπος της Διεύθυνσης Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής της Π.Ε. Έβρου, κα. Ευφροσύνη Καρανίκα μίλησε για τη σημασία της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης με στόχο την αντιμετώπιση της παράνομης χρήσης των δηλητηριασμένων δολωμάτων, ενώ η εκπρόσωπος του ΥΠΕΝ, κα. Ελένη Γιακουμή τόνισε την ανάγκη δημιουργίας Τοπικών Σχεδίων Δράσεων, περιγράφοντας τον σκοπό και τους βασικούς άξονες που θα πρέπει να τα διέπουν. Ακολούθησαν παρεμβάσεις  από εκπροσώπους του Φορέα Διαχείρισης Εθνικού Πάρκου Δάσους Δαδιάς – Λευκίμμης – Σουφλίου, του Τελωνείου Κήπων και της ΣΤ’ Κυνηγητικής Ομοσπονδίας Μακεδονίας – Θράκης, καθώς και άλλων εκπροσώπων φορέων.

Η συνάντηση ολοκληρώθηκε με συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων των συμμετεχόντων, κατά την οποία εκφράστηκε η ανάγκη της ουσιαστικής συνεργασίας όλων των εμπλεκομένων, υπό τον συντονισμό του Υπουργείου, για την καταπολέμηση της παράνομης χρήσης δηλητηριασμένων δολωμάτων, με βασικούς άξονες την αύξηση και διαχείριση των διαθέσιμων δεδομένων, την πρόληψη ενάντια στη χρήση τους και την ουσιαστική δίωξη της παράνομης χρήσης τους.

Σκοπός αυτής της ιστοσελίδας είναι να αναδείξει τις δράσεις των εταιρειών που έχουν επενδύσει στην Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη. Να παρουσιάζει τις δράσεις τους, τις απόψεις τους αλλά και τις κυβερνητικές και Ευρωπαϊκές οδηγίες που κατά καιρούς προστίθενται. Η βιώσιμη ανάπτυξη τόσο της κοινωνίας όσο και του ιδιωτικού επιχειρείν είναι υπόθεση όλων μας. Από τα εκπαιδευτικά ιδρύματα μέχρι τις διοικήσεις των επιχειρήσεων και από τα αρμόδια υπουργεία μέχρι τα διοικητικά συμβούλια των τοπικών κοινοτήτων.

Περισσότερα
Διαφημίσεις
Σχολιάστε

Σχολιάστε το άρθρο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ελλάδα

ΙΟΑΣ: Οδηγός για οδηγούς της 3ης ηλικίας



Δεν είναι εύκολο να δοθεί ένας σαφής ορισμός για το ποιοι θεωρούνται ηλικιωμένοι χρήστες του οδικού δικτύου. Συχνά η ηλικία συνταξιοδότησης (65+) χρησιμοποιείται ως εναρκτήρια ηλικία, ενώ άλλες φορές μπορεί να είναι και η ηλικία των 50+. Καθώς ο μέρος όρος ηλικίας αυξάνεται συνεχώς και τα άτομα εμφανίζουν καλύτερη υγεία, το κατώτερο όριο ηλικίας για την ομάδα των μεγαλύτερων σε ηλικία χρηστών της οδού σήμερα βρίσκεται περίπου στην ηλικία των 75 ετών. Ωστόσο, με τη χρήση άκαμπτων ορίων ηλικίας δεν λαμβάνεται υπόψη το γεγονός ότι η γήρανση είναι μια διαδικασία που δεν αρχίζει στην ίδια ηλικία για όλους και δεν εξελίσσεται με τον ίδιο ρυθμό. Μπορεί να υπάρχουν μεγάλες διαφορές στις ικανότητες οδήγησης μεταξύ ατόμων της ίδιας ηλικίας, καθώς και στις σωματικές και πνευματικές τους ικανότητες. Είναι πολύ πιθανό κάποιος 80χρόνος να είναι σε καλύτερη κατάσταση από ό, τι κάποιος 40 ετών.

Τροχαία δυστυχήματα & ηλικιωμένοι χρήστες του οδικού δικτύου

Οι ηλικιωμένοι (> 64 ετών) αποτελούν μέρος της ευάλωτης ομάδας χρηστών του οδικού δικτύου, καθώς διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο σοβαρού τραυματισμού και θανάτου σε τροχαίο συμβάν, κυρίως λόγω της μεγαλύτερης σωματικής τους ευπάθειας, και διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο και ως πεζοί.

Ειδικότερα, το ποσοστό συμβάντων ανά όχημα/χλμ. για τους μεγαλύτερους σε ηλικία οδηγούς είναι υψηλότερο σε σύγκριση με τους νεότερους. Οι οδηγοί αυτοί αντιμετωπίζουν σοβαρότερες συνέπειες από ένα συμβάν, και, τέλος, ευθύνονται για τα περισσότερα από τα τροχαία συμβάντα στα οποία εμπλέκονται (SWOV, 2005). Η γήρανση του παγκόσμιου πληθυσμού εντείνει τη σοβαρότητα του προβλήματος, καθώς ο αριθμός των ατόμων ηλικίας άνω των 65 ετών αναμένεται να διπλασιαστεί μέχρι το 2050, ενώ ακόμη μεγαλύτερη αύξηση αναμένεται για τα άτομα άνω των 80 ετών (ΟΟΣΑ, 2001).

Στην Ευρώπη παρατηρείται μια αύξηση στο Μ.Ο. ηλικίας των θυμάτων τροχαίων δυστυχημάτων. Παρόλο που το 2017 το 34% των θυμάτων ήταν ηλικίας 25-49 ετών, το 49% ήταν ηλικίας άνω των 50. Ενώ το 2010 το 18% των θυμάτων τροχαίων θεωρούνταν ηλικιωμένοι, το 2017 ο αριθμός αυτός έφτασε το 28%. Στην Ελλάδα, το 26% των θανόντων σε τροχαία δυστυχήματα για το 2017 είναι 65+ , ενώ στην κατηγορία των πεζών το 59% είναι ηλικιωμένοι (EΛΣΤΑΤ, 2017).

Χαρακτηριστικά οδηγών της Τρίτης Ηλικίας

Λειτουργικοί περιορισμοί

Καθώς οι άνθρωποι γερνούν, εμφανίζονται λειτουργικοί περιορισμοί και διαταραχές, όπως μειωμένες οπτικές ή ακουστικές ικανότητες, αυξημένοι χρόνοι αντίδρασης, δυσκολίες προσοχής και άνοια. Η μειωμένη κινητικότητα αφορά στην επιβράδυνση των κινήσεων, στη μείωση της μυϊκής δύναμης, στη μείωση του συντονισμού και στην ιδιαίτερα έντονη μείωση της ικανότητας προσαρμογής σε ξαφνικές αλλαγές στη σωματική θέση. Αυτή η τελευταία πτυχή είναι ιδιαίτερα σημαντική για τους ποδηλάτες και τους πεζούς, αλλά και για όσους χρησιμοποιούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Σωματική ευαλωτότητα

Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία οδηγοί είναι σωματικά πιο ευάλωτοι: οι τραυματισμοί τους είναι σοβαρότεροι σε περίπτωση σύγκρουσης με την ίδια δύναμη πρόσκρουσης και ο ρυθμός θνησιμότητας είναι περίπου τριπλάσιος για ένα άτομο 75 ετών σε σχέση με ένα 18χρονο. Γι’ αυτόν το λόγο, οι μεγαλύτερης ηλικίας πεζοί ή ποδηλάτες αντιμετωπίζουν σοβαρότερες συνέπειες σε περίπτωση τροχαίου συμβάντος. Προστατευτικές συσκευές, όπως κράνη για ποδηλάτες και αναβάτες (ελαφρών) μοτοποδηλάτων, ζώνες ασφαλείας και αερόσακοι για τους οδηγούς, μπορούν να περιορίσουν τη σοβαρότητα της βλάβης. Διάφορες μελέτες και έρευνες σύγκρουσης έδειξαν ότι οι μεγαλύτερη σε ηλικία οδηγοί έχουν ιδιαίτερα προβλήματα με τη στροφή αριστερά στις διασταυρώσεις. Σε γενικές γραμμές, οι διασταυρώσεις είναι περίπλοκες καταστάσεις κυκλοφορίας που συνεπάγονται πίεση χρόνου και την ανάγκη διαίρεσης της προσοχής μεταξύ διαφόρων καθηκόντων. Διάφοροι αισθητηριακοί, αντιληπτικοί, γνωστικοί και κινητικοί περιορισμοί, που αποτελούν μέρος της φυσιολογικής διαδικασίας γήρανσης και διαταραχών που σχετίζονται με την ηλικία, ευθύνονται για τα παραπάνω προβλήματα της Τρίτης Ηλικίας (SWOV, 2005).

Τι μπορεί να βελτιώσει την ασφάλεια των ηλικιωμένων οδηγών ;

Οι λειτουργικοί περιορισμοί και οι διαταραχές που σχετίζονται με την ηλικία δεν οδηγούν αυτομάτως σε μη ασφαλή κυκλοφοριακή συμπεριφορά. Ορισμένες συμπεριφορές μπορούν να μειώσουν τους κινδύνους, όπως το να γνωρίζει κάποιος τους προσωπικούς περιορισμούς του και τις δυσκολίες του ή να οδηγεί π.χ. όταν οι δρόμοι έχουν λιγότερη κίνηση, να αποφεύγει να οδηγεί νύχτα ή σε άσχημες καιρικές συνθήκες. Επιπλέον, η μεγαλύτερη οδηγική τους εμπειρία μπορεί να βοηθήσει σε κάποιες καταστάσεις, καθώς και το γεγονός ότι πλέον δεν ενδίδουν σε επικίνδυνες συμπεριφορές (αυξημένη ταχύτητα, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, κλπ.) και τηρούν συχνότερα τον Κ.Ο.Κ. (Brouwer & Davidse, 2002). Σημαντικό επίσης είναι να γίνονται τακτικά έλεγχοι των μεγαλύτερων σε ηλικία ατόμων όσον αφορά στην ικανότητά τους να οδηγούν. Η δημιουργία υποδομών που λαμβάνουν υπόψιν τις ανάγκες και τους περιορισμούς των ηλικιωμένων είναι επίσης σημαντική, όπως και οι αντίστοιχες προσαρμογές στα οχήματα. Πολύ σημαντικός είναι και ο ρόλος της εκπαίδευσης, όπου οι ηλικιωμένοι θα ενημερώνονται για τους περιορισμούς που επέρχονται λόγω ηλικίας, τι χρειάζεται ώστε να οδηγούν με ασφάλεια για τους ίδιους και τους άλλους χρήστες της οδού καθώς και ποιοι εναλλακτικοί τρόποι μετακίνησης υπάρχουν.

Παρακάτω ακολουθούν ορισμένες συμβουλές για τους οδηγούς μεγαλύτερης ηλικίας:

  • Προσπάθεια διατήρησης, μέσω δραστηριοτήτων, καλής σωματικής και πνευματικής κατάστασης
  • Τακτικοί προληπτικοί ιατρικοί έλεγχοι σε σχέση και με την οδηγική ικανότητα
  • Έγκαιρη αντιμετώπιση των ιατρικών παθήσεων πριν αυτές επιδεινωθούν και δημιουργήσουν νέα προβλήματα
  • Ενημέρωση για πιθανές παρενέργειες της φαρμακευτικής αγωγής κατά την οδήγηση
  • Αποφυγή κατανάλωσης αλκοόλ με ταυτόχρονη λήψη φαρμάκων
  • Διατήρηση μεγαλύτερων αποστάσεων από τα προπορευόμενα οχήματα ως αντιστάθμισμα των μειωμένων αντανακλαστικών
  • Μείωση των πηγών απόσπασης της προσοχής
  • Αποφυγή πραγματοποίησης μεγάλων διαδρομών λόγω μειωμένων αντοχών
  • Περιορισμός της οδήγησης κατά τις νυχτερινές ώρες σε περίπτωση προβλημάτων όρασης
  • Παράδοση του διπλώματος οδήγησης από τα πρώτα κιόλας σημάδια ανεπαρκούς ικανότητας στην οδήγηση

Τι προβλέπει η Ελληνική Νομοθεσία σχετικά με την ισχύ των διπλωμάτων οδήγησης

Σύμφωνα με την πρόσφατη εγκύκλιο για την τροποποίηση του Κ.Ο.Κ. και όσον αφορά τους μεγαλύτερους σε ηλικία οδηγούς, και συγκεκριμένα άνω των 74 χρόνων, ισχύουν τα εξής:

-Πρέπει να ανανεώσουν το δίπλωμά τους αποδεικνύοντας πως και ξέρουν να οδηγούν και να παρκάρουν αλλά και έχουν τα αντανακλαστικά για σωστή πορεία κοκ.

-Οι μεγαλύτερης ηλικίας οδηγοί θα πρέπει να δώσουν ξανά εξετάσεις για δίπλωμα οδήγησης μόλις συμπληρώσουν το 74ο έτος της ηλικίας τους και μάλιστα να επαναλαμβάνουν τη διαδικασία κάθε τρία χρόνια, εκτός από τις ιατρικές βεβαιώσεις που θα προσκομίζουν.

– Όσοι είναι πάνω από 80 ετών θα πρέπει να δίνουν εξετάσεις για δίπλωμα κάθε δύο χρόνια.

– Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών οι ηλικιωμένοι θα κάνουν έναν κύκλο βασικής οδήγησης και δεν θα δίνουν όλο το πρόγραμμα των εξετάσεων (σήματα οδήγησης).

– Ανανέωση διπλώματος υποχρεούνται και οι οδηγοί άλλων χωρών που ζουν και κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους.

Πηγή: ΙΟΑΣ



Περισσότερα

Άτομα με ειδικές ανάγκες

Μικροί ήρωες που συγκινούν

Πώς ένα σκυλί πλησιάζει ένα παιδί με σύνδρομο down που στην αρχή αρνείται να παίξει μαζί του.

Περισσότερα

Παιδιά / Έφηβοι / Νέοι

Make a Wish: Ο Γιάννης εύχεται να πάει σε ένα πάρκο δεινοσαύρων

Περισσότερα

Ετικέτες

Εγγραφή στο Newsletter

ΔΗΜΟΦΙΛΗ